תפריט עמוד

סקי – אתר לכל אחד

המלצות לאתרי סקי הטובים מסוגם - למשפחות ולבליינים, לגולשים מנוסים ולכאלה שעולים בפעם הראשונה על המסלול, למי שרוצה רק את הטוב (והיקר) ביותר ולמי שמעדיף לשמור משהו בצד לחופשת הקיץ

בשונה מחופשת קיץ, שבה פשוט צריך להחליט על יעד, להזמין כרטיס טיסה וחדר במלון ולצאת לדרך, ההחלטה לצאת לחופשת סקי היא רק הצעד הראשון, ולפני שממשיכים הלאה אל כרטיס הטיסה וסידורי הלינה, יש עוד לא מעט דברים שכדאי לקחת בחשבון. אם אתם גולשים ותיקים, שיוצאים בכל שנה לאותו אתר סקי אהוב ומוכר, הכתבה הזאת היא לא בשבילכם. אבל אם אתם חדשים בתחום או פשוט רוצים לגוון – יש לנו הצעות למקומות הנחשבים לטובים בתחומם: למשפחות, לגולשים מתחילים, לגולשים מנוסים, לאנשים שמחפשים פעילויות נוספות מחוץ למדרונות המושלגים, למי שיכול להרשות לעצמו להוציא הון על חופשת סקי וגם למי שרוצה ליהנות מהלבן-הלבן הזה בלי לפתוח את קרן הפנסיה.
עם זאת, כדאי לזכור שההמלצות שמופיעות פה הן לא חקוקות בסלע (או בקרח), ומה שנחשב כאתר סקי נפלא בעיני גולש אחד עלול להיות מקום איום ונורא בעיני אחר.

הכי טובים למשפחות
חופשת סקי משפחתית יכולה להיות חוויה נפלאה שכל בני המשפחה ינצרו לאורך שנים. אבל, בשל הצרכים השונים של ילדים, חשוב לבחור היטב את אתר הסקי אליו תגיעו, אחרת החופשה הנפלאה עלולה להפוך לסיוט. חשוב לבדוק שבית המלון קרוב למסלול כך שלא צריך להיסחב עם הציוד, שיש מסלולים שמתאימים לרמתם של הילדים, שיש הדרכה טובה לילדים (באתרים רבים יש מדריכים דוברי עברית) ושיש מספיק פעילויות לילדים לשעות שאחרי הסקי.

בצרפת יש כמה אתרים מוצלחים במיוחד למשפחות, בהם לה רוזייר שמצטיין במגוון מלונות שנהנים מקרבה גדולה למסלולים ובמגוון מסלולים למתחילים ואלפ דואז שמציע סקי משובח לצד מגוון עצום של פעילויות נוספות לכל המשפחה, מבריכה מחוממת, דרך טניס ועד להחלקה על הקרח. גם לה פלאן הוא גן עדן למשפחות, עם מסלולים טובים למתחילים, מגוון רחב של יחידות דיור נוחות ומרווחות שנהנות מקרבה למדרונות, ובתי ספר מצוינים לסקי, כולל פעוטונים שנותנים הדרכה לקטנטנים. בשוויץ מומלץ במיוחד האתר וונגן, שבנוסף להיותו ציורי במיוחד, הוא נטול כלי רכב, מה שהופך אותו לבטוח במיוחד לילדים. יתרונות נוספים של האתר כוללים מגוון מסלולים למתחילים, חלקם מתחילים ממש בלב הכפר, בית ספר לסקי לילדים, שמרטפייה ומגוון פעילויות נוספות כמו החלקה על הקרח. באיטליה כדאי לבדוק את שמפולוק, כפר קטן ורגוע עם מגוון מסלולים לכל הרמות, הנחות משמעותיות לילדים במעליות ולא פחות חשוב – אחרי הגלישה אפשר ליהנות מאוכל איטלקי משובח שגם הילדים ישמחו לאכול.

צל אם זי. שלל פעילויות גם למי שלא גולש | צילום: Joachim Kohel, GFDL

הכי מתאימים ללא גולשים
גולשי הסקי מחפשים קודם כל אתר שיש בו תנאי גלישה מצוינים, הרבה שלג ומבחר גדול של מסלולים. אבל כדאי לקחת בחשבון עוד כמה שיקולים כשבוחרים אתר סקי. כדאי למשל, שיהיו באתר גם מגוון פעילויות ללא גולשים. זה חשוב למי שגולש בפעם הראשונה ולא רוצה עיסוק כל כך אינטנסיבי בסקי, למי שמתלווה לבן זוג או בן משפחה שגולש אבל לא מעוניין לגלוש בעצמו, וגם למי שפשוט רוצה לחוות חורף אמיתי בחו"ל, עם שלג וכל מה שמתלווה לכך, אבל לא באמת מתעניין בגלישה.

עיירת הסקי היפהפייה צל אם זי שבאוסטריה היא אתר נהדר גם למי שלא גולש. העיירה נושקת לגדות אגם שקופא בחורף והופך לזירת החלקה על הקרח. בנוסף להחלקה על הקרח אפשר לטייל במרכז העתיק היפה של העיירה, לטפס בהרים, לרחף במצנחי רחיפה ולהשקיף על כל היופי מלמעלה, לרכב על סוסים, לגלוש במזחלות ולעזוק בעוד פעילויות אתגריות יותר ופחות. אחרי כל אלה אפשר להירגע במרכז הספא שבעיירה. העיירה השוויצרית המקסימה סאס פה מהווה גם היא גם עדן ללא גולשים. יש בה מבחר גדול של מסלולי הליכה לצד פעילויות נוספות כמו מצנחי רחיפה או גלישה במזחלות. בפר יש גם מרכז ספורט עם בריכה ומגרשי טניס, והילדים יכולים להתנסות באפיית לחם במוזיאון האפייה. בנוסף לאלה יש בה מבחר גדול של ברים, מסעדות ומועדונים לבילוי ערב. האתר הצרפתי קורשבל מציע מגוון רחב של מסלולים לכל הרמות, אבל גם מי שלא גולש ימצא בו מה לעשות: טיפוס קרח על מפל קפוא מלאכותי, מגוון רחב של מסלולי הליכה, גלישה במזחלות שלג, החלקה על הקרח ובאולינג. אחרי כל אלה תוכלו לצאת לשופינג במרכז הקניות היוקרתי שבעיירה ולבלות בשפע הברים והמסעדות המשובחים שבמקום.

ג'קסון הול בוויומינג. נופים פראיים ואווירת מערב פרוע | צילום: Jon Sullivan

הכי מאתגרים לגולשים מנוסים
אם אתם מעדיפים להישאר באירופה, המגה-אתרים הצרפתיים, אלו שבנויים מכמה וכמה אתרי סקי שחוברו להם יחדיו, מציעים את המספר הרב ביותר של מסלולים, כולל מסלולים שחורים ומסלולי אוף פיסט. כאלה, למשל, הם ואל דזר (Val d'Isère) וטיניה (Tignes), שמציעים מסלולים באורך כולל של יותר מ-300 ק"מ, או שלושת העמקים (Les Trois Vallées), איחוד של שלושה אתרי סקי שיוצר שטח עצום ובו 293 מסלולים מסומנים בכל הרמות. למי שמעדיף קצת יותר אופי ויופי, אוסטריה מציעה כמה אתרי סקי מצוינים, שיתרונם בגובהם הרב ובנופים המרהיבים. בסן אנטון (St Anton), למשל, יש כמה ממסלולי האוף פיסט הטובים באירופה וגם אזורים מעולים לסנובורד, עם מכשולים טבעיים מאתגרים.

אבל האתגרים האמיתיים מצפים למי שירחיק לאמריקה הצפונית. בארצות הברית אתרי הסקי המוכרים והפופולריים ביותר נמצאים במדינת קולורדו, אבל יודעי דבר מעדיפים להצפין למדינת ויומינג השכנה, אל אתר הסקי של ג'קסון הול (Jackson Hole). קשה להעביר במילים את יופיים של הנופים הפראיים  שמקיפים את האתר מכל עבר – ללא ספק מהיפים בארצות הברית. יש גם חן רב בעיירה, שמשמרת את אווירת המערב הפרוע, כולל פאבים שכמו נלקחו מסרטי מערבונים ישנים. אבל הרי לא הגענו עד לכאן רק כדי להתפעם מהנוף או לשתות ויסקי בחברת בוקרים מסוקסים, לכן טוב לדעת שהמדרונות המקומיים תלולים באופן מרגש, וכי מחצית מכל המסלולים באתר הם שחורים. לצד המסלולים המסומנים יש גם שפע של אפשרויות לגלישת אוף פיסט ובק קאונטרי (גלישה באזורים לא מסומנים), ולא רק שלא אוסרים פה על גלישה שכזאת, זהו האתר היחיד בארצות הברית שבו תקבלו הדרכה והסברים מפורטים על אזורי ספר, עם פני השטח המאתגרים שלהם והשלג הבתולי.

הכפר מורן. בקתות עץ מתוקות ונוף הרים נפלא | צילום: אייסטוק

הכי ציוריים
מדרונות מיוערים, רחובות מרוצפי אבן בהם נוסעות כרכרות שרתומות לסוסים, בתים שגגות הרעפים שלהם מכוסים בשכבה עבה ולבנה – אין ספק שעיירת סקי מושלגת היא דבר פוטוגני להפליא. ואם כבר נוסעים רחוק ומשקיעים בחופשה לא מעט זמן ומאמץ, למה לא לעשות זאת במקומות הכי יפים, כאלה שנראים כמו גלוית נוף חורפית? כדאי לדעת שלא כל עיירות הסקי נראות כאילו הן נלקחו מאגדת ילדים, יש עיירות מודרניות, שאולי מציעות תנאי גלישה נפלאים אבל הן עשויות להיות כעורות למדי.

בשוויץ נמצאות כמה מעיירות הסקי הציוריות ביותר באירופה, שהיפה מכולן היא לדעת רבים העיירה צרמאט. צרמאט שוכנת למרגלות המטרהורן, שפסגתו המשוננת מככבת על אריזת השוקולד "טובלרון". ברחובותיה לא תמצאו בניינים גדולים אלא בקתות עץ חמימות, לכלי תחבורה אסור להיכנס לכפר והשקט מופר רק על ידי הלמות פרסות הסוסים שמובילים את הכרכרות. כפר שוויצרי נוסף שתנועת כלי הרכב בו אסורה הוא מורן. הכפר מלא הקסם, שמעוטר בבקתות עץ מתוקות, מציע נוף נפלא של ההרים אייגר, מונך ויונגפראו.

באיטליה כדאי להצפין לקורטינה שבהרי הדולומיטים. בנוסף לסקי מצוין האתר מציע נוף אלפיני עוצר נשימה, מדרונות מיוערים, ארכיטקטורה מרהיבה ובנוסף הרבה מגוון רחב של חנויות יוקרה לאוהבי השופינג. צרפת לא עומדת בראש הרשימה של אתרי הסקי הציוריים, מאחר ומרבית האתרים בה נבנו למטרות גלישה בלבד ולא סביב עיירות קיימות כמו בשווייץ. ובכל זאת, גם בצרפת יש כמה פנינים כמו מג'ב, עיירה עתיקה יפהפייה שלה מרכז ימי ביניימי מרשים וסביבה נוף מרהיב.

אספן, קולורדו. כל המותגים היוקרתיים | צילום: Matthew Trump, GFDL

הכי נוחים לבעלי תקציב מוגבל
חופשת סקי ותקציב דל הם שני דברים שלא הולכים יד ביד. הטיסות, הלינה, הציוד, הסקי-פס, ההדרכה – כל אלה היחד חוברים לסכום בלתי מבוטל. יחד עם זאת יש אתרים שהם זולים יותר מאחרים. באופן כללי, סקי במזרח אירופה יהיה זול יותר מסקי במערבה, מה שהופך מדינות כמו בולגריה, רומניה וצ'כיה למאוד פופולאריות בקרב גולשים בשנים האחרונות. יחד עם זאת, גם במערב אירופה יש הפתעות וניתן למצוא אתרים שהם פחות יקרים מאחרים.

בולגריה, כאמור, הפכה בשנים האחרונות לפופולארית מאוד בקרב גולשים שתקציבם מוגבל ויחד עם זאת הם רוצים ליהנות מחוויית גלישה איכותית. זה מקום לגולשים מתחילים ובינוניים. השכרת ציוד הסקי, הסקי פס ושיעורי הסקי זולים כאן משמעותית מבמדינות מערב אירופה, וכך גם האוכל. אל תצפו כאן לחגיגה קולינרית כמו באיטליה או צרפת למשל, ותנוחמו בכך שגם היין בבולגריה זול יותר. האתר המוצלח ביותר בבולגריה, ואולי במזרח אירופה כולה, הוא בנסקו, שעבר בשנים האחרונות שיפוץ מקיף. מערכת המעליות מודרנית, המלונות הם בסטנדרט בינלאומי אך העיירה עצמה שמרה על הקסם והאווירה של פעם. במערב אירופה, אנדורה מציעה גלישה במחירים סבירים יחסית לשכנותיה. כדאי להוסיף לכך את העובדה שהקניות באנדורה הן ללא מכס, מה שהופך לאטרקטיבי במיוחד עבור מי שחושב לרכוש ציוד סקי או לחלופין אלכוהול לשעות שאחרי הסקי. סולדאו הוא אתר תוסס וידידותי באנדורה, עם אווירה נעימה ואפרה סקי מצוין. מקומות הלינה בגסולדאו ובאנדורה בכלל נחשבים זולים יחסית למקביליהם באלפים.

פולו שלג בסן מוריץ | צילום: Frédéric de Goldschmidt, cc-by-sa-3.0

הכי יוקרתיים ויקרים
כאמור, חופשת סקי היא לא דבר זול, ובכל אתר סקי – בין אם באירופה או ביבשות אחרות – תידרשו לשלם מחירים גבוהים עבור החופשה עצמה ועבור כל אחד מהשירותים הנלווים. אבל יש אתרים יוקרתיים במיוחד, שבהם רב הסיכוי להיתקל על המסלול בבני אצולה, כוכבי קולנוע, תעשיינים בינלאומיים וסתם עשירים מופלגים. אם הפרוטה מצויה בכיסכם ואתם רוצים לראות ולהראות, שימו פעמיכם לאחד משלושת האתרים שנחשבים ליקרים ביותר באירופה.

בראש רשימת האתרים היקרים באירופה על פי המגזין הכלכלי פיננשיאל ניוז נמצא קורשבל 1850 (Courchevel 1850) באזור שלושת העמקים בצרפת. לא רק חדר במלון כאן יעלה לכם הון, תתקשו למצוא פה כוס בירה בפחות מחמישה אירו וסקי פס שבועי עולה מעל 200 אירו. ואם אנחנו עוסקים במספרים, 1850 שבשם האתר מציין את הגובה בו הוא ממוקם. הדור הצעיר של בית המלוכה הבריטי מעדיף דווקא אתר צרפתי אחר, מירבל (Méribel), שמדורג במקום השני ברשימת האתרים היקרים באירופה, בעוד שהאצולה האירופית הבוגרת יותר נוהגת להגיע אל סן מוריץ בשוויץ, עיירה נוצצת וזוהרת, שאחד מרחובותיה, Via Suvretta שמו, נחשב לרחוב היקר ביותר בעולם.

אם אצולה אירופית היא לא כוס התה שלכם, ואתם מעדיפים את כוכבי העולם החדש, חופשת סקי יוקרתית בארצות הברית תוביל אתכם אל אספן, קולרדו שם תוכלו להתחכך בג"ק ניקולסון, גולדי הון ולאנס ארמסטרונג – כולם בעלים של בתי חורף בעיירת הסקי היוקרתית. אספן, שבמאה ה-19 עוד היתה עיירת כורים נידחת שאיש לא שמע את שמה, מציעה כיום למבקרים בה את כל המותרות האפשריים, כולל מלונות אקסקלוסיביים, מסעדות גורמה וכמובן חנויות יוקרה של פראדה, גוצ'י, לואי ויטון, דיור ואחרים.

פאס דה לה קאסה באנדורה. אפרה סקי תוסס ופרוע

הבילויים הכי טובים
עבור גולשים רבים, האפרה סקי חשוב לא פחות מהסקי עצמו. אפרה סקי מתייחס לכל אותם הבילויים שמתקיימים אחרי שיורדים מהמדרונות, וככל שהיצע הבילויים רחב יותר, כן ייטב. בחלק מהמקומות הבילויים מתחילים כבר בשעות הצהריים, ובאחרים נפתחים המועדונים רק בשעות הלילה. אסור לשכוח שאפרה סקי מלווה לרוב בהרבה מאוד אלכוהול, שהוא חלק בלתי נפרד מהחוויה, אבל עלול להקשות על הגלישה ביום המחרת.

אוסטריה נחשבת לממלכת האפרה סקי, וגולשים רבים מגיעים אליה לא רק בשל הסקי המשובח אלא גם בזכות חיי הלילה התוססים. אתר סנט אנטון מפורסם הודות לחיי לילה ערים, שפע של מועדונים וברים ואווירה הדוניסטית במיוחד. גם במיירהופן יש אווירה תוססת. האפרה סקי מתחיל כבר בשעות אחה"צ בבקתות שבמעלה ההר ונשמך עד השעות הקטנות של הלילה.

גם מחוץ לאוסטריה יש אפרה סקי מצוין. באנדורה, למשל, היעדר המסים הופך את האלכוהול לזול במיוחד ואת האווירה לעליזה במיוחד בהתאם. באתר Pas de la Casa יש אווירה צעירה וידידותית ולאורך הרחוב הראשי יש המון ברים בהם מתקיימות הופעות חיות או מסיבות פרועות. בצרפת סצנת האפרה-סקי הולכת ומשתפרת בשנים האחרונות, אחרי שהמקומיים הבינו שהתיירים הרבים מגרמניה, בריטניה וסקנדינביה רוצים לעשות שמח אחרי יום מפרך של סקי. ואל ד'יזר ומריבל מציעים את האפרה סקי הכי טוב בצרפת, עם הרבה ברים מצוינים שמציעים אלכוהול משובח ומוזיקה טובה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.