תפריט עמוד

קו המשווה – 10 דילוגים

קו המשווה הוא הקו הדמיוני המקיף את כדור הארץ באמצע הדרך בין הקוטב הצפוני לקוטב הדרומי. הוא מחלק את כדור הארץ לשני חצאים שווים – חצי הכדור הצפוני וחצי הכדור הדרומי, ומוגדר כקו הרוחב 0. במהלך השנים נולדו סביב הקו אגדות, סיפורים וגם לא מעט מחקרים שעוסקים בו או מזכירים אותו. הנה כמה מהם

1. בחצי הכדור הצפוני סטיית הגופים הנעים ממסלולם היא ימינה, ואילו בחצי הכדור הדרומי סטיית הגופים הנעים ממסלולם היא שמאלה. לכן, סופת הוריקן בחצי הכדור הצפוני תנוע נגד כיוון השעון, ובחצי הכדור הדרומי תנוע עם כיון השעון. ההסבר על כך שביחס למערכת מסתובבת גופים סוטים מהתנועה קו ישר נקרא כוח קוריוליס.

2. העובדה האחרונה הובילה רבים לסברה המוטעית, לפיה מים הנמצאים בכיור או באסלה בחצי הכדור הצפוני ירדו בסיבוב נגד כיוון השעון, ואילו מים בכיור הנמצא בחצי הכדור הדרומי ירדו בסיבוב עם כיוון השעון. מתברר, כי זהו מיתוס בלבד. כוח קוריוליס קטן מכדי לקבוע את כיוון ירידת המים בכיור, וזו מושפעת ממבנה הכיור/אסלה ומהאופן שבו נשפכו המים.

3. שתי מדינות מכילות בשמן את המילה קו המשווה: גיניאה המשוונית (שקו המשווה עובר למעשה דרומית לה) ואקוודור שפירוש שמה הוא קו המשווה בספרדית.

4. באקוודור אפשר לבקר ב-Mitad del Mundo, או במילים אחרות, אמצע העולם. מדובר בשטח הממוקם כ-20 שקילומטר צפונית לבירה קיטו, ובו מוזיאון העוסק באתנוגרפיה של אקוודור ומונומנט המתנשא לגובה 30 מטר שנועד לסמן את הנקודה בה חוצה קו המשווה את המדינה. האטרקציה העיקרית היא הקו המסומן במקום בו, תמורת סכום נאה, אפשר להצטלם כשרגל אחת מונחת בחצי הכדור הדרומי והרגל השנייה מונחת בחצי הכדור הצפוני. למעשה, ולצערם של התיירים הרבים שהצטלמו במקום, מתברר שהקו האמיתי עובר כ-240 מטר צפונית למקום.

האטרקציה העיקרית ב-Mitad del Mundo היא הקו המסומן במקום, בו אפשר להצטלם כשרגל אחת מונחת בחצי הכדור הדרומי והרגל השניה מונחת בחצי הכדור הצפוני | צילום: גונתר בק

5. מקומות בקרבת קו המשווה הם אתרים טובים לשיגור לוויינים, מכיוון שהם נעים מהר יותר מכל נקודה על כדור הארץ עקב סיבובו של כדור הארץ. תוספת המהירות מקטינה את צריכת הדלק הנדרשת לשם שיגור חללית.

6. הזריחות והשקיעות באזור קו המשווה הן המהירות ביותר בעולם, ואורכו של כל יום באזור קו המשווה הוא 12 שעות בקירוב. השמש זורחת בערך בשעה 6:00 בבוקר ושוקעת בערך בשעה 18:00 בערב.

7. "רכבת" הלוויינים של נאסא, המכונה גם A Train כוללת צי של חמישה לוויינים שמצלמים ואוספים מידע על כדור הארץ. הלוויינים אקווה, אאורה, קלאודסט, פאראסול וקליפסו מקיפים את כדור הארץ במבנה קבוע בגובה 705 קילומטרים ובזווית של 98 מעלות. צירוף הנתונים שהם אוספים מעניק לסוכנות החלל האמריקאית מידע מקיף על מזג האוויר והאקלים על פני הגלובוס כולו.
דימוי הרכבת, שלקוח מנעימה של דיוק אלינגטון, אינו מדויק. הם אינם טסים במסלולים זהים ועוקבים. הלוויין אקווה מוביל את הרכבת. הוא הלוויין הגדול ביותר והראשון לחצות את קו המשווה בכל יום. הוא חוצה את קו המשווה בכל יום בשעה 1:40 בצהריים ו-1:40 לפנות בוקר.
בשנת 2008 תצרף נאסא לווין נוסף, שיקדים את אקווה ויאסוף מידע על הצטברות פחמן באטמוספירה.

8. מדעני נאסא פרסמו בסוף נובמבר 2007 תוצאות מחקר מקיף על המקומות בהם קרינת השמש היא החזקה ביותר על פני כדור הארץ. בתום איסוף נתונים שנמשך 22 שנים הצביעו החוקרים על שני מקומות כרוויי השמש במידה הרבה ביותר: המקום הראשון הוא אזור על קו המשווה באוקיינוס השקט מדרום להוואי וממזרח לקיריבטי. המקום השני הוא אזור בסהרה, מצפון לקו המשווה וממזרח למרוקו. מידע זה יסייע למפתחי השימוש באנרגיה סולארית כיוון שבאזורים בהם הקרינה חזקה ביותר אפשר להפיק מן השמש את הכמות הרבה ביותר של אנרגיה.

9. מחקר מקיף שנערך על מסע הנדידה הגדול בתבל – מסעם של הלווייתנים בחיפוש אחר מים חמים – גילה שבכל נתיב של המסע הם עוברים יותר מ-8,000 קילומטרים. במהלך מסע אחד שנחקר לעומק שחו הלווייתנים מאזור אנטארקטיקה, חצו את קו המשווה והצפינו עד חופי קוסטה ריקה. לפי תוצאות המחקר הלווייתנים, לאחר שחצו את קו המשווה, מחפשים מים שחומם אינו יורד מ-24 מעלות צלזיוס.

10. נטיעת עצים כדרך להילחם בשינוי האקלים היא בזבוז זמן גמור, טוענים אקולוגים בריטיים. לרוב היערות, הם מסבירים, אין כלל השפעה על כוללת על הטמפרטורה ברחבי העולם ולמעשה היערות שרחוקים מקו המשווה עלולים אפילו להחמיר את ההתחממות הגלובלית. לפי מחקר זה רק נטיעת עצים באזור קו המשווה עצמו, באזור הטרופי, עשויה לשרת את המטרה הנעלה של בלימת ההתחממות הגלובלית. לדברי החוקרים, מלבד רצועה צרה סביב קו המשווה היערות לוכדים למעשה יותר חום משהם עוזרים להילחם בתופעה בעזרת הפחתת כמות הפחמן הדו חמצני.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.