תפריט עמוד

סקי – המילון השלם

רגע לפני שאתם מתחילים לגלוש בדקו האם אתם יודעים מה ההבדל בין פאודר לקראד, איך עושה חתול שלג ולמה פיצה לא דומה לצ'יפס (ולא, זה ממש לא קשור לאוכל). מילון הסקי שיעזור לכם לעלות על המסלול הנכון

השגתם את הדיל הכי טוב, השקעתם בציוד ועשיתם תחקיר עומק היכן הפאבים הכי טובים לחגוג אחרי יום הגלישה. אבל כשאתם ניצבים בתחילת המסלול, רגע לפני הדהירה למטה, פתאום חולף לידכם שווייצרי חביב, מפטיר בזריזות "הפאודר מצוין, הגונדולות נתקעות כל הזמן, בחלק המערבי יש מוגולז מדהימים ובאוף פיסט תוכלו לפגוש חבר'ה מקסימים", ונעלם כהרף עין לפני שאתם מספיקים להגיד "סנובורד". מה לעזאזל עושים עכשיו – לגלוש או לגלוש? אם שיננתם את מילון הסקי, הרי שהחידון הקצר הזה קטן עליכם.

סוגי סקי

סקי אלפיני ( Alpine ski)
הסקי האלפיני כולל את כל ענפי ספורט הגלישה במדרונות מושלגים, באמצעות מגלשיים מסוגים שונים. המשותף לכל ענפי ספורט הסקי האלפיני הוא המהירות והקואורדינציה, ועל כן נדרשים מספר ימי לימוד לפני שמתחילים לגלוש בחופשיות וליהנות. ענפי הסקי האלפיני נחלקים על פי סוג המגלשיים: שני מגלשיים (Carving), לוח (Board), שני מגלשיים ללא תופסנים בעקב הנעל (Telemark), שני מגלשיים קצרים (Big Foot), מגלש אחד ארוך (Monoski) ואפילו מגלשיים עם עפיפון שנראה כמו מצנח (Kite Ski), בדומה לגלישת גלים עם עפיפון (Kite Surfing).

אם הלבן הזה נראה לכם שלג פשוט – כדאי שתעברו לקרוא על סוגי השלג הרבים

סקי במגלשיים קונוונציונלים
סקי במגלשיים קונוונציונלים הוא ללא כל ספק ענף ספורט החורף הנפוץ ביותר. לרגלי הגולש נעליים גבוהות וקשיחות, המחוברות באמצעות תופסנים למגלשיים צרים ומאורכים. הגולש מחזיק מקלות מתכת בידיים. ההחלקה במדרון היא תוך כדי פניות ("זיגזג"), שמטרתן לשלוט במהירות הירידה. בשנים האחרונות, בעקבות השימוש הגובר במגלשיי Carving, צובר ענף ספורט זה פופולאריות גוברת.

סנובורד
ענף הסנובורד פופולרי בקרב בני נוער וצעירים. לרגלי הגולש נעליים גבוהות אך לא קשיחות, המחוברות ללוח אחד. ההחלקה במדרון היא תוך כדי פניות שמטרתן שליטה במהירות הירידה. היות ושתי הרגליים תפוסות על גבי הלוח, ההתקדמות במישור היא על ידי קפיצות או הסרת הלוח מהנעל והליכה ברגל.

סקי מישור (Nordic ski, Cross country)
סקי מישור, כשמו, מתבצע במרחבי השלג המישוריים ולא בפסגות ההרים. הגלישה בסקי מישור מתבצעת באמצעות מגלשיים דקות במיוחד. לצופה מהצד נראית הגלישה בסקי מישור כהליכה מהירה בשלג, ואכן המיומנות בסקי מישור נרכשת בתוך מספר שעות לימוד לכל היותר.


סוגי שלג
השלג המצוי במדרונות ההרים משתנה בהתאם למזג האוויר ולטיפול המלאכותי המתבצע בשלג לנוחות הגולשים. הכרת סוג השלג מאפשרת ליהנות מהגלישה ולנקוט משנה זהירות.

פאודר (Powder)

שלג טרי ואבקתי. שלג זה מורכב מפתיתים שיוצרים משטח חלק ורך שמאפשר חוויית גלישה אולטימטיבית. הגלישה על משטח כזה מזכירה תנאים של חוסר משקל. תגידו לכל גולש את המילה פאודר ותראו את העיניים שלו מקבלות מבט מזוגג מלא אהבה. הפאודר מתפקד ככרית במקרה של נפילה, ואם השכבה עבה מספיק ואין מתחתיה סלעים, נוצרים תנאים מעולים לאימון של קפיצות מסובכות, שמהן מוטב להימנע על גבי שלג מהודק. [כתב: שי גיטרמן]

קראד (Crud)
משטח פאודר שנכבש באופן לא אחיד. במקומות מסוימים עברו גולשים רבים והשלג נדחס, ואילו בנקודות אחרות השלג נשאר רך ואוורירי, כך שהמשטח הטרוגני ולעתים מסובך לצליחה. גלישה על קראד היא תובענית יחסית ומאלצת את הגולש לשמור על ערנות גבוהה. מומלץ לגלוש בברכיים כפופות כדי להיטיב לספוג את המהמורות שנוצרו עקב תנאי השטח המשתנים. מדובר בגלישה דינמית מאוד שמשפרת את היכולת הטכנית. [כתב: שי גיטרמן]

שלג עמוק (Deep snow)
כשמו כן הוא, זהו שלג המצטבר על מדרונות ההרים ומסלולי הסקי במשך מספר ימים, מבלי שחתול השלג או הגולשים עוברים עליו. עומק השלג העמוק יכול להגיע למטר אחד ויותר. הגלישה בשלג עמוק קשה יותר מהגלישה בשלג מהודק.

גלישה במגלשיים קונבנציונלים. ספורט החורף הנפוץ ביותר

שלג מהודק (Packed snow)
שלג מהודק הוא שלג הנוצר במסלולי הסקי לאחר המעבר של חתול השלג (ראו רכב שלג). הגלישה על שלג מהודק נוחה וקלה יותר מאשר הגלישה בשלג עמוק ובפאודר.

סלאש (Slash)
אחרי סופת שלגים שהורידה פאודר איכותי יוצאת השמש החמה וגורמת לשני דברים: הראשון הוא שהגולשות באתר עוברות לביקיני כדי להשתזף באופן הכי אחיד שיש (האור חוזר מכל הכיוונים במידה שווה). הדבר השני הוא שהחום ממיס מעט את השכבה העליונה של השלג, והשלג נעשה רטוב ודביק. שלג כזה מקשה על תמרוני הגלישה ומאט את ההתקדמות, אבל תמיד אפשר לבחון את המשתזפות. [כתב: שי גיטרמן]

קראסט (Crust)
לאחר שהשמש ממיסה את השלג, מגיעים הלילה והקור, שכבת המים שנוצרה ביום קופאת, ומה שמתקבל בוקר שלמחרת הוא שכבה קשיחה וקריספית שמכסה את השלג הרך שמתחתיה. השכבה הזו נשברת ממשקל הגולש כשהיא טרייה, אך לאחר יותר מיום אחד של שמש היא נעשית עבה ומתקרבת למצב הנורא מכל – קרח. [כתב: שי גיטרמן]

לא מומלץ לגלוש על מסלולים שהצטבר עליהם קרח

קרח
קרח המצטבר על מסלול הסקי נוצר מקפיאה של שלג שהפשיר במהלך היום הקודם. הגלישה על הקרח מסוכנת ואינה מומלצת. בדרך כלל מנסים הגולשים לעקוף אזורי קרח במסלול הסקי. חתולי שלג המכינים את המסלולים בשעות הלילה שוברים את הקרח. הקרח אינו נפוץ באתרי סקי גבוהים ובטמפרטורות של מתחת לאפס.

מוגולז (Moguls)
תלוליות שלג (באמפרים) שמפוזרות על פני המסלול ומצריכות מיומנות גלישה כדי לעבור אותן. התלוליות נוצרות בעיקר בגלל סלעים מתחת לשלג, אבל גם בגלל גולשים שמבצעים פניות חדות וגורמים להיווצרותן. גולשים מיומנים מחפשים את התלוליות, והן משמשות להם כמקפצה. [כתב: שי גיטרמן]

גולש (Goulash)
כינוי לשלג שהפשיר. הגלישה בשלג שהפשיר אינה מהנה ואינה מומלצת, אך אין בה סכנה כמו בגלישה על הקרח. מסלולי סקי שבהם יש שלג מסוג זה נמצאים במורדות הנמוכים של ההרים ובמקומות בהם מזג האוויר חם.

סוגי מעליות

מעליות הסקי מעלות את הגולשים מהעיירות לפסגות ההרים, ומשמשות אותם למעבר מסלול אחד לראשית מסלול שני. ישנם סוגים רבים של מעליות, והן נבדלות בהתאם למספר הגולשים שהן מכילות, כמות הגולשים בשעה וצורת העמידה או הישיבה במעלית. לכל מעלית באתר הסקי יש שם המשמש לזיהוייה. מיקום המעליות ופרטים נוספים על כל מעלית מצויים בדרך כלל במפת המסלולים של האתר, המחולקת לגולשים בחינם. להלן סוגי המעליות העיקריות:


כפתורים, פומה (Puma)
מעלית כפתורים מיועדת להובלת גולשים למרחקים קצרים בדרך כלל. מוט המיועד לגולש אחד יורד מכבל המעלית ובקצהו עיגול פלסטיק ("כפתור"). הכפתור מוחזק בין רגלי הגולש, המחליק בעמידה על השלג. מעלית בית הספר לסקי שבאתר החרמון, המיועדת למתחילים, היא מסוג כפתורים.

T-bar
מעלית הדומה במבנה למעלית כפתורים. ההבדל הוא שבקצה המוט יש, במקום עיגול פלסטיק, קורת מתכת המקנה צורת האות האנגלית T הפוכה. עד שני גולשים נגררים בעמידה על ידי ה- T-bar הנמצא מאחוריהם. שתי המעליות המובילות לפסגת הר השיאון שבחרמון הנן מסוג T-bar.

כסאות
מעלית זו בנויה מכיסאות המיועדים ל-2 עד 6 גולשים. הגולש מתיישב על הכסא, והמגלשיים עליו. בר מתכת יורד על הכסא לאבטחה. מעלית זו מיועדת לעיתים גם להסעת נוסעים שאינם גולשים. מעלית המבקרים ומעליות מספר 1 ו-2 באתר החרמון הן מסוג כסאות.

גונדולה
הגונדולה היא מעלית תא סגור שבתוכו יושבים 4 עד 8 גולשים, בהתאם לגודל המעלית. לפני העלייה מורידים הגולשים את המגלשיים מהנעליים ומניחים אותם לצידי הגונדולה, מבחוץ. הגונדולה מיועדת לעיתים גם להסעת נוסעים שאינם גולשים. המעלית שבין הכרמל ובת-גלים שבחיפה, והמעלית בצוק מנרה הן מסוג גונדולה.

מעלית קרון. אחד עולה, השני יורד

קרון (Cable car)
קרון היא המעלית בעלת הקיבולת הגבוהה ביותר ומכילה כמה עשרות איש. מעלית מסוג קרון מסיעה שני קרונות בלבד: כשהאחד עולה, השני יורד. הגולשים עומדים בקרון כשמגלשיהם בידיהם. הקרון מיועד לעיתים גם להסעת נוסעים שאינם גולשים.

סוגי מסלולים
סקי הוא עניין מסודר, ורוב הגלישה נעשית במסלולים מוגדרים. לאורך מסלולי הגלישה, שאורכם נע ממאות מטרים ועד כמה קילומטרים, ניצבים עמודי שילוט שמציינים את שם המסלול ואת מספרו. לכל מסלול יש שם או מספר שנתנו לו הוריו. בסיום כל מסלול אפשר לעלות במעלית למסלול הבא, וכך להמשיך לעבור ממסלול למסלול. כיווּן המסלול הוא מלמעלה למטה, ונראה אתכם גולשים הפוך. את מפת המסלולים אפשר לקבל חינם בכל אתר. בכל האתרים המסלולים מחולקים לפי רמות שמסומנות בצבע שהוא חלק משפה בינלאומית אחידה. עם זאת, חשוב להבין שסימון הצבעים הוא אמנם אוניברסלי אבל משתנה מאתר לאתר. באופן כללי אפשר לומר שהאמריקאים מדויקים יותר ונצמדים בדבקות להגדרות המסלולים, ואילו האירופאים קצת יותר דינמיים בעניין.

מסלול ירוק: הרמה הקלה ביותר, מיועד למתחילים. מסלולים שמסומנים בירוק נחשבים מתונים מאוד ומסתיימים בדרך כלל בשטח פתוח לטובת הגולשים שעדיין אינם מיומנים בעצירות מדויקות.

מסלול כחול: מסלול קל שעשוי להיות צר ממסלול ירוק, כך שהוא מצריך שליטה בסיסית בסקי.

מסלול אדום: מיועד לגולשים מתקדמים. המסלול עשוי להשתנות ממתון לתלול מאוד, צר או רחב, והוא מצריך ניסיון גלישה של כמה שבועות לפחות.

מסלול שחור: מסלול קשה מאוד שמיועד לגולשים מנוסים בעלי שליטה מצוינת. אלה הם מסלולי קמיקזה תלולים שכוללים גם קטעים קרחיים מאוד כי השלג לא נתפס בהם כמו שצריך.

גובה המסלול
לצד סימון דרגת הקושי מופיע גם ציון הגובה מעל פני הים. גובה המסלול עוזר לקבוע את אופיו. מעל גובה של כ־2,500 מטר מפסיקים לגדול עצים בשל חוסר חמצן, ולכן המסלולים בגבהים האלו פתוחים ורחבים, וברובם תמצאו שלג עמוק. מתחת לגובה זה המסלולים עוברים לעתים ביערות, ולכן הם צרים יותר.

בנוסף למסלולים המסומנים, קיימים גם מסלולים לא מסומנים הנקראים "אוף פיסט" או "אוף טרייל" (Off Trail / Off Piste) המיועדים רק לגולשים מתקדמים ששולטים בכל יתר המסלולים. גלישה מחוץ למסלולים מסוכנת ביותר ונעשית רק בקבוצות ובליווי מדריכי סקי שמכירים את האזור ואת תנאי הגלישה בו (באמריקה הצפונית אפשר גם בלי מדריך). במסלולים אלה יש סכנה גדולה יותר של מפולות שלגים, ולכן חובה להצטייד גם במכשירי קשר ובציוד חילוץ. [כתבה: דפנה טלמון]

סגנונות גלישה
"הנושא המרכזי" (The Central Theme)

“הנושא המרכזי” הוא שיטת לימוד הסקי הנהוגה בארץ על ידי איגוד מדריכי הסקי, ואומצה מאיגוד מדריכי הסקי הבריטיים (BASI). על פי השיטה הזו נלמדת גלישת מתקדמים בצורה אינטואיטיבית ובהדרגה, תוך כדי התבססות על הידע הנרכש בשלבים הבסיסיים.

גלישת מתחילים
המונחים הבאים מתארים סגנונות גלישה והתקדמות בשלג הנלמדים בשבועות הראשונים של ההדרכה:


עמידת מוצא
עמידת מוצא מאפשרת לשלוט בגוף ולהתחיל לגלוש מבלי ליפול. עמידת מוצא בסקי מונה שישה מאפיינים.

עליית "שדרת דג"
סוג של הליכה בעלייה במדרון, צעד אחר צעד. עקבות המגלשיים יוצרות בשלג צורת שידרת דג, ועל כך שמה.

סיבוב "כוכב"
סיבוב של 360 מעלות בשלג, צעד אחר צעד, ובעזרת המקלות. עקבות המגלשיים יוצרות בשלג צורת כוכב.

עצירה ופניית "מחרשת שלג" (Snow Plough)
עצירת "מחרשת שלג" (או "פיצה", בהדרכת ילדים) היא צורת העצירה הבסיסית במדרון. פניית “מחרשת שלג" היא הרחבה של עצירת "מחרשת שלג", המאפשרת גלישה במדרון במהירות מבוקרת.

גלישה ישרה

גלישה ישרה (או "צ'יפס", בהדרכת ילדים) היא גלישה במדרון כאשר שני המגלשיים מקבילים, תוך כדי צבירת מהירות נמוכה.

חציית המדרון (Traverse)

ירידת מדרונות תלולים ע"י חצייתם מצד לצד ובחזרה. תנוחת הגוף בגלישת חציית המדרון קלה יותר מתנוחת הגוף בגלישה במדרון.

החלקת צד (Side slipping)
החלקת צד מתרחשת כאשר הגולש במנוחה והמגלשיים, הפונים במאונך לכוון המדרון, מחליקים בכוון קו הנפילה. החלקת צד נלמדת כתרגיל למתחילים, ששימושו ירידת קטע קצר של מדרון תלול מאד.

Schuss
גלישת schuss היא גלישה ישרה במדרון בגוף מכונס וכפוף תוך כדי צבירת מהירות. מטרת גלישת ה- schuss היא לחסוך את ההליכה בקטע המסלול המישורי שבהמשך המסלול.

גלישת מתקדמים

המונחים הבאים הם סגנונות ותרגילים לגולשים בעלי ניסיון של מספר שבועות:

פניה מקבילה (Parallel turn)
פניה מקבילה נועדה לייצב את הגולש במדרון ולווסת את מהירותו. הפניה בסגנון זה מתבצעת כאשר שני המגלשיים מקבילים אחד לשני כל הזמן, ורק כוון הסכינים מתהפך. יתרון הפניה המקבילה על פניית מחרשה הוא במאמץ הקטן המופעל על שרירי הרגליים ובמהירות הגלישה.

גלישת צד (Skidding)

גלישת צד מתרחשת כאשר גולשים במהירות בסיבוב מקבילי ומאטים תוך כדי הסיבוב. התוצאה היא החלקת המגלשיים על השלג, תוך יצירת שובל שלג.

גלישת Carving
גלישת carving מתבצעת באמצעות מגלשיי Carving. להבדיל מפניות מקבילות, בגלישת Carving מתהפכים כווני הסכינים עוד לפני התחלת הפניה. גלישת carving מתבצעת לעיתים ללא מקלות כלל ותוך כדי שפשוף הידיים בשלג בשעת הפנייה, כדוגמת שפשוף ברך האופנוען בפנייה חדה. סגנון גלישת carving דומה לסגנון הגלישה בסנובורד.

Cross Over
העברת מרכז כובד הגוף מצד אחד של המגלשיים לצד השני, לפני הכניסה לפנית Carving. תוך כדי העברת הגוף מצד לצד מתהפכים גם כווני הסכינים. הודות למבנה המיוחד של מגלשי ה-Carving, תנוחת הגוף לאחר ביצוע ה-Cross Over גורמת למגלשיים לפנות לכיוון הרצוי.

פניות קצרות (Short Turns)
פניות קצרות הן פניות מקבילות המתבצעות במדרון תלול וצר וללא המתנה בין פניה לפניה. בפניות קצרות נעשה שימוש רב במקלות הסקי. ההאטה מתבצעת תוך כדי גלישת צד.

ביגוד וציוד


משקפי סערה (Goggles)

משקפיים הדומים בצורתם למשקפת צלילה בים. משקפי סערה אוטמים את כל אזור העיניים ויעילים בעיקר בסופת שלגים. בדגמים היותר טובים של משקפי סערה ישנו משקף כפול, שגורם לבידוד ולמניעת הצטברות אדים מבפנים.

בורד
הקרש שעליו גולשים בסנובורד.

מגלשיים, מחלקיים
המגלשיים הם לוחות צרים ומאורכים המתחברים לנעלים ובעזרתם מחליקים על גבי השלג. המגלשיים המודרניים הם מסוג Carving. באמצעות מגלשי ה-Carving ניתן ללמוד מהר יותר לגלוש. הפניות והסיבובים במגלשי Carving מתבצעים כמו בסנובורד. בנוסף, מגלשי ה-Carving מאפשרים לגלוש בשלג עמוק בקלות רבה יותר.

סכינים, קאנטים
הסכינים, או קאנטים, הם שני צידי המגלשיים, המשויפים בזוית של עד 90 מעלות, בהתאם לרמת הגולש. ברוב סגנונות הגלישה, המגלשיים נמצאים בהטיה שגורמת לסכינים להינעץ בשלג. כך משיגים יציבות ושליטה. בסנובורד מדובר בפס המתכת שמקיף את השפה התחתונה של הבורד.

מחברים (Bindings)

המחברים הם קפיצים מתכווננים המורכבים על גבי המגלשיים. מטרתם לקבע את נעל הסקי למגלש בגלישה, ולשחרר את המגלשיים מהנעליים באופן אוטומטי בעת נפילה.בסנובורד הם מחברים את המגפיים לקרש.

רכב שלג
מסלולי הגלישה ומדרונות ההרים נקיים בדרך כלל מכל כלי רכב. שני היוצאים מן הכלל הם:

חתול שלג

טרקטור גדול הנע על שרשראות רחבות ומאחוריו מתקן רחב הנראה כמו מחרשה. חתול השלג נע במסלולי הסקי המסומנים, מהדק ומיישר את השלג לנוחיות הגלישה. בנוסף, הוא שובר קרח, מיישר גבשושיות (Moguls) והופך את המסלול לבעל שיפוע אחיד. לבטיחות הגולשים, חתולי השלג מבצעים את עבודתם בעיקר בלילה, בשעות שבהן האתר סגור.
אופנוע שלג
רכב שירות המשמש את הסקי פטרול ואת מפעילי האתר. הוא נראה, נשמע, ומריח כמו אופנוע ים, ונע על השלג באמצעות שרשראות.

קפיצה מרהיבה. אל תנסו את זה בבית

עוד כמה מונחים שחשוב לדעת
סקי-פס (Ski pass, Lift ticket)
כרטיס עלייה לרכבלים, המהווה את כרטיס הכניסה של הגולשים לאתר הסקי. ניתן לרכוש כרטיסים לתקופות שונות: לחצי יום, ליום שלם, למספר ימים ולכל עונת הסקי. הכרטיס יכול לכלול את כל המעליות באתר או את חלקן בלבד, את קווי האוטובוס בעיירה, ולעתים גם אתרי סקי סמוכים. מחיר הכרטיס נע גם בהתאם לגודל האתר ולפופולריות שלו. בחרמון ישנם מספר סוגי כרטיסי עליה לרכבלים. בדרך כלל כרטיסי העלייה לרכבלים לתקופה של שלושה ימים ויותר כוללים את תמונת הגולש, לצורך זיהוי.

סקי פטרול (Ski Patrol)

קבוצה של מתנדבים או עובדים בשכר באתרי הסקי, שמטרתם העיקרית היא לעודד את הבטיחות באתר ולספק עזרה ראשונה לגולשים שנפגעו. אנשי הסקי פטרול הם גולשי סקי מומחים אשר עברו קורסים בעזרה ראשונה, הישרדות וחילוץ בקור. הם לובשים חליפה אחידה המבדילה אותם משאר הגולשים.

קו הנפילה (Fall line)

המסלול שעובר כדור או אבן המתגלגלת במדרון ההר. כיוון המגלשיים נמדד על פי קו הנפילה, ובהתאם לכך נקבע סגנון הגלישה. חציית המדרון (Traverse) לדוגמה, מתבצעת בניצב לקו הנפילה, בעוד שגלישת Schuss היא במקביל לקו הנפילה.

תותח שלג (Snow Gun)
תותח השלג הוא מתקן המוצב בצידי מסלולי הסקי, במקומות שבהם יש נטייה להיחשפות הסלעים בגלל רוח או שכבת שלג קטנה מדי. תותח השלג מפזר רסיסי מים מתוך צינור פליטת אוויר בלחץ, היוצרים שכבת שלג מלאכותי על המסלול.

פארק שלג (Snow Park)
אזור מגודר בתוך אתרי הסקי הגדולים באירופה ובארה"ב. בפארק ישנם מתקנים מלאכותיים כמו מסלול סלאלום, חצי צינור (Half Pipe), גדרות מתכת, וכדומה, לשימושם של גולשי הסקי ובעיקר גולשי הסנובורד. לעיתים הכניסה לפארק השלג היא בתשלום נוסף.

אפרה סקי (Après ski)

כל אותן אפשרויות הבילוי והפעילויות שמעניקה למבקרים עיירת הסקי, לאחר יום הסקי. האפרה סקי הנפוצים הם מסעדות, דיסקוטקים ומועדוני ריקודים, מתקני בריאות וכושר, בריכת שחיה וסאונה, מתקני שעשועים לילדים, משטח החלקה על הקרח, הופעות וקונצרטים ומרכזי קניות. בדרך כלל ניתן להשיג בבית המלון חוברות ובהן לוח האירועים השבועי.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.