תפריט עמוד

עם מצ'יסטה והבלונדינית במעבורת מקאלה לדובר

היו לנו סיבות טובות להגיע מצרפת לאנגליה דווקא במעבורת. בעצם סיבה אחת קטנה, זריזה ועצבנית – מצ'יסטה. מצאנו את מצ'יסטה בדרך. יותר נכון – א' מצאה אותה, אי שם בערימות הזבל מאחורי שוק מופטר בפריז. אמרנו לה שחתול, טוב לו בשוק. אמרנו שהחתולה מלוכלכת ויורקת ובאופן כללי מאוד לא סימפטית. אבל א' לא הפסיקה לנהום בקצב אחיד עם מצ'יסטה ולספר לכולנו איך "החתולה הגאונה עושה פיפי בחור של הכיור." סמי בא לו למות, כי מהבית הוא לא אוהב חתולים. ניסינו להגיד שהחתולה מדברת רק צרפתית אבל לא עזר כלום. מצ'יסטה נסעה איתנו ללונדון לראות את הפינק פלויד.
הבעיה היתה שלונדון נמצאת על האי הבריטי וכמו שא' אמרה "הם, הבריטים, נורא אוהבים חיות אבל נורא לא רוצים רייביז. "דברי עברית", אמר סמי, "מה זה הרייביז הזה?" הוא אומנם צעק, אבל גם סמי, כמו כל יתר הגברים, היה מוכן לחתוך את הוורידים בשביל א' היפה. התברר שרייביז זה כלבת והאנגלים יעשו הכל כדי שהמחלה הזאת לא תיכנס להם לאי. "מה עם הסגר? תכניסי אותה לכלוב של אנגלים, תשאר שם כמה ימים, תקחי אותה אחר כך."
לבושה בשמלה אדומה שקופה ואוחזת במצ'יסטה, צווחה א' "תיכנסו אתם להסגר!! מפלצות!!! חתולה יתומה, בודדה, אחרי טראומה!!! אתם בכלל מבינים כמה זה חשוב שהיא תראה את הפינק פלוייד?!" היתה דממה וכל אחד פרש לפינה אחרת. ככה זה, כשמדברים אליך בהיגיון, אתה מבין.
כבר באותו יום הודיעה לנו א' שאנחנו נוסעים לקאלה משם נבריח את מצ'יסטה לאנגליה.

בין העיירות קאלה שבצרפת לדובר שבאי הבריטי מפרידים בסך הכל 34 קילומטרים של ים. ההפלגה לא תמיד שקטה, לא תמיד נוחה אבל מאוד קצרה. הקלות שבחציית התעלה ליבתה חלומות ותקוות אצל רבים וטובים. במהלך ההיסטוריה נכבשה קאלה לא פעם ולא פעמיים. הבריטים, שהיו תמיד טובים באיתור פוטנציאל מסחרי, כבשו את קאלה כבר ב- 1347. כמיות אדירות של צמר בריטי חצו את התעלה מדובר לקאלה. הבריטים הרוויחו כל כך הרבה כסף בזכות המסחר הזה שכאשר איבדו את קאלה בקרב ב- 1558 אמרה מרי הראשונה מלכת אנגליה שאחרי מותה אם יפתחו לה את הלב ימצאו שם את קאלה. נפוליון מאוד רצה לחצות את התעלה ולכבוש את אנגליה אבל לא הצליח. המעבר הצר בין היבשת לאי המפורסם משך לא רק קיסרים וסוחרים. מרכבות של אצילים צרפתים דהרו לקאלה בזמן המהפכה הצרפתית. גבירות מפורכסות רועדות מפחד הגיליוטינה קיוו לחצות את התעלה ולהתאחד עם דם בריטי כחול בצד השני. אוסקר ווילד, הסופר המחזאי הגאון שהמלכה ויקטוריה הושיבה בכלא בעוון היותו הומוסקסואל חצה את התעלה כדי להגיע למקום נאור יותר. התעלה צרה אבל המרחבים שנפתחו עבור החוצים אותה היו אינסופיים.

א' אמרה שאנחנו צריכים לעלות על המעבורת בשלוש לפנות בוקר – "בשעה כזאת כולם עייפים, ואף אחד לא ישים לב ל- מצ'יסטוקה פצ'יסטוקה, יתומה קטנה שלנו, אםםםםםםםםם ברררררררררר".
באמצע הלילה, כשגשם מצליף לנו על הפנים והצוקים הלבנים של דובר בוהקים באפילה עלינו למעבורת בקאלה. כל אחד אימץ את פרצוף המבריח שלו. א' עלתה לסיפון לבושה כמו מרלין מונרו – שמלה לבנה שהתנפנפה ברוח הזוועתית יחד עם שיערה הבלונדיני. "את סתם מושכת תשומת לב" אמר סמי, מנסה לביית לא' את השמלה.
"שוב אתה מקנא! פרימיטיב! אמרה א' ורקעה ברגל הקטנה שלה, מרעידה את תיק הקטיפה שתלה לה על הכתף. כולנו קפאנו.

מצ'יסטה ישנה בתוך תיק הקטיפה אחרי שא', לפי הוראות מדוייקות של הווטרינר מקאלה, הזריקה לה סם הרדמה. א' העניקה חיוך נדיב לאחד מאנשי הצוות – אוייב במדים – שחייך אליה חזרה. האוייב התנדף אבל מתוך תיק הקטיפה הציצו זוג אוזניים ומצ'יסטה, כועסת ועצבנית, זינקה לסיפון מייללת במלוא עוצמתה החתולית. ברגע של השראה נעמדה א' ליד המעקה והתחילה לשיר, משהו שהיה איכשהו דומה לאיזו אופרה. סמי זחל בעקבות החיה מתחת לספסלים שעל הסיפון, מקפיץ שני סטודנטים הולנדים מחוצ'קנים שהלילה הסוער הפעיל להם את הבלוטות הרומנטיות. הבעיה היתה שמצ'יסטה, בניגוד לסלעים הלבנבנים של דובר, היתה אפרורית. אפילו סמי, שהיתה לו ראייה שש שש פלוס, לא הצליח בשום אופן לראות אפילו את קצה הזנב שלה. בשלב זה מצ'יסטה השתתקה וא' התחילה לבכות, החווירה, גחנה מעבר למעקה והפקירה לגלים השחורים את הארוחה הצרפתית שזללנו על החוף.

מתוך הלילה הגיח האוייב במדים והציע לה מפית לבנה. You are so generous and kind , גרגרה לעברו א' הקצין קד לעברה ושוב נבלע בדלת שעליה היה כתוב – אין כניסה צוות בלבד.

סמי אמר שהוא לא יכול יותר ואם היא לא מפסיקה לפלרטט עם כל מה שזז הוא פשוט קופץ לתוך הים השחור והאכזר. הלילה היה אפל. המים נראו שחורים ירוקים ומאוד לא סימפטיים. שחפים חולי אינסומניה צווחו מעל הספינה. לא. היו עוד זריקות למקרה חרום בתוך התיק כך שהיא עדיין לא איבדה תקווה למצוא את היצור להרדים אותו ולהעביר אותו את הגבול. התפרסנו על הסיפון. ירדנו לבטן המעבורת ולחשנו פססססססססט, פססססססססססססט, בכל פינה, שום דבר. כמה ילדים צרפתים הצטרפו לחיפוש או שסתם ניצלו אותו כדי להתאמן בזחילות. באיזשהו שלב ניגשה אלינו בחורה צרפתייה רזה ושאלה איך קוראים לילד שאיבדנו ואולי כדאי שנדבר עם הקפטן. לא הספקנו להביט כה וכה והקצין הפלרטטן הופיע מחזיק בידיו יצור אפור מגרגר. כן, מצ'יסטה המנוולת גירגרה בידיים של הצרפתי. א' המוקסמת ונבלעה איתו מאחורי הדלת האסורה.

סמי התקפל ונראה כמעט כמו האזרחים המיוסרים של קאלה בפסל של רודן. רודן פיסל את הפסל לזכר אותם שישה אזרחים שנידבו את צווארם לטובת העיר, אחרי שהמלך האנגלי אדוארד השלישי כבש אותה. המלך האנגלי הבטיח שלא יהרוס את העיר אם ששת אזרחיה החשובים ביותר של קאלה ימסרו לו את מפתחות עירם כשחבל תלוי על צווארם. השישה הגיעו מיוסרים, אבודים ונכונים למות אבל המלך הבריטי חנן אותם.
בלילה, בהופעה של פינק פלויד כולנו התחבקנו וסמי, שהחזיק את מצ'יסטה אפילו קיבל נשיקה – צרפתית.

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...