תפריט עמוד

צלמי הטבע של השנה

תחרות "צלם הטבע של השנה" מתקיימת זו השנה ה-42, ומשתתפים בה צלמים מקצוענים וחובבים מרחבי העולם. התחרות נחשבת לאחת היוקרתיות בעולם בתחומה, והיא מאורגנת על ידי המוזיאון הבריטי להיסטוריה של הטבע ומגזין Wildlife של בי.בי.סי. הנה 5 צילומים בולטים מן התחרות של 2006

דיונה

צילום: ברנרד ואן דיירנדוק

מקום ראשון בקטגוריית "מקומות פראיים"

ככל שהתארך היום בדיונות סוסוסבליי בדרום-מערב נמיביה, האור הפך "קשה" והאוויר התאבך. בדיוק אז החליט הצלם ההולנדי ברנרד ואן דיירנדוק, הרגיל יותר לסביבת הרי האלפים, לטפס על דיונת Big Daddy. בגובה 325 מטרים, זוהי הדיונה הגבוהה ביותר בסוסוסבליי ואחת הגבוהות ביותר בעולם. "במחצית הדרך למעלה", מספר דיירנדוק, "הפכתי לכתם זעיר בעולם מינרלי של קווים אדירים שפוסלו על ידי הרוח – תצוגה מושלמת של האדריכלות של הטבע. הצורות והצבעים היו דרמטיים מאוד. זה היה הטבע כשהוא מאורגן באופן מושלם. הדיונה בלטה בניגודה הגמור לאגן הניקוז הבהיר למטה, המכוסה בבוץ שהתבשל בשמש".

חמוס לבן מתחת לבית

כשהצלם השוודי פיטר לילייה נסע להנאתו בדרכים כפריות בשוודיה בפברואר, עת הארץ היתה מכוסה שלג, הוא עבר ליד בית ישן בכפר קטן והבחין בבעל הבית מאכיל ציפורים. פיטר עצר כדי לצלם נקר והתרכז כל כך בצילום עד כי כמעט פספס תנועה חטופה מתחת לבית. חמוס לבן (יונק טורף ממשפחת הסמוריים) הציץ דרך חור מתחת למבנה. פיטר חזר למקום כעבור כמה ימים והמתין לחמוס. "איזה מזל", הוא אומר, "שהחמוס הופיע בדיוק במקום שבו הניגוד בין אבני הגרניט והקיר האדום כה בולט. הוא תקע בי מבט למשך כמה שניות ואז נעלם".

צילום:
פיטר לילייה

ציון לשבח בקטגוריית
"בעלי חיים ואורבניות"

ברווז ממריא אל על

צילום:
שטיג פרוד אולסן

מקום ראשון בקטגוריית "בעלי חיים בסכנת
הכחדה, ע"ש ג'ראלד דארל"

הברווז השחור-לבן אץ לו רץ לו על גבי המים, בעודו מנופף בעוז בכנפיו ומתיז לכל עבר, ונזקק לכמה וכמה מטרים כדי להתרומם לאוויר. הצלם הנורווגי שטיג פרוד אולסן הנציח את רגע ההמראה, באגם בצפון אלסקה. ברווזים שחורים-לבנים מצויים בעיקר בשלושה אזורי חוף באלסקה וברוסיה. הם חורפים בים ברינג.

הדילמה

בעת שהשתתף במשלחת ברפובליקה הדומיניקנית שבקריביים, יחד עם קבוצה של חוקרי טבע, שוטט הצלם ריק סטנלי מארה"ב עם חברו המקומי רוביו כדי לחפש חיות בר ביער. "לפתע", מספר ריק, "שמענו מעין צפצוף-צרחה רמה". רוביו היה הראשון שזיהה את מקור הרעש – צפרדע עצים שנקלעה לצרות. הצפרדע נלכדה על ידי נחש ירוק. "צילמתי את הדרמה בזמן שהצפרדע היתה תלויה באוויר מולנו, אבל רוביו לא היה יכול להימנע מלעזור לקורבן ונגע בעדינות בנחש, שמיד הפיל את הארוחה שלו ונעלם בין ענפי העץ". הצפרדע, שנראה כי לא נפגעה מהארס של הנחש, קיפצה ונעלמה אף היא. לריק לא נותר אלא לתהות מה היה מוסרי יותר – לסייע לצפרדע או להניח לנחש לקבל את ארוחתו.

צילום:
ריק סטנלי

מקום ראשון
"בקטגוריית הצלם הצעיר"

ריקוד העגורים

צילום: יאן ורמיר

מקום שני בקטגוריית "מראות יצירתיים של הטבע"

עגורים יפנים אהובים מאוד על צלמים בשל האלגנטיות הרבה שלהם. ביפן מסמלים העופות הללו שלום, אריכות חיים, מזל טוב וגם נאמנות – מכיוון שהם חיים במונוגמיות במשך כל חייהם. הצלם ההולנדי יאן ורמיר נשבה בקסם ריקוד החיזור המרהיב שלהם ונזכר כיצד "הכוריאוגרפיה שלהם בשדה השלג היתה מושלמת". העגור היפני הוא הגדול במשפחת העגורים – גובהו 1.3 מטרים ומוטת כנפיו גדולה יותר משני מטרים. העגורים היפניים נמצאים בסכנת הכחדה חמורה וניתן למצוא אותם רק בצפון-מזרח אסיה. ביפן הם חיים בעיקר באי הצפוני הוקאידו, שם צילם אותם יאן.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.