תפריט עמוד

סן מרינו: הפנינה הסודית של הרי האפנינים

סן מרינו, אחת המדינות הקטנות בעולם, ממוקמת בהרי האפנינים בלב איטליה. מי שיגיע אליה יגלה מדינה יפהפייה עם נופים הרריים, מבצרים רבי הוד וערים עתיקות

מי שמטייל בהרי האפנינים באיטליה לא תמיד יודע שבמהלך הטיול פשוט אפשר לחצות את הגבול ולהגיע לסן מרינו (San Marino), או בשמה המלא – הרפובליקה המרוממת של סן מרינו. זוהי אחת המדינות הקטנות בעולם והמדינה השלישית בקוטנה באירופה, אחרי מונקו והוותיקן. מרבית המטיילים בסן מרינו הם איטלקים, רובם מבקרים שם במסגרת טיול יום או נשארים לכל היותר ללילה. אבל המדינה בתוך מדינה הזאת, שנמצאת כל כולה בשטחה של איטליה ומשתרעת על 61 קמ"ר בלבד, היא אחת הפנינים הסודיות של אירופה.

סן מרינו שוכנת על ראש הר, מוקפת בנופים הרריים ירוקים ועל אף שאין לה גישה לים, אפשר להגיע לחוף בנסיעה קצרצרה – רימיני, על שפת הים האדריאטי, מרוחקת עשרה קילומטרים בלבד. אבל סן מרינו היא לא רק אחת המדינות הקטנות באירופה, היא גם טוענת לכתר הרפובליקה העתיקה בעולם (היא הוקמה בשנת 301 לספירה) וככזאת היא גדושה במבצרים, טירות ואתרים היסטוריים.

נופים פסטורליים ירוקים בסן מרינו

נופים פסטורליים ירוקים בסן מרינו

למרות ממדיה הצנועים, בסן מרינו יש תשעה מחוזות מנהליים, הנקראים קסטלי (Castelli), ובכל אחד מהם יש כמה ערים. עיר הבירה, שנושאת גם היא את השם סן מרינו, שוכנת על המורדות המערביים של הר טיטאנו. זוהי עיר קטנה עם רחובות תלולים ושלוש מצודות החולשות עליה. המצודות ממוקמות על שלוש פסגות, בשתיים מהן ניתן לבקר – במצודת גואיטה (Guaita), המכונה גם רוקה (Rocca), שהיא הגדולה מבין המצודות, ובמצודת  צ'סטה (Cesta), שממוקמת בנקודה הגבוהה ביותר בסן מרינו ויש בה מוזיאון לכלי נשק עתיקים. מהמצודות יש תצפית נפלאה על הרי האפנינים, העמקים הירוקים שלמרגלותיהם והים האדריאטי.

המצודות של סן מרינו הפכו לאחד מסמלי המדינה

המצודות של סן מרינו הפכו לאחד מסמלי המדינה

המרכז העתיק של העיר, על אף אופיו התיירותי מאוד, שווה ביקור. המרכז המבוצר השתמר היטב ורחובותיו מרוצפי האבן עמוסים בבתי קפה, מסעדות וחנויות מזכרות. המזכרת הפופולריות ביותר הן בולים ומטבעות, שכן לסן מרינו יש זכות להטביע מטבעות אירו בעיצוב מקומי. בנוסף, תוכלו לקנות פה עבודות יד מקרמיקה ועץ. בכיכר החירות (Piazza della Liberta) שברובע העתיק נמצא ארמון הממשל (Palazzo Pubblico) המרשים, שנבנה במאה ה-19. אחת האטרקציות כאן היא טקס חילופי המשמר שמתקיים אחת לשעה בין מאי לספטמבר. המדים הצבעוניים של חיילי המשמר הופכים את הטקס הזה לפוטוגני במיוחד.

ארמון הממשל, מהאטרקציות הבולטות בעיר הבירה

ארמון הממשל, מהאטרקציות הבולטות בעיר הבירה | צילום: trabantos / Shutterstock.com

בבירת סן מרינו יש גם כמה מוזיאונים ייחודיים. המוזיאון הלאומי (Museo di Stato) מוקדש בעיקר לתצוגות ארכאולוגיות אבל כולל גם יצירות אמנות מהמאה ה-17. במוזיאון השעווה תוכלו לראות פסלי שעווה של דמויות היסטוריות, ממוסליני ועד לאנרדו דה וינצ'י. במוזיאון לכלי נשק מודרניים (Museo delle Armi Moderne) מוצגים כלי נשק משתי מלחמות העולם, והמוזיאון לתרבות ומסורות חקלאיות, הממוקם בבית חווה משוחזר מאמצע המאה ה-18, מציג כלים חקלאיים וריהוט תקופתי. מסקרן במיוחד הוא המוזיאון למוזרויות (Museum of Curiosities) שמציג אוסף של חפצים מוזרים והמצאות משונות, כמו מלכודת לפשפשים, קבקבי עץ גבוהים שנועדו לשמור על רגליים יבשות בתעלות ונציה ועוד. מוזיאונים נוספים בעיר סן מרינו ובסביבתה מוקדשים לבולים ומטבעות, לעינויים, לערפדים ויש גם מוזיאון המוקדש למכוניות פרארי.

תיירים בכניסה למוזיאון הערפדים בסן מרינו

תיירים בכניסה למוזיאון הערפדים בסן מרינו | צילום: Grinchenkova Anzhela / Shutterstock.com

אחרי ששוטטתם בעיר הבירה, מומלץ בחום לבקר בעיירות הקטנות. העיירה המנומנמת פאטנו (Faetano), אחד היישובים השלווים בסן מרינו, מוקפת בשדות ירוקים ובכרי מרעה ובקרבתה יש אגם יפה. בעיירה מונטה ג'יארדינו (Montegiardino) נמצאת האוניברסיטה היחידה בסן מרינו ויש בה אווירה סטודנטיאלית והרבה בתי קפה. בבורגו מג'ורה (Borgo Maggiore) מתקיים מדי חמישי בבוקר שוק פתוח שבו תוכלו לקנות תוצרת חקלאית טרייה, עבודות יד וחפצים לבית. רכבל מקשר בין העיירה הזאת לעיר סן מרינו ומחלונותיו נשקף נוף יפה. ואם כבר הזכרנו נוף, סן מרינו מציעה נופים פסטורליים של גבעות עגולות, יערות, נחלים וכרמים ועוברים בה כמה שבילי הליכה שיאפשרו לכם ליהנות מכל אלה.

רכבל מקשר בין בורגו מג'ורה לבירה סן מרינו

רכבל מקשר בין בורגו מג'ורה לבירה סן מרינו

מידע מעשי

איך להגיע? לסן מרינו אין שדה התעופה או תחנת רכבת. נמל התעופה הקרוב ותחנת הרכבת הקרובה ביותר נמצאים בעיר רימיני שבאיטליה. מרימיני אפשר להגיע ברכב שכור או באוטובוס מספר 72.

כניסה: על אף שסן מרינו אינה חברה באיחוד האירופי, הגבול בין סן מרינו ואיטליה פתוח ואין צורך בדרכון כדי להיכנס למדינה הזעירה. עם זאת, תוכלו לבקש בלשכת התיירות שיחתימו את הדרכון שלכם בחותמת מיוחדת, למזכרת.

תחבורה: בתוך עיר הבירה הדרך הטובה ביותר להתנייד היא ברגל. העיר העתיקה, שהיא מוקד המשיכה המרכזי של הבירה, קטנה וחלק מהרחובות בה מיועדים להולכי רגל בלבד. אם רוצים לטייל מחוץ לעיר כדאי לנסוע ברכב שכור.

שפה: בסן מרינו מדברים איטלקית.

כסף: המטבע שנמצא בשימוש בסן מרינו הוא אירו.

לינה: בסן מרינו יש מבחר מצומצם של מלונות וכמה B&B, בתי הארחה וחוות אירוח. מבקרים רבים בוחרים ללון ברימיני הסמוכה, שמציעה מגוון גדול יותר של אפשרויות לינה זולות, וממנה לצאת לטיולי יום בסן מרינו.

העיר העתיקה של סן מרינו. חלק מהרחובות מיועדים רק להולכי רגל

העיר העתיקה של סן מרינו. חלק מהרחובות מיועדים רק להולכי רגל

כמה עובדות מעניינות על סן מרינו

  • סן מרינו נחשבת לרפובליקה העתיקה בעולם והמדינה הריבונית העתיקה בעולם שעודנה קיימת. היא הוקמה בשנת 301 לספירה.
  • החוקה של סן מרינו נכתבה ב-1600 והיא החוקה הכתובה העתיקה בעולם שעודנה תקפה.
  • סן מרינו היא המדינה היחידה בעולם שהמשפט הרומי האזרחי עדיין תקף בה.
  • המלחמה האחרונה שסן מרינו נטלה בה חלק התקיימה ב-1463.
  • למרות שסן מרינו נקייה מסכסוכים כבר כמה מאות שנים, יש לה צבא קטן.
  • סן מרינו היא המדינה בעלת היחס הגבוה בעולם בין מספר הרופאים למספר התושבים.

מפת סן מרינו

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.