תפריט עמוד
רמאנה אתרייה, אסטרונום וחוקר ציפורים חובב, הצליח להגשים את חלומם של צפרים רבים ולגלות ציפור ממין חדש ונדיר בהודו, לראשונה מזה 50 שנה. זה לא היה פשוט – תחילת הסיפור בשנת 1995, אז הבחין אתרייה בציפור ססגונית במיוחד בשמורת "קן העיט", במדינת ארונצ'אל פראדש שבצפון-מזרח הודו. היו לה נוצות בגוון ירוק זית, ציצית שחורה, כתם צהוב בהיר בקדמת העין, כתמים זהובים, כתומים, שחורים ולבנים על הכנף ואפילו נוצות אדומות בקצה הזנב.
מאז ניסה אתרייה לשוב ולראותה, אבל יותר מעשור חלף עד שהצליח לאתרה שוב באותו מקום, במהלך פרויקט לשימור מגוון המינים בשמורה.
במאי השנה הצליח לבסוף אתרייה ללכוד שני פרטים מהמין החדש, שבינתיים קיבל את השם Liocichla bugunorum, ברשתות ערפל. לאחר בדיקה מדוקדקת ותיעוד מפורט שכלל צילום, הקלטת שירתן של הציפורים ואיסוף נוצות שנשרו במהלך הבדיקה, הן שוחררו לחופשי. אתרייה הסביר את שחרורן בכך ש"עם הטכנולוגיה של היום יכולנו לאסוף את כל המידע שהיינו צריכים כדי לוודא שאכן מדובר במין לא מוכר".
בדרך כלל, לצורך זיהוי, נהוג לאסוף פרטים מתים מבני המין החדש, אך לדברי אתרייה, "חשבנו שזוהי ציפור נדירה מכדי שיהיה מוצדק להרוג אפילו פרט אחד". צפרים מרחבי העולם בירכו אותו על הישגו ועל החלטתו.
המין החדש נקרא bugunorum על שם השבט המקומי, בוגון, שאנשיו שותפים בפרויקט השימור והפיתוח של השמורה. האוכלוסייה של מין זה הידועה כיום מונה 14 פרטים בלבד, מתוכם 3 זוגות מתרבים. מאחר שיש למין זה צבעים בולטים ויפים, לא ייתכן שהצפרים בשמורה פספסו אותו. כמו כן, לא נראה שזהו מין ביישן במיוחד, לכן, ההערכה היא שזהו אכן מין נדיר מאוד, אחרת היה מתגלה מוקדם יותר.
לתגלית יש פן חיובי נוסף. בשנים האחרונות מתנהל באזור שמורת "קן העיט" מאבק מתמשך נגד השלטונות, המתכננים לסלול כביש מהיר שיעבור בדיוק באזור בו התגלו הציפורים בשמורה. הימצאותו של מין נדיר זה בשמורה עשויה למשוך חובבי טבע וצפרים מרחבי העולם, לתרום לחיזוק התיירות האקולוגית לאזור ובכך לסייע בהצלחת המאבק הסביבתי.

לקריאה נוספת על הציפור

דלהי - הודו בזעיר אנפין

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.