תפריט עמוד

סרי לנקה – מולדת אבני הספיר הכחולות

אבן הספיר בת 400 הקרט, המקשטת את הכתר הבריטי, באה מסרילנקה. האדמה העשירה של האי הזה, הניבה אוצרות נוספים, הפזורים על פני כדור הארץ. תעשיית התכשיטים של סרילנקה נודעת ברבים מזה מאות בשנים; כבר בכתבי הקודש מוזכרת האבן היקרה אודם, שהובאה מסרילנקה אל חצר מלכותו של שלמה המלך ושאותה העניק כשי למלכת שבא.

מלחים שחזרו מארצות המזרח נהגו לספק למספרי האגדות של "לילות ערב" את סיפוריהם על התכשיטים שב"סרנדיב". מי שקרא את "מסעותיו של מרקו פולו" בוודאי זוכר כיצד תוארה אבן האודם, שהיתה שייכת למלך סרילנקה: "אורכה כזרת, ללא פגם כלשהו, וזוהרת היא במידה שאין לתארה". שמותיהם של ישובים עתיקים כמו ראטנאפורה ("עיר התכשיטים") ורוונוולה ("אבן חן") מעידים על כך שהחיפוש אחר מחצבים יקרי ערך התרחש שם במשך תקופה ארוכה ביותר.
כיום אין מוצאים בסרילנקה אבני אודם בכמויות גדולות ולמעשה הן נדירות למדי. לעומת זאת נוד
ע האי לתהילה בגלל תכשיטים רבים אחרים. סרילנקה מחזיקה בתואר "מולדת אבני הספיר הכחולות הטובות ביותר בעולם". אבן זאת מצוייה בגוונים מרובים של כחול, צהוב וירוק. ואולם אבני הספיר היקרות ביותר הן אלה שגווניהן כחול מלכותי וכחול דרדר. שוויה של אבן ספיר עשירת-צבע, שאין בה פגם, עשוי להגיע ל-5000 לירות שטרלינג בעד כל קרט.
בדומה לברזיל, לבורמה, לתאילנד ולדרום אפריקה, מניבה סרילנקה שיא של אבנים יקרות. באדמתה העשירה מצויים לא רק מכרות אבני ספיר אלא גם מירבצים עשירים של אבני נופך, אקוואמרין, טורמלין, זירקון ומגוון רב של אבני-חן נוספות.
אבני-חן עוררו תמיד את דמיונם של אנשים, והמבקר בסרילנקה, האי בעל צורת הדמעה, ימצא שלא אחת נמשכה עינו לזוהר המנצנץ מתוך החנויות שבאזור המבצר בקולומבו, או באזורי המכרות של אבני-החן עצמם. שפע האבנים היקרות הוא אכן מדהים, כי מלבד קערות מלאות של אבנים נוצצות בגוונים שונים, ישנן גם אין-ספור חנויות תכשיטים, המציגות מחרוזות, עגילים, צמידים, שרשרות ותכשיטים אחרים, בכל הצורות, הסגנונות והגדלים, שניתן לדמיין.
בדרך לראטנאפורה, האיזור המניב את מירב אבני-החן, יש חפירות שנעשו בשדות אורז ובשדות אחרים. בשטח המכרות עצרנו כדי לראות כיצד מעלים את אבני-החן מן האדמה. מכרות אלה הם בורות פתוחים החפורים באדמה לעומק של שלושה עד עשרה מטרים, ודפנותיהן נתמחים על-ידי קירות ולוחות-עץ. במוטות ארוכים הקשורים בחבלים מעלים את הדליים עם החצץ מתוך המכרה. כמה אנשים מועסקים כחופרים בתוך המכרה ועליהם להיות נאמנים למעבידיהם, אחרת הם עלולים לבלוע את אבני-החן, או להחביאן במקום למסור אותן לבעל המכרה. משאבת מים מפנה את המים המיותרים. עובדים נוספים מנקים בידיהם את אבני החצץ, ומסירים מהן את האדמה בכדי להבטיח שאף אחד מאבני-החן המבוקשות כל כך לא תושלך בטעות הצידה. כל בעל קרקע זכאי לבקש רשיון לחפור בור בתוך אדמתו, אם הוא סבור שקיים סיכוי שימצא בה את העושר המבוקש.
אחת התכונות הנדירות של תעשיית אבני החן בסרילנקה מתבטאת בכך שניתן למצוא סוגים שונים של אבני חן באותו האיזור ואפילו בתוך אותו המכרה. המחצבים היקרים הללו נשטפו מההרים אל העמקים ואדמות השפלה. בדרך כלל מוצאים את אבני החן הללו בתוך חצץ הנשטף עם המים והקבור תחת שכבה של אדמת סחף. הכורים חופרים מבעד לסחף עד שהם מגיעים אל החצץ. לאחר שמוציאים מתוך האדמה את האבנים ה"חשודות" כיקרות מגיע תורו של המומחה, להבחין באבני-החן האמיתיות. את המעולות שבהן מביאים אל סוחר התכשיטים לשם קביעת ערכן. התכשיטן הוא המחליט כיצד להפיק מהתכשיט את המיטב; הדבר מותנה בחיתוך ובליטוש.
בעיר ראטנאפורה עצמה ביקרתי ב"לשכה ובמוזיאון לאבני חן של ראטנאפורה", שנוסדו על-ידי פורנדרה סרי בהדרה מרפנה; מרפנה מסוגל במהלך דקות ספורות של התבוננות בוחנת באבן, להעריך את איכותה ואת ערכה. לעיני נגלו כמה אבני-חן שערכן כרבע מיליון דולר: זוג אבני ספיר צהובות, שחיתוכן יפה להפליא; זוג אבני ספיר דרדר כחולות, כמה אבני אודם ללא פגם ולצידן אבן ספיר בצורת כוכב ואבן אודם בצורת כוכב. לאחר מכן ראיתי כיצד "משחררים" את האבנים, כלומר, ביצד חותכים ומלטשים אותן. שיטות העבודה הן מסורתיות בשני המקרים. מצפים גלגל פשוט במשחה ממרטת ולאחר מכן מסובבים אותו על גליל כמקדח, בעזרת מקל מקושת וחבל דק. החותך משתמש בגלגל העשוי נחושת או פליז. לאחר שהאבנים עוברות את התהליכים הללו הן מוכנות למכירה כמות שהן, או לשיבוץ בתכשיט. את רוב אבני החן מביאים למכירות פומביות, המאורגנות מטעם לשכת המסחר הציילונית והנערכות מדי שבועיים.
בשעה שביקרתי בלשכה ובמוזיאון לאבני-חן של ראטנאפורה, ראיתי דוגמאות מעבודותיו של מר מרפנה. הוא מתמחה בסיגול אלמנטים מסורתיים לדגמים מודרניים. התכשיטים המרשימים כללו תלת-קלשון, שאבן אודם קבועה במרכזו, כמה צמידי זהב שאבני ספיר ואבני אודם קבועות בהם וכן תכשיט נברטנה ("תשע אבני-חן").

לסידור האבנים בסרילנקה צורות שונות ומגוונות מאוד. לעיתים דרושים תשעה חודשים לשם ייצורו של תכשיט כשקביעתה של כל אבן נעשית במועד מסויים, וקורה שזמן הייצור הנדרש מגיע עד תשע שנים. תכשיט הנברטנה הוא סיכום של הפילוסופיה והדת אשר בהינדו, וקמע שערכו בל ישוער. תשע אבני הטבעת והשרשרת המרכיבים אותו, מכוונות בעיקר כלפי גרמי השמים.

סרי לנקה: בולעים להבות, הולכים על אש

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.