תפריט עמוד

צ'נגדו: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

צ'נגדו, בירת מחוז סצו'אן, מהווה לא רק בסיס לטיולים באתרי הטבע של האזור אלא גם יעד מרתק בפני עצמו, עם מקדשים ומנזרים, פארקים וגנים, וגולת הכותרת - מפגש עם פנדות ואפילו אפשרות להתנדב ליום אחד ולטפל בהן

צ'נגדו (Chengdu), בירת חבל סצ'ואן, שימשה כתחנת מעבר של מטיילים בדרכם לאתרים בדרום-מערב סין, אבל מאז שהחלו לפעול אליה טיסות ישירות מישראל, זוהי הזדמנות נהדרת לגלות את העיר עצמה. גם אם צ'נגדו אינה זוהרת או מפורסמת כמו בייג'ינג או שנחאי, זוהי עיר מרתקת שכדאי להקדיש לה כמה ימים. היא נמצאת בקרבה לטבע ויש בה שפע של מוקדי עניין – מקדשים, אתרים היסטוריים, גנים ועוד. הנה כמה דברים נפלאים לעשות בצ'נגדו והסביבה:

לפגוש פנדות

צ'נגדו נחשבת למקום הטוב בעולם לצפייה בפנדות ענקיות, חוויה שתישאר אתכם לשנים ארוכות. בצ'נגדו ובסביבתה הקרובה (עד שעתיים נסיעה) יש ארבע שמורות ומרכזי רבייה של פנדות. האתר הפופולרי מכולם הוא מרכז המחקר והרבייה של צ'נגדו –  Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding, הממוקם בפרברי העיר. במרכז יש כ-50 פנדות, בוגרים וגורים (אתר אינטרנט).

צ'נגדו היא המקום הטוב בעולם למפגש עם פנדות

צ'נגדו היא המקום הטוב בעולם למפגש עם פנדות | צילומים: שאטרסטוק

אפשרות נוספת היא שמורת Dujiangyan, המרוחקת כ-67 ק"מ מהעיר. במרכז המחקר שבשמורה אפשר לא רק לראות פנדות, אלא גם להשתתף בתכנית התנדבות ליום אחד, שבמסגרתה פוגשים את הפנדות מקרוב, מכינים להן אוכל ואפילו מאכילים אותן. כיוון שמספר המשתתפים מוגבל, יש להירשם מראש. שמורות נוספות ורחוקות יותר הן מרכז הפנדות וולונג (Wollong) ושמורת Bifengxia. האחרונה, המרוחקת כשעתיים נסיעה מהעיר, היא שמורת הפנדות הגדולה בסין, ואפשר לפגוש בה בעלי חיים נוספים. מרכז המחקר שבשמורה מציע תכניות מיוחדות למתנדבים.

לתפוס שלווה בגנים

הגנים הסיניים ידועים כאיים של שלווה, היוצרים תמונה מיניאטורית של נוף אידיאלי, וצ'נגדו התברכה בכמה גנים יפים שכאלה. זאת גם הזדמנות טובה לפגוש את המקומיים שמגיעים לגנים ולפארקים כדי להתאמן בטאי צ'י, להעיף עפיפונים ולשחק מה ג'ונג. אחד הגנים היפים הוא פארק התרבות (Wenhua Gongyuan) שבמערב העיר. בפארק המקסים יש בריכות, מפלים ושפע של צמחייה, לצד מונומנטים חשובים כמו מקדש צ'ינג יאנג (Qingyang) ובית האופרה של סצ'ואן (צפייה באופרה היא חוויה מומלצת שלא כדאי להחמיץ).  במקום מתקיימים פסטיבלים שונים, בהם פסטיבל הפנסים ופסטיבל הפרחים.

פינת חמד בפארק וונג ג'יאנג לו

פינת חמד בפארק וונג ג'יאנג לו

הפארק הציבורי הוותיק בצ'נגדו הוא פארק רנמין (Renmin), שבו עצים ופרחים, גבעות מלאכותיות, אגמים ושבילי הליכה. פארק נוסף ויפה במיוחד הוא וונג ג'ינאנג לו (Wangjianglou), הסמוך לאוניברסיטת סצ'ואן. בפארק הזה אפשר לראות יערות במבוק, אגמים ואת נהר ג'ינג'יאנג. גנים נהדרים יש גם מסביב לביתו של המשורר בן  המאה השמינית דו פו, עם שבילים מתפתלים, בריכות וגשרים קטנים. גם הגן הבוטני של צ'נגדו הוא פינת חמד אמתית עם יותר מאלפיים מיני צמחים, גני פרחים מרהיבים, יערות ומדשאות.

לבקר במקדשים ומנזרים

כמו ערים רבות בסין, גם צ'נגדו גדושה באתרי דת ואחד המעניינים שבהם הוא מנזר וונשו (Wenshu Temple), מנזר בודהיסטי גדול ושמור. המנזר הוקם לפני יותר מאלף שנה והוא מוקדש לבודהא מאנג'ושרי. בשטחו העצום פזורים יותר מ-200 פסלי בודהא, ושמורים בו כ-120 אלף כתבי קודש בודהיסטים. בסמוך לכניסה למנזר נמצאת פגודת הברזל הגבוהה בסין – פגודת השלום של 10,000 הבודהות.

מקדש וונשו, המקדש הבודהיסטי השמור ביותר בצ'נגדו | צילום: lrosebrugh / Shutterstock.com

מנזר וונשו, המנזר הבודהיסטי השמור ביותר בצ'נגדו | צילום: lrosebrugh / Shutterstock.com

כדאי לבקר גם במקדש ווהאוו (Wuhou) הסמוך לרחוב ג'ינלי. המקדש המרשים נבנה בתקופת שושלת טאנג לזכרו של דז'ו-גה ליאנג, האסטרטג החכם מתקופת שלושת הממלכות. במקדש יש פסלים יפים וכתבי יד והוא מוקף בפארק מקסים ובו גן של עצי בונזאי.

לשוטט ולאכול ברחוב ג'ינלי

מדרחוב ג'ינלי (Jinli) הוא אחד הרחובות העתיקים ביותר בסין. הוא שימש כרחוב קניות מרכזי בתקופת שלושת הממלכות (280-220 לספירה) ועד היום הוא נחשב לאחד מעשרת רחובות הקניות המובילים בסין. זהו רחוב צר ומלא קסם, שאורכו כ-300 מטר בלבד, והסיור בו הוא כמו מסע בזמן. לאורך הרחוב יש בתי לבנים עם מרפסות עץ, חנויות מזכרות, בתי תה ומסעדות. בנוסף, מועלים בו מופעי רחוב של אמנויות סיניות מסורתיות, כמו מופעי בובות ומופעי אופרה סינית. במסעדות של רחוב ג'ינלי תוכלו לטעום מאכלים מהמטבח הסצ'ואני, הידוע בתבלינים הפיקנטיים שלו. צ'נגדו הוכרה על ידי אונסק"ו ב-2010 כעיר של גסטרונומיה וברחוב הזה יש שילוב של מסעדות עממיות ודוכנים של אוכל רחוב.

ג'ינלי, רחוב הקניות העתיק של צ'נגדו | צילום: Keitma / Shutterstock.com

ג'ינלי, רחוב הקניות העתיק של צ'נגדו | צילום: Keitma / Shutterstock.com

מפעל המים דו ג'יאן גיאן

במרחק 55 ק"מ מצפון-מערב לצ'נגדו נמצא אחד ממפעלי המים הגדולים בהיסטוריה – מערכת ההשקיה דו ג'יאן גיאן (Dujiangyan). האתר הוקם לפני יותר מאלפיים שנה, בשנת 250 לפנה"ס, בידי לי בינג (Li Bing), המושל הראשון של ממלכת שו (סצ'ואן של היום), במטרה למנוע שיטפונות בנהר מין, היובל הגדול ביותר של היאנג צה. הנהר נחצה על ידי סוללה, כשחלקו המשיך לזרום וחלקו שימש למפעל השקיה – חלק מהמים הופנו לתעלה וחלק שימשו להשקיית השדות שלאורך הנהר. המפעל, אשר הפך את אזור סצו'אן לאסם האורז של סין, נחשב לפלא הנדסי, ומאז הקמתו ועד היום לא היו שיטפונות באזור. מהסכר המקורי נותרו רק שרידים, אבל עדיין מומלץ מאד לבקר במקום, להתרשם מההישג ההנדסי וליהנות מהנופים הפסטורליים של הנהר, השדות וההרים שמסביב.

מפעל המים דו ג'יאן גיאן. ממפעלי המים הגדולים בהיסטוריה | צילום: beibaoke / Shutterstock.com

מפעל המים דו ג'יאן גיאן. ממפעלי המים הגדולים בהיסטוריה | צילום: beibaoke / Shutterstock.com

הבודהא הגדול בעולם

אחד מטיולי היום הפופולריים ביותר מצ'נגדו הוא הטיול לבודהה הגדול של לשאן (Leshan), על מצוק במפגש הנהרות מינג'יאנג, דאדו וצ'ינגיי. הפסל העצום, שמתנשא לגובה 71 מטר, נחצב באבן ביוזמת נזיר בודהיסטי, אשר האמין כי הוא יגרום להשקטת מי הנהרות הסוערים. נזירים ואמנים עבדו על גילוף הפסל במשך 90 שנה, משנת 713 לספירה ועד שנת 803. הפסל, שנחשב לפסל הבודהא הגדול בעולם, הוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו ומשמש אתר עלייה לרגל.

הבודהה של לשאן. פסל הבודהא העומד הגדול בעולם

הבודהה של לשאן. פסל הבודהא העומד הגדול בעולם

לעלות להר אמיי

טיול פופולרי נוסף הוא להר אמיי שאן (Emei Shan), המרוחק כ-160 ק"מ מדרום-מערב לצ'נגדו. זהו אחד ההרים הקדושים ביותר לבודהיזם, והוקם עליו אחד המקדשים הבודהיסטים הראשונים בסין. מאז הוקמו בהר כ-200 מקדשים ומנזרים, כ-20 מהם פעילים עד היום. גם אם אינכם מתעניינים בבודהיזם, אל תוותרו על העלייה להר – הפסגה הגבוהה, פסגת עשרת אלפים הבודהות, מתנשאת לגובה 3,099 מטר והתחושה למעלה היא של טיול בתוך העננים. בפסגה נמצא פסל מוזהב שמתאר את הבודהיסאטווה סמנטבהדרה רוכב על פיל.

פסל הבודהא הרוכב על פיל בראש הר אמיי שאן

פסל הבודהא הרוכב על פיל בראש הר אמיי שאן

ניתן לעלות להר ברכבל או בטיפוס רגלי שנמשך כיומיים. בדרך לפסגה תיהנו מתצפית על שדות האורז של האזור, מצילם של עצים עתיקים ומפגש עם קופי מקוק.

מפת צ'נגדו:

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני
נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג ...

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...