תפריט עמוד

קצה העולם: פיטקרן

1//
בניגוד לדעה הרווחת, יש לעולם קצה. ונחוצים שם עובדים סוציאלים. הקצה נמצא בצדו השני של הגלובוס, בדיוק באמצע הדרך בין ניו זילנד לפרו, במקום שאם עומדים מעליו בחלל, רואים רק את מי האוקינוס השקט. או לפחות כמעט רק אותם. במקום הזה נמצא פיטקרן – אי אקזוטי, ירוק אך סלעי, שנוצר לפני הרבה שנים בהתפרצות של אחד מהרי הגעש שעל קרקעית הים.
2//
בין האיים השכנים לפיטקרן נמנים סמואה, מולדתו של עורך הדין הסמואי מ"פחד ותיעוב בלאס וגאס"; פיג'י השקטה והציורית ואיי הפסחא, מולדת שפת הרונגו-רונגו.
3//
12% מאוכלוסיית פיטקרן הם פדופילים. בסוף 2006 נדחה, בבית משפט בריטי בניו זילנד, ערעורו של נתח האוכלוסיה הזה על הרשעתו בהתעללות מינית וגילוי עריות. טענת ההגנה היתה שהם לא שמעו על החוק הבריטי.

שני שליש מהמורשעים ייכאלו בבית סוהר שהוקם על האי. על השניים הנותרים נגזרו עבודות שירות.
4//
כמה תושבים חיים בפיטקרן? לפי אתר האינטרנט של האי, אוכלוסייתו מונה 50 איש "פחות או יותר". לאור ההיסטוריה העקובה מדם שלו, הניסוח הזהיר מתבקש.

ויליאם בליי וחלק מאנשי הצוות של ספינת "הבאונטי" אחרי שהורדו מסיפון הספינה | ציור: רוברט דוד, באדיבות וויקימדיה

5//
האי פיטקרן יוּשב ב-28 באפריל 1789, על ידי החובל הנועז פלטשר כריסטיאן, ו-24 הספנים שחוללו איתו את המרד על הבאונטי. המרד פרץ במחאה על יחסו התוקפני של קברניט הספינה “הבאונטי”, לוטננט ויליאם בליי, שמבוקר עד לילה הטיח בצוותו כי הם חבורת שוטים שלא יצלחו בדבר. בליי גם לא התיר לאנשיו לשאת נשים פולינזיות מקרב בנות טהיטי, שם שהו במשך חמישה חודשים.


6
//

כריסטיאן והמורדים הורידו מהסיפון את בליי ואת המלחים שנותרו נאמנים לו, ועזבו אותם בסירה, באמצע האוקינוס, עם מזון לחמישה ימים.

לאחר מכן לקחו המורדים את נשותיהם החדשות וכמה מתושבי טהיטי, עגנו באי פיטקרן ושרפו את הספינה. רובם נהרגו יותר מאוחר באותה השנה, בסכסוך פנימי שפרץ ביניהם. בין ההרוגים היה כריסטיאן, שהשאיר אחריו שני בנים מאשתו.

הספינה האמריקנית "טופז" שהגיעה לאי בשנת 1808 מצאה קהילה קטנה ומפוחדת שמתקיימת מדיג וחקלאות בעל.
7//
כיום, נחלקת אוכלוסיית האי בין המשפחות וורן, כריסטיאן, בראון, וורמייץ', יאנג, גריפית', ופו. תושבי האי מכנים זה את זה בשמותיהם הפרטיים, ומתפרנסים בעיקר מייצוא בולי דואר פיטקרניים לאספנים.

מלבד התושבים, מתארחות באי גם משפחתה של המורה, משפחתו של הכומר האדבנטיסט (כת נוצרית שמאמינה שישו חוזר כל רגע, ושמהווה את הדת הרשמית של פיטקרן), שבעה סוהרים ניו זילנדים ושתי עובדות סוציאליות בריטיות, שמתחלפות מדי שלושה חודשים.

הרשעתם באונס של דניס ורנדי כריסטיאן, המושל סטיב כריסטיאן, חותנו של סטיב לן בראון, אביו של לן, דייב בראון, ושל טרי יאנג, אכן היוותה טראומה לכל אוכלוסיית האי. פרט לקורבנות, שממילא כבר היו בטראומה.
אנדרו כריסטיאן. באופן מוזר, לא ברור מי אביו
8//
זה אנדרו כריסטיאן. תושב האי. את שם משפחתו הוא קיבל מאמו, ברנדה. באופן מוזר, לא ברור מי אביו.
9//
פלטשר כריסטיאן האגדי, אבי האומה הפיטקרנית, הפך לאחר מותו בגיל 25 לאגדה דווקא במולדתו אנגליה. כמעין אלביס של תחילת המאה ה-19, הוא נצפה בהזדמנויות שונות בשנת 1818 בדבנפורט ובקאמברלנד.
10//
קפטן בליי המודח לא מת בים. עם אנשיו הנאמנים והמזון המועט הוא ניווט במשך חודש וחצי את סירת ההצלה שלו אל חופי טימור. מורעב ומותש הוא הפליג לאנגליה מג'אקארטה. באנגליה הוא זכה לכבוד רב, עלה בדרגות, ומונה למושל דרום ווילס החדשה שבאוסטרליה, שם נפל קורבן ל"מרד הרום" המפורסם, והושם במעצר על ידי סגנו, ג'ון ג'ונסטון.

ג'ונסטון שלט בדרום ווילס החדשה בצדק ובתבונה, ונמלט ממנה ערב הגעתו של המושל הבריטי החדש, לאכלן מק'וואייר. בליי שוחרר ושב לאנגליה, הצטרף לאגודה המדעית "רויאל סוסייטי אוב לונדון", חיבר שני ספרים ונפטר בגיל המופלג 63.
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.