תפריט עמוד

צ'יינה טאון: רבעים סיניים מסביב לעולם

ברבות מהערים הגדולות בעולם יש רובע סיני, צ'יינה טאון, שהביקור בו הוא כמו קפיצה לסין, עם מסעדות, חנויות, מקדשים וארכיטקטורה בניחוח סיני מסורתי. הצצה לכמה רבעים סיניים ברחבי העולם

הרבה יותר ממיליארד סינים יש בעולם ורבים מהם מתגוררים מחוץ לגבולות סין. כמעט בכל עיר גדולה בעולם יש רובע סיני, צ'יינה טאון, שהביקור בו הוא כמו קפיצה קטנה לסין. כאן אפשר לעשות קניות בחנויות מסורתיות שמוכרות מוצרים מסין, לאכול במסעדות סיניות – אחד מהתענוגות הגדולים של כל רובע סיני, ולחגוג את ראש השנה הסיני. הנה כמה רבעים סיניים שווים במיוחד ברחבי העולם:

ניו יורק, ארצות הברית

בניו יורק יש כמה רבעים סיניים, אבל הגדול והמפורסם מכולם נמצא בלואר איסט סייד במנהטן. זהו הרובע הסיני המפורסם, המצולם והמתויר בעולם, לצד הרובע הסיני של סן פרנסיסקו. גלי ההגירה הגדולים מסין לניו יורק החלו סביב 1870, ומאז האוכלוסייה הסינית גדלה, השכונה התרחבה, והיום היא מונה לא פחות ממאה אלף תושבים ממוצא סיני. השכונה גדושה במסעדות, מועדוני קריוקי, חנויות מכולת, מכבסות, חנויות של  צמחי מרפא מסורתיים, חנויות של כלי חרסינה, מזכרות ועוד. לצד אלה מוכרים פה סחורה מערבית לחלוטין (אשר גם היא, יש להודות, מיוצרת בסין), כמו בגדים ומוצרי אלקטרוניקה, במחירים שלא תמצאו בשום מקום אחר במנהטן.

הצ'יינה טאון של ניו יורק. גן עדן לאוהבי קניות | צילום: Tupungato / Shutterstock.com

צ'יינה טאון במנהטן. גן עדן לאוהבי קניות | צילום: Tupungato / Shutterstock.com

סן פרנסיסקו, ארצות הברית

בסן פרנסיסקו נמצא הרובע הסיני הגדול והוותיק ביותר בצפון אמריקה, ובו חיה הקהילה הסינית הגדולה בעולם מחוץ לסין. צ'יינה טאון של סן פרנסיסקו מהווה את האטרקציה הפופולרית בעיר, והיא מושכת יותר תיירים מגשר שער הזהב. הסיבה לכך היא ככל הנראה שמדובר במעין עיר בפני עצמה. ברחובות השכונה, שבהם פנסי רחוב בסגנון סיני ושלטי חוצות בשלל שפות, יש לא פחות מ-300 מסעדות סיניות לצד חנויות שמוכרות כלי פורצלן, אריגים, צמחי מרפא, ממתקים (אל תוותרו על מפעל עוגיות המזל Golden Gate Fortune Cookie Company) , ספרים ומזכרות. לצד החנויות יש גם מקדשים, פגודות, תאטראות ומוסדות תרבות. כדאי מאוד לטייל לא רק ברחוב הראשי, רחוב גרנט, אלא גם ברחובות המסתעפים ממנו. ואם אתם רוצים לראות את השכונה באור אחר, מומלץ להצטרף לסיור לילי בעקבות רוחות רפאים. כמה חברות מוציאות סיורים כאלה ובהן The San Francisco Ghost Hunt Walking ו-SF Chinatown Ghost Tours.

חגיגות השנה החדשה ב'יינה טאון של סן פרנסיסקו | צילום: Mariusz S. Jurgielewicz / Shutterstock.com

חגיגות השנה החדשה בצ'יינה טאון של סן פרנסיסקו | צילום: Mariusz S. Jurgielewicz / Shutterstock.com

ונקובר, קנדה

ונקובר נחשבת לעיר הכי אסייתית בצפון אמריקה. בשנת 1997,  לפני החזרתה של הונג קונג לסין, גלי ההגירה לעיר מהונג קונג היו כה גדולים עד שהיא זכתה לכינוי "הונגקובר". כיום מהווים הסינים את הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בעיר. על אף שסינים גרים כמעט בכל השכונות, גם לוונקובר יש צ'יינה טאון משלה, שהוקמה בסוף המאה ה-19 במרכז העיר. כאן תוכלו לטייל בין שלטי ניאון נוצצים, מסעדות, בתי תה וחנויות של צמחי מרפא.

דוכן מלא כל טוב, מאגוזים ועד דגים מיובשים, בחנות בצ'יינה טאון של ונקובר

דוכן מלא כל טוב, מאגוזים ועד דגים מיובשים, בחנות בצ'יינה טאון של ונקובר

בצ'יינה טאון של ונקובר יש כמה אתרים מעניינים, כמו מוזיאון וארכיון התרבות הסינית ברחוב קולומביה והגן הסיני Dr. Sun Yat-Sen Classical Chinese Garden. זהו גן קסום עם בריכות מים, פגודות ועוד, שמהווה פינה שלווה באמצע הרובע ההומה. בנוסף לצ'יינה טאון המקורית של ונקובר, מעניין לבקר גם בשכונת ריצ'מונד שכ-60 אחוזים מתושביה הם ממוצא סיני. כאן האווירה יותר מודרנית ופחות מסורתית, עם מרכזי קניות גדולים בניחוח אסייתי.

הגן הסיני בוונקובר. פינת חמד שלווה בלב המולת הצ'יינה טאון

הגן הסיני בוונקובר. פינת חמד שלווה בלב המולת הצ'יינה טאון

בנגקוק, תאילנד

הרובע הסיני של בנגקוק, הממוקם ברחוב  Yaowarat וברחובות המסתעפים ממנו, הומה ומלא חיים ביום ובלילה. יש בו עשרות דוכני אוכל רחוב ומסעדות, לצד חנויות שמציעות למכירה תבלינים, תרופות מסורתיות ומעדנים מקומיים כמו סנפירי כריש מיובשים. יש פה כמה שווקים מעניינים, כמו שוק Trok Itsaranuphap המסורתי שבו מוצעים למכירה דגים טריים ובשרים, או שוק הפרחים המסורתי. אם אתם מעדיפים קניות פחות שגרתיות, תשמחו לדעת שרחוב Yaowarat גדוש בחנויות זהב. האטרקציה הגדולה ביותר ברובע היא מקדש Wat Traimit, אשר מפורסם בפסל הבודהה המוזהב שבו, אשר שוקל כחמישה טון ונחשב לאחד מפסלי הזהב הגדולים בעולם.

פסל הבודהה המוזהב במקדש Wat Traimit

פסל הבודהה המוזהב במקדש Wat Traimit

אוכל רחוב ברובע הסיני של בנגקוק

מנילה, הפיליפינים

בבירת הפיליפינים, מנילה, נמצא הרובע הסיני העתיק ביותר מחוץ לסין, רובע בינודו (Binodo). הרובע הוקם ב-1590 על ידי הספרדים עבור הסינים שהתגוררו בעיר. הרובע הסיני הוקם בסמוך לעיר המבוצרת אינטראמורוס על מנת שהשליטים הקולוניאליים יוכלו לפקוח עין על המהגרים מסין. כיוון שרבים מהסינים בעיר המירו את דתם והפכו לקתולים, יש פה שתי כנסיות בארוקיות יפות במיוחד – Binondo Church ו-Santa Cruz. הארכיטקטורה בצ'יינה טאון של מנילה משלבת מבנים קולוניאליים עם בנייה סינית מסורתית, וברחובות אפשר למצוא חנויות שמוכרות מזכרות מסין לצד מסעדות רבות. אחד הרחובות המתאימים ביותר לפתוח בהם סיור קולינרי ברובע הוא רחוב Carvajal המכונה גם סמטת השמשיות הודות לשמשיות הרבות של בתי העסק ברחוב. הרחוב גדוש בדוכני אוכל רחוב, בין היתר תוכלו לאכול פה דמפלינגס (כיסוני בצק ממולאים), ספרינג רול פריכים וסיופאו – לחמניות מאודות ממולאות.

רחוב השמשיות בצ'יינה טאון של מנילה | צילום: Kim David / Shutterstock.com

רחוב השמשיות בצ'יינה טאון של מנילה | צילום: Kim David / Shutterstock.com

מלבורן, אוסטרליה

לצ'יינה טאון של מלבורן יש היסטוריה ארוכה וסוערת, שראשיתה באמצע המאה ה-19, עם הגעתם של מהגרים מסין שחיפשו באוסטרליה עתיד טוב יותר. המהגרים התמקמו באזור רחוב Little Bourke שבמרכז העיר, אבל הקהילה הקטנה סבלה מביטויי גזענות והחלו הגבלות על ההגירה מסין. בשנות השישים והשבעים של המאה העשרים ההגירה מסין התחדשה ומאז הצ'יינה טאון של מלבורן הוא אחד הרבעים התוססים והצבעוניים בעיר. בתי הלבנים הנמוכים התמלאו במסעדות קנטונזיות ודוכני דים סאם, חנויות מכולת, חנויות לממכר צמחי מרפא ותרופות מסורתיות ומוזיאון קטן המספר את סיפורה של הקהילה הסינית המקומית. מומלץ להגיע לכאן בתקופת חגיגות השנה החדשה בינואר או בפברואר ובזמן פסטיבל האוכל האסייתי שמתקיים באביב.

שער הכניסה לצ'יינה טאון של מלבורן | צילום: שער הכניסה ל'ציינה טאון של מלבורן | צילום: OPIS Zagreb / Shutterstock.com

שער הכניסה לצ'יינה טאון של מלבורן | צילום: OPIS Zagreb / Shutterstock.com

לונדון, בריטניה

הרובע הסיני הגדול ביותר באירופה נמצא, איך לא, בלונדון הרב תרבותית. סוחרים ומלחים סינים החלו להגיע לעיר כבר במאה ה-19, אבל פריחתו של הרובע היתה בשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת, כשהמוני מהגרים הגיעו לעיר מהונג קונג ופתחו מסעדות ועסקים שונים. היום זהו רובע חי ותוסס הממוקם ממש במרכז העיר, בין הסוהו, כיכר לייצ'סטר, כיכר פיקדילי וקובנט גרדן. ליבה של השכונה הוא ברחוב Gerrard, הגדוש במסעדות סיניות, שלטי רחוב בסינית ותאי טלפון המעוצבים כפגודות זעירות. בימי ראשון השכונה מהווה אטרקציה ללונדונים שפוקדים אותה בהמוניהם, אז גם מתקיים בה שוק אוכל סיני. אל תחמיצו את חגיגות השנה החדשה הססגוניות שמתקיימות ברובע ומושכות המוני מבקרים, תיירים ומקומיים.

הרובע הסיני של לונדון הוא הגדול ביותר באירופה | IR Stone / Shutterstock.com

הרובע הסיני של לונדון, הגדול ביותר באירופה | IR Stone / Shutterstock.com

יוהנסבורג, דרום אפריקה

בדרום אפריקה נמצא הריכוז הגדול ביותר של סינים באפריקה, כאשר מרביתם מתגוררים ביוהנסבורג, העיר הגדולה במדינה. אלה הגיעו לכאן החל מן המאה ה-19 במטרה לעבוד במכרות הזהב שבאזור. למעשה יש בעיר שני רבעים סיניים: הרובע הסיני הישן שברחוב קומישונר  (Commissioner Street) והרובע החדש בשדרות דריק (Derrick Avenue) במזרח העיר. מרבית התושבים  ובעלי העסקים הסינים עזבו את הרובע הישן לטובת החדש, שבו תמצאו הרבה מסעדות וחנויות מזון, אלקטרוניקה ועוד. חגיגות השנה החדשה בשני הרבעים ססגוניות במיוחד, עם זיקוקים, תהלוכות וריקודים.

שער מעוטר בכניסה לצ'ינה טאון ביוהנסבורג

שער מעוטר בכניסה לצ'ינה טאון ביוהנסבורג | צילום: פליקר

צילום התמונה הפותחת: Jeff Whyte / Shutterstock.com

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.