תפריט עמוד

קייפנג, סין – אפילו יהודים היו כאן

ביקור בקייפאנג, בירה עתיקה במחוז חנאן שבסין, מגלה כי מרכז העיר עדיין לא עבר בנייה מאסיבית ואפשר לראות בו פגודות עתיקות לצדם של מסגדים - זכר לתקופה שבה כולם חיו פה בשלום זה לצד זה, אפילו יהודים

קָייפֱנְג (Kaifeng), הייתה בירתן של שש שושלות בסין, החל במאה העשירית לספירה וכלה במאה ה-13. כשלוש שעות באוטובוס מלוּאוֹיָאנְג, קייפנג מספקת חוויה שונה באופן מהותי. אמנם הארמון הקיסרי הפך ברבות השנים לפארק ציבורי ומשלוש מערכות החומות שהקיפו את העיר נשארה רק אחת, אבל אתריה הרבים מעלים באוב את הבירה העתיקה.

קייפנג מוקפת בשדות חיטה שמגיעים כמעט עד לחומות עצמן. בדומה לערים רבות בסין, גם קייפנג לכודה במערבולת של בנייה ומתכסה במהירות באריחי אמבטיה בצבעי פסטל. מרכז העיר, למזלה, עדיין לא נפל בידיהם של הקבלנים; חלק גדול מהבניינים לאורך רחוב שׁוּדְיָאן (Shudian Jie) והסמטאות סביבו השתמרו מתקופת צִ'ינְג (Qing: 1911-1644 לספירה). רוב המבנים הדו-קומתיים עשויים מעץ ומעוטרים בציור קיר ובמרפסות אלגנטיות.

בלילה רחוב שודיאן נחסם לתנועה ומתמלא בדוכני שמעטס ואוכל. מוסלמים מוכרים שיפודי טלה ולאפות, בעוד המוכרים הסיניים מציעים שיפודי חסילונים ועוגות מתוקות מאורז דביק. המקומיים מרכיבים לעצמם ארוחות שלמות ויושבים לאכול בשולחנות הרבים שמוצבים מאחורי הדוכנים.

כולם גרו כאן
קייפנג הייתה בירה באחת התקופות הפתוחות יותר של סין וסוחרים מכל העולם עברו דרכה והתיישבו בה. כאן חיו זה לצד זה סינים, מוסלמים, נוצרים ואף יהודים. עם השנים המיעוט היהודי התבולל ונעלם, והזכר היחיד שנשאר ממנו הוא מספר סטלות (מצבות אבן) עם כיתוב בעברית שנמצאות במוזיאון קייפנג.

הקהילות המוסלמיות והנוצריות, לעומת זאת, קיימות עד היום. ישנם מספר מסגדים בתוך העיר, אך המעניין ביותר הוא מסגד דוֹנְגדָה (Dongda Si). הוא מעוצב כמו מקדש סיני ועל קירותיו מתנוססות כתובות בסינית ובערבית. בניגוד למקדשים סינים, שמתוכננים מדרום לצפון, המסגד בנוי ממזרח למערב, כדי שהאמאם יוכל לפנות לכיוון מכה. מעל הכניסה למסגד מצוין שמו בסינית ומעליו מופיע בערבית: "כֻּל מַשְׂגִ'ד בַּיְתֻ אְללָה" – "כל מסגד הוא ביתו של אללה".

שתי פגודות
בין האתרים השונים של קייפנג נמצאות שתי פגודות. אחת נמצאת בדרום העיר ואילו השנייה – בצפון. הראשונה יושבת מחוץ לחומות ונדמה שנשכחה מלבם של התושבים, ואילו השנייה נמצאת בתוך החומות ומחשיבה את עצמה לפגודה המרשימה ביותר בסין.

הראשונה, שנקראת פגודת פּוֹ (Po Ta), נבנתה ב-974 לספירה והיא הפגודה הבודהיסטית העתיקה ביותר בקייפנג. בניגוד לרוב הפגודות בסין, הבסיס שלה משושה ולא מתומן, היא בנויה מאבן ומכוסה בתחריטים של בודהות. רבים מהתחריטים איבדו את ראשם. הפגודה מציצה מעל צריפים ובתים מתפוררים בתוך שכונה של חירבות ותרנגולות מחוץ לחומות.

פגודת הברזל (Tie Ta), בחלקה הצפוני של העיר, מוקפת בפארק ציבורי ומוצפת תיירים. היא מתנשאת לגובה של 55 מטרים ומכוסה בלבנים שמצופות בזיגוג בצבע חלודה. כמו פגודת פו, גם כאן הלבנים מעוטרות בתחריטים של בודהות, אך מצבן טוב יותר.

השופט באו
פחות מקילומטר ממוזיאון קייפנג נמצא מקדש קטן שלא מצוין ברוב מדריכי הטיולים. מדובר במקדש לזכרו של השופט בַּאוֹ (Bao Gong), פקיד ממשלתי שחי בשנים 1062-999 לספירה. הוא נודע כשופט שהגן על החוק במסירות ומעולם לא נכנע לבעלי שררה או לבצע כסף. עם השנים הוא הפך לגיבור נערץ ובמקומות שונים בסין אף סוגדים לו כאל הצדק.

מרחוק המקדש נראה כמו אולם אירועים, וגם מבפנים הוא לא נראה כמו מקדש סיני סטנדרטי. על הכניסה לרחבה המרכזית, למשל, שומרים שני שיחים גדולים שנגזמו להיראות כמו ארנבים. מסביב לפסלו של השופט, שנראה חמור סבר גם היום, תלויות ארבע תמונות רחבות שמורכבות מאריחי קרמיקה. בניגוד לרובם המוחלט של המקדשים בסין, הסגנון של התמונות, שצוירו בשנות ה-80' של המאה העשרים, מודרני בצורה מובהקת.

באחד האולמות הצדדיים של המקדש השתמשו בבובות שעווה כדי להקים לתחייה את אחת הסצינות המפורסמות ביותר בפועלו של השופט. בסצינה זו הוא נראה כשהוא שופט למוות מלומד שזנח את אשתו ואת ילדיו כדי להתחתן עם אישה ממעמד גבוה יותר. בקדמת הבמה מוצגות שלוש גיליוטינות מוזהבות: לאחת יש ראש של כלב, לשנייה של נמר ולשלישית של דרקון. כל גיליוטינה יועדה לעבריינים ממעמד מסוים: הכלב – לפשוטי העם; הנמר – מלומדים ממעמד הביניים; והדרקון – פקידים בכירים ומשפחת המלוכה.

למרות שאפשר לראות את האתרים המרכזיים של קייפנג ביום אחד מרוכז, יומיים בתוך החומות יאפשרו קצב נינוח יותר ולפחות ארוחת ערב אחת בשוק הלילה.

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני
נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג ...

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...