תפריט עמוד

צפון קוריאה פותחת את השערים

אחרי שנים ארוכות של הסתגרות ונתק מהעולם, צפון קוריאה פותחת את שעריה לתיירים ומעניקה הצצה מרתקת לתרבות, היסטוריה וסגנון חיים שונים בתכלית מהחיים שאנחנו מכירים. מסע גלוי לעולם נסתר

כמעט ואין היום מקומות בעולם שלא ניתן להגיע אליהם. הודות לסקרנות האינסופית ולצורך לחקור ולגלות מקומות חדשים, הצליחה אומת המטיילים לפתוח גם את הגבולות של המדינות המסוגרות ביותר. לאחרונה הצטרפה לרשימת המדינות שהבינו את החשיבות שבפתיחת הגבולות למערב גם צפון קוריאה. המדינה הקומוניסטית, שנחשבת למדינה המסוגרת ביותר בעולם, פותחת את שעריה לתיירים ומעניקה הצצה (ממודרת ובשליטה מלאה של השלטונות) לתרבות, היסטוריה ולסגנון חיים, שלא עברו תחת ידיו של הזמן. לא תמצאו כאן חנויות ומרכזי קניות גדולים, שלטי חוצות ופרסומות נוצצות, וגם לא מסעדות של רשתות בינלאומיות. אבל כן תגלו עולם אחר, פשוט ונטול סממנים מודרניים, עם חוקים ומנהגים שונים בתכלית מאלה שאנחנו מכירים. זה כל הקסם.


הרכבת התחתית בפיונגיאנג | הצילומים בכתבה באדיבות עולם נסתר

טיול בצפון קוריאה, ובשמה הרשמי הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה, הוא לא טיול של שופינג, אוכל גורמה וביקור באטרקציות מפורסמות. זהו טיול שמתאים לאנשים סקרנים, שרוצים לחוות מקומות שכמעט לא קיימים יותר בעולם, מקומות הרחוקים שנות אור מעולמנו, ובכל זאת, למרות הניתוק, סגנון החיים הנוקשה והחוקים השנויים במחלוקת, הם חלק ממנו.


קו הרקיע של פיונגיאנג. הפירמידה העצומה היא מלון ריוגיונג, שמעולם לא הושלם

הטיול בצפון קוריאה בטוח, נעשה בקבוצות או באופן פרטי ומלווה תמיד בנהג ובשני מדריכים מקומיים, שישמחו לספר לכם על אהבתם של אזרחי המדינה למנהיגם הנערץ ויובילו אתכם בין אתריה המרכזיים של הבירה פיונגיאנג, התחנה הראשונה והעיקרית במסלול, דרך אתרי ההנצחה למנהיגי המדינה, המוזיאונים והמקדשים המהללים את גבורתם, ועד נקודות ציון ואתרי מורשת מרתקים מחוץ לעיר המוקפים בטבע ירוק ובנופים מרהיבים.

שער ניצחון ממש כמו בפריז רק גבוה יותר
מעט מאוד כלי רכב נעים ברחובותיה המצוחצחים של פיונגיאנג, אבל כמו ערי בירה רבות המשמשות כמרכז הכלכלי והתרבותי של המדינה, היא מציעה שדרות רחבות ידיים מוקפות במבנים גדולים הבנויים בסגנון קומוניסטי קלאסי, שעל רבים מהם מתנוססות תמונות ענק של מנהיגי המדינה, לצד אתרים היסטוריים ומונומנטים מרשימים, ששופכים אור על אורחות החיים ותפישת העולם של המדינה אפופת המסתורין.

חיילת-מדריכה במוזיאון המלחמה בפיונגיאנג

אחד האתרים החשובים בפיונגיאנג הוא שער הניצחון, המסמל את השחרור של הקוריאנים מהכיבוש היפני. מדובר במונומנט אדיר מימדים שמזכיר במראהו את שער הניצחון בפריז, אלא שזה הקוריאני גבוה ורחב יותר מעמיתו הצרפתי ובעליו מתגאים בכך שהוא הגבוה בעולם. לא הרחק משם שוכנת גבעת מאנסו (Mansudae, גבעת החיים הארוכים), קומפלקס גדול בו ניצבים פסלי ברונזה ענקיים של השליטים קים איל סונג וקים ג'ונג איל. בסמוך נמצא פארק המזרקות, שמורכב משלל מזרקות מעוצבות ומעוטרות בפסלים המבצעים מופע ריקודים חביב שנקרא Snow Falls.


שער הניצחון בפיונגיאנג. יותר גבוה ורחב מזה שבפריז

ביקור בארמון השמש, שנחשב למקום הכי קדוש בצפון קוריאה, יפגיש אתכם עם מאוזוליאום מרשים מבחוץ ועוצר נשימה מבפנים, בו מאוחסנות גופותיהם החנוטות של המנהיגים הלאומיים, כל אחד בחדר ענק משלו, יחד עם מכוניותיהם, מדליות ועיטורי גבורה, תמונות עם מנהיגים שונים ומפות דיגיטליות שמציגות את מסעותיהם בעולם. מארמון השמש אפשר להמשיך לכיכר קים איל סונג, הכיכר המרכזית בעיר בה נערכים המצעדים והארועים הגדולים. במרכז הכיכר נמצאת הספרייה הלאומית ומולה ניצב מגדל ה-Juche (ג'וצ'ה), שמסמל את הפילוסופיה של קים איל סונג לפיו על צפון קוריאה לסמוך רק על עצמה מבחינה מדינית וכלכלית.


מוזיאון המלחמה. פיונגיאנג עמוסה במונומנטים, מוזיאונים ופסלים של אישים ואירועים היסטוריים

עוד אתר שווה ביקור הוא בית הקברות של קדושי המהפכה, שנפלו במלחמות נגד היפנים וכל קבר בו מעוטר בפסל ברונזה של הנופל. המקום משמש גם כנקודת תצפית נהדרת על העיר. כמי שמטיילים בעולם, אתם בוודאי יודעים שהדרך הטובה ביותר להתוודע להווי ולחייי היומיום של התושבים היא לטייל בשווקים ובפארקים המקומיים. פארק מוראנבונג (Moranbong), הפארק הגדול והחשוב בפיונגיאנג, מתמלא בהמוני אנשים בעיקר בימי ראשון, שיוצאים לבלות בפיקניקים, ריקודים ומפגש עם חברים. זה המקום בו תוכלו להתערבב עם התושבים המקומיים, ליהנות מקבלת פנים נעימה מהולה בסקרנות עצומה ולספוג את האווירה המיוחדת של החיים בבירה הצפון קוריאנית.


ריקוד המוני לזכרו של קים ג'ונג איל, אביו של השליט הנוכחי, קינג ג'ונג און

מחוץ לעיר – מוזיאון הידידות ומסלולי הליכה בטבע
טיול בצפון קוריאה לא יהיה שלם בלי ביקור באזורים הכפריים של המדינה ובאתרים הייחודיים שמעצבים את דמותה. חובבי הטבע והטיולים ישמחו לגלות כאן אזורים הרריים, כמו למשל, שרשרת הרי המויאיאנג (Myohyang), המוקפים עמקים מוריקים בהם עמק מאנפוק המקסים, שמציע מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים ופינות חמד לפיקניק בחיק הטבע. בדרך מומלץ לבקר ב"מוזיאון הידידות", שהוא למעשה קומפלקס ענק עם אולמות המציגים מבחר מתנות שקיבלו מנהיגי צפון קוריאה לדורותיהם ממנהיגים וממדינות שונות, בעיקר מהגוש הקומוניסטי, ומספקים הצצה להיסטוריה הפוליטית של המדינה. מדובר בתצוגה מרשימה הכוללת פריטי אמנות כמו פסלים, ציורים וכדים, שחלקם הגדול נשלחו על ידי מאו טסה טונג, ואפילו מכוניות וקרונות רכבת, שנשלחו על ידי לא אחר מאשר סטאלין.

גם ביקור במקדש פויון הבודהיסטי, מקדש עתיק יומין ועתיר פסלים, פגודות וגנים פורחים, שנחשב לאחד המרכזים הגדולים של הבודהיזם בצפון קוריאה, יספק לכם הצצה מרתקת ומעוררת התפעלות לתקופה הטרום מהפכנית של המאה ה-20.


מחוץ לפיונגיאנג הבירה אפשר לראות שרידים לתקופה שלפני המהפכה

אזור נוסף שחשוב לבקר בו הוא DMZ, השטח המפורז בין שתי הקוריאות. מדובר בשטח לא גדול מדרום לבירה פיונגיאנג, שהוסכם עליו בסוף המלחמה שארכה שלוש שנים, כאשר את הגבול בין צפון קוריאה לדרומית חוצה מעין צריף כחול המשמש לשיחות רשמיות בין המדינות.
מסביב לשטח המפורז נמצאים כמה אתרים מעניינים, בהם העיר קאסונג (Kaesong), בעבר בירת ממלכת קוריאה וכיום עיר תעשייה, פאנמונג'ון (Panmunjom), כפר נטוש בו נחתם ההסכם, ומוזיאון השלום – הבית היחיד ששרד מהמלחמה ובו לחצו ידיים נציגי האו"ם וצפון קוריאה.

נוף בסביבת DMZ, האזור המפורז בין שתי הקוריאות

את היום גדוש ההיסטוריה כדאי לסיים במוזיאון קוריו (Koryo History Museum), אתר מורשת עולמי של אונסק"ו ואוניברסיטה קונפוציאנית בעבר, שמספק הצצה להיסטוריה הקוריאנית לפני הכיבוש היפני. אם נותר לכם זמן לפני החזרה לפיונגיאנג, אל תוותרו על טיפוס למרומי הר Jannan, ממנו נשקף נוף נהדר של העיר קאסונג המוקפת מרחבים עצומים של טבע פראי.


ילדות בתלבושת אחרידה במצעד רחוב לציון 100 שנים להולדתו של קים איל סונג

אוכל, שתייה ובילויים
מפתיע, אבל קצרה היריעה מלתאר את המגוון העצום של אתרים היסטוריים, מקדשים, מוזיאונים ואתרי טבע והנצחה, שתפגשו בצפון קוריאה. בין אם אתם נוסעים לטיול מאורגן או טיול פרטי, המדריכים המקומיים שילוו אתכם מגיעים עם תוכנית מובנית ומסודרת להפליא, כיוון שאלה המקומות שהשלטונות רוצים שתבקרו בהם. עם זאת, ולמרות שהדגשנו שצפון קוריאה לא נחשבת למדינה שמציעה את מנעמי החיים הטובים, יש בה כמה מקומות בילוי שבוודאי תבקרו בחלקם במהלך הטיול. אחד מהמקומות האלו הוא הבר המקומי מאנסוגיו, השוכן בבירה פיונגיאנג ומציע אווירה של בר-מסעדת פועלים מהסוג הפשוט והבסיסי ביותר, עם בירה מקומית מהחבית וגינה חיצונית להתרגעות.


פעוטה בבגדי חג ברחבה לפני הפסלים של קים איל סונג וקים ג'ונג איל

עוד מקום שכדאי לדגום הוא מרכז הבאולינג והמנוחה "נתיב הזהב", שיש בו אזורי החלקה על הקרח ובתי קפה קטנים והומים. בקטגוריית האוכל תמצאו את מסעדת Pyongyang Hot Pot, שבה האורחים מבשלים לעצמם את הארוחה בסירי מתכת, ואת המסעדה הצפה Taedonggang, הפועלת על ספינת נהר ומשמשת מתחם בילויים שמציע משקאות, ארוחות ומופעים.

רגע לפני שחוזרים הביתה מומלץ לצאת לטיול רגלי ברחוב מיראה, "רחוב העתיד", שנחשב לרחוב יוקרתי המראה את פניה העתידיים של העיר. וכדי לא לחזור בידיים ריקות, תנו קפיצה לסופרמרקט "קוואנגבוק", החנות הגדולה ביותר למעמד הביניים בפיונגיאנג, בו תוכלו להצטייד במתנות ובמזכרות קוריאניות מקוריות לאלה שנשארו בבית.

בתמונה הפותחת: צילום קבוצתי ליד פסלי השליטים קים איל סונג וקים ג'ונג איל בגבעת מאנסו

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.