תפריט עמוד

פסטיבלי הפרחים הכי צבעוניים בעולם

שטיחי פרחים שמכסים את סמטאות העיירה האיטלקית ספלו, עגלות פרחוניות שנעות לאורך עשרות קילומטרים בהולנד, פסלי פרחים בצפון תאילנד - ברחבי העולם מתקיימים שלל פסטיבלי פרחים ססגוניים. הנה כמה מהגדולים והיפים שבהם

פריחה מתקשרת לרוב עם האביב, ואין כמו עונה זו כדי לשוטט בשדות, בפארקים ובגנים העירוניים כדי להתמוגג מהפרחים היפים. אבל פסטיבלים החוגגים פרחים ופריחה מתקיימים במקומות שונים בעולם לאורך כל השנה, ומי שרוצה להוסיף צבע לטיול, יכול לתאם את מועד הנסיעה לתקופה בה מתקיים ביעד פסטיבל פרחים. הנה כמה מהפסטיבלים הגדולים והצבעוניים ביותר בעולם:

הולנד: תהלוכת הפרחים מנורדוויק להארלם
פרחים הם חלק חשוב לא רק בתרבות ההולנדית אלא גם בכלכלת המדינה, ולכן אין זה מפתיע שאחת מתהלוכות הפרחים המרשימות והגדולות בעולם מתקיימת כל שנה באביב בהולנד. מיליוני פרחים נשזרים בידיהם של מאות מתנדבים ליצור תצוגות מדהימות, שמובלות על גבי עגלות לאורך מסלול של 40 ק"מ במערב המדינה. צעדת הפרחים (Bloemencorso) נמשכת כ-12 שעות: התהלוכה יוצאת בשעה תשע בבוקר מהכפר נורדוויק (Noordwijk) ומגיעה בסביבות תשע בערב לעיר הארלם (Harlem), כשלאורך כל המסלול הקהל מריע לתצוגות הפרחים ולתזמורות המלוות את הצועדים. בסביבות השעה 15:30 התהלוכה עוברת על פני גני קוקנהוף המפורסמים, שבעונה זאת נמצאים בשיא פריחתם וזאת הזדמנות פז לקפוץ לביקור – הגנים פתוחים רק חודשיים בכל שנה, מהשבוע השלישי של מרץ לשבוע השלישי של מאי, ואפריל הוא החודש הטוב ביותר לראות את פריחת הצבעונים.

 אחת מיצירות הפרחים בצעדת הפרחים ההולנדית | צילום: שאטרסטוק

בכיכר הראשית של הארלם משאירים את העגלות עם התצוגות הפרחוניות ליום נוסף לטובת חובבי הפרחים שהחמיצו את הצעדה. אבל גם אם הייתם בחלק אחר של הולנד בזמן הצעדה אתם עדיין יכולים להתרשם מגרסאות מצומצמות יותר שלה – בערים רבות ברחבי הולנד נערכות באביב חגיגות וצעדות הקשורות לפריחה, ובכל פינה, גם בלי קשר לחגיגות, אפשר לראות המוני צבעונים ופרחים נוספים – בגינות, בפארקים ובשדות.
מתי? בכל שנה בסוף חודש אפריל (ב-2015 – 26-25 באפריל)

ילדון עם אופניים מקושטים בפרחים צופה בתהלוכת הפרחים שעושה את דרכה מנורדוויק להארלם | צילום: שאטרסטוק

איטליה: שטיחי הפרחים של ספלו
בתחילת חודש יוני בכל שנה, בחג הלחם והיין הקדושים (Corpus Domini), מתכסים רחובות העיירה האיטלקית ספלו (Spello) שבאומבריה בשטיחי פרחים מרהיבים. כאלף איש, החברים באגודה שמטרתה לשמר את האירוע ההיסטורי שנקרא באיטלקית Infiorate, עוסקים בעיצוב, בתכנון ובביצוע של השטיחים המיוחדים הללו. שטיחי הפרחים, שרבים מהם מציינים אירועים בחייו של ישו וסמלים דתיים שונים, נפרשים לאורך יותר מקילומטר וחצי בסמטאות האבן הצרות ברובע העתיק של העיירה.

שטיח פרחוני בספלו. מרבית שטיחי הפרחים עוסקים בנושאים דתיים | צילום: www.infioratespello.it

בשונה משטיחי פרחים במקומות אחרים בעולם, למשל השטיח של בריסל (ראו בהמשך), בספלו כל הפרחים המרכיבים את השטיחים הם פרחי בר שלוקטו בטבע. השימוש בעלים וגבעולים מותר, אבל ניתנת עדיפות ברורה לעלי הכותרת הצבעוניים – טריים או מיובשים. האיסוף והייבוש של פרחי הבר אורך חודשים רבים ועליהם נוספים פרחים טריים שנקטפו במיוחד לקראת האירוע. ולמרות שמותר להשתמש בצבע שהופק מעלי הכותרת כדי לסמן את גבולות הציור, אסור לטחון אותם לאבקה ולהשתמש בה למילוי שטחים. על כל שטיח להיות באורך של לפחות 12 מ' או לכסות שטח של לא פחות מ-24 מ"ר. וכל היופי הזה נועד לרפד את דרכה של תהלוכה דתית, בהובלת הבישוף.
מתי? בחודש יוני, התאריך המדויק משתנה בכל שנה (ב-2015 האירוע יתרחש ב-7-6 ביוני)

פרט מתוך שטיח פרחים בספלו. מותר להשתמש רק בפרחי בר טריים או מיובשים | צילום: www.infioratespello.it

האי ג'רזי: קרבות הפרחים
האי ג'רזי, המשתייך לשטחי החסות של הכתר הבריטי, נמצא בתעלת למאנש סמוך לחופי נורמנדי. היעדר מס ערך מוסף באי הופך אותו לגן עדן לקונים, בעיקר של מוצרי יוקרה, אבל מי שמגיע לכאן כדי לטייל ולאו דווקא כדי לקנות, יתרשם עד כמה ירוק האי הקטן. ובחודש אוגוסט, אל כל הירק הזה מצטרפים אינספור צבעים של פרחים באחד מפסטיבלי הפרחים הגדולים באירופה – קרבות הפרחים של ג'רזי (Jersey Battle of Flowers). מקורן של החגיגות ב-1902, במצעד פרחים שנועד לציין את הכתרתו של מלך בריטניה אדוארד השביעי, ומאז הן הלכו וגדלו. ההכנות לפסטיבל נערכות כמעט לאורך כל השנה, כשלא פחות מ-1.8 מיליון פרחים משמשים לעיטור 27 עגלות ובניית פסלי ענק שיעמדו עליהן.

תהלוכת הפרחים בג'רזי. 1.8 מיליון פרחים משמשים לבניית 27 עגלות המתחרות ביניהן על תואר היפה ביותר 

החגיגות מתחילות ב-14 באוגוסט בשעה 16:30, עם צעדה הכוללת את העגלות המעוטרות, תזמורות ורקדנים, וכולם נעים לאורך שדרת ויקטוריה בבירת האי, סנט הלייר. בסופו של היום הראשון מכריזים הזוכה בפרס הכבוד שמוענק לעגלה היפה והמעוטרת ביותר. ביום המחרת בשעה 20:00 מתחילה צעדת אור הירח, כשהעגלות הפרחוניות מוארות בהמוני אורות, המוסיפים להן חן מיוחד. הצעדה הלילית מסתיימת ב-23:00 עם מפגן מרהיב של זיקוקים מעל מפרץ סנט אובין. בכל שנה נבחרת מלך (או מלכת) הפסטיבל, ידוען המלווה את הפסטיבל והמעניק עוד קצת ניצוצות לאירוע.
מתי? כל שנה, ביום חמישי השני בחודש אוגוסט (ב-2015 הפסטיבל יתקיים ב-14-13 באוגוסט)

צעדת אור הירח בפסטיבל בג'רזי. התאורה מוסיפה לססגוניות | צילומים: www.battleofflowers.com

בלגיה: שטיח הפרחים של בריסל
הגראן פלאס (Grand Place), הכיכר הגדולה של בריסל, היא אחת הכיכרות המרשימות באירופה וזאת בזכות הממדים העצומים שלה, בתי הגילדות המרשימים מהמאה ה-17 המקיפים אותה ובית העירייה המרהיב, מופת של אדריכלות גותית, החולש עליה. בכל חורף נערך כאן שוק חג המולד המסורתי ואחת לשנתיים, בחודש אוגוסט, הכיכר נבצעת באינספור צבעים כששטיח פרחים ענקי, באורך של 77 מ' ובשטח של 1,800 מ"ר נפרש עליה. העבודה על השטיח נמשכת זמן רב, שכן הוא עשוי ממיליון פרחים, המסודרים בשלל צורות גיאומטריות. במהלך שלושת הימים ששטיח הפרחים מכסה את הכיכר הגדולה, מגיעים המוני מבקרים מבלגיה וממדינות נוספות כדי לראות אותו.

הכנת שטיח הפרחים בבריסל. מיליון פרחים מסודרים באופן שייצרו צורות גאומטריות מורכבות | צילום: שאטרסטוק

ב-2013 הוחלט להרחיב את החגיגה הפרחונית ולהפעיל בימים שבהם השטיח מונח בכיכר תצוגת פרחים וגינון מרהיבה. ב-2015 המסורת החדשה ממשיכה לצמוח, ואדריכלי נוף, גננים ומסדרי פרחים יקימו בכיכר גן ירוק למנוחה ויעמידו תצוגות פרחים מורכבות ויפהפיות באולמות של בית העירייה.
מתי? במחצית חודש אוגוסט (ב-2015 האירוע יתקיים ב-13 עד 16 באוגוסט)

שטיח הפרחים מכסה את הכיכר הגדולה בבריסל | צילום: visitbrussels.be

תאילנד: פסטיבל הפרחים בצ'יאנג מאי, תאילנד
בפברואר, בזמן שאירופה רועדת מקור בעיצומו של החורף, בצ'יאנג מאי שבצפון תאילנד הפרחים נמצאים בשיא פריחתם. זה הזמן המושלם לפסטיבל פרחים שנתי, הכולל תצוגות של גנים מעוצבים, סידורי פרחים מיוחדים ועצים ושיחים הגזומים בשלל צורות. גולת הכותרת של הפסטיבל היא הלוכת פרחים, שמתקיימת ביומו השני, עם תצוגות ענקיות העשויות מפרחים שנישאות על גבי עגלות החולפות ברחובות העיר אל עבר פארק Suan Buak Haad.

פסטיבל הפרחים של צ'יאנג מאי. העגלות מקושטות בדמויות מורכבות העשויות מפרחים | צילום: שאטרסטוק

הבמות המעוטרות בפרחים נעות לאטן ברחובות, כשעליהן פסלי פרחים מרהיבים של מקדשים, ארמונות, דמויות מיתולוגיות ועוד – כולם עשויים מפרחים. על העגלות עומדים משתתפים בתלבושות מסורתיות של בני השבטים השונים של צפון תאילנד וכן צעירות יפהפיות, שמתחרות על תואר מלכת הפסטיבל, הנערכת בסופו של היום. במהלך הפסטיבל מתקיימות בעיר הופעות ופעילויות שונות הקשורות לפריחה ומוצבים בה דוכנים לממכר סידורי פרחים ועבודות יד מסורתיות.
מתי? כל שנה במחצית הראשונה של חודש פברואר, התאריך המדויק משתנה משנה לשנה

אחת המתמודדות על תואר מלכת פסטיבל הפרחים בצ'יאנג מאי | צילום: שאטרסטוק

קליפורניה, ארה"ב: מצעד הוורדים בפסדינה
מצעד הוורדים (Rose Parade) של העחר פסדינה, כ-60 ק"מ ממזרח ללוס אנג'לס, הוא חגיגה עליזה ופרחונית שמציינת את כניסת השנה האזרחית החדשה ומהווה פתיחה ל-Rose Bowl Game, המשחק החשוב של פוטבול מכללות. המצעד כולל תהלוכה ובה תצוגות פרחים מורכבות, הנישאות על גבי עגלות, בלוויית תזמורות המנגנות מוזיקת מצעדים מקפיצה.

מצעד הוורדים בפסדינה. מאות מתנדבים עומלים להבטיח את הצלחת המצעד ומשחק הפוטובול שאחריו

באמריקה כמו באמריקה, הארגון של הצעדה ושל משחק הפוטבול נעשה בידי 935 מתנדבים, שמשקיעים אלפי שעות עבודה כדי להבטיח שהכל יעבוד כמו שצריך, ללא תקלות או אסונות – אחרי הכל, המצעד והמשחק משודרים בתחנות טלוויזיה ברחבי ארצות הברית. תוכלו לזהות את המתנדבים האלו בזכות החליפות הלבנות שהם לובשים.
מתי? ב-1 בינואר בכל שנה


עגלה מעוטרת במצעד הפרחים של פסדינה. חגיגה פרחונית ועליזה לכבוד השנה החדשה 

קולומביה: פסטיבל הפרחים במדיין
מדי חודש אוגוסט נערך במדיין (Medellín), העיר השנייה בגודלה בקולומביה, פסטיבל פרחים רב משתתפים, שנחשב לאירוע החברתי החשוב בשנה. הפסטיבל, שנקרא בספרדית Feria de Las Flores, נמשך חמישה ימים, והוא כולל שלל אירועים, בהם מצעדים של כרכרות מעוטרות בפרחים, תהלוכות סוסים, מסע של מכוניות עתיקות ברחובה הראשי של העיר ועוד ועוד.

פסטיבל הפרחים של מדיין. ילדים בלבוש מסורתי עם משא של פרחים על הגב | צילום: Alcaldía de Medellín

נשיאת הפרחים על הגב בפסטיבל הפרחים של מדיין היא זכר בהם סבלים נאלצו לסחוב סחורות בדרכים הרריות שאפילו בהמות מסע לא יכלו לחצות | צילום: Guía de Viajes Oficial de Medellín

מעניינים במיוחד הם מצעדי ה-silleteros, בהם הצועדים לובשים בגדים מסורתיים ונושאים על גבם משא של פרחים – הילדים שבחבורה סוחבים זרים קטנים, המבוגרים כורעים תחת נטל כבד של זרי ענק. המנהג הזה הוא לזכר הסבלים שבעבר נהגו לסחוב משאות כבדים בהרים, במקומות שהיו בלתי עבירים אפילו לחמורים או סוסים. בימי הפסטיבל מתקיימים בעיר תצוגות של פסלים עשויים מפרחים, המכונים gigantes (ענקים), ובערבים יש מופעים של מוזיקה חיה.
מתי? בשבוע הראשון של חודש אוגוסט

 בתמונה הפותחת: פסטיבל הפרחים בצ'יאנג מאי שבצפון תאילנד

לקריאה נוספת: 

פריחות אביביות - סיפור של צבע 
פריחות אביביות – סיפור של צבע
מפריחת הדובדבן הענוגה ביפן ועד התורמוסים שצובעים באביב את טקסט במרבדים כחולים יפהפיים – פריחות אביביות משמחות את העין ואת הלב. הנה כמה מקומות ברחבי העולם שבהן הפריחה באביב יפה במיוחד

 

צבע הטבע - המקומות הכי צבעוניים בעולם 
צבע הטבע – המקומות הכי צבעוניים בעולם
אגמים בצבע טורקיז בוהק, שדות לבנדר סגולים שנמתחים עד קצה האופק, מדבריות אדומים שצובטים את הלב ביופיים המאופק – הנה כמה מהמקומות הכי צבעוניים בעול

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.