תפריט עמוד

סין: סוג'ואו עיר גנים

בכל שבוע אנו מביאים כאן רשמים של כותבים-נוסעים שנמצאים בחו"ל ושולחים אלינו כתבות, רשמים, המלצות ותיאור חוויות שהם חווים במהלך הנסיעה. והפעם: טיול בסוג'ואו

משרד התיירות הסיני מגדיר את סוּג'וֹאוֹ (Suzhou) כ"ונציה הסינית". ההשוואה מוגזמת, אבל אם אתם מבקרים בשנחאי, אז קפיצה קטנה אל העיר העתיקה של סוג'ואו, במרחק 35 דקות ברכבת, היא בהחלט אפשרות מומלצת לטיול בן יום או יומיים.
למרות שסוג'ואו המודרנית היא עיר תעשייתית אפורה כמו רוב הערים בסין, העיר העתיקה, שמופרדת במערכת של תעלות צרות (ומכאן ההשוואה המופרזת לונציה), על בתיה הלבנים עם הגגות האפורים האחידים, עדיין משמרת משהו מאופיו העתיק של המקום.
ייחודה של סוג'ואו הוא בגינות הפרטיות שפזורות ברחבי העיר העתיקה. במרוצת השנים התיישבו בה פקידים ממשלתיים ואזרחים עשירים שבנו לעצמם וילות מפוארות מוקפות בגינות. הבנייה הסינית נוטה להיות צפופה מאוד, כך ששטחן של רוב הווילות די מצומצם. לכן, מטרתן העיקרית של הגינות היא להעניק לדיירים (והיום – למבקרים) אשליה של מרחב וטבע. מיקום נכון של עצים וסלעי נוי, תכנון מוקפד של נחלונים, אגמונים וגשרי אבן קמורים הופכים את הגינות של סוג'ואו לאמנות סינית חיה ונושמת. חדרי המגורים והגינות משולבים אלו באלו: מבעד לחלונות עגולים, מרובעים ומתומנים נגלית פה חורשת במבוק זעירה, שם חודה של פגודה או מקורו הכתום של ברווז מבוית.
בעבר היו בסוג'ואו מאות גינות כאלה, אך היום ניתן לספור אותן על שתי ידיים. הגינות נבדלות אלה מאלה בעיקר בשטחן, וכרטיסי הכניסה עולים בהתאם – כמו בכל עסקת נדל"ן, משלמים על המטראז'. כמו כן, מומלץ להגיע לסוג'ואו מחוץ לעונת התיירות (שנמשכת ממרץ עד אמצע אוקטובר). הפרס למי שמגיע בחורף כפול: הנחה קבועה של 50% על האתרים בעיר והאפשרות ליהנות מהשקט והרוגע של הגינות מבלי להידחף ולהיתקל באלפי תיירים סינים.

אנחנו ביקרנו בשלוש גינות: "גינה להשתהות בה", "גינת האחראי על הרשתות" ו"גינת הפקיד העָנָו". בכניסה לכל גינה אפשר לקחת מפה מתקפלת שבצדה האחד מפה של אותה גינה ובצידה השני – מפה של העיר בה מסומנות הגינות האחרות. אנחנו ממליצים על כל שילוב של גינות (הרשימה המלאה בסוף הכתבה), אך הגינה האחרונה בה מבקרים חייבת להיות "גינת הפקיד הענו" (Humble Administrator's Garden). זו הגינה הגדולה ביותר בסוג'ואו (כחמישים דונמים) ולאחר שמבקרים בה אין טעם לראות גינות נוספות.

"גינת הפקיד הענו" הוקמה ב-1509 על-ידי פקיד ממשלתי בשם וָאנְג שְיָאנְצֶ'ן (Wang Xianchen). מספרים שהוא הקים אותה כדי שיוכל להשתעשע קצת בגננות לאחר שייצא לגמלאות, כפי שאדם ענו אמור לעשות, ומכאן שמהּ. זו גינה מרשימה מאוד: בנוסף לגשרונים המעוצבים והפגודות המסוגננות (עם שמות ליריים כמו "פגודת מי יישב אתי?" או "פגודת הניחוח המרוחק") הגינה משקיפה על הפגודה הגבוהה ביותר בעיר – "פגודת המקדש הצפוני" בת תשע הקומות.
צמוד ל"גינת הפקיד הענו" נמצא מוזיאון סוג'ואו שכולל תצוגות של מפות עתיקות ושל כלי קדושה שנמצאו בחפירות מקומיות. לאחר הביקור בגינות מומלץ להגיע למדרחוב הקניות המרכזי של העיר העתיקה, שנמתח לאורך רחוב גוּאַן-צְ'יָאן (Guanqian Jie). זהו אמנם מדרחוב סטנדרטי, כולל מסעדות מקומיות ומערביות, אך צמוד אליו שוכן מקדש דאואיסטי בשם "מקדש המסתורין".
כמו מקדשים רבים שראינו במרכזי ערים, "מקדש המסתורין" מוקף בדוכני אוכל, בגדים ו"עתיקות" שמשווים לו תחושה של קניון פתוח. מקדשים דאואיסטים נוטים להיות צבעוניים יותר מאחיהם הבודהיסטים. ההיכל המרכזי של המקדש מתרכז ב-12 המזלות הסיניים: לאורך הקירות ניצבים עשרות פסלים של אלים בתוך קופסאות זכוכית. לפני כל פסל מצוין המזל והשנה אליו הפסל הקשור. אני, למשל, נולדתי ב-1982 שהייתה שנת הכלב. נגה נולדה ב-1983 בסימן החזיר, והשנה החדשה שנכנסה ב-7 לפברואר היא שנת החולדה. שני היכלים נוספים מוקדשים לאלה האם ולאל הספרות.

ישנם עוד הרבה אתרים בעיר העתיקה של סוג'ואו (אנחנו ביקרנו גם במקדש קונפוציוס ובמקדש הבודהיסטי "הגינה המערבית"), ואתרים נוספים, כולל פארקים כמו "גבעת הנמר", מחוץ לעיר. עם זאת, הסיבה העיקרית לבקר בסוג'ואו היא הגינות הפרטיות, כך שיום אחד מרוכז או יומיים רגועים בהחלט יספיקו.

פרטים על האתרים
האתר של עיריית סוג'ואו כולל הרבה מידע על האתרים השונים

גינת הפקיד הענו (Zhuozheng Yuan)
כתובת: 178 Dongbei Jie. מחיר: 50/100 (עונת התיירות / מחוץ לעונה. המחיר ביואן). שעות פתיחה: 7:30 – 17:30.

גינת האחראי על הרשתות (Wangshi Yuan)
כתובת: בתוך שכונת מגורים שצמודה לרחוב Shiquan Jie (יש שילוט). מחיר: 20/40. שעות פתיחה: 8:00 – 17:00.

גינה להשתהות בה (Liu Yuan)
כתובת: 79 Liuyuan Lu. מחיר: 30/60. שעות פתיחה: 7:30 – 17:00.

גינת חורשת האריה (Shizi Lin)
כתובת:
23 Yuanlin Lu, קרוב ל"גינת הפקיד הענו". מחיר: 20/40. שעות פתיחה: 8:30 –
17:30.

גינת הזוגות (Ou Yuan)
כתובת: על Cang Jie, בין Baita Dong Lu לבין Daxinqiao Xiang. מחיר: 15/30. שעות פתיחה: 8:00 – 16:30.

גינת ביתן הגל הכחול (Canglang Ting)
כתובת:
Renmin Lu, בין Zhuhui Lu לבין Shiquan Jie. מחיר: 15/30. שעות פתיחה: 7:30 – 17:30. בצד השני של Renmin Lu נמצא מקדש קונפוציוס אותו ניתן לזהות לפי החומה הגבוהה שמקיפה אותו.

מוזיאון סוג'ואו
כתובת: 204 Dongbei Jie. מחיר: ¥10. שעות פתיחה: 8:15 – 16:00.

מקדש המסתורין (Xuanmiao Guan)
כתובת:
בתוך המדרחוב Guanqian Jie. מחיר: ¥10 (שימו לב: הכרטיס מקנה כניסה לארבעה היכלים שונים בתוך המקדש). שעות פתיחה: 7:30 – 17:30.

מקדש הפגודה הצפונית (Beisi Ta)
כתובת:
בחלקו הצפוני של הרחוב הראשי Renmin Lu, אי אפשר לפספס את הפגודה. מחיר: ¥25. שעות פתיחה: 7:30 – 18:00.

מקדש הגינה המערבית (Xiyuan Si)
כתובת:
Xiyuan Lu, כחמש דקות הליכה מה"גינה להשתהות בה". מחיר: ¥25. שעות פתיחה: 7:30 – 17:30. נסו למצוא את שני צבי הענק הנדירים שחיים בבריכת המקדש.

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני
נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג ...

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...