תפריט עמוד

עשרה דברים שלא ידעתם על גאורגיה

גאורגיה היא לא רק מדינה יפהפייה ומרתקת. היא גם מולדת היין, היא אחת המדינות הראשונות בעולם שקיבלו את הנצרות והמים המינרלים שלה מפורסמים בכל העולם. כמה עובדות מפתיעות שאולי לא ידעתם על גאורגיה

בשנים האחרונות עוד ועוד ישראלים מגלים את קסמה המיוחד של גאורגיה, שילוב של מרחק טיסה קצרה מישראל, נופים מהיפים באזור הקווקז, תושבים מסבירי פנים ואוכל נהדר. אבל לא כולם יודעים כי גאורגיה היא גם אחת מיצרניות היין הראשונות בעולם או שהיא המדינה השלישית שקיבלה עליה את הנצרות. הנה עשר עובדות מרתקות על גאורגיה, שרבות מהן קשורות לאזורים השונים שבהם עובר טיול בגאורגיה היפהפייה:

1. גאורגיה היא אחד מאזורי ייצור היין העתיקים בעולם, ויש סברות שזוהי המדינה הראשונה בעולם שבה יוצר יין. יש עדות לייצור יין בעמקים הפורים של דרום הקווקז כבר לפני אלפי שנים. בחבל קאחתי, אשר נחשב לחבל היין של גאורגיה, נמצאו כדי היין העתיקים בעולם, שגילם כ-8,000 שנה.


כרמים בשלכת בחבל קאחתי, מחוז היין של גאורגיה

2. הגאורגים לוקחים מאוד ברצינות את שתיית היין. ארוחות חגיגיות מכונות סופרה (Supra), והן למעשה סוג של משתה שבמהלכו מרימים כוסית ומברכים בכל הזדמנות. מה שנראה כחגיגה עליזה למתבונן מהצד הוא למעשה טקס עם כללים נוקשים שבו הברכות נאמרות בסדר קבוע. ראש הטקס (המכונה טמדה) נושא את הברכה הראשונה וקובע מי יהיה זה שיישא ברכה אחריו, כך שכל מי שנושא ברכה נבחר על ידי קודמו. הברכות נפתחות לרוב בברכות לגאורגיה, נמשכות בברכות למארח וממשיכות בברכות לבני משפחת המארח, בריאות, אהבה ועוד, כאשר כל ברכה אמורה להיות קשורה באופן זה או אחר לברכה הקודמת. סופרה טובה היא כזו שנמשכת שעות ארוכות, עם המון כוסיות יין שמורמות וברכות שנאמרות בשפה רהוטה, בציוריות ובהומור.

3. טביליסי, בירת גאורגיה והמרכז התרבותי והכלכלי של הקווקז, נכבשה עשרות פעמים במהלך ההיסטוריה, בשל מיקומה על הצטלבות דרכי מסחר ראשיות בין אירופה לאסיה. הביזנטים, הערבים, הסלג'וקים, המונגולים, העות'מאנים, הפרסים והרוסים הם רק חלק מרשימה ארוכה של כובשים שהשתלטו על העיר. למרות הכיבושים הרבים, הצליחו תושבי העיר לשמור על התרבות הייחודית המרתקת שלהם.


טביליסי בירת גאורגיה. למרות הכיבושים הרבים, שמרה על תרבותה הייחודית

4. יליד גאורגיה המפורסם ביותר הוא יוסיף סטאלין, שליטה השני של ברית המועצות ואחד מגדולי הדיקקטורים במאה העשרים. סטאלין נולד בעיר גורי שבמזרח גאורגיה, ולמרות שהתגורר בעיר רק עד גיל חמש,  יש בעיר כמה אתרים לזכרו. הבית בו נולד הפך למוזיאון הנצחה לסטאלין שכולל חפצים שהיו שייכים לסטאלין, צילומים ומסמכים, ואף את אחת ממסכות המוות שלו – תבליט של פניו שנלקח לאחר מותו. בחצר המוזיאון נמצא קרון הרכבת המפורסם של סטאלין. הקרון המצופה שריון שוקל 83 טון, וסטאלין הרבה להשתמש בו. בין היתר, הוא הופיע איתו בוועידת יאלטה ובוועידת טהרן. בעבר ניצב מול בניין העירייה של גורי הפסל האחרון של סטאלין בברית המועצות לשעבר, אבל ביוני 2010 הוא הוסר.


תיירים מבקרים בקרון הרכבת של סטאלין בגורי

5. גאורגיה היא המדינה השלישית בעולם שקיבלה על עצמה את הנצרות, בשנת 328 לספירה. להתפשטותה של הנצרות בגאורגיה אחראית במידה רבה הנזירה נינו היפה שהגיעה לגאורגיה מקפדוקיה. האגדה מספרת שנינו התיישבה על מצוק החולש על מפגש הנהרות מטקווארי ואראגווי, ושם ריפאה רבים ממחלות קשות. בעקבות הניסים שעשתה נינו התנצרה המלכה, ומאוחר יותר גם המלך, לאחר שנינו ריפאה אותו ממחלה קשה. במרומי ההר, במקום בו ישבה נינו, הוקם במאה השישית לספירה מנזר גווארי (Jvari), אשר הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.


הנוף שנשקף ממנזר גווארי

6. אחת מהכנסיות המפורסמות בגאורגיה היא קתדרלת סווטיצחובלי שבעיר מצחתה. האגדה מספרת כי יהודי ממצחתה בשם אליאס נכח בצליבתו של ישו בירושלים וקנה את הגלימה שלו. לאחר שובו יצאה אחותו סידוניה לקבל את פניו, וכשראתה את הגלימה היא אחזה בה ומתה מצער. היא נקברה כשהגלימה בידיה, ובאותו מקום צמח עץ ארז הלבנון. נינו הקדושה הורתה לגדוע את העץ לשבעה עמודים שישמשו לבניית כנסייה במקום, אבל העמוד השביעי צמח שוב באוויר, וירד לארץ רק הודות לתפילותיה של נינו הקדושה. מן העמוד זרם שמן קדוש שריפא חולים. הכנסייה שבמקום זכתה לכינוי "עץ החיים" והיא אחת מהכנסיות המתויירות בגאורגיה.


קתדרלת סווטיצחובלי, מהמפרסמות בגאורגיה

7. בגאורגיה נמצא הכפר הגבוה ביותר באירופה (או בעצם על גבול אירופה, שכן ה"גבול" עובר בקווקז), אושגולי. הכפר מורכב למעשה מארבעה כפרים ששוכנים בגובה שנע ביו 2,086 מטר ו-2,200 מטר בחבל סוואנטי שבצפון גאורגיה. הכפרים, ששוכנים למרגלות הר שחארה, ההר הגבוה בגאורגיה, מבודדים מאוד, ובחודשי החורף, כאשר האזור מכוסה בשלג, הם מנותקים מהעולם. הכפרים מפורסמים במגדלי האבן שבהם, שנבנו במאות ה-13-9 ושימשו למסתור במקרה של פלישת כובש זר.


מגדלי האבן בכפר אושגולי

8. בדרום גאורגיה נמצאת עיר המערות ורדזיה, אשר כוללת לא פחות מ-6,000 מערות המסודרות ב-13 קומות. העיר נוסדה על ידי המלכה תמר בשנת 1185, כאשר בתחילה היה במקום מנזר ובהמשך הוא גדל לממדים של עיר שמנתה בשיאה 50 אלף תושבים. המערות שמשו להגנה מפני המונגולים, והכניסה היחידה אליהן היתה דרך מנהרות מוסתרות היטב. האגדה מספרת שלמלכה תמר היו 365 חדרים במתחם ושבכל פעם נהגה להסתתר בחדר אחר על מנת לבלבל את האויבים שרצו להתנקש בחייה.

9. המים המינרלים של גאורגיה מפורסמים בכל העולם. בורג'ומי (Borjomi) היא עיירת נופש ומרפא ששוכנת בדרום-מרכז גאורגיה, ובה כעשרים מעיינות של מים מינרלים הידועים בסגולות המרפא שלהם. שמם של המים יצא למרחוק במאה ה-19, לאחר שחיילים רוסים שהגיעו לאזור שמעו את פכפוך המים, גילו את המעיין ומילאו בקבוקים שלהם במימיו. ב-1829 נלקחו דגימות ממי המעיינות למוסקבה ואז המים החלו להתפרסם בסגולות המרפא שלהם. העובדה שבתו של הנציב העליון של הקווקז, קתרינה, החלימה ממחלה אחרי ששתתה ממי המעיין, תרמה לפרסומו של המקום. ב-1906 נוסד המפעל הראשון שמילא בקבוקים במים ממעיינות בורג'ומי, וכיום הבקבוקים של מי בורג'ומי משווקים בכל העולם וגם בישראל.


שמורת בורג'ומי, המפורסמת במעיינות המים המינרלים שבה

10. בגאורגיה נמצאו העדויות הקדומות ביותר לנוכחות אנושית מחוץ לאפריקה. חפירות שנערכו בכפר הימי ביניימי דמניסי חשפו, מתחת למרצפות המבנים העתיקים, גולגולות אדם שבורות בנות 1.8 מיליון שנה, וכן גולגולת שלמה של מין חדש של אדם המכונה הומו גיאורגיקוס, תת מין של ההומו ארקטוס (שממנו התפתח המין שלנו – ההומו סאפיינס).

עוד על טיול בגאורגיה

 

 

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...