תפריט עמוד

פסל שיש נדיר של הרקולס נחשף בעמק יזרעאל

פסל שיש של הרקולס, מהמאה ה-2 לספירה, נחשף בחפירות שמנהלת רשות העתיקות בחרבת טרבנת שבעמק יזרעאל. הגיבור המיתולוגי נראה בו עירום ושרירי במיוחד

פסל בגובה של כחצי מטר, עשוי משיש לבן מוחלק, באיכות אמנותית גבוהה התגלה במהלך חפירות בחרבת טרבנת, כארבעה קילומטרים מצפון לעפולה. הפסל מראה את הרקולס, כגבר עירום הניצב על בסיס. שריריו בולטים מאוד והוא נשען על אלה, שעל חלקה העליון תלוי עור אריה. על פי המיתולוגיה היוונית, במשימתו הראשונה הרקולס נדרש להרוג את האריה המפלצתי, נמאי.

"מדובר בממצא נדיר", אמר ד"ר ואליד אטרש מרשות העתיקות. לדבריו, ככל הנראה הפסל ניצב בתוך גומחה והיה חלק מעיטור בריכה של בית מרחץ, אשר נחשף במהלך החפירות. באתר בו התגלה הפסל נחפרו שרידים של מבני מגורים, באר מים בנויה ובריכה גדולה, שהיתה, ככל הנראה, חלק מבית מרחץ רומי. בבריכה נמצאו שברים רבים של כלי חרס, כלי זכוכית וכן שברי הפסל של הרקולס. נראה שהמכלול עבר כמה שינויים, והוא מתוארך לתקופה הרומית והביזנטית ועד תחילת התקופה הערבית הקדומה.

הרקולס, גיבור מהמיתולוגיה היוונית והרומית, הוא בנם של אבי האלים זאוס ובת התמותה אלקמנה. המיתולוגיה היוונית מספרת כי הרה, אשתו של זאוס, שנאה את הרקולס שנאה עזה שכן היה פרי בגידת בעלה. עוד בהיותו תינוק היא הכניסה למיטתו נחשים ארסיים, אולם הוא גבר עליהם. בהמשך, בהתקף טירוף שהביאה עליו הרה, הרקולס הרג את שלושת בניו ואת אשתו, שניסתה להגן על הקטן שבהם. כדי להיטהר מחטאו הנורא הוא צווה לבצע 12 משימות על אנושיות, הידועות בשם "עבודות הפרך של הרקולס". כאמור, בפסל שנחשף ניתן לראות את הצלחת המשימה הראשונה.

הצעה לטיול בעקבות גיבורי המיתולוגיה היוונית:

יוון - אתרי המיתולוגיה
יוון – אתרי המיתולוגיה
היכן הרג הרקלס אריה אכזר וציפורים אימתניות, לאן חטף פריס את הלנה היפה, איפה נמצא השער לשאול – המלצות גיאוגרפיות על מקומות מיתולוגיים



לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.