תפריט עמוד

עזרה ראשונה טבעית

הפלסטרים, הפולידין והאקמול מפנים מעט מקום על המדף עבור מוצרי העזרה הראשונה הטבעיים. חלקם מוכרים לכול ונמצאים אפילו במכולת השכונתית, אחרים חבויים במדפים העליונים של בתי הטבע, ורק יודעי דבר עולים על שרפרף ושולפים אותם ביראת כבוד. בכתבה זו השתדלנו לסקור את המוצרים הטבעיים שמתאימים לטיפול מידי ויעיל בבעיות קטנות, ורצוי שיהיו בכל בית

אפשר להירגע
רסקיו – תמצית הצלה
הטיפול היחיד בפרחי באך שהוא סימפטומטי ומתאים לכל אחד, הוא בתמצית רסקיו (תמצית הצלה). תמצית רסקיו בנויה מחמש תמציות פרחים, והיא משמשת לעזרה ראשונה ומצבי חירום. היא מרגיעה חרדות ומתחים אקוטיים, וניתן ליטול ממנה לפני ואחרי כל אירוע חריג שיוצר מצבי לחץ ומתח. לדוגמה, את הרסקיו ניתן למרוח לתינוק בן יומו על השפתיים, להקטנת טראומת הלידה, לאחר תאונות ועוד. זו התמצית היחידה שמועילה גם למצבים פיזיים, ולא רק לנפשיים. ניתן, למשל, למרוח מעט טיפות על הרקות, כשסובלים מכאב ראש.

את תמצית הרסקיו ניתן להשיג גם כמשחה שמיועדת לטיפול חיצוני ועוזרת לרפא פגעי עור כגון כוויות קלות, פצעים, צלקות, שפתיים סדוקות, עקיצות ואפילו מורסות. למרות שהשפעת המשחה היא אנרגטית, זו נחשבת כיום לאחת המשחות הבסיסיות להרגעת העור.

Cooli
תמצית נוספת של פרחי באך היא "Cooli יום", שיעילה בעיקר בהרגעת מתחים וחרדות. מוצר בשם "Cooli לילה" מעניק שלווה ורוגע לפני השינה, ו-Cooli Skin Cream, שמשכך גירויים בעור, שפשפות, כוויות ועוד.
Survive
תמצית קריסטלים לשימוש פנימי או חיצוני. בשימוש חיצוני היא מתאימה למצבים של חבלות, פצעים וכאבי שרירים, ובשימוש פנימי היא מתאימה בעת חשיפה למצבי טראומה (לחץ, בהלה, חרדה ועוד) על מנת להרגיע ולשמור על תפקוד תקין וקור רוח.
R-47
תכשיר נוסף שנועד לשמור עלינו רגועים הוא ה-R-47 של חברת Heel, וגם הוא מקל במצבי לחץ, מתח נפשי ודאגה. ניתן ליטול ממנו כמרגיע לקראת אירועים מלחיצים. שלא כמו הרסקיו, R-47 מיועד לאירועים ספציפיים וגם למצבים ממושכים ולשימוש יומיומי. הוא מקל על תופעות של לחץ כמו דפיקות לב חזקות ומואצות, לחץ בחזה, תחושת חנק, רגישות יתר לרעש והפרעות שינה. התכשיר יעיל לשימוש בכל הגילאים ולכל סוגי האוכלוסייה, אינו פוגע בערנות, מטשטש או ממכר.
עזרה ראשונה לפה
מתזית
המתזית משווקת תחת הסיסמה "תנו למים לנקות לכם את השיניים". מדובר במוצר פשוט שמתחבר לברז חדר האמבטיה עם צינור דק, שמתיז מים בלחץ. המים מגיעים לכל המקומות הקטנים שלמברשת קשה להגיע, ומנקה את הפה ניקיון יסודי. הוא מסייע נגד פלאק, מסייע לריפוי דלקות חניכיים ומונע ריחות פה. משווקיו טוענים שהמתזית אידיאלית גם לבעלי גשרים, כתרים ושתלים.
מי רטניה

מוצר של חברת Weleda המכיל תמציות צמחי מרפא אורגניים ושמנים אתריים שנועדו לשמור על היגיינת הפה והחניכיים. יעיל לא רק כטיפול משלים לצחצוח שיניים אלא גם כטיפול באפטות ונטרול ריח רע מהפה. המוצר מכיל מי כסף בדילול הומיאופתי. למי כסף יכולת גבוהה לנטרל חיידקים, וירוסים, פטריות ועוד.
המרכיב העיקרי במוצר הוא שורש של עץ הרטניה שגדל פרא בהרי האנדים, ולו יש יכולת כיווץ כלי דם. לכן המוצר יעיל בהפסקת דימומים מהפה, וניתן להשתמש בו גם לפני ואחרי טיפולי שיניים. המוצר אינו מכיל דטרגנטים, סבון, חומרים מקציפים, חומרים משמרים, פלואוריד וחומרי טעם וצבע, ולא נוסה על בעלי חיים.
מוצר טבעי דומה הוא קמילוטרקט-שטיפת פה טבעית, שמורכב מחמישה צמחים בעלי תכונות אנטי-דלקתיות שמרפאים פצעים ושומרים על בריאות הפה: קמומיל, מרווה רפואית, אכיניצאה, רטניה וסטיביה. המוצר קיים בשלושה טעמים, עם או בלי מנטה, ובזכות הסטיביה טעמו מתוק.

טיפול אקוטי בעור
שמן לבנדר

שמן הלבנדר ידוע בשל ריחו המרגיע והרומנטי. נוסף לאלמנט הרוגע, הוא נחשב פריט חובה בארון התרופות ובתיק הנסיעות כי הוא השמן האתרי היחיד שניתן לטפטף על העור ללא שמן מוליך. הוא מסייע במיוחד לטיפול בנזקי עור למיניהם, מעקיצות, כוויות קלות, גרד, אקזמות, הרפס בשפתיים ואפילו מחלות עור כמו פסוריאזיס. הלבנדר מרתיע חרקים עוקצים, אבל אותנו הוא מאזן ומרגיע, מונע עצבנות, תשישות, דיכאון וריגוש יתר. פרחי הלבנדר, דרך אגב, מיועדים לבישול וחליטות תה, לפיזור בין הבגדים נגד עש, או בין הסדינים לניחוח נעים ושינה רגועה.
אופיר מנשה, מטפל ברפואה סינית, ממליץ על מוצריהן של שתי חברות אנתרופוסופיות Weleda ו-Dr. Hauschka . מוצרי שתי החברות שמו להן למטרה לייצר מוצרים ללא רכיבים סינטטיים וכימיקלים, ולשם כך הן משקיעות רבות במחקר למציאת חלופות טבעיות. מוצריהן לא נוסו על בעלי חיים, הם מורכבים מצמחים מגידול אורגני ביו-דינמי ואריזותיהן ממוחזרות.

ג'ל קומבודורון של Weleda
ג'ל בעל אפקט מקרר ומרגיע, שיעיל לעקיצות וכוויות, נפיחויות, עקיצת מדוזות, שפשפות ועוד. הג'ל עשוי, בין היתר, מתמצית ארניקה ומתמצית סרפד, שפועל לעיכוב שחרור היסטמין מהגוף (חומר שמופרש בתגובה אלרגית).
משחת היילסלב של Weleda
"אחד המוצרים היותר מומלצים לבעיות עור ברמות עמוקות יותר," מסביר מנשה, "יעילה במריחה על פצעים פתוחים שעלולים להזדהם, צלקות שאינן מגלידות, מורסות המפרישות מוגלה, (פרונקלים), פטריות דלקות בעור ותורם להגלדת אזורים פגועים."
שפתיים יבשות
"יש הרבה שפתונים שהוסיפו להם רכיבים טבעיים," אומר מנשה, "אך המוצרים היחידים לשפתיים שמורכבים מ-100% מרכיבים טבעיים הם Lipstick Everon של חברת Weleda, ו-Lip Balm של Dr.Hauschka שזה קרם מניעתי וטיפולי לשפתיים יבשות, שמטפל לא רק בתופעות היובש, אלא גם בסדקים וחתכים באזור השפתיים."
שמן דם המכבים
שמן צמחי שמורכב בעיקר מהצמח חי-עד (דם המכבים), המצטיין בחידוש רקמות. ד"ר אמיר קיטרון מחברת "עשבי קדם", שמייצרת מגוון מוצרים מצמחי מדבר יהודה, מספר שהשמן יעיל ביותר במקרים של כוויות שמש וחום, חיזוק חניכיים וחניכיים רגישות, צלקות של אקנה, אחרי אפילציה, שטפי דם תת-עוריים, מסייע למי שנוטלים תרופות לדילול הדם, ציפורן חודרנית, עור סדוק וגירויי עור שונים.
לטיפול בכאבים וחבלות
Traumeel ו-R-30

אופיר מנשה, מספר על שתי חברות למוצרים הומאופתיים שכדאי להכיר:
Dr.Reckeweg ו-HEEL.
לשתיהן יש מוצר כמעט זהה: Traumeel של חברת HEEL ו-R-30 של חברת Dr.Reckeweg. "מדובר במשחות אנטי דלקתיות," מסביר מנשה, "שמטפלות בדלקות במפרקים, בשרירים ובגידים. הן מתאימות לשימוש כעזרה ראשונה גם במקרים של חבלות, נקעים ושטפי דם פנימיים, ויש להן השפעה טובה על פגיעות ספורט. המשחות מסייעות גם לדלקות על פני העור, כוויות קלות, הרגעת אזורים שמגורים בעקבות חיסונים ואיחוי צלקות ותפרים."

משחת ארניקה
יעילה מאוד לטיפול בחבלות, שברים, נקעים, שטפי דם ונפיחות. יעילותה גבוהה במיוחד בשעות הראשונות אחרי חבלה. יש מספר חברות שמייצרות משחה או קרם מהארניקה, וכולן מדגישות שהיא מיועדת לשימוש חיצוני בלבד. בשל רעילותה אין למרוח את המשחה על פצע פתוח.
משחת ברכן
מוצר נוסף מבית "עשבי קדם" שדרוש, לדברי ד"ר קיטרון, בכל בית שבו סובלים מבעיות במפרקים. המשחה מכילה צמחים נוגדי דלקת אך היא אינה רעילה, ומקלה על כאבים תוך מספר דקות.
שמן פו-סום-און וחברים להרגעת כאבים

שנים רבות שמן הפו-סום-און היה מוכר בארץ למטפלים ויודעי דבר בלבד, ונמכר רק במקומות בודדים. בשנתיים האחרונות ניתן למצוא אותו גם ברשתות הפארם השונות. נכון, הדבר הכי מדליק בשמן הזה הוא אריזת המתכת היפה שלו, שבתוכה שוכב בקבוקון קטן, שנדמה שאם נשפשף אותו מספיק יצא ממנו איזה ג'יני שיפתור את בעיותינו בחיים. אז שד לא יצא ממנו, אבל אם הבעיה שלכם היא כאב בשעות ששום מטפל שיאצו לא יסכים להגיע אליכם, יכול להיות שהשמן יקל עליכם.
הסינים תמיד טענו כי הטיפול היעיל ביותר הוא שילוב של מספר צמחים, ולא צמח אחד בלבד, וגם בפו-סום-און יש מספר צמחים ששילובם אמור להניע דם במקומות כואבים, לחמם ולהרגיע כאב. כשמורחים את השמן נוצרת תחושת חום באזור הכואב, ומורגשת הקלה משמעותית. הוא מיועד למריחה באזורים כואבים, כמו גב, ברכיים, צוואר, כאבי ראש ושיניים (לעיסוי חיצוני בלבד), למריחה על החזה להקלה על שיעול, ולהסנפה במקרה של נזלת.

אופציה זולה ומוכרת יותר היא הטייגר באלם, המשחה התאילנדית שידועה לכל יוצאי המזרח הרחוק, ופעולתה דומה לזו של הפו-סום-און. עוד אפשרות לשימוש חיצוני במקרה של כאב היא הפלסטרים הסיניים, שטבולים בתערובת של צמחי מרפא מחממים ומניעים, ואותם מדביקים על האזורים הכואבים. יתרון הפלסטרים הוא השפעתם ארוכת הטווח. ניתן להישאר עימם לתקופה בלתי מוגבלת אך נראה כי השפעתם תקפה ליממה. הם עמידים במים, מה שמהווה חיסרון, כי הסרתם היא לא פחות מעינויים סיניים עתיקים, או לפחות הסרת שיער בשעווה.
שפעות, התקררויות ודלקות גרון
דלקת גרון
על פי הרפואה הסינית, מאובחנת כמצב של חום ורעילות בגרון, בין אם היא באה ממקור חיידקי או ויראלי. על פי רוב מתאים הרופא הסיני את פורמולת צמחי המרפא למטופל באופן אינדיבידואלי, אך במקרים אקוטיים יכול הסיני לגשת לבית המרקחת ולקנות פורמולות צמחים מוכנות לתופעות שכיחות. אלה נקראות "פורמולות פטנט".

Isatis

אחת הפורמולות הנפוצות בסין, והיום גם במערב, לטיפול בדלקות גרון ממקור ויראלי או חיידקי היא הפורמולה – Chuan Xin Lian Kang Yan Pian או בשמה הלועזי Isatis, והיא מיועדת לטיפול בדלקות במערכת הנשימה העליונה, דלקות גרון, דלקות שקדים ודלקות שונות בחלל הלוע. מ"זן צמחים", שמשווקת את הפורמולה, נמסר כי האפקט האנטי-חיידקי החזק של הפורמולה יכול להשפיע לטובה גם על דלקות שונות אשר עלולות להתפתח במקביל לגרון, כגון דלקת אוזניים או סינוסים. מומלץ ליטול את התמצית מיד עם תחילת תחושת כאב בגרון, והיא בטוחה ויעילה לילדים ומבוגרים. עם זאת, הפורמולה מומלצת לשימוש לטווח זמן קצר בלבד (עד שבוע). אם לאחר שימוש במשך יומיים-שלושה לא חל שיפור בסימפטומים, יש להיוועץ ברופא. במקרה של חום גבוה אצל ילדים קטנים, מומלץ לפנות לטיפול רפואי מידי.

Gan Mao Ling

הפורמולה Gan Mao Ling היא אחת מפורמולות הפטנט הנפוצות ביותר לטיפול בשפעת או הצטננות. הפורמולה מסייעת בטיפול בשלב ההתחלתי או המתקדם יותר של שפעת, כאשר הסימפטומים הם: חום, מלאוֶת בסינוסים (נזלת צהובה), שיעול, כאבי ראש וגרון, התעטשויות ועוד. הפורמולה מיועדת לטיפול במצב החיצוני האקוטי עד העלמות הסימפטומים.
הפורמולה מיועדת למצבים אקוטיים בלבד, ואין ליטול אותה כמניעה או לאורך זמן.

פרופוליס
הפרופוליס זכה לשם "האנטיביוטיקה של הטבע" בשל פעילותו נוגדת החיידקים, הווירוסים והפטריות. את הפרופוליס מכינות הדבורים משרף עצים, שעווה וכל מה שהן מוצאות בדרכן, והוא עוזר לדבורים להגן על הכוורת מפני חיידקים ופולשים. מחקרים הראו שהשימוש בפרופוליס מחטא, מחזק את מערכת החיסון ויעיל נגד שפעת, דלקות במערכת הנשימה העליונה והתקררות. ניתן למצוא מוצרי פרופוליס רבים בצורות שונות. מלבד כדורים קיימות גם משחות פרופוליס לבעיות עור, פטריות, צלקות טריות ושפשפות. ספריי פרופוליס לריסוס בחלל הפה עשוי לסייע בהחלמת פצעים בפה ודלקות בפה ובגרון.
אכיניצאה
כמעט ואי-אפשר לומר פרופוליס מבלי להזכיר את בן זוגו להתקררויות, שורש האכיניצאה. השימוש באכיניצאה, כמוצר נפרד או נלווה לפרופוליס, ידוע כמסייע במקרים של זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, זיהומים בדרכי השתן והמין וכטיפול בפצעים. כשהאכיניצאה הפך פופולרי במערב, נפוצה בימי החורף בהלה לשורש ורבים צרכו אותו בקביעות. כיום יודעים שהאכיניצאה מיועדת לטיפול במחלות בלבד, וששימוש קבוע מדכא את פעילות מערכת החיסון.

מיכל קרן היא מטפלת ברפואה סינית ובשיאצו. michalikeren@walla.co.il

הכתבה התפרסמה ב"חיים אחרים", הירחון הישראלי לרפואה טבעית, תרבות רוחנית ומעורבות חברתית. גיליון 104 מאי 2005

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.