תפריט עמוד
1. פריז
כל מה שהרופא אוסר: פושון, חנות המעדנים הטובה בעולם (ואחת היקרות בו), הגלידות הכי נפלאות בברטיון שבאי סאן לואי, השוקולטרייה שה קונסטאנט, שם הקקאו נמסך לאט לאט לכוס בזכות צמיגותו הנהדרת, וכמובן – הבגט, גבינות העזים והיינות. זו העיר הבנויה היפה בעולם: המוזיאונים והשדרות, הישן והחדש, ומבט כובש אל שני צדי העיר מעל אחד הגשרים שעל הסן. בתחילת פברואר יתקיים בעיר "הפסטיבל הבינלאומי של הקרקס של המחר" ("International Circus Festival of  Tomorrow"), שהוא הזדמנות מצוינת לראות את הקרקסים הטובים בעולם תחת קורת גג אחת.
עונה מומלצת: כל השנה, למעט אוגוסט

2. ניו יורק
למרות פניהם החמוצות של פקידי ההגירה בתור לביקורת דרכונים, למרות החום והלחות הבלתי נסבלים בקיץ והקור המצמית בחורף, למרות האנטיפתיות המסורתית של הנייטיבס ומתקפת השמאלץ בכריסמס, ואף על פי שכבר אין בה תאומים, ניו יורק – ולא הקוטב הצפוני – היא המגנט של העולם. האירוע החשוב בניו יורק השנה הוא ללא ספק פתיחתו מחדש של המוזיאון לאמנות מודרנית (MoMA) אחרי כשלוש שנות שיפוצים שבמהלכן הכפיל את שטחו.
עונה מומלצת: כל השנה

3. ברלין
הצצה בלוח האירועים לשנת 2005 בברלין גורמת סחרחורת קלה: ב־3 ביולי ייערך בחוּצות העיר מצעד המכונה F**kparade, שנולד כמחאה נגד הדיסנילנדיזציה של העיר. מצעד האהבה המסורתי ייערך שבוע מאוחר יותר, ומיד אחר כך יתקיימו ה־Heimatklaenge סדרה של קונצרטים פתוחים,
ה־Oberbaumartbrücke יריד אמנות ענקי, שלושה פסטיבלים מוזיקליים, אירועים ליליים שבועיים של החלקה על גלגיליות ברחובות העיר, וזו רק ההתחלה. ברלין – עם זכר הקיסרות מהמאות הקודמות, המלחמה הנוראה ההיא, החלוקה לשתי מדינות והחומה – מצמחת חזות רעננה, ובעיקר שונה.
עונה מומלצת: מאי עד ספטמבר

4. ברצלונה
לא רק בגלל בארסה, קבוצת הכדורגל המפוארת של בירת חבל קטלוניה, שכל ניצחון שלה על ריאל מדריד הוא סיבה לקרנבל צוהל ברחובות העיר, אלא גם בזכות אנטוניו גאודי, האדריכל והאמן שחי, יצר ומת בברצלונה ושמו נקשר בה לעד, ובזכות הפלאסה ריאל, הטאפאס, הברים, הפאייה, הפסלים האנושיים בשדרות לה רמבלה, שוק לה בוקריה, הנמל וסצנת המועדונים. בעשר בלילה, כאשר ערים אחרות בעולם כבר ישנות, בברצלונה רק מתחילים לחשוב לאיזו מסעדה לצאת.
עונה מומלצת: כל השנה

לאס וגאס. העיר שהיא פאטה מורגנה במדבריות נבדה חוגגת  יום הולדת מאה
צילום: משה שי

5. לאס וגאס
וגאס היא ראוותנות לשמה, היא אלף לילה ולילה, היא מתחזה לרומא, לפריז וללונדון, ויש בה פירמידות ואיים קריביים. היא פאטה מורגנה במדבריות נבדה והיא חוויה אנתרופולוגית. ובקיצור – לאס וגאס, החוגגת ב־15 במאי 2005 יום הולדת מאה, היא מסע לחלום האמריקאי. ועדת חגיגות המאה מבטיחה לציין את האירוע כמו שרק לאס וגאס יודעת, בסדרת נשפים מיוחדים במינם ובמסיבה שתהיה נוצצת יותר מכל אורות הניאון שבסטריפ גם יחד.
עונה מומלצת: נובמבר עד מאי

6. בודפשט
בירתם של המדיארים מלאה בהוד והדר הבסבורגיים, בית אופרה שהוא פנינה ארכיטקטונית, כף ידו החנוטה של מלך הונגרי, וגם ריקודי צ'רדש, נקניקים וגולאש. לצד הרובע היהודי ובו בית הכנסת הגדול ביותר באירופה, ולצד זכרונות מרים מתקופת לובשי המדים החומים, ההוצאות להורג ההמוניות של יהודים וצעדת המוות, יתקיים בה בסוף אוגוסט פסטיבל יהדות. כיאה לעיר שהיתה בין הראשונות בגוש המזרחי שהשילה מעליה את הקומוניזם, בודפשט מציעה גם פסטיבלים שונים לאורך השנה, בהם פסטיבל האביב (מרץ־אפריל), ואפילו את מירוץ המכוניות פורמולה 1, שיתקיים כאן בסוף יולי.
עונה מומלצת: כל השנה

7. ריו דה ז'ניירו
בגלל הברזילאים והברזילאיות, חופי קופקבנה (Copacabana) ואיפנמה
(Ipanema), המסעדה של מריוס בשכונת למה, הבצ'ידות המשכרות (קשאסה עם כל סוגי הפירות), הכדורגל והמוזיקה הנפלאה. וכמובן הקרנבל, שגם בשנת 2005 וגם לנצח נצחים הוא האירוע המרכזי של ריו, שייערך השנה בין 5 ל־8 בפברואר.
עונה מומלצת: פברואר־מרץ, בגלל הקרנבל

נגנית רחוב בסנט פטרבורג. העיר נחשבת לקוסמופוליטית שבערי רוסיה | צילום: משה שי

8. סנט פטרבורג
פטר הגדול בנה אותה, פושקין שר לה שירי תהילה ונהרג בה בדו קרב במצוותהצאר ניקולאי הראשון. לאורך הנבסקי פרוספקט, השדרה המרכזית של העיר, גרו גוגול, צ'ייקובסקי, טורגנייב, ניז'ינסקי, רימסקי קורסקוב ודוסטוייבסקי, והיא ערש המהפכה הגדולה של 1917. סנט פטרבורג, פטרוגראד, לנינגרד או פשוט פטר בפי תושביה, חגגה לפני שנתיים 300 שנים להיווסדה, ונחשבת לקוסמופוליטית שבערי רוסיה.
עונה מומלצת: מאי ויוני, בגלל הלילות הלבנים

9. לונדון
בגלל השעטנז התוסס של המוזיאונים, הגלריות והתיאטראות, וגם בגלל הגשם הדק, הרכבת התחתית, המוניות, הבתים הוויקטוריאניים, דוכני העיתונים, האוכל המזופת בפאבים, האנגלית הבריטית, הפארקים וקולות הביג בן. מי שיכול להתאפק, שיחכה ליולי 2005, מועד פתיחת התערוכה "נלסון ונפוליאון" במוזיאון הימי הלאומי בגריניץ' (National Maritime Museum in Greenwich).
התערוכה תציין מאתיים שנים לנצחון האנגלים בקרב טרפלגר (Trafalgar) המפורסם, ותציע מבט מעמיק על שני המנהיגים, על הקרב ועל חשיבותו ההיסטורית. המארגנים טוענים כי ההכנות לתערוכה נמשכות כבר עשר שנים, כך שיש למה לצפות.
עונה מומלצת: כל השנה, אם כי ביולי ובאוגוסט העיר מוצפת תיירים

מבט על נהר התמזה וכנסיית סנט פול, לונדון.
בגלל השעטנז התוסס | צילום: ג'ון סנלגרוב

10. ירושלים
אם נרפה לרגע מהקדושה האופפת את ירושלים, מהחומות, מהפוליטיקה ומאלפי שנות היסטוריה, ניזכר שמדובר בעיר מרתקת גם לתיירים ישראלים. הטרנד הוא סיורים רגלִיים בשכונות: למשל, סיור סליחות בבתי הכנסת שבנחלאות בימים שלפני ראש השנה, סיור בעין כרם בזמן פריחת השקדיות, או חגיגות חג המולד בכנסייה הסקוטית. אחד מהאירועים התרבותיים המרכזיים השנה הוא חגיגות יום הולדת ארבעים למוזיאון ישראל, שיציין את האירוע בסדרת תערוכות שייפתחו מפברואר בזו אחר זו, ונושאן המרכזי יהיה "יופי וקדושה".
עונה מומלצת: כל השנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.