תפריט עמוד
ב-8 בדצמבר 1957, בשעות הבוקר המוקדמות, התעורר מר מורגן בביתו שבאנסינו, קליפורניה, והבחין מבעד לחלון במשהו נוצץ זוהר ליד העץ האלון שבחצר. כשיצא החוצה גילה ערמה של פיסות מתכת ופלסטיק זוהרות בצבע אדום בוהק. בוב מורגן, בנו, מספר: "אבי סיפר שזה כל כך זהר שלא ניתן היה להסתכל על זה בעין חשופה", כך מדווח אתר הניו יורק טיימס.

מה היו החתיכות האלו? מר מורגן היה משוכנע שמדובר בחתיכות מלוויין ספוטניק 1, הלוויין המלאכותי הראשון, ששוגר לחלל חודשיים קודם לכן, ב-4 באוקטובר 1957. הלוויין פעל מספר שבועות עד שהסוללות שבתוכו דעכו, נכנס לאטמוספרה ונשרף בתחילת ינואר 1958. מאז עברו קרוב ל-50 שנה, אבל מה שנשאר מהספוטניק 1 הוא עדיין בגדר תעלומה.

התערוכה שנפתחה ביום שישי (23 בפברואר) במוזיאון הביט בסן פרנסיסקו, מנסה לשפוך אור על התעלומה הזו. בתערוכה מוצגות חתיכות המתכת והפלסטיק, שלטענת בוב מורגן נפלו מהשמיים ושייכות לספוטניק 1.

מוזיאון הביט שבחר להציג את החלקים, הוא מוזיאון-חנות שמציג פריטים הקשורים לדור הביט, בהם ספרים וחפצים של ג'ק קרואק, אלן גינזבורג וכותבים נוספים מדור הביט.

ג'רי סימינו, מייסד המוזיאון, אמר שהוא מתכנן את התערוכה כחגיגת יום הולדת 50 לשיגור הספוטניק, שהיווה השראה לשם ביטניק. סימינו סבור שהתערוכה תסייע להעביר את המסר של המוזיאון. "לא הייתי קורא לזה מתיחה" אמר סימינו, לשעבר איש מכירות של מחשבים. "ואם אני יכול להשתמש בסיפור הזה כדי למשוך את תשומת הלב למסר של מוזיאון הביט, שכולל סובלנות, קבלה ואומץ לחיות את חלומותייך, אז זה דבר נהדר".

מכתב מחיל האוויר
מורגן, על כל פנים, טוען שלא מדובר במתיחה. לטענתו, יש לו מספר הוכחות לתיאוריה שלו, בהן מכתב שקיבל סביו ב-1962 מחיל האוויר שמתייחס לעצמים כאל "חלקים מהספוטניק". הוא מסתמך גם על רישומים סכמטיים ממאמר רוסי שהתפרסם ב-1950, "טכנולוגיה לצעירים", שמציגים את הלוויין עם חלקים

ספוטניק 1 שוגר לחלל ב-4 באוקטובר 1957 | צילום: נאס"א

הנראים דומים לאלה שמשפחתו מצאה. בנוסף, לטענתו, מדענים אחדים סבורים כי הפיסות – שתיים מהן טבעות קשיחות מפלסטיק שקוף, לצד סדרה של חלקי פלסטיק ופלדה אחרים – היו ככל הנראה חלקים במבער הרקטה של הספוטניק.

סבו של מורגן ניסה לקבל תגמול עבור החתיכות, ונתן אותם באופן זמני לגורמים רשמיים בצבא כדי שיבדקו אותם. ב-1962 הוא קיבל מכתב מקולונל בחיל האוויר האומר שלמרות שהמשפחה "מצאה את החלקים מהספוטניק, היא לא תקבל עליהם מענק".

מורגן, שירש את החלקים באמצע שנות ה-90, מצא צילומים סכמטיים של ספוטניק המקורי והשווה אותם לחתיכות שהיו בידיו. "יש הרבה חתיכות שדומות ויש הרבה חתיכות שלא, אבל לאחת החתיכות שברשותי יש את אותם חורים לברגים באותם מקומות", אמר.

קשה להוכיח
למרות בטחונו הרב של מורגן בכך שמדובר בחלקים מספוטניק 1, יש מי שחולק עליו. בנאס"א טוענים שספוטניק 1 נכנס מחדש לאטמוספרה בשעות הבוקר המוקדמות ב-4 בינואר 1958, כמעט חודש אחרי שבחצרו של מר מורגן נחתו עצמים מהחלל.

ג'ון הרגנרדר, עובד ארכיון במנהלת האווירונאוטיקה והחלל הלאומית, אמר שייתכן שמה שמר מורגן קיבל הוא חלק מהמבער, שנכנס מחדש לאטמוספרה בתחילת דצמבר 1957. באותה תקופה המדענים הסובייטיים האמינו שהטיל נכנס מחדש לאטמוספרה מעל אלסקה או מעל החוף המערבי של צפון אמריקה.

ד"ר רוג'ר ד. לאוניוס, אוצר היסטוריית החלל במוזיאון האוויר והחלל הלאומי של המכון הסמיתסוני בוושינגטון, הסכים שזה אפשרי שהפריטים שברשות מר מורגן הם חלק מהמבער, אבל אמר שיהיה מאוד קשה להוכיח זאת.

לגבי הרישומים הסכמטיים שבידי מורגן, אומר הרגנרדר שייתכן ומדובר בהעתקים של תמונות של לוויינים אמריקאיים, שהודפסו מחדש במגזינים רוסיים.

כל המדינה היתה עסוקה בניסויים
אם לא מדובר בחתיכות מהספוטניק או מהטיל שלו, אז במה כן מדובר? פול דיקסון, היסטוריון ומחבר "ספוטניק: השוק של המאה", אומר שהשמיים באזור של אנסינו, בעמק סן פרננדו, היו מאוד פעילים ב-1957. אותה שנה היתה השנה הגיאופיזיקלית הבינלאומית, במסגרתה נקראו אומות העולם לרכז את מאמציהן המדעיים בחקר כדור הארץ ובעיקר באטמוספרה על כל שכבותיה. "כל המדינה היתה עסוקה בניסויים", אמר.

כך או כך, מורגן וסימינו היו שמחים לדעת מה קרה באמת. "במקרה הכי גרוע, הייתי רוצה שמישהו יגיד שמדובר בבלון חיזוי מזג אוויר ששוגר שלושה ימים לפני כן, ואני יודע ששוגר בלון כזה כי הייתי שם", אמר סימינו. אם זו התשובה, אלוהים ברך את אמריקה. אבל וואו, זה לא יהיה מגניב אם הסיפור הזה נכון?"

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.