תפריט עמוד

עבירה על החוק במדינה זרה – מה עושים?

נחמד לקפוץ לפעמים לחופשה קצרה בחו"ל, להתרחק מן השגרה היומיומית של העבודה והמטלות ולטוס למקום שבו הכל שונה: מזג האוויר אחר מזה של ישראל, האוכל שונה, הלבוש, המנהגים... אבל גם החוקים.

מה עושים במקרה של עבירה על החוק במדינה זרה?

נחמד לקפוץ לפעמים לחופשה קצרה בחו"ל, להתרחק מן השגרה היומיומית של העבודה והמטלות ולטוס למקום שבו הכל שונה: מזג האוויר אחר מזה של ישראל, האוכל שונה, הלבוש, המנהגים… אבל גם החוקים.

לכל מדינה בעולם יש מערכת חוקים משלה, דברים שמותרים ואסורים, וגם העונשים הקבועים בחוק עשויים להיות שונים. זו הסיבה שדברים שעשויים להיראות לנו טריוויאליים, כמו קליע ישן שנשכח בתרמיל מהפעם האחרונה שנקראנו למילואים, יכולים להיראות כמו איום של ממש במדינה כמו הודו או אזרבייג'ן ולגרור עונשי מאסר כבדים מאוד.

המשפט "לי זה לא יקרה" מעולם לא היה שגוי כל כך, משום שכל ישראלי עלול להיקלע לחקירה פלילית במדינה זרה: ישראלי ששכח קליע ישן בתרמיל, ישראלית ששכרה רכב ונקלעה לתאונה, ואפילו צעירים שטסו לטיול אחרי צבא ונפלו קורבן למעשי מרמה. בפרט במדינה בה אינכם מכירים את החוקים, קל מאוד למצוא את עצמכם חשודים בעבירה על החוק; וגם אם לכם נראה כאילו מדובר באירוע קטן או אי הבנה, הרי שלחוקרים שלכם, בני בית במדינתם שלהם, זה עשוי להיראות אחרת לגמרי.

השלכות חקירה פלילית בחו"ל

אם הרעיון של חקירה פלילית מרתיע אתכם כשאתם חושבים על חקירה במשטרת ישראל, דמיינו את החרדה שתחושו אם חלילה תיקלעו לחקירה פלילית במדינה זרה, רחוק מהבית ובשפה שאינכם מבינים.

מחסום השפה עלול להקשות עוד יותר על סיטואציה שאיננה נעימה מלכתחילה. רוב הסיכויים הם שהחקירה תתנהל באנגלית, שפה שלא בטוח שאתם או החוקרים שלכם שולטים בה כראוי. גם אם יתמזל מזלכם ויימצא אדם שדובר עברית ברמה סבירה, לא תוכלו לדעת בוודאות מה הוא אומר לחוקרים שלכם.

יתרה מזאת, במצב עתיר לחץ כמו חקירה פלילית קל מאוד להישבר, להודות בעבירה שלא ביצעתם (או להודות בדבר מה שאינכם רואים בו עבירה כלל אולם הוא נחשב כעבירה חמורה בעיני שלטונות החוק במקום), ואף לחתום על מסמכים שיחמירו את המצב אפילו יותר.

אתם רוצים ישראלי לצידכם

אם נעצרתם או זומנתם לחקירה במדינה זרה, זכותכם לשמור על שתיקה. אל תודו בשום דבר ואל תחתמו על אף פיסת נייר. מה שאתם צריכים לעשות כרגע הוא דבר שאי אפשר להדגיש מספיק את חשיבותו על שארית חייכם, והוא לקבל ייעוץ משפטי מפי עורך דין פלילי שדובר את השפה שאתם שולטים בה היטב.

יש מספר סיבות מדוע אסור להתפשר על עורך דין מקומי שדובר עברית רצוצה או שפה שאינכם שולטים בה. למשל, קשיי השפה עלולים בינכם לבין עורך הדין או בינו לבין החוקרים עלולים לגרום לקצרים בתקשורת ולפגוע בכם עוד יותר. בנוסף יש מדינות ובהן לא מעט נוכלים חסרי לב שישמחו לנצל את מצב המצוקה שלכם כדי להוליך אתכם שולל ולהיעלם עם כספכם.

אך הסיבה החשובה ביותר לשכור עורך דין פלילי ישראלי היא הקשרים שיש לו עם רשויות החוק בחו"ל, עם משרד החוץ הישראלי ועם קהילות יהודיות מקומיות במדינה בה אתם נמצאים. הוא זה שיוכל לפעול בכל החזיתות האפשריות כדי לסיים את הפרשה במהירות ועל הצד הטוב ביותר; וגם אם תורשעו בביצוע העבירה המיוחסת לכם, עורך הדין הישראלי יעשה את מירב המאמצים כדי שתרצו את עונשכם בישראל ולא במדינה הזרה.

לסיכום

גם בישראל וגם מחוצה לה, תמיד כדאי להיות אזרחים שומרי חוק ולא לבצע עבירות גדולות כקטנות. עם זאת, אם כבר הסתבכתם במדינה זרה, עורך דין פלילי ישראלי יוכל לסייע לכם לעבור את החוויה הלא נעימה עם מינימום נזקים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.