תפריט עמוד

סתיו אירופי – תפוחים, ערמונים ושלכת

לא חייבים להרחיק לניו אינגלנד בשביל ליהנות מצבעי הסתיו, גם אירופה נפלאה בעונה הזאת. מסיק זיתים באומבריה, קטיף ערמונים באנדלוסיה, חג התפוח בנורמנדי וטיולי שלכת בסקוטלנד הם רק חלק מהאפשרויות

החקלאים באירופה שמחים לגלות שאפשר להפיק קצת יותר מעונת האסיף ולא בהכרח בעבודה קשה או בתוספת דשן. במקומות רבים באירופה מושכים עכשיו את עונת התיירות לפרק נוסף, אחרי קיץ ארוך, שמיועד לקהל קצת שונה, סקרן, אנין טעם. דווקא באוקטובר ובנובמבר, בעיצומו של הסתיו, יש ביקוש לטיולים שמקובל לכנות "תיירות האסיף". לא מדובר חלילה במבקרים שמחפשים עבודה קשה בקטיף או במסיק. רוב הקהל מורכב מתיירים עירוניים, חובבי כפר וטבע, שרוצים ליהנות מן הצבעים והטעמים המיוחדים של הסתיו בתנאים נוחים ככל האפשר ולהתקרב בדרך נוספת אל האופי החקלאי של האזורים הירוקים, צהובים, אדמדמים של היבשת.

במזרח ארצות הברית, בייחוד באזור ניו אינגלנד, נחשבים טיולי הסתיו למסורת מפוארת. מאות אלפים יוצאים בכל סוף שבוע לבהות בעלי העצים שמשנים את צבעם ולקנות דלועים לליל כל הקדושים, שחל ביום האחרון של אוקטובר. באירופה לא חוגגים בדרך כלל את "האלווין", צריכת הדלועים נמוכה, ועד לשנים האחרונות איש לא חשב שתיירות שלכת עשויה להיות עסק פורח או מכניס במיוחד.

עם שלכת כמו זאת, שתמצאו בסקוטלנד, לא חייבים לטוס למרחקים בסתיו

עם שלכת כמו זאת, שתמצאו בסקוטלנד, לא חייבים לטוס למרחקים בסתיו | צילומים בכתבה: שאטרסטוק

כך נהפכו מסיק הזיתים בספרד ובטוסקנה, קטיף התפוחים בצרפת, חיפוש הפטריות באנגליה, ערמונים בחבל אנדלוסיה ועלי השלכת של סקוטלנד לאטרקציה מושכת. המוני התיירים של הקיץ כבר לא חוסמים את הכבישים, מזג האוויר קריר, לפעמים גשום, וריח השדות והעצים לצד טעמם של תפוחים טריים, שנקטפו זה עתה, מחפה על כל השאר.

מסיק זיתים באומבריה

שמן זית משובח נחשב כבר מזמן לאחד מן הנכסים המצוינים של ארצות הים התיכון. בכמה מקומות בטוסקנה ובאומבריה מציעים עכשיו סיורים גסטרונומיים בתקופת מסיק הזיתים. הרעיון פשוט: לאפשר לתיירים להשתתף במסיק הזיתים במהלך חודש אוקטובר ותחילת נובמבר, וללוות את המוסקים אל המקומות בהם כותשים את הזיתים ומפיקים מהם שמן. מכאן כבר קצרה הדרך אל הבקבוקים ואל המסעדות המשובחות ביותר, שמתמחות בשימוש בשמן הזית בהכנת מעדנים קולינריים.

מטע זיתים באומבריה

מטע זיתים באומבריה

על הגדה הצפונית של אגם טראסימנו בחבל אומבריה, באמצע הדרך בין רומא לפירנצה, מציעים בחוות לה רוגאיה (LA ROGAIA) שבוע מסיק זיתים והכנת שמן. שעות העבודה מוכתבות על ידי האורחים עצמם, כדי להתרענן מן העבודה אפשר לבלות בבריכת השחייה של החווה, ובעיקר אפשר ליהנות מן הארוחות שמגישה השפית המקומית – אורנלה קארלטי. כל אורח לוקח עימו הביתה את שמן הזית שייצר במהלך השבוע. המארחים מכנים את השמן "הזהב הנוזל" וערבים לאיכותו ולמיומנות שירכשו המבקרים. גם מחוץ לעונת המסיק, יש פה מגוון קורסים וסדנאות, כחלק מהחופשה, למשל סדנאות בישול עם שמן זית, קורסי ציור ופיסול, סדנת מחול ועוד. מידע נוסף באתר האינטרנט.

מסיק זיתים באומבריה, מתענוגות הסתיו הפתוחים בפני מטיילים חובבי טבע וקולינריה

מסיק זיתים באומבריה, מתענוגות הסתיו הפתוחים בפני מטיילים חובבי טבע וקולינריה

קטיף ערמונים באנדלוסיה

ערמונים מתקשרים לרומנטיקה. הם מאותן מתנות קטנות שרוכשים לבן או בת הזוג, בגביע נייר, עטופים במעיל, ברחובה של אחת הערים הגדולות. בדרך כלל אנחנו פוגשים ערמונים כאשר הם מוטלים, קלויים ומתפצחים מעל גחלים לוחשות. בסביבות העיירה אראצ'נה (Aracena), באנדלוסיה שבדרום ספרד (כשעה נסיעה מסביליה) מכירים את הערמונים גם כאשר הם עדיין מחוברים אל העץ. העיירה נמצאת בשטח של שמורת טבע Natural Park Sierra de Aracena, וקטיף הערמונים מתנהל במהלך הסתיו בכל האזור במרץ. בכל הכבישים והשבילים נתקלים בקוטפי הערמונים, רובם רכובים על גבי פרדות, שמעבירים את התוצרת הטרייה אל העיירה. היתרון הגדול בקטיף ערמונים טמון ביופיים של עצי הענק האלה. במהלך החודשים אוקטובר ונובמבר הם משנים באיטיות את צבעם, עליהם הופכים זהובים ונושרים ברחבי המטעים הענקיים. קטיף הערמונים יכול, אם כן, להיות בסיס לטיול לא פחות רומנטי מקנייתם בקרן רחוב בפריז.

ערמונים על העץ. מעדן רומנטי ליום סתווי

ערמונים על העץ. מעדן רומנטי ליום סתווי

מזג האוויר בדרום ספרד מצוין בעונה הזו והאזור כולו משובץ בשבילי הליכה נוחים. בלשכת התיירות של אראצ'נה תוכלו לקבל מפות טובות ונוחות לשימוש עם סימון שבילי ההליכה באזור. באראצ'נה עצמה כדאי לבקר במצודה המוסלמית שמתנשאת מעל העיר ובמערות הסמוכות לעיר. לא רחוק מכאן, על צוק מעל העיירה אלאז'אר, מתקיים בכל יום ראשון שוק בנוף מדהים.

אין הרבה מקומות לינה באראצ'נה, הטובים ביותר הם מלון סיירה, Hotel Sierra de Aracena, בעיירה עצמה  והמלון הכפרי פינקה ואלבונו, Finca Valbono. • פרטים נוספים על קטיף ערמונים באנדלוסיה תמצאו כאן >>

תפוחים בנורמנדי

הזמנת יין במסעדה בעיירה וימוטייר (VIMOUTIERS) במהלך החודשים אוקטובר ונובמבר נחשבת לעלבון צורב. זה נשמע אולי מוזר לאור העובדה שמדובר בעיירה צרפתית בחבל נורמנדי, אבל וימוטייר, כמאתיים ק"מ מערבית מפריז, היא בירת הסיידר, משקה מתקתק ותוסס, עם אחוז אלכוהול נמוך, שמופק מתפוחים, והקלוואדוס, ברנדי תפוחים. חודשי הסתיו, במהלכם קוטפים את הפירות, מספקים באזור זה את התקופה הפעילה ביותר. כיוון שסיידר מוכן לשתייה זמן קצר מאוד לאחר הכנתו אפשר להתחיל בטעימת יבול השנה כבר באמצע אוקטובר. בסוף חודש אוקטובר מתקיים בעיירה חג התפוח, במהלכו, מלבד שתייה מופרזת ותהלוכות חגיגיות, מתקיימות גם תחרויות היתוליות דוגמת אלוף הקילוף המהיר ביותר של תפוח עץ.

קטיף תפוחים בנורמנדי

קטיף תפוחים בנורמנדי | צילום: Photoagriculture / Shutterstock.com

אלה שאוהבים לגוון את טעם תפוחי העץ יכולים לצעוד כחמישה קילומטרים דרומה לעיירה קממבר, בה מייצרים כבר יותר ממאתיים שנים את אותה גבינה, לפי המתכון שפיתחו נזירים, זכה להצלחה גדולה והפך מותג עולמי. במסעדה הנעימה של המלון Le Soleil d'Or תוכלו ליהנות ממעדנים מקומיים, גבינות משובחות וכמובן עוגת תפוחים.

טארט תפוחים צרפתי. אוהבי התפוחים יצרפו לה בקבוק של סיידר מקומי להנאה מושלמת

טארט תפוחים צרפתי. אוהבי התפוחים יצרפו לה בקבוק של סיידר מקומי להנאה מושלמת

שלכת בסקוטלנד

באזור העיירה פיטלוכרי (Pitlochry), כמאה ק"מ מצפון לאדינבורו, בחבל פרת'שייר, מתייחסים את ההתלהבות האמריקנית מן השלכת של ניו אינגלנד כאל חיקוי זול. עבור הסקוטים זהו האזור שבו אפשר לראות את השלכת היפה, הצבעונית והמרשימה ביותר. לא במקרה הם קוראים לאזור "ארץ העצים הגדולים". נכון, הסיכוי לצעוד כאן בלב היערות במהלך אוקטובר מבלי להירטב בממטרים כבדים נמוך מאוד, אבל הסקוטים מעולם לא הבינו איך קצת גשם יכול להפריע לטיול בחיק הטבע. מידע מפורט על הטיולים ביערות האזור אפשר למצוא באתר  האינטרנט.

מלבד צבעי השלכת מציעים אנשי פרת'שייר בעונה זו צפייה בכמה תופעות טבע מסקרנות: מעוף הנדודים של מיליוני אווזי הבר ועלייתם במעלה הנהרות של דגי הסלמון.

צבעי שלכת מקסימים ליד אגם פאסקאלי בסקוטלנד

צבעי שלכת מקסימים ליד אגם פאסקאלי בסקוטלנד

האזור היפה ביותר לצפייה בשלכת מכונה כאן "משולש הזהב" בין העיירות בירנאם, פיטלוכרי, וקנמור. העיירה פיטלוכרי, על גדת אגם פאסקאלי (Loch Faskally), מציעה כמה בתי מלון נעימים, תיאטרון שניצב בלב היער, ומבחר חנויות. הבילוי העיקרי בשעות הערב הוא טעימת המוצר שבו גאים הסקוטים יותר מכל – הויסקי המקומי. מזקקת אראדור, שמציגה עצמה "כקטנה ביותר בסקוטלנד", מציעה טעימת מבחר סוגי ויסקי לצד האח המבוערת. המקום הנפלא הזה, בו מייצרים עדיין וויסקי באותן שיטות ידניות, בדיוק כמו לפני 150 שנים, מנוהל ומופעל בידי בני משפחה אחת. המזקקה נמצאת במרחק קצר מפיטלוכרי ומידע נרחב עליה אפשר למצוא באתר האינטרנט

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.