תפריט עמוד

קלפי טארוט – הסודות, המסתורין, והתקוות

השאיפה לדעת מה צופן לנו העתיד היא אחת התכונות האנושיות המוכרות והוותיקות ביותר. אליה חוברת שאיפה נוספת – למצוא קיצור דרך להבנת נפשו הסבוכה של האדם. שתי אלה מובילות רבים, כבר כמה מאות שנים, לשימוש בקלפי הטארוט. מעבר למסתורין, לסודות, לתקוות וללחשושים – תמי זר עושה קצת סדר באמת ההיסטורית ובמובנים הבסיסיים

הטארוט הם מערכת קלפים שעוצבה למשחק קצת דומה למשחק הברידג'. לפי האמונה העממית אפשר לחזות בעזרתם את העתיד. החפיסות העתיקות ביותר של קלפי טארוט הן מהמאה ה-15 ומקורן בצפון איטליה. הקלפים הללו נקראו "קלפי הנצחונות". רבים מאמינים שמקור הקלפים למעשה במצרים העתיקה. לפי דעה זו הצוענים הם שהביאו את הקלפים לאירופה. לעומת זאת יש הגורסים שמקור הקלפים באירופה של סוף ימי הביניים. כנראה שקלפי המשחק חדרו לאירופה דרך העולם המוסלמי, ייתכן שמספרד.

קלפי הטארוט העתיקים ביותר שנשתמרו עד לימינו היו שייכים למשפחות אצולה איטלקיות, ויש הטוענים שהללו רכשו אותם מהמוסלמים. למרות זאת עדיין מקובל לחשוב שמשפחות האצולה ויסקונטי וספורצה האיטלקיות הן המקור לקלפי הטארוט.

ידוע שבמאה ה- 16 התחילו להשתמש בקלפים באיטליה, במשחק שנקרא טארוקי או ברבים טארוקו. הצרפתים, שתמיד היו חובבי שעשועים, אימצו את המשחק וקראו לו טארוט. באותה תקופה יוצרו הקלפים במארסיי שבצרפת. יתכן שחלק מן החפיסות הגיעו לנמל מארסיי דרך הים בידי סוחרים, שהביאו את הטארוט יחד עם סחורה מארצות רחוקות.

בסוף המאה ה- 19 פעל באנגליה ארגון סתרים בשם "מסדר שחר הזהב". בשנת 1909 פרסם מיסטיקן בשם ארתור אדוארד וויט מערכת קלפי טארוט שיצר ועיצב על פי עקרונות המסדר ותורותיו. זו היתה הפעם הראשונה בה הוצגו בפומבי סודות של מסדר הסתרים. הקלפים הפכו פופולריים מאוד. עד היום רואים רבים בקלפי הטארוט כלי לניבוי. אנשים רבים במערב האמינו שבאמצעות קלפי הטארוט ניתן לחזות את העתיד. היום נוטים להשתמש בקלפי הטארוט כאמצעי להסתכלות פנימית. בחוגים מסויימים נתפסים קלפי הטארוט כמפתח להבנת מרכיבי האישיות, הפוטנציאל הגלום בה. יש הרואים בקלפי הטארוט כלי עזר להגשמה עצמית ולצמיחה והתפתחות אישית ורוחנית.
יש גרסאות רבות של מערכות קלפי טארוט. רבים משתמשים בהם למה שהם מכנים מחקר ולימוד פנימי. רבים ממשיכים גם להשתמש בהם לשימושים מיסטיים. קארל יונג היה הפסיכולוג הראשון שייחס חשיבות לקלפי הטארוט. יונג התעניין באופן בו מייצגים הקלפים טיפוסים בסיסיים, או צורות מחשבה הקיימות בתת מודע הקולקטיבי ונובעות מהניסיון המצטבר של כל המין האנושי. לדעתו קלף הקיסר למשל, מייצג את הפטריארך האולטימטיבי או את דמות האב.

ברוב חפיסות קלפי הטארוט יש 78 קלפים. החפיסה המסורתית מתחלקת לשתיים: המערכת הראשית נקראת "הסודות הגדולים" או "הארקנה הגדולה" – ארקנה, היא מילה לטינית שפרושה סודות. המערכת מורכבת מ-22 קלפים, ביניהם אפשר למצוא קלפים הנקראים הקיסר, צדק, האוהבים או המוות. "הסודות הגדולים" מייצגים גישה מטאפורית למסע האדם מלידתו ועד מותו. גישה זו ידועה בשם "מסע השוטה". המסע מתאר את הקשיים למול רגעי ההנאה שבחיים בדרך כרונולוגית, ומדגיש נקודות עיקריות. המסע מורכב מ-22 צעדים המתארים את השלבים בחיי השוטה והם מושלכים ל-22 הקלפים, שמרכיבים את הארקנה הגדולה. מי שקוראים בקלפים משתמשים במטאפורת המסע כאחד הכלים להבנת משמעות הארקנה הגדולה. רעיון זה פותח על-ידי הסופר עדן גריי באמצע המאה ה-20.

המערכת השנייה נקראת "הסודות הקטנים או "הארקנה הקטנה". מערכת זו מזכירה מאוד את מערכת קלפי המשחק המודרניים. במערכת זו 56 קלפים המחולקים ל-4 סדרות כאשר כל אחת מהן מייצגת תחום אחר בחיים.
סדרת המטות – המקבילה לסדרת התלתן בקלפי משחק. המטות אמורים לתאר את האנרגיה המינית או היצירתית המניעה את תחום החומר.
סדרת הגביעים – מקבילה לסדרת הלבבות. הגביעים אמורים לתאר את האנרגיה הרגשית, יחסים אנושיים, קשרים רומנטיים, אהבה קשרי ידידות וכדומה.

סדרת החרבות המקבילה לסדרת העלים. החרבות אמורות לתאר את האנרגיה המנטאלית, המחשבות והאינטלקט. החרבות מתארות גם מלחמה אלימות ופגיעה. יכולת להילחם ולעמוד על שלך, יכולת להתגונן וכדומה.
סדרת המטבעות המקבילה לסדרת היהלום. המטבעות אמורים לתאר את התחום החומרי גופני וכל דבר שאפשר לגעת בו או למשש אותו, ענייני הגוף וענייני בריאות ומחלה, כסף ורכוש, עבודה, משכורת ומעמד חברתי, מרחב ומקום, דירה, מקום מגורים וכדומה.

לכל סדרה מספרים מאחד (אס) ועד עשר וגם ארבעה קלפים של נער אביר מלכה ומלך, או דמויות מלוכה דומות.

עוד בנושא:

טארוט - המפתח הסודי והדרך המלכותית
טארוט – המפתח הסודי והדרך המלכותית
בכל רחבי העולם תולים לקוחות צמאי אופטימיות עיניים גדולות בקוראים בקפה, במגידי עתידות ובפותחי קלפים. הייחוד של הטארוט טמון בכך, שזאת שיטת החיזוי היחידה …
דבי הרשמן |צילום: טל גליק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.