תפריט עמוד

ספארי בקניה – המקומות שלא כדאי להחמיץ

טיול ספארי בקניה, במיוחד בעונת הנדידה, מספק אינספור חוויות מרגשות: תצפית על כמויות עצומות של בעלי חיים בסביבת המחיה הטבעית שלהם, נופים של סוואנות, אגמים, יערות גשם ואפילו פסגות מושלגות, וגם מפגש מרתק עם השבטים המקומיים

מעט מאוד טיולים מסעירים את הדמיון כמו טיול ספארי בקניה: טבע בראשיתי, יערות גשם הרריים, שבטים ששומרים על אורח חיים מסורתי וסוואנות רחבות ידיים שבהן ניתן לראות בעלי חיים בסביבתם הטבעית. חווית הספארי בקניה מרגשת במיוחד בחודשים יולי ואוגוסט, בשיאה של תקופת הנדידה. לאורך השנה עדרים עצומים של מאות אלפי גנו וזברות נודדים משמורת הסרנגטי שבטנזניה לשמורת מסאי מארה שבקניה בסיבוב מעגלי, וביולי-אוגוסט הם נראים בהמוניהם בתחומי קניה. בעקבות הזברות והגנו אפשר לראות את הטורפים – אריות, נמרים וברדלסים המשחרים לטרף.

לצד המראות המרשימים של הנדידה, בקניה יש אתרי טבע מרגשים רבים שמומלץ לראות בכל עונה, חלקם נמצאים על מסלול המטיילים הקלאסי, אחרים פחות מתוירים ומספקים חוויה ראשונית וייחודית. הנה כמה אתרים מומלצים במיוחד:


נדידת הגנו. עדרים עצומים נוהרים לכיוון אגם ויקטוריה, ובעקבותיהם – הטורפים | צילומים: שאטרסטוק

מסאי מארה
שמורת מסאי מארה שוכנת בדרום-מערב קניה ומהווה חלק מאזור הסרנגטי – הסוואנה האפריקאית רחבת הידיים המשתרעת משני צדי הגבול בשטחן של טנזניה וקניה. השמורה, הגדולה מבין שמורות הטבע של קניה, משתרעת על כ-1,500 קמ"ר ויש בה מישורי עשב עצומים ועצים ירוקי עד. מסאי מארה נחשבת בעיני רבים לגולת הכותרת של הטיול בקניה, וזאת בשל העובדה שכאן אפשר לראות את ריכוז חיות הבר הגדול ביותר. במרחבי השמורה, אשר הפכו למזוהים כל כך עם קניה, אפשר לראות עדרים של גנו וזברות, צבאים, אנטילופות, ג'ירפות, ברדלסים, וגם את "חמשת הגדולים" של אפריקה – אריות, פילים, תאו אפריקני, נמרים וקרנפים. זהו גם אחד המקומות הטובים ביותר להתרשם בהם מהנדידה הגדולה, שבמהלכה הפרסתנים עוברים משמורת הסרנגטי למסאי מארה ובחזרה בעקבות מקורות המזון. בחודשי הקיץ העדרים העצומים נמצאים בקניה, וזהו זמן מצוין לטייל במסאי מארה.

ג'ירפות במסאי מארה. בשמורה יש את הריכוז הגדול ביותר של בעלי חיים בקניה

את השם מסאי מארה קיבלה השמורה מנהר המארה, הזורם בשטחה, ומבני שבט המסאי, המתגוררים בשטחה. המסאי הם שבט של נוודים למחצה, החיים בעיקר בקניה ובצפון טנזניה. בני השבט מצליחים לשמור במידה רבה על אורח חיים מסורתי: הם חיים בכפרים, בבקתות העשויות מענפים, בוץ וגללי בקר, לובשים גלימות אדומות ומעוטרים בתכשיטים. מקור הפרנסה העיקרי של המסאים הוא גידול בקר וצאן. הבקר משמש אותם לא רק למזון – מהעורות הם מכינים בגדים ותכשיטים והגללים משמשים לבניית הבקתות. גודלו של העדר מעיד על המעמד החברתי והחוסן הכלכלי של השבט.

המסאים משמרים טקסים מסורתיים רבים, בהם ריקוד הקפיצות, שמתקיים בטקס ההתבגרות ואשר במהלכו המשתתפים מנתרים לגובה רב ממצב של עמידה ישרה. הם מאמינים באל אחד, אנגאי, המתגורר באול דויניו לנגאי, "הר האלוהים" בשפתם, בצפון טנזניה. שפת המסאים נקראית מאה (MAA), ולטון הדיבור יש חשיבות רבה במשמעות המילים הנאמרות. רבים מבני השבט מתגוררים בשמורת המסאי מארה, לצד חיות הבר, והם מסתובבים בה באופן חופשי, ללא פחד מהטורפים. הטיול במסאי מארה כולל לרוב גם ביקור בכפרי המסאים, אשר מציעים חוויה תרבותית מרתקת.


שאגת המלך: אריה בשמורת מסאי מארה.

הר קניה ויער הגשם
הר קניה הוא ההר הגבוה ביותר במדינה והשני בגובהו באפריקה (אחרי הקילימנג'רו). פסגתו הגבוהה ביותר, באטיאן, מתנשאת לגובה 5,199 מטר, וגם פסגותיו הנוספות מזדקרות לגבהים מרשימים – פסגת נליון מתנשאת לגובה 5,188 מטר ופסגת לנאנה מתנשאת לגובה 4,985 מטר. פסגות ההר הגבוהות והמחודדות מכוסות בשלג והמראה של שלג וקרחונים בלב אפריקה, בסמיכות כזו לקו המשווה, מרגש ומפתיע.

הר קניה הוא הר געש כבוי, השוכן במרכז המדינה, וסביבו משתרע הפארק הלאומי הר קניה. הנופים על ההר מגוונים מאוד, בשל האקלים המשתנה וחגורות הצומח השונות, והם שהופכים אותו לייחודי כל כך. מורדות ההר מיוערים, וככל שעולים גבוה יותר הצמחייה משתנה – מיער גשם הררי לחגורת עצים מחטניים ולאחריהם יערות חזרן (במבוק) סבוכים. בגובה שמעל 3,500 מ' מפנים העצים מקום לצמחייה אפרו-אלפינית, המתאפיינת בצמחים ענקיים. כאן, למשל, תוכלו לראות את הלובליה, המוכר לנו כצמח בית קטן הגדל בעציצים, מתנשא לגובה אדיר של עד ארבעה מטרים!


הר קניה. שילוב מפתיע של פסגות מושלגות, קרחונים ויער גשם

באזור ההר ניתן לפגוש בעלי חיים רבים, בהם פילים, תאואים, אנטילופות יער ומינים שונים של עופות, כמו הציפור האקזוטית היפהפייה טורקו. במורדות ההר, במדרונות הפוריים והמעובדים, חיים בני שבט קיקויו, השבט הגדול בקניה, אשר עוסקים בחקלאות. יער הגשם ההררי שבמורדות ההר הוא יעד מצוין לטיולים רגליים.

שמורת סמבורו והנהר האדום
אחרי הנופים הירוקים והפסגות המושלגות של הר קניה, אפשר לחוות נופים מסוג שונה לחלוטין באזור הסמבורו, ספר המדבר, אשר נחצה על ידי הנהר האדום, אווסו ניירו (Ewaso Ng'iro), המגיע לפה מרמות הר קניה. הנהר מושך לאזור בעלי חיים רבים, בהם צבאים, אנטילופות, זברות, פילים וגם אריות, נמרים וברדלסים – כולם מגיעים לנהר כדי לשתות ממימיו ולאכול מהצמחייה שעל גדותיו. בשמורה אפשר לראות בעלי חיים אנדמיים, דוגמת זברת גרבי (Grevy's Zebra), ג'ירף מרושת (Reticulated Giraffe) וגרנק (Gerenuk), הקרוי גם צבי ג'ירפי.


בני שבט הסמבורו. רועים ולוחמים

שמורת סמבורו מרשימה לא רק במגוון בעלי החיים שבה אלא גם בנוף האנושי. כאן חיים בני שבט הסמבורו, מהשבטים המרתקים ביותר בקניה, אשר מרבית בניו רועים ולוחמים. בדומה למסאים, גם בני הסמבורו הם ממוצא נילוטי והם מדברים בשפה דומה. הביקור בכפרי הסמבורו מעשיר את הטיול  בשמורה ופותח צוהר לחיי השבט המרתקים.

אגם ברינגו
אגם ברינגו היפה, המוקף הרי געש, הוא אחד משמונת אגמי השבר הסורי-אפריקאי הנמצאים בשטחה של קניה. האגם משתרע על שטח של 130 קמ"ר ונחשב לשני בגודלו בקניה, אחרי אגם טורקנה. מבין אגמי השבר, רק בברינגו ובנאיוואשה יש מים מתוקים. מי האגם מלאים בדגים ואלה, מצדם, מושכים לפה מינים רבים של עופות מים  – כ-470 מינים של עופות נצפו באזור, בהם שקנאים, קורמורנים, פלמינגו שבהם ניתן לצפות בעונת הנדידה, אוכלוסייה גדולה במיוחד של אנפות ענקיות ועוד. בברינגו אפשר לצפות גם בהיפופוטמים ובתנינים. בתוך האגם יש כמה איים קטנים, שהגדול שבהם הוא Ol Kokwe, ובו מעיינות חמים. בחלק מהאיים שבאגם מתגוררים בני שבט הנג'מפס, שבט של דייגים ואפשר לראותם שטים באגם בסירות עץ קטנות.


באגם ברינגו אפשר לראות את הנג'מפס, שבט של דייגים

אגם בוגוריה
אגם נוסף הנמנה על אגמי השבר הוא בוגוריה, אגם רדוד של מים מליחים. בוגוריה מוקף ברכסי הרים וגבעות וניתן להתרשם בו ובקרבתו ממאפיינים געשיים שונים, כמו מעיינות חמים וגייזרים, אשר חלקם מתפרצים לגובה רב. בנוסף לפעילות הגעשית, אשר מהווה מוקד משיכה למטיילים, רבים מגיעים לכאן גם כדי לחזות בפלמינגו – באגם חיה להקה עצומה של פלמינגו, מהגדולות בעולם, המונה כמיליון וחצי פרטים, והמראה של העופות הוורודים וקולות של משק הכנפיים ונקישות המקורים מעורר התפעמות. עם זאת, כדאי לדעת שלא תמיד הפלמינגו נמצאים כאן, לעיתים הלהקה עוברת לאגם נקורו (ראו בהמשך). בנוסף לפלמינגו, ניתן לצפות באזור האגם במאות מינים של עופות, לצד יונקים שונים כמו קודו, זברות, אימפלות, צבאים, קופים ועוד.


פלמינגו באגם בוגוריה צובעים את מימיו של האגם בוורוד עז

הפארק הלאומי אגם נקורו
גם אגם נקורו הקטן אך היפהפה, המוקף בצמחייה עשבונית ובעצי שיטה, משתייך לאגמי השבר. זהו אגם סודה, שמימיו העשירים באצות ובסרטנים זעירים מושכים המוני פלמינגו. המראה של הפלמינגו מרתק במיוחד בתקופת הרבייה, אז ניתן לצפות בזכרים העסוקים בטקסי חיזור, הכוללים תנועות ריקוד וקריאות רמות. לצד אלה, אפשר לראות בנקורו להקות גדולות של שקנאים ושל קורמורנים. אבל לא רק עופות מים אפשר לראות כאן – בפארק הלאומי שמסביב לאגם מתקיימים פרויקטים רבים של שימור יונקים, ואפשר לפגוש באזור מינים רבים של יונקים, כמו קרנפים, ג'ירפות, חזירי יבלות, צבאים ותאואים.


קרנפים ליד אגם נקורו

אגם נאיוואשה, אי הסהרון ואלזמר

אגם נאיוואשה הוא הגבוה מבין אגמי השבר. זהו אגם מכתש וולקני עם מים מתוקים ויש מוקדי עניין רבים. שמורת אגם המכתש, הנמצאת כאן, היא שמורה קטנה ועשירה בצמחייה, המהווה מוקד משיכה לעופות רבים. עוד אפשר לראות בשמורה יונקים רבים, בהם ג'ירפות, זברות, אנטילופות, צבאים, היפופוטמים ובעלי חיים נוספים. מוקד עניין נוסף בנאיוואשה הוא אי הסהרון, הנמצא בלב האגם. זוהי שמורת טבע פרטית, שאפשר להגיע אליה בסירה, וניתן לצפות בה בגנו, זברות וג'ירפות. כיוון שעל האי אין טורפים, זוהי אחת השמורות הבודדות באפריקה שבה אפשר ליהנות מטיול רגלי בין בעלי החיים.


אנטילופות באי הסהרון. היעדר טורפים הופך את האזור אידיאלי לספארי רגלי

באזור האגם כדאי לבקר גם באלזמר (Elsamere), ביתם של ג'וי וג'ורג' אדמסון, אשר הקדישו את חייהם לשימור טבע והצלת אריות יתומים. כיום הבית משמש מוזיאון ומרכז לשימור מורשתם של בני הזוג, שאימצו את הלביאה היתומה אלזה, שהיתה הלביאה הראשונה שהצליחה להתאקלם בטבע לאחר שאומצה על ידי בני אדם, וסיפורה הונצח בספר (שגם עובד לסרט) "לחופש נולדה".

עוד על טיול לקניה

 

האי הכי צפוף בעולם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מקניה

מבוא לנדודים 33: הרפתקאות צ'יפופו באפריקה
מבוא לנדודים 33: הרפתקאות צ'יפופו באפריקה

"יש לי קשר רגשי עמוק לקניה. אמי חיתה שם קרוב לעשרים שנה, והמקום הפך להיות הבית השני שלי. בליתי בקניה תקופות ארוכות, טיילתי בה עם חברתי שמחה, לימים אשתי, לימים לשעבר, ויחד חקרנו ולמדנו שם כל חיית בר ...

סיפורים מאפריקה: חידת הטוסיק הלבן
סיפורים מאפריקה: חידת הטוסיק הלבן

הצבע החום-אפור של האנטילופות ואוכלי העשב בסוואנה האפריקאית משתלב היטב בסביבה ומהווה הסוואה מצוינת. אז למה לרובם יש גם כתמים לבנים, בעיקר על האחוריים, שבולטים לעין וכמו זועקים "הנה אני"? על הצבע הלבן והתקשורת המיוחדת בין טורפים לנטרפים

שבטים באפריקה: להיות בת שבט
שבטים באפריקה: להיות בת שבט

המפגש הראשוני עם תושבי אפריקה מסקרן ומעלה שאלות לגבי האותנטיות של אורח החיים המוצג בפני המטייל שבא מבחוץ. גילה התרסי, מדריכת טיולים באפריקה, מביאה טעימה מחייהן של נשים בשבטים אפריקאים ומהרהרת איך היו נראים חייה לו היתה בת ...