תפריט עמוד

קטקומבות באירופה

אמנם מדובר באתרי תיירות אפלוליים ומקברים, אבל יש להם היסטוריה מרתקת והם יספקו חוויה מסוג שונה. ולא פחות חשוב, בקטקומבות אפשר למצוא קצת קרירות ביום קיץ חם בעיר

קטקומבות נוצריות ויהודיות ברומא
ברומא נמצא אחד הריכוזים החשובים והמפורסמים של קטקומבות נוצריות. אבל מה שידוע פחות הוא שברומא יש גם קטקומבות יהודיות. לנוצרים הראשונים וליהודים היו מנהגי קבורה שונים מאלה של הרומים שנהגו לשרוף את מתיהם. הם נהגו לקבור את מתיהם מתחת לאדמה בבתי קברות תת-קרקעיים מחוץ לעיר.

בקטקומבות הנוצריות, שנמצאות בוויה אפיה אנטיקה (Via Apppia Antuc), נקברו חלק מהנוצרים הראשונים שהוצאו להורג בצליבה על ידי הרומים. בזכות מרטירים אלה הפכו הקטקומבות לאתרים מקודשים לנוצרים. ויה אפיה, שנבנתה במאה ה-4 לפנה"ס על ידי אפיוס קלאודיוס, הפכה לדרך חשובה שקישרה את רומא עם קמפניה ודרום איטליה, דרכה עברו תהלוכות המוות של שליטים כמו הקיסר אוגוסטוס ולאורכה הובל פאולוס הקדוש כאסיר לרומא בשנת 56 לספירה.

מתחת לשדות משני צידי הדרך פרושים מבוכים של קטקומבות, חלקם פתוחים לקהל ואפשר לבקר בהם. בקטקומבות סן קליסטו אפשר לראות גומחות קבורה ואת מקום קבורתם של כמה אפיפיורים ראשונים, ובקטקומבות סן סבסטיאנו הקירות מכוסים בכתובות בהן מוזכרים הקדושים פאולוס ופטרוס, ששרידי גופותיהם אולי הובאו לכאן.

כתובת: Via Appia Antica 110
פתוח: סן קליסטו – 12:00-9:00, 17:00-14:00 סגור בימי רביעי
סן סבסטיאנו – 12:00-9:00, 17:00-14:00 סגור בימי ראשון
מחיר: 6 אירו
מידע נוסף: אתר הקטקומבות

ברחבי רומא ישנם כמה אתרי קטקומבות יהודיות, אך ניתן לבקר רק בשניים מהאתרים הללו ורק בתיאום עם רשות העתיקות הממשלתית
(טלפון: 39-6-4882364): וילה טורלוניה (Villa Torlonia) וויניה ראנדניני (Vigna Randanini). בקטקומבות ניתן לראות ציורי קיר צבעוניים של נושאים יהודיים כמו מנורות וחזיתות של ארונות קודש.

קטקומבות בפריז
הסיפור של הקטקומבות בפריז שונה מזה של רומא. פה אין רומנטיקה היסטורית של נוצרים ראשונים ומרטירים, אלא פיתרון שהגו בפריז של המאה ה-18 לבעיות התברואה שגרמו בתי הקברות העמוסים של העיר. בשנת 1785 הוחלט להעביר עצמות מבתי הקברות אל המנהרות הנטושות ששימשו כמחצבת אבן סיד בתקופה הרומית. ההערכה היא שעצמותיהם של כ-6 מיליון איש הועברו אל המנהרות והן נמצאות שם עד היום. בזמן מלחמת העולם השנייה שימשו המנהרות כמפקדה הראשית של הרזיסטאנס, המחתרת הצרפתית.

הכניסה לקטקומבות מוגבלת, ומקטע הקטקומבות הפתוח לציבור הוא רק חלק קטן מרשת נרחבת של מחילות תת-קרקעיות, שנפרשת על-פני למעלה מ-300 קילומטר. אחרי שיורדים 20 מ' מתחת למפלס הרחוב, הולכים המבקרים לאורך מזדרונות תת קרקעיים, באורך של 1.7 ק"מ, שקירותיהם מצופים בעצמות וגולגולות של מיליוני פריזאים שנפטרו בדורות הקודמים.

כתובת: 1, avenue of Colonel Henri Rol-Tanguy (מטרו: place Denfert-Rochereau)
פתוח: 17:00-10:00, סגור בימי שני
מחיר: 7 אירו
מידע נוסף: אתר הקטקומבות

קטקומבות קפוצ'יניות בפלרמו, סיציליה
הביקור בקטקומבות במנזר הקפוצ'יני שבפלרמו מומלץ רק לבעלי קיבה חזקה במיוחד. במהלך המאה ה-16 נגמר המקום בבית הקברות של המנזר והנזירים החלו לחפור מנהרות קבורה מתחתיו. בשנת 1599, כשהנזיר סילבסטרו מגוביו נפטר, הנזירים חנטו את גופתו וקברו אותו בקטקומבות שזה עתה נחפרו.

תהליך החניטה של הנזירים הקפוצ'ינים כלל את ייבוש גופת הנפטר על צינורות קרמיקה בקטקומבות ולעתים גם שטיפתה בחומץ. רק חלק מהגופות נחנטו וחלקן הוכנסו לארונות זכוכית אטומים. הנזירים שומרו עם בגדי היומיום שלהם.

בתחילה נועדו הקטקומבות לשמש כמקום קבורתם של הנזירים בלבד, אך עם השנים הן הפכו למקום קבורה מבוקש וכל מכובדי האזור ביקשו להיחנט ולהיקבר בקטקומבות הקפוצ'יניות ואף השאירו הוראות לגבי הבגדים בהם הם מבקשים להיקבר. קרובי המשפחה של הנפטרים נהגו להגיע לבקר את יקיריהם, להתפלל ולדאוג לשלמות גופותיהם. תרומותיהם של הקרובים עזרו להחזיק ולתחזק את הקטקומבות. כל גופה חדשה שהובאה לקטקומבות הונחה בנישה ואחר כך הועברה למקום מנוחה קבוע. כל עוד המשיכו הקרובים לשלם תרומות, נשארה הגופה במקומה המכובד, אך אם הופסק התשלום, הועברה הגופה למדף צדדי עד שחודשו התשלומים.

הנזיר האחרון, האח ריקרדו, נקבר בקטקומבות בשנת 1871, והן נסגרו באופן רשמי ב- 1880. למרות זאת המשיכו הקבורות במקום עד לשנות ה-20 של המאה ה-20. בקטקומבות יש כ- 8,000 מומיות שמכסות את הקירות. אולמות הקבורה מחולקים לאולם גברים, נשים, בתולות, ילדים, כמרים, נזירים ובעלי מקצוע. חלק מן הגופות השתמרו טוב יותר מן האחרות, וחלקן הוצבו בפוזות כמו למשל גופותיהם של שני ילדים שיושבים ביחד על כסא נדנדה.

כתובת: 1 Piazza Cappuccini
פתוח: 12:00-9:00, 17:00-13:00
למידע נוסף לחצו כאן

קטקומבות ברבט, מלטה
רבט (Rabat) שנמצאת ליד העיר מדינה (Mdina) במלטה, מפורסמת בעיקר בזכות מערכות הקטקומבות הנרחבות שלה, בהן נקברו הנוצרים הראשונים וכאן הם גם ערכו את טקסי המיסה עד שהקיסר קונסטנטינוס ה-I הפך את הנצרות לדת הרישמית של האימפריה הרומית במאה ה-4 לסה"נ.

הקטקומבות של סנט פול, הן מבוך של מנהרות, נישות וקברי אבן שמתוארכים למאה ה-3 לסה"נ. בקטקומבות הללו קבורים כ-1,000 אנשים בשטח של 5,700 קמ"ר. רק חלק קטן ממערכת המנהרות המדהימה הזו פתוח לקהל, אך ניתן לראות בו מגוון של קברים. באולם הראשי ישנה קפלה ששימשה לתפילה.

פתוח:
14:00-7:45
מחיר: 1 אירו

הקטקומבות של סנט אגתה נמצאות מתחת לכנסייה המוקדשת לקדושה שלפי האמונה בילתה כאן את תקופת גלותה לפני שחזרה לסיציליה שם מתה. קירות הקטקומבה מכוסים ציורי פרסקו מהמאות ה-12 וה-15. הסיור במקום אורך כ-20 דקות ומכסה כעשרה אחוזים ממערכת הקטקומבות הרחבה. במקום יש גם מוזיאון מעניין.

פתוח: 16:00-9:00. סגור בימי ראשון
מחיר: נהוג להשאיר תרומה.

קטקומבות קום אל שוקפה (Kom El Shuqafa) באלכסנדריה
קטקומבות אלו שימשו לקבורה בין המאות ה-2 ל-4 לסה"נ. הן נעלמו מהתודעה עד שהתגלו ונחפרו בתחילת המאה ה-20. זוהי מערכת של שלוש קומות עם פיר גישה בעל מדרגות לולייניות. עיקר ייחודה של מערכת הקבורה הזו הוא בעיטורים המשלבים אלמנטים מצריים עם אלמנטים יווניים ורומיים.

מידע נוסף: אתר תיירות במצרים

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.