תפריט עמוד

קניה וטנזניה עם ילדים

ספארי בטנזניה או בקניה מתאים לא רק כטיול בר מצווה, זוהי חוויה מיוחדת לילדים בכל הגילים וגם להורים שלהם. מאיזה גיל אפשר לטייל עם ילדים באפריקה ולאן כדאי לנסוע? טיפים והמלצות על הכנות לנסיעה, מה כדאי לארוז ובאיזה שמורות הילדים ייהנו במיוחד

אפריקה אמנם היא יבשת גדולה ומגוונת, אך טיול עם ילדים מתרכז על פי רוב בקניה ובטנזניה, ובאיי זנזיבר, השייכים לטנזניה. גם קניה וגם טנזניה מתאימות לטיול משפחתית עם ילדים, ואפילו עם תינוקות. עם זאת, כשמטיילים עם ילדים באפריקה, חשוב לבחור בחברה אמינה ומוכרת, דבר שיבטיח שהצד הבטיחותי מכוסה ומטופל. כל ההמלצות, הטיפים והעצות שתמצאו כאן הם מניסיוני האישי, כשכן מלבד מגורים ועבודה באפריקה, הבת הפרטית שלי הצטרפה אלי מגיל חודשיים לטיולים בקניה ובטנזניה.

הדרך לאפריקה מתחילה, כמובן, בטיסה. יש היום טיסות ישירות לזנזיבר וכמה פעמים בשנה גם לטנזניה. מומלץ בחום למצוא טיסה ישירה – קל יותר לטוס עם ילדים חמש וחצי שעות מ-11 שעות עם החלפת מטוסים. עם זאת, לא תמיד הטיסות הישירות מתאימות ללו"ז המשפחתי. במקרה כזה אפשר לבחור טיסות המשך ("קונקשיין") בחברת אתיופיאן איירליינס או טורקיש איירליינס, שתיהן טסות ליעדי הטיול. מבין שתי החברות, לאתיופיאן יש מגוון טיסות גדול יותר.

בשונה ממה שחושבים, חופשה באפריקה יכולה בהחלט להתאים לילדים, אפילו לתינוקות | צילום: לילי אנגל

אם נוסעים עם תינוק, שסביר להניח כי יישן בטיסה, אין בעיה לבחור טיסת לילה. עם ילדים מעל גיל שלוש, צריך לקחת בחשבון את הקושי בסחיבת הילד הישן בלילה בשדה התעופה במעבר בין הטיסות. לכן, מגיל שלוש הייתי ממליצה על טיסת יום. עד גיל שנתיים אין לילד כיסא במטוס, וכייון שבגיל שנה וחצי הילד כבר גדול יחסית בשביל העריסה שמקבלים במטוס, צריך להחזיק את הילד על הידיים. במקרה הזה, מומלץ לשבת במושבים האחוריים במטוס, שם פעמים רבות יש כסאות פנויים.

ומה עם אוכל בטיסה?
בקבוקים, בקבוקים, בקבוקים – אף פעם אין מספיק מהם. לא תמיד הדיילות פנויות לרחוץ את הבקבוק של התינוק כמו שצריך ולכן מומלץ להביא מספר בקבוקים כדי לתת לתינוק בקבוק חדש בכל פעם. ברוב שדות התעופה לא ניתן לקנות מטרנה לתינוקות ולכן אם התינוק ניזון מאבקת מזון לא לשכוח להצטייד בכמות מספיקה. פעוטות בטיסת טורקיש יכולים לקבל קופסה או שתיים של פירות מרוסקים. הבעיה שלא תמיד יש בנמצא, אז לא הייתי סומכת על זה. מומלץ לארוז אוכל לתינוקות שאינו נשפך ושקל לסגור שוב.


עם ילדים תמיד עדיף לטוס בטיסה ישירה, שאורכת חמש וחצי שעות, במקום בטיסת המשך של 11 שעות

מה לארוז לפני טיול לטנזניה וקניה?
בגדים להחלפה – ילדים ופעוטות נוטים להקיא בטיסות, ופעמים רבות על ההורה שלצדם… קחו בתיק גב קטן שאיתו תעלו למטוס בגדים להחלפה לעצמכם ולילדים. בטיסה מומלץ להלביש את הילד בשכבות, שכן לפעמים קר ולפעמים חם. את תיק הגב הקטן עם הבגדים להחלפה קחו אתכם גם לג'יפ הספארי, כדי שתמיד אפשר יהיה להחליף בגדים – מקסימום הפילים יסתכלו עליכם.

משחקים להעביר את הזמן – גם הטיסות ארוכות וגם הנסיעות בספארי ארוכות. לא בכל הטיסות יש מסך פרטי על כל כיסא, לא אחת המסך הוא מרכזי בין כל כמה שורות, דבר שמהווה בעייה עבור הילדים היותר גדולים. מעבר לכך, אל תבנו על אינטרנט כאמצעי בידור. בספארי לא תמיד יש אינטרנט זמין ולכן הורידו לטבאלט משחקים, שאפשר לשחק בהם גם ללא אינטרנט אלחוטי. תמיד מומלץ להביא גם ספרים, קלפים ומשחקים שאינם דורשים חשמל. ואם כבר הזכרנו חשמל – שווה לבדוק אם ברכב הספארי שלכם יש חשמל.

מגבונים לחים – החברים הטובים של כל הורה! חיתולים לפעוטות – גם אם הילדון שלכם כבר עושה פיפי בסיר, שווה לקחת חיתולים. לא בכל מקום בספארי אפשר לעצור לילדים לפיפי במיוחד, ולפעמים גם פעוט שכבר נגמל עלול להזדקק לחיתול. עם הילדים הגדולים כדאי ללכת לשירותים בכל הזדמנות. לילדות, בעיקר ביישניות, קל יותר לעשות פיפי בשטח עם חצאית במקום עם מכנסיים. קחו גם את זה בחשבון כשאתם אורזים.

האם אפשר לקבל כיסא לרכב?
באופן מפתיע, התשובה היא כן. חברות רציניות ייתנו לתינוק שלכם או לילד עד גיל 3 כיסא מיוחד לרכב. חשוב מאוד לבדוק את זה מראש, בטרם חותמים על הזמנת הטיול.

לאן כדאי לטייל עם ילדים בטנזניה
למי שמעולם לא טייל בשמורות הטבע של אפריקה לא תמיד ברור מה ההבדל ביניהן, איזו מהן מתאימה לילדים ובאיזו הם ייהנו פחות. לפניכם השמורות הפופולריות בטנזניה על פי התאמתן לילדים בגילים שונים ובסוף שתי הפתעות הקשורות לאגמים של טנזניה.


עדיף לטייל בשמורות קטנות יותר, שבהן לא צריך לחכות שעה ארוכה בין מפגש עם פיל או אריה


שמורת סרנגטי
למי מתאים? לתינוקות או לבני נוער, פחות מומלץ לילדים בין הגילים 3 ל-13
ילדים מתלהבים מאוד מהזברה הראשונה שהם רואים, אבל אין להם הרבה סבלנות לחיפוש ארוך אחר בעלי חיים. לכן מומלצים מאוד פארקים קטנים ופחות כדאי לצאת איתם לספארי במרחבי הסרנגטי. הסרנגטי היא שמורה ענקית, ולילדים אין סבלנות לחכות שעה בין אריה לפיל. פעמים רבות, דווקא ברגע בו יופיע ההיפופוטמים תגלו שהילדים הקטנים נרדמו… במידה שאתם מטיילים עם תינוק, תגדלו שתנועת הג'יפ במישורים הגדולים מאפשרת שינה נעימה לתינוקות ושעות שקטות של ספארי להורים.

שמורת ארושה
למי מתאים? לילדים בני 6 עד 12
השמורה מומלצת מאוד לילדים במגוון גילאים. זוהי שמורה קטנה יחסית והיתרון הגדול שלה הוא האפשרות לצאת לספארי הליכה באזור המפלים, המתאים לילדים מגיל 10. שמורת ארושה גם קרובה לשדה התעופה ולעיר ארושה והעובדה שהנסיעה אליה קצרה, מקלה מאוד על הצעירים שבחבורה.

גם פעוטות יכולים ליהנות בטיול ספארי וטלטלות הג'יפ מרדימות אותם לפני שהם מספיקים להשתעמם | צילום: לילי אנגל

שמורת סלוס
למי מתאים? לכל המשפחה, כחלק מחופשה בזנזיבר
שמורת סלוס אמנם מרוחקת מהשמורות האחרות בטנזניה, אבל היא נמצאת במרחק 50 דקות טיסה מזנזיבר ואפשר לצאת לכאן לטיול של יום או יומיים במהלך חופשה בזנזיבר. זוהי שמורה גדולה מאוד, אבל הספארי מתרכז בחלק קטן שלה, הצפוני, במקום שבו הנהר והאגם נפגשים. הטיסה לכאן קלה וקצרה, הטיול נעשה ברכבים פתוחים וצריך להשגיח על הקטנים. בסלוס אפשר לראות בקלות יחסית אריות, גנו, היפופוטמים , תנינים, פילים, זברות, ג'ירפות ועוד. השמורה גם מציעה ספארי שייט בנהר וספארי הליכה.

אגם מניארה. טיול אופניים באזור האגם מתאים מאוד גם לילדים שיודעים לרכוב

טיול אופניים באגם מניארה
באגם מניארה (Manyara) אפשר לשכור אופניים למבוגרים ולילדים ולצאת לטיול אופניים קצר באזור האגם. חשוב מאוד שנהג הג'יפ ילווה אתכם, כדי שכאשר הילדים יתעייפו, הם יוכלו לעשות את הדרך חזרה בג'יפ. רכיבה במסלול המלא, הלוך וחזור, מתאימה למטיבי רכיבה.

קייקים באגם דלוטי
פעילות מקסימה שמתאימה לילדים (ולא רק להם) – שייט בקייקים באגם דלוטי (Lake Duluti). האגם היפהפה נמצא בתוך מכתש קטן והוא שלו מאוד. השייט נמשך כשעתיים. חשוב מאוד לא לטייל עם ילדים קטנים על שפת האגם שכן יש שם לטאות כוח.

שייט בקיאקים באגם דלוטי

שמורות בקניה
במשך שנים קניה היתה יעד פופולרי מאוד לטיולי ספארי בכלל וטיולי בר מצווה בפרט. בשנים האחרונות טנזניה תופסת את מקומה של קניה כיעד ספארי נחשק, ועם זאת, קניה מציעה כמה שמורות טבע נהדרות שבהן ילדים יגלו עולם ומלואו.

שמורת מסאי מארה
למי מתאים? לילדים מעל גיל 12
בחודש אוגוסט המסאי מארה מלאה בבעלי חיים, כשעדרים עצומים של גנו וזברות נודדים לכאן. הנסיעה אל השמורה ארוכה מדי בשביל הילדים, אבל באוגוסט המאמץ כדאי עם ילדים מעל גיל 12 או ילדים המורגלים בנסיעות ארוכות. אפשרות אחרת, יקרה יותר, היא לטוס לשמורה וכך לחסוך את שעות הנסיעה הארוכות. אוגוסט הוא שיא הנדידה במסאי מארה, אבל באופן כללי בין יולי לאוקטובר יש כאן כמות גדולה מאוד של בעלי חיים.

גנו חוצים את נהר המארה בתקופת הנדידה הגדולה

אגם ניוואשה
למי מתאים? לכל המשפחה
שמורה מעולה לילדים – היא לא רחוקה מניירובי ונמצאת כשעתיים וחצי מהמסאי מארה. באופן כללי, בקניה השמורות קרובות יחסית זו לזו מה שמקל על הילדים. בניוואשה אפשר לצאת לשייט באגם ולספארי הליכה שבו ניתן לראות זברות, ג'ירפות, אנטילופות והיפופוטמים.

____

לילי אנגל – גרה 10 שנים באפריקה, מנהלת תחום אשת אפריקה באשת טורס. טיילה ברחבי קניה וטנזניה בחברת הבת שלה מאז שזו היתה תינוקת

 

האי הכי צפוף בעולם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מקניה

מבוא לנדודים 33: הרפתקאות צ'יפופו באפריקה
מבוא לנדודים 33: הרפתקאות צ'יפופו באפריקה

"יש לי קשר רגשי עמוק לקניה. אמי חיתה שם קרוב לעשרים שנה, והמקום הפך להיות הבית השני שלי. בליתי בקניה תקופות ארוכות, טיילתי בה עם חברתי שמחה, לימים אשתי, לימים לשעבר, ויחד חקרנו ולמדנו שם כל חיית בר ...

סיפורים מאפריקה: חידת הטוסיק הלבן
סיפורים מאפריקה: חידת הטוסיק הלבן

הצבע החום-אפור של האנטילופות ואוכלי העשב בסוואנה האפריקאית משתלב היטב בסביבה ומהווה הסוואה מצוינת. אז למה לרובם יש גם כתמים לבנים, בעיקר על האחוריים, שבולטים לעין וכמו זועקים "הנה אני"? על הצבע הלבן והתקשורת המיוחדת בין טורפים לנטרפים

שבטים באפריקה: להיות בת שבט
שבטים באפריקה: להיות בת שבט

המפגש הראשוני עם תושבי אפריקה מסקרן ומעלה שאלות לגבי האותנטיות של אורח החיים המוצג בפני המטייל שבא מבחוץ. גילה התרסי, מדריכת טיולים באפריקה, מביאה טעימה מחייהן של נשים בשבטים אפריקאים ומהרהרת איך היו נראים חייה לו היתה בת ...