תפריט עמוד

קולורדו: עשרת הגדולים

טבע עוצר נשימה, אתרי סקי מהטובים בעולם, פסטיבלים מצוינים, אתרים ארכיאולוגים מרתקים ועיר בירה נהדרת - הנה כמה מהמקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ במדינת קולורדו

קולורדו, ששוכנת במערב ארצות הברית, מציעה נופים מהיפים והמגוונים ביותר בארה"ב, הודות להרי הרוקי שנמצאים בשטחה ולנהרות הרבים שזורמים בתחומה, בהם נהר הקולורדו שהעניק למדינה את שמה. בפארקים הלאומיים של קולורדו יש נופים מרהיבים של פסגות מושלגות, יערות מחטניים, קניונים דרמטיים, אגמים אלפיניים ותצורות סלע מרשימות. כל אלה מאפשרים לצאת לשלל חוויות מרגשות בחיק הטבע – טיולי הליכה ברגל, באופניים ועל גבי סוסים, שייט ורפטינג, גלישה על דיונות ועוד. אבל קולורדו מציעה לא רק טבע – יש בה גם אתרי סקי נפלאים ועיירות סקי יוקרתיות, פסטיבלים מצוינים ועיר בירה נהדרת, דנוור, עם מוזיאונים, פארקים, חנויות, מסעדות משובחות וכל מה שיש לעיר גדולה להציע. הנה כמה מהמקומות והחוויות שקולורדו מציעה למבקרים בה:

הפארק הלאומי הרי הרוקי

את הטבע הפראי של קולורדו אפשר לפגוש בפארק הלאומי הרי הרוקי (Rocky Mountain National Park), עם שפע מדהים של הרים, אגמים וחיי בר עשירים. בפארק יש לא פחות מ-191 פסגות, 113 מתוכן מעל 3,000 מ', כ-150 אגמים ולמעלה מ-500 ק"מ של מסלולי הליכה. עולם החי בפארק כולל דובים שחורים, דישונים, איילים ועוד. אחת מהדרכים הטובות לגלות את הפארק היא בנסיעה ב-Trail Ridge Road. הכביש הנופי, הפתוח רק בעונת הקיץ, חוצה את רק פרשת המים של אמריקה ועובר דרך מעברי הרים, יערות ומפלים. הפארק יפה במיוחד באביב ובסתיו.
הפארק הלאומי הרי הרוקי. מגוון מרשים של פסגות נישאות ושפע של בעלי חיים, בהם דובים שחורים, דישונים, איילים ועוד

הפארק הלאומי מסה ורדה
הפארק הלאומי מסה ורדה (Mesa Verde) שבדרום-מערב קולורדו הוא אחד מהפארקים הלאומיים המעניינים בארצות הברית,שכן הוא הפארק היחיד המוקדש לארכיאולוגיה. באזור הזה חיה, מאמצע המאה השישית ועד סוף המאה ה-13, חברה אינדיאנית, שהגיעה לשיא פריחתה בין המאות ה-11 וה-13. בסוף המאה ה-13 הם נטשו את המקום מסיבות שנותרו עלומות עד היום. באתר ניתן לראות מאות מכלולים מרשימים של בתי מגורים שנחצבו בצוקים ובקירות הקניון.


מגורים חצובים בסלע בפארק הלאומי מסה ורדה

בשטח הפארק נמצאו יותר מ-4,000 אתרים ארכיאולוגיים, מתוכם כ-600 מתחמי מגורים חצובים בסלע. מעניין במיוחד לבקר בארמון הצוק (Cliff Palace), שבו 156 חדרים, ובבית המרפסת (Balcony House) שכדי להגיע אליו יש לטפס על סולם בגובה עשרה מטרים. למרות שהדגש פה הוא הוא על העניין הארכיאולוגי, האזור עצמו יפהפה, והשם (מסה ורדה פירושו  "השולחן הירוק") ניתן לו בשל היערות שבמקום. בחורף, כשהפארק מכוסה שלג, המראה מרהיב במיוחד.


נוף בפארק הלאומי מסה ורדה

אתרי סקי נוצצים
קולורדו היא מלכת הסקי של הרי הרוקי, עם כמה עשרות אתרי סקי משובחים, שלג מצוין, מסלולי גלישה המתאימים לכל הרמות ותשתיות תיירות מפותחות. אתר הסקי הנוצץ והמתוחכם ביותר בקולורדו הוא אספן (Aspen), והוא חביב על לא מעט כוכבים הוליוודיים ושאר עשירים ומפורסמים. הגלישה על הר אספן מאתגרת למדי ומתאימה בעיקר לגולשים מנוסים, אבל באזור יש עוד כמה פסגות שמתאימות גם לגולשים מתחילים ולמשפחות. מלבד זאת, אספן מצטיינת בסצנה תוססת של אפרה-סקי (הפעילות שאחרי הסקי), והיא גדושה במסעדות גורמה, גלריות לאמנות ובוטיקים יוקרתיים.


אספן, אתר הסקי הנוצץ ביותר בקולורדו

אתר סקי נוסף ומוצלח בקולורדו הוא וייל (Vail), הנחשב לאחד מאתרי הסקי הטובים ביותר בצפון אמריקה ונהנה גם הוא מתדמית יוקרתית מאוד. בווייל יש כמה פסגות גבוהות במיוחד ותנאי שלג אופטימליים, והוא מתאים בעיקר לגולשים מנוסים, למרות שיש בו מסלולים בכל הרמות. העיירה עצמה יפה ומלאת קסם ותענוג לטייל בה.

נסיעה ברכבת היסטורית
ארצות הברית בדרך כלל מתקשרת עם נסיעות ארוכות במכונית, אבל בתקופת הבהלה לזהב, עיירות במערב המדינה זכו לשגשוג רק אם היתה בהן מסילת רכבת. כמה מקווי הרכבת ההיסטוריים הללו עדיין פעילים, ואחד הנופיים שבהם הוא קו הרכבת בין דורנגו (Durango) וסילברסטון (Silverstone). דורנגו הייא עיירת כורים שובת לב שמשמרת במידה רבה את הקסם של פעם ומהווה בסיס מצוין לטיול באתרי הטבע של אזור. מדורנגו יוצאת כמה פעמים ביום רכבת קיטור עתיקה לכיוון העיירה סילברסטון. המסע נמשך שלוש וחצי שעות ועובר בנופים עוצרי הנשימה של הרי הרוקי. במהלכו הרכבת מטפסת לגובה 900 מ' דרך עמקים קרחוניים, קניונים צרים, יער ונהר שוצף. הרכבת עוצרת בסילברסטון לשעתיים ואז עושה את דרכה בחזרה לדורנגו. הדרך הזו נגישה רק לרכבת, דבר התורם לקסם הנסיעה.


הרכבת מדורנגו לסילברסטון נוסעת בדרך נופית במיוחד

פסטיבלים בטלוריד
בחורף גולשי סקי רבים מגיעים לטלוריד (Telluride), ואילו בקיץ, בין מאי לספטמבר, העיירה הופכת לבירת הפסטיבלים של קולורדו, עם שורה של אירועים המביאים לכאן מטיילים מכל העולם. האירוע הבולט הוא פסטיבל הבלו-גראס הוותיק, עם היצע מרשים של הופעות מוזיקליות, כיתות אמן ועוד. המשתתפים בפסטיבל לנים בקמפינג בחיק הטבע, מה שהופך את החוויה לחגיגה של ממש. פסטיבלים נוספים המתקיימים בטלוריד: פסטיבל סרטים, פסטיבל ג'אז, פסטיבל כדורים פורחים, פסטיבל יין, פסטיבל יוגה, פסטיבל פטריות, פסטיבל בלוז ובירה והרשימה עוד ארוכה. בין פסטיבל אחד למשנהו העיירה היפה, הנמצאת ברכס הרי סן חואן, לצד נהר סן מיגל, מספקת הרבה אפשרויות לפעילויות בטבע, מטיפוס הרים, דרך טיולי הליכה ועד רפטינג.

העיירה טלוריד, שממוקמת ברכס סם חואן, הופכת בקיץ לבירת הפסטיבלים של קולורדו


קמפינג בפסטיבל הבלו-גראס בטלוריד | צילום: Rachel Zurer, פליקר

גן האלים
אחת מתופעות הטבע היחודיות לקולורדו נמצאת ליד קולורדו ספרינגס. גן האלים (Garden of Gods) זהו אזור של סלעים אדומים אדירים המזדקרים אל על מבין היערות המחטניים ושיחי הערער. בין התצורות המעניינות ניתן למנות את "הגמלים המתנשקים" (The Kissing Camels), את קבוצת צריחי הסלע שקיבלה את הכינוי Sentinel Spires, את "הסלע המאוזן" (Balanced Rock) שהעובדה שהוא עומד על תילו היא בגדר חידה, ועוד. במקום יש מסלולי הליכה רבים, כולל מסלול נגיש לכסאות גלגלים, ותצורות הסלע המעניינות מושכות מטפסי סלעים רבים.


סלע הגמלים המתנשקים בגן האלים

הקניון השחור של הפארק הלאומי גניסון
אחד מאתרי הטבע המרשימים ביותר בקולורדו, על אף שאינו מפורסם ומתוייר כמו הפארקים האחרים במדינה, הוא הקניון השחור של הפארק הלאומי גניסון (Black Canyon of the Gunnison National Park). זהו קניון דרמטי, צר במיוחד ועמוק, אשר לקירותיו החשופים והתלולים צבע אפור כהה – שחור שמעניק לו מראה קודר (ומכאן שמו). נהר הגניסון שמתחתר פה יצר שלל תצורות יוצאות דופן בסלע. חיי הבר פה עשירים וכוללים דובים שחורים, זאבי ערבות, חתולי בר ופומות. יש פה מסלולי הליכה רבים בדרגות קושי שונות עם נקודות תצפית נפלאות לאורך הדרך. כמה נקודות תצפית מרהיבות נמצאות לאורך הגדה הדרומית, ובהן כמו תצפית השטן (Devil’s Lookout) וסלע דוכן המטיף (Pulpit Rock Overlook). הירידה לתחתית הקניון, שם זורם בשצף נהר הגניסון, מיועד להרפתקנים בלבד.


הנופים הדרמטיים בקניון השחור של הפארק הלאומי גניסון

גלישה על דיונות בפארק החולות הגדול
נופים מסוג אחר לחלוטין, שישכיחו מכם את העובדה שאתם בצפון אמריקה וייקחו אתכם לאפריקה, נמצאים בפארק החולות הגדול (Great Sand Dunes National Park and Preserve) שבדרום קולורדו, שבו נמצאות הדיונות הגדולות ביותר בצפון אמריקה, אשר הגבוהה שבהן מתנשאת לגובה 230 מטר. דיונות הענק מושכות לכאן מבקרים רבים שמגיעים עם סנובורד כדי לגלוש על החולות. למרות שמו של הפארק, יש בו מגוון נופי אדיר, שכולל גם יערות של עצי צפצפה ועצים מחטניים, ביצות, אגמים ופסגות מושלגות.


דיונות בפארק החולות הגדול. קפיצה קטנה לאפריקה… | צילום: NPS

מופע באמפיתיאטרון רד רוקס
גם אם הגעתם לקולורדו רק בשביל הטבע, אם מתקיים בזמן הטיול שלכם מופע ברד רוקס (Red Rocks), אל תחמיצו את החוויה. האמפיתיאטרון, שנמצא בלב הטבע במוריסון, סמוך לדנוור, אירח לא מעט שמות גדולים במרוצת השנים, מ-U2, דרך דפש מוד ועד בי.בי קינג, אבל העיקר כאן הוא לא המוזיקה אלא החוויה הכוללת. האמפיתיאטרון הפתוח מוקף בנוף מדהים, את הבמה מקיפים סלעים אדומים, האורות של דנוור נוצצים מרחוק, והירח מאיר מלמעלה – כל אלה הופכים כל הופעה שתראו פה לבלתי נשכחת.


אמפי תיאטרון רד רוקס. התפאורה הטבעית במקום הופכת כל הופעה לבלתי נשכחת

חוויה עירונית בדנוור
בירת קולורדו, דנוור (Denver), היא עיר מרתקת, ששווה לזנוח בשבילה את הטבע הנהדר שמסביב ליומיים-שלושה. אל דאגה – הרי הרוקי מהווים תפאורה נהדרת לגורדי השחקים של העיר ועדיין נוכחים בכל פינה. דנוור מציעה שילוב מרתק של עיר קוסמופוליטית ביחד עם משהו מאווירת המערב הפרוע, ויש בה כל מה שמחפשים בעיר גדולה – תרבות, מוזיאונים, שופינג, אוכל טוב ואטרקציות לכל המשפחה. דנוור היא ביתו של מוזיאון האמנות של דנוור (Denver Art Museum), מוזיאון מצוין ששוכן בבניין מרשים ומציג תערוכות שמוקדשות לארכיטקטורה, עיצוב, אמנות מודרנית, אמנות אסייתית ואגף מרשים במיוחד של אמנות אינדיאנית.


דגמי דינוזאורים במוזיאון דנוור לטבע | צילום: Luke Jones, פליקר

בדנוור יש גם סצנת אוכל פורחת, עם היצע מרשים של מסעדות שף מצוינות ושוק אוכל גדול מימדים – The Source. בנוסף, יש בה גם ריכוז גבוה במיוחד של מבשלות בירה בוטיקיות ועטורות שבחים. גם חובבי הקניות יבואו על סיפוקם בדנוור, בעיקר ברובע הקניות צ'רי קריק הגדוש בבוטיקים יוקרתיים, בדרום-מערב העיר למי שמעדיף חנויות וינטג' וברחוב Old South Gaylord, שבו בתים עתיקים שופצו והוסבו לחנויות ייחודיות, גלריות וחנויות יין. בנוסף לכל אלה, מציעה דנוור המון אטרקציות לכל המשפחה, ובהן אקווריום מצוין, גנים בוטניים יפהפיים, מוזיאון דנוור לטבע ומדע ופארק המים ווטר וורלד, אחד מהגדולים ביבשת.

בתמונה הפותחת: נוף בפארק הלאומי הרי הרוקי

מפת קולורדו:

לחצו להגדלה



לקריאה נוספת:

 

קולורדו - אנשים עם תקוות גדולות
קולורדו – אנשים עם תקוות גדולות

ההרים של קולורדו מגמדים את כל מה שנמצא למרגלותיהם. אבל אם במקום בפסגות מתמקדים באנשים, מתגלה פסיפס אנושי מיוחד. יובל בן-עמי, שליח מסע אחר לקולורדו, פגש כורי זהב, מהמרים, ואיש שבנה אימפריה מתוך האוטובוס שבו גר

 


 

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...