תפריט עמוד

צניחה חופשית: להסתכל על העולם מלמעלה

לא, זוהי לא כתבה על ביטחון עצמי או על שחצנים, אלא הצעה לראות עולם מזווית שונה, מהשמים. תחשבו רגע כמה נפלא יכול להיות אם הייתם תלויים דקה, מעל לוקרנו שבשווייץ, למשל: האגמים האיטלקיים מצד אחד, האלפים מצד שני, שקט מופלא ונוף מדהים! נשמע חלום? לאו דווקא!

רון מיאסניקוב | צילום: יניר נחמיה

הדרך שלנו, הצנחנים, להסתובב בעולם היא לעבור ממקום למקום ולקפוץ ממטוסים (כן, כן, תקינים לחלוטין…). אל חלק מהמקומות אנו מגיעים בגלל אירוע מיוחד (פסטיבל צניחות, שיא עולם, תחרות), אל מקומות אחרים בעקבות חברים, נוף מיוחד או סתם סקרנות "כי שם עוד לא צנחנו". ואם נקלענו לטיול "רגיל", המצנח בדרך כלל יהיה ברכב, "רק במקרה" שתהיה הזדמנות לראות את אותו נוף מזווית אחרת.

עולם הצניחה הוא עולם מופלא. יש המון צנחנים בעולם, אך יחד עם זאת זהו עולם קטן ואינטימי. לא משנה מהו הרקע שממנו מגיע הצנחן, בין אם הוא שרברב, רופא, עורך דין או סתם בטלן (עם אבא עשיר), התחביב המשותף הופך את כולם לחבורה אחת. מדהים כמה קל ליצור קשרים חבריים ארוכי טווח עם אנשים שצנחת איתם רק פעם או פעמיים. מרבית הצנחנים הפעילים בעולם ייפגשו שוב ושוב במקומות שונים, בעקבות אירועים המתקיימים בכל פעם במקום אחר.

עומר – אחד הצנחנים הטובים בעולם, בן לדיפלומט מערב הסעודית, ארגן צניחה בהשתתפותו ובהשתתפות אורי, עומרי ורון מישראל, נדין ממצרים ות'מר הפלשתינאי. השלום בין הצנחנים לא קשור לתהליכים פוליטיים…

הצניחה החופשית היא ספורט מגוון עם מספר סגנונות וניתן במידת מה להשוותו לספורט השלג שאינו מצטמצם רק לסקי או לסנובורד, אלא מציע מגוון שלם, התלוי בכושרו ובכישרונותיו של הגולש. האירועים שרואים בדרך כלל בטלוויזיה הם שיאי עולם – מספר צנחנים חסר תקדים מתקבצים לביצוע צניחה משותפת. דוגמאות מהזמן האחרון – שיא עולם במבנה חופות (פלורידה), שיא העולם לקפיצה במבנה לנשים (קליפורניה), שיא עולם לקפיצה במבנה – 400 איש, שיא עולם למבנה ורטיקאלי (כולם על הראש). לישראל אין אמנם ייצוג בשיאי עולם, אך אנו לא נעדרים מתחרויות בינלאומיות והצניחה הישראלית אף הגיעה להישגים בסבב העולמי.

איפה הכי כדאי לצנוח ?
שאלה קשה! תלוי אם מחפשים מועדונים גדולים עם מדריכים ברמה עולמית (ארצות הברית), מחיר זול (רוסיה), הווי מיוחד (איטליה), או נוף משגע (שווייץ, ניו זילנד, צ'ילה, מקסיקו ומועדון פרדייב בחוף הבונים, שזכה לשבחים בשל הנוף המיוחד כל כך). מה שבטוח – כדאי לברר מהו סוג המועדון שבו אתם מתכוונים לצנוח. יש לבדוק האם המועדון קשור לאיגוד המחייב תנאי בטיחות מינימליים, את קרבת המועדון למקום מיושב, וכמובן מחירים ואפשרויות השכרת ציוד (אם אין לכם מצנח משלכם). בחלק מהמועדונים יש מקום לישון, מסעדה והווי, ובחלקם יש לצאת בסוף היום ולמצוא מקום לינה ותעסוקה לערב מחוץ למועדון. בארץ, אגב, המון צנחנים שכבר צנחו במקומות רבים בחו"ל. ניתן לבקש עצה בנושא זה בפורום צניחה חופשית. רשימת מועדונים מקיפה (אך לא מלאה) תוכלו למצוא באתר הצנחנים www.dropzone.com

מהו מזג האוויר הנדרש לצניחה ?
התנאים שונים ממקום למקום. רוח חזקה וגשם אינם ידידותיים לצנחן. יש לזכור שכשקר למטה, הרבה יותר קר למעלה!
בקיצור – התאימו את תכנון הצניחה לעונה. בארצות הבית, למשל, עדיף לצנוח באריזונה בחורף, ובשיקגו בקיץ. את טוסקנה כדאי לתקוף באביב לפני שמגיעה הלחות הנוראית של הקיץ האירופי. בארץ צונחים כל השנה – בחורף לא קר כל כך, מתלבשים חם ועולים ליהנות מנוף יוצא דופן המשלב ים כחול עמוק ומראה החרמון המושלג. בקיץ – מכנסיים קצרים וחולצה ועולים למזגן הטבעי.

איך מתחילים?
אם חשקה נפשכם במנת אדרנלין משולבת בטבע, עומדות בפניכם שתי אפשרויות: הראשונה – קפיצה חד-פעמית (צניחת היכרות עם מדריך = טנדם), והשנייה – השתתפות בקורס צניחה. צניחת טנדם תוכלו לבצע כמעט בכל מקום בעולם. אצלנו בישראל מעל חוף ים מהיפים בארץ, בניו זילנד ארץ האקסטרים ועד מקסיקו מעל חופי קנקון. העניין כרוך בתשלום (נכבד בדרך כלל), ובהסבר קצר שלאחריו נקשרים למדריך שעושה את כל העבודה, מהיציאה מהמטוס ועד לנחיתה. אם אתם מכורי אדרנלין, סביר להניח שממשטח הנחיתה תגיעו היישר למשרד ותירשמו לקורס, כי מי שנכווה פעם אחת כבר לא יכול להפסיק.

קורס צניחה
הקורס המומלץ כיום בכל העולם הוא קורס הנקרא AFF – Accelerated Free fall. הקורס כולל חלק תיאורטי מפורט, ולאחריו שבע או שמונה קפיצות מגובה מלא (בין 11 ל-13 אלף רגל, שהם כארבעה קילומטרים). בכל הקפיצות יקפוץ אתכם מדריך. בקפיצות הראשונות המדריך יחזיק אתכם בשמים, החל מהקפיצה השלישית הוא ישחרר את האחיזה ואתם נופלים לבדכם (תחת עינו הפקוחה). לאחר הקורס אתם יכולים למעשה לשכור ציוד ולקפוץ לבדכם.
גם קורסים ניתן למצוא בכל מקום בעולם כמעט, אך מומלץ בחום לעשות את הקורס בארץ לפני הנסיעה. מדוע? כמעט מאותן סיבות שבגללן לא נלמד לראשונה נהיגה בחו"ל… בארץ הלימוד הוא בשפה שלכם. החלק התיאורטי של הקורס מורכב ומכיל פרטים חיוניים רבים שחשוב לדעת את כולם, ללא פספוסים הנובעים מאי הבנת השפה.

שילוב קורס צניחה בטיול משנה את כל אופי הטיול ומחייב היערכות שונה. למה לתכנן הכול ולהגיע עד לשם בלי להיות בטוחים שאתם באמת אוהבים את זה? או אולי להגיע ולגלות שמזג האוויר לא מאפשר צניחה? (ועכשיו כל התוכניות נדחות בשבוע…) או מצד שני – קפצתם, התאהבתם, ועכשיו אתם רוצים להישאר ולצנוח עוד ועוד אבל תוכניות קודמות מחייבות אתכם לזנוח את הרעיון.
שילוב צניחה בודדת או מעבר ממועדון למועדון לשם צניחות כיף, אינו מגביל כמו התחייבות לקורס של ממש. לצנחנים מנוסים קל יותר בשל ההיכרות עם הספורט והמודעות ליכולת שלהם. אין צורך להתגבר על פחד ראשוני, הם כבר יודעים מה מצפה להם, וכשיש פרמטרים חדשים רבים במועדון זר, הידיעה שאתה מנוסה ומסוגל מאוד עוזרת. מעבר לכך, יש מועדונים בעולם (בשווייץ המדהימה למשל) המגבילים קפיצות לצנחנים עם מספר צניחות מסוים ומעלה (תנאי שטח מורכבים או תנאי מזג אוויר). לצנחן מנוסה קל יותר ליהנות מכל הסובב את עולם הצניחה – החברותא, הנופים ושאר טובין, מאשר צנחן שרק התחיל קורס וראשו עסוק בכל החומר החדש שאך זה למד.

דבר אחרון – מועדונים בעולם נהנים מגיוון רב בצוות המועדון ומקבלים בברכה עובדים זרים. צנחן מנוסה יוכל להשתלב במועדונים ולשהות בהם תמורת עבודה (מקפל מצנחים, צלם, מדריך וכד' – בהתאם לרמת הכישורים וההסמכות). עבודה במועדון צניחה היא דרך מצוינת להסתובב בעולם ולהכיר אנשים ומקומות חדשים. אגב, לחיילים המשוחררים שביניכם – ניתן לעשות בארץ קורס על חשבון הפיקדון למשתחררים ולקבל תעודת "מקפל מצנחים מוסמך".

זהו מידע על קצה המזלג, אפשר לספר סיפורי צניחה מבוקר עד ערב, אך עד שלא מנסים לא מבינים את גודל החוויה. אז קדימה – לעשות קורס, לקבל רישיון ולראות עולם!

בברכת שמים כחולים, נסיעות בטוחות וקפיצות מהנות!

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.