תפריט עמוד

עובדות שאולי לא ידעתם על פורטוגל

האם ידעתם שפורטוגל היא יצרנית השעם הגדולה בעולם, שריו דה ז'נרו בברזיל היתה פעם בירת פורטוגל ושז'וזה סאראמאגו, גדול סופרי פורטוגל, היה בצעירותו מוסכניק? הנה כמה עובדות מרתקות שאולי לא ידעתם על פורטוגל, המדינה הכי מערבית באירופה ויעד טיולים נהדר

הנקודה המערבית ביותר באירופה ומולדתם של מגלי עולם רבים, פורטוגל מציעה למבקרים בה תמהיל מושלם של נופים יפים, עיירות מקסימות, אתרים היסטוריים, שרידים של קהילה יהודית מפוארת, חופים שטופי שמש, אוכל משובח ויין מצוין. ולמרות המטיילים הרבים שמגיעים אליה, עדיין נשמרת בפורטוגל האותנטיות מלבבת. הנה כמה עובדות טריוויה מרתקות, שכיף להעביר איתן את הטיסה או לקרוא במהלך טיול בפורטוגל:

לקריאה נוספת:

במשך יותר מעשור ריו דה ז'ניירו שבברזיל היתה בירת פורטוגל. איך זה קרה? בעקבות כיבוש ליסבון על ידי נפוליאון ב-1807, משפחת המלוכה ברחה מפורטוגל לברזיל והקימה שם את מרכז שליטתה. הממלכה החדשה נקראה "הממלכה המאוחדת של פורטוגל, ברזיל והאלגרב" ובירתה היתה ריו. ב-1821 חזר המלך לפורטוגל, בנו פדרו הוכתר למלך ברזיל (והכריז על עצמאותה) וליסבון שבה להיות בירת פורטוגל.

חוזה טורדסיאס, שנחתם ב-1494 בין פורטוגל לספרד, חילק את העולם בין שתי האימפריות באופן כזה: כל האזורים ממזרח לקו האורך הסמוך לכף ורדה יהיו שייכים לפורטוגל, כל האזורים ממערב לו – לספרד. באופן לא מפתיע, ההסכם לא האריך ימים.

גשר וסקו דה גאמה, גשר המיתרים החוצה את נהר הטז'ו בבירת פורטוגל, ליסבון, הוא הגשר הארוך ביותר באירופה – אורכו 17.18 ק"מ. הוא נחנך בשנת 1998, לכבוד חגיגות ה-500 לגילוי המעבר הימי מסביב לכף התקווה הטובה.

נהר הטז'ו שעליו עובר הגשר הוא הנהר הארוך ביותר בחצי האי האיברי. ראשיתו בהרים בצפון ספרד והוא נשפך לאוקיינוס האטלנטי בליסבון.

קניון תת-אוקייני סמוך לחוף של העיירה נזרה אחראי ליצירת גלי ענק, שיכולים להגיע לגובה של 20 מטר ויותר. הגלים הגבוהים מושכים לעיירה הפורטוגלית גולשים מכל העולם, שמחפשים ריגושים ורוצים לשבור שיאים. שיא הגלישה העולמי אכן נשבר בנזרה – ב-2011 האמריקאי גארט מקנמרה גלש בהצלחה על גל שגובהו 24 מטר.

בשנת 1917 שלושה ילדים מהעיר פאטימה (כ-120 ק"מ מצפון לליסבון) סיפרו כי פגשו אישה לבושה בשמלה לבנה עם רעלה על פניה. היא הורתה להם לחזור למקום המפגש בכל 13 בחודש, וכך עשו. לאחר חצי שנה, ב-13 באוקטובר, האישה המסתורית ביקשה מהילדים להקים לכבודה כנסייה. במקום שבו התגלתה האישה בלבן, שעל פי האמונה המקומית היא לא אחרת מאשר מרים הבתולה אמו של ישו, הוקם "המתחם המקודש של גבירתנו מפאטימה", המושך עולי רגל רבים.

בספרייה של אוניברסיטת קוימברה, אחת האוניברסיטאות העתיקות בעולם, יש דיירי קבע לא שגרתיים – עטלפים. העטלפים הובאו לספרייה כמדבירים טבעיים לחרקים שעלולים להזיק לספרים. בעולם יש רק שתי ספריות שבהן משתמשים בעטלפים כדי להגן על כתבי יד נדירים. הספרייה השנייה נמצאת אף היא בפורטוגל – זוהי הספרייה של הארמון במאפרה.

חנות הספרים Livraria Bertrand נפתחה בליסבון בשנת 1732 ועדיין פועלת גם היום, מה שהופך אותה לחנות הספרים הוותיקה בעולם שפועלת ברצף.

דרכו הספרותית של ז'וזה סאראמאגו, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 1998 ואחד מגדולי הסופרים של פורטוגל, לא היתה קלה. הוא גדל בליסבון, בבית שבו איש לא קרא ספרים. הוא מספר שאת הספר הראשון רכש בגיל 19 ולאחר עבודתו כמכונאי במוסך נהג לקרוא בספרייה העירונית. רק כשהתקבל לעבודה כמנהל ייצור בהוצאת ספרים ופגש סופרים ומבקרי ספרות, הצליח להיכנס לעולם הזה ולהפוך את הכתיבה למקצוע. בין ספריו שתורגמו לעברית: "דברי ימי מנזר", "על העיוורון" ו"קין".

פורטוגל היא יצרנית השעם הגדולה בעולם: כ-60 אחוז מכמות השעם בעולם מופקת בפורטוגל. את השעם מפיקים מקליפת עץ אלון השעם.

פורט, היין המתוק והמחוזק המיוצר באזור העיר פורטו, מקבל את טעמו המיוחד מברנדי אשר מוסף לו בתהליך התסיסה. בפורט יש 20% אלכוהול.

המטבח הפורטוגלי משלב השפעות ים תיכוניות, אפריקאיות ודרום אמריקאיות (בעיקר מברזיל, הקולוניה לשעבר). בשונה מהמטבח האירופי הקלאסי, בפורטוגל משתמשים בשמן זית ובהרבה תבלינים, כמו שום, צ'ילי, קינמון ועוד. אם אתם אוהבים אוכל חריף, נסו את המנה הפופולרית עוף ברוטב פירי פירי, רוטב חריף להפליא שעשוי מפלפלי חלפיניו.

דווקא במדינה שבה דגים טריים נפוצים כל כך, מעניין לגלות שאחת המנות האהובות במטבח הפורטוגלי היא בקליאו, דג בקלה מיובש במלח. יש דרכי הכנה שונות לבקליאו, אבל תמיד לפני שמתחילים לבשל אותו, צריך להשרות את הדג המיובש במים במשך כל הלילה. הבקליאו מככב בארוחות חג מולד משפחתיות בבתים רבים בפורטוגל.

פאדו, הסגנון המוזיקלי הפורטוגלי, נולד ככל הנראה במאה ה-15. על פי המסורת, המציאו אותו נשות הימאים ששרו שירי געגועים קורעי לב לבעליהן שהיו הרחק בלב ים. מוזיקת הפאדו המלנכולית מוכרת מחוץ לגבולות פורטוגל בין השאר בזכותה של עמליה רודריגז (1999-1920), זמרת הפאדו האגדית שכונתה "מלכת הפאדו". היורשת שלה, לדעת רבים, היא הזמרת מריצה, שמרבה להופיע ברחבי העולם, וגם אצלנו בישראל.

כל שנה בנובמבר נערך בעיירת החוף אשטוריל, הסמוכה לליסבון, פסטיבל הסרטים של ליסבון ואשטוריל (Lisbon & Estoril Film Festival). בפסטיבל משתתפים סרטים פורטוגלים ובינלאומיים, סרטי אנימציה וסרטים דוקומנטריים. הפרס לסרט הזוכה נקרא "שחף הכסף".

בתמונה הפותחת: עיירת החוף קשקאיש, ממערב לליסבון

הרצאת וידאו: פורטוגל

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפורטוגל

בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות
בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות

עמי בן בסט ביקר בבית החולים לבובות בליסבון, פורטוגל, ושמע מהעובדות במקום כי הן מקבלות בובות מכל רחבי אירופה, ובעצם מכל העולם, ויש רשימת המתנה של כמה חודשים. מתברר כי המקום הזה איננו רק בית מרפא לבובות וצעצועים ...

פורטוגל מחוץ למסלול
פורטוגל מחוץ למסלול

אי יפהפה, טירה עתיקה, חוף בתולי, כפרים ציוריים, עתיקות רומיות: בין אם אתם חוזרים לפורטוגל ורוצים לגלות אתרים למתקדמים, ובין אם אתם רוצים לשלב פנינים פחות מוכרות בטיול הראשון בפורטוגל, אספנו בשבילכם כמה מקומות מומלצים לביקור, בהם לא ...

פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר
פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר

"כמו לשבת לקפה עם אמן שתמיד הערכת - המפגש האישי והפיזי עם פורטוגל גרם לי להבין טוב יותר את היינות אשר היא מייצרת. בסוף אותו הטיול היה ברור לי, שלא רק שאני והיא ניפגש שוב - למפגש הבא ...