תפריט עמוד

טיפול באמצעות מסע, טבע ואתגר

מסע ברומניה עם קבוצה מופלאה של חבר'ה צעירים מגולני שחוו את האירוע הקשה, המתועד והמתוקשר במבצע צוק איתן - אסון הנגמ"שים בסג'עייה. אירוע המשפיע עלינו עד הרגע הנוכחי וכנראה שישפיע לדורות קדימה

שנתיים מורכבות ורב משמעיות עוברות על העולם שלנו… נראה שהעולם המודרני יצטרך לגייס את כל החוסן שבו כדי להתמודד עם הטראומה הנוכחית, ההשלכות לעתיד ובכלל החיים כאן ועכשיו שדורשים משהו אחר, חדש, פורץ דרך, משלב.

לפני 3 שנים בערך יצאנו לרומניה עם קבוצה מופלאה של חברה צעירים מגולני שחוו את האירוע הקשה, המתועד והמתוקשר במבצע צוק איתן – אסון הנגמ"שים בסג'עייה, אירוע המשפיע עלינו עד הרגע הנוכחי וכנראה שישפיע לדורות קדימה, שכן זהו קו פרשת המים של פוסט טראומה בישראל.

אין סוף תחקירים צבאיים והפקות לקחים נכתבו ואף יושמו מאז האירוע. למשל אף אחד לא מאשר לנגמ"שים ממלחמת העולם השנייה לחצות קו גבול! אך מעבר לתחקירים צבאיים טכנוקרטיים, היה צריך תכנית התערבות קבוצתית אינטנסיבית לעיבוד האירוע הטראומתי שבו נהרגו 7 חברים ליחידה, ועוד אחד, איציק סעידיאן שנלחם על חייו, ומסתבר שנלחם למען אלפי, ואולי עשרות אלפי חיילים וחיילות שפציעתם שקופה, לא מדוברת, אך חמורה יותר מהפציעות האחרות!

פוסט טראומה, אולי אחת התופעות הכי חידתיות לאבחון, בוודאי לטיפול בספקטרום ההפרעות הרגשיות, מנטליות, סומטיות וקוגניטיביות, אירוע המצליח להתקבע בחלקים של ההוויה אנושית ומאד קשה להגיע אליו, לזקק אותו, להגדיר אותו, בתקווה לטפל בו.

הרעיון של "מסע עיבוד" חוויות לחימה ברומניה נבע מן העובדה ששנתיים אחרי האירוע בצוק איתן חלק גדול מהלוחמים עדיין סבל מתסמינים פוסט טראומתיים, היה מנותק, לא הצליח להשתלב בשוק העבודה, מתמודד עם דיכאונות, אי יכולת להחזיק קשרים רומנטיים, סט ערכים מעורער, חוסר יכולת להרגיש, אי יכולת לדבר על האירוע גם עם חברי הצוות… בקיצור, סבל כבד.

יש צורך מהותי כאן ועכשיו לקיים מסע בסביבה סטרילית וחדשה – נובע מעיקרון "ניאופיליה" – חדש. העיקרון אומר שסביבה פיזית חדשה, אקלים, תרבות – עושים setting למוח. ישנה אפשרות לחוות מחדש קשרים סינפטיים (בין עצביים) ולתמוך במחשבות, התנסויות חדשות, התנהגויות ולמידת דברים חדשים באופן כללי.

מסע ריפוי לקרפטים

אלמנט נוסף שהשתמשנו בו הינו מרחב הטבע, שהוא פקטור משמעותי בתהליך הריפוי וחיזוק "חוסן" אצל פרטים וקבוצות – למשל הקרפטים ברומניה הינם המקום המושלם לצילום סט "50 גוונים של ירוק", שכן בקתת העץ ששהינו בה נמצאת בטבע אינסופי המצליח "להרגיע" את הנפש ובעצם טבלנו במשך 8 ימים "באמבטיית יער" (מושג יפני) שבה הסביבה תמכה ואלחשה את התכנים הקשים והעדינים שעלו שם לאט לאט מהחברים.

במסגרת "מסע העיבוד" השתמשנו בעבודת גוף-נפש לכל אורך השהות, עבודה של נשימות, דמיון מודרך, סולו – אמבטיית יער, איזון אבנים, קטעי קריאה, יוגה, פעילות גופנית אשר מניעה אלמנטים פיזיולוגיים-מנטליים המייצרים בועה מוגנת בזמן. חלק גדול מהפעילות הגופנית תומכת במפגשים הוורבאליים (סשנים) ובעצם מייצרים "רגעי הפגה" והתאוששות לקראת "הסיפור האישי" .

אחד האלמנטים המשמעותיים בתהליך העיבוד הינו למידת "שפה", פסיכו-חינוך. בכל התכנסות שם ברומניה החברים השתמשו בשפת חוסן אישית, שקיבלה משוב בזמן אמת מכל שאר חברי הקבוצה –בעצם הייתה שם השלמה של "פאזל" ספציפי של מקרה הנגמ"שים, אולם הייתה שם גם השלמה של עניינים לא סגורים, לא פתורים. בין כולם, בינם לבין עצמם ורפלקציה (הסתכלות לאחור) לתקופת הצבא והחיים עכשיו באזרחות. מה צריך עכשיו כדי שהחיים שלנו יהיו יותר טובים? יותר שלמים "על מה אפשר להשאיר מאחור מבחינה ערכית", גם מבחינה פרקטית?  איך לייצר יותר רגעי אושר בחיי? פעילות פנאי איכותית? קשרים אנושיים שמקדמים אותי?
בחלק השני של השהות ברומניה מתמקדים בעתיד. מתמקדים בחוזקות של כל אחד. מתמקדים בכלים ל-well being .

מעולם לא ראיתי כזאת חמלה בקבוצה של חבר'ה צעירים. מעולם לא ראיתי כזאת פתיחות, רגישות, בגרות, הכלה. לרגעים אני חייב להודות שקינאתי באופן האינטליגנציה הרגשית שכל אחד שם הפגין… לא כל כך מתאים לגיל הזה. לאירוע הזה… זאת הייתה ללא ספק הקבוצה הכי קשה שיצא לי להנחות במהלך חיי וללא ספק הכי מאתגרת מקצועית. בסוף כל יום שם ברומניה נכנסתי לחדר שלי והדמעות זלגו מאליהן… את איציק סעידיאן לא הצלחנו להציל אך את רוב החברים שלו כן. עם זה אני הולך לישון בלילה, וגם עם הידיעה שאיציק במעשה שלו הציל אלפי לוחמים ולוחמות, ובזכותו רפורמת "נפש אחת" עברה בכנסת וכבר עכשיו ניכר שינוי מהותי בהתייחסות של המדינה, משרד הביטחון, אגף השיקום והחברה בכלל, בנפגעי פוסט טראומה .

הסרט על המסע בקרפטים:

דותן חיים – Adventure Therapist . M.A. Outdoor Education

אוניברסיטת גריפית אוסטרליה, מנחה ושותף בחברת FLOW

רכז קורס "מדריכים לטיפול באמצעות מסע, טבע ואתגר", בית הספר לתיירות אוניברסיטת חיפה

קורס מדריכים לטיפול באמצעות מסע, טבע ואתגר

טיפול בהרפתקה היא שיטת טיפול והעצמה המיועדת למגוון אוכלוסיות שעיקר מטרתה היא שינוי התנהגותי ברמה האישית והקבוצתית. אופי הטיפול מיועד לשיפור התפקוד האישי והדימוי עצמי, רכישת כישורי חיים, העלאת הביטחון העצמי ושיפור היכולות החברתיות של המשתתפים. חלק מרכזי בקורס מתמקד ביכולת ההעברה מהפעילות בשטח והפעילות ההרפתקנית ליישום בחיים בעזרת טכניקות שונות ומובנות.

פרטים על הקורס >
או מייל infoshivuk@gmail.com

(תוכן ממומן)

 

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. יואב יעקובי הגיב:

    כתבה מרתקת. דותן אדם מיוחד ואני שמח לראות שמטפלים בלוחמים. חשבתי על עצמי ועל הלוחמים ממלחמת יום כיפור שפשוט חזרו הבייתה ככה לבד כאילו כלום לא קרה.
    הקורסים של דותן מעניינים מאוד ומומלצים
    יואב יעקובי

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.