תפריט עמוד

סימני מכרסמים שאתם חייבים להכיר

מכרסמים מצוירים זוכים להמון אהבה. כך למשל העכבר המפורסם ביותר בכל הזמנים, מיקי מאוס (ואיתו מיני מאוס), וגם ג'רי מהצמד טום וג'רי, סטיוארט ליטל ורמי מהסרט רטטוי. במציאות עכברים מעוררים בעיקר רתיעה, וחולדות אפילו נתפשות כאחד האויבים הגדולים של המין האנושי - בעיקר בגלל שאנחנו מייחסים להן את האחריות על הפצת מחלת הדבר שקטלה בין רבע למחצית מאוכלוסיית אירופה לפני כ-700 שנים (תוכן שיווקי)

מכרסמים מצוירים זוכים להמון אהבה. כך למשל העכבר המפורסם ביותר בכל הזמנים, מיקי מאוס (ואיתו מיני מאוס), וגם ג'רי מהצמד טום וג'רי, סטיוארט ליטל ורמי מהסרט רטטוי. במציאות עכברים מעוררים בעיקר רתיעה, וחולדות אפילו נתפשות כאחד האויבים הגדולים של המין האנושי – בעיקר בגלל שאנחנו מייחסים להן את האחריות על הפצת מחלת הדבר שקטלה בין רבע למחצית מאוכלוסיית אירופה לפני כ-700 שנים.

בהתאם רוב בני האדם שואפים למנוע נוכחות של עכברים וחולדות במרחבי המגורים והפעילות – בין אם ע"י הריגתם ובין אם באמצעות לכידה ושחרור בשטחים פתוחים. האם חולדות אכן מסוכנות? למה עכברים מכרסמים כבלי חשמל? ומהם הסימנים שמעידים על נוכחות של מכרסם אצלכם בעסק או בבית? בכתבה זו תמצאו מידע מפורט והמלצות להתמודדות יעילה עם התופעה.

האינטליגנציה הגבוהה של החולדות

חולדות הן אחד מהמינים היותר חכמים של בעלי החיים. בנוסף לאינטליגנציה הגבוהה הן אמונות על שיתופי פעולה מועילים, מתאפיינות בגמישות רבה (ולכן יכולות להידחק גם דרך פתחים צרים), יודעות לשחות (ולכן רבות מהן חיות בתעלות הביוב שמתחת לערים שלנו) וכשהן מרגישות מאוימות עשויות גם לתקוף כדי להגן על עצמן.

האינטליגנציה המרשימה שלהן הובילה לכך שיש לא מעט חוקרים שמבצעים ניסויים בחולדות. שימוש מעניין נוסף הוא איתור מוקשים – באזורים רבים של מוזמביק טמונים עדיין מוקשים בהיקפים עצומים, תוצאה של עשרות שנות מלחמת אזרחים. ארגון בשם APOPO אימן חולדות לזהות מוקשים ובכך לסייע למלאכה הסיזיפית של חשיפתם (החולדות עצמן מוגנות מפני שהמשקל שלהן נמוך מכדי להפעיל מוקש).

האינטליגנציה, ואיתה קצב הריבוי המהיר מאוד, גורמים גם לגידול משמעותי באוכלוסיית החולדות בערים גדולות רבות – ולכן הצורך במציאת פתרונות. בגלל שהן חכמות, גם עבור חברות הדברה חולדות מהוות אתגר של ממש.

החושים החדים של העכברים

גם לעכברים יש יכולות חברתיות מרשימות, חושים חדים וכמובן רצון לשרוד. גם הממדים הקטנים – האורך של הגוף של עכבר בוגר, בלי הזנב, הוא בסך הכל 6-8 ס"מ, בערך כמו אצבע של אדם – תורמים ליכולת של המכרסמים האלה להסתתר. בהתאם יש מקרים רבים שבהם עכברים חיים בבית או בעסק גם מבלי שהאנשים במקום ייתקלו בהם, ולכן הדברת עכברים היא משימה שחובה להפקיד אך ורק בידי אנשי מקצוע עם ניסיון רלוונטי.

הסימנים שמעידים על נוכחות של עכבר בבית או בעסק

חולדות מגיעות לגודל של 20-40 ס"מ ולכן אותן בדרך כלל פשוט רואים, אם כי גם הן יכולות להסתתר ולהגיח על-מנת לחפש מזון רק כשאין אנשים בסביבה. במקרה של עכברים, חשוב להיות ערניים ובפרט לחפש את הסימנים הבאים:

א. סימני שיניים על מזון – כשמשאירים מזון חשוף במטבח ומגלים עליו סימני שיניים קטנות, קרוב לוודאי שזהו עכבר. גם ניסיונות לכרסום אריזות מזון סגורות מעידים ככל הנראה על נוכחות עכברים.

ב. סימני כרסום בכבלים חשמליים – עכברים חייבים לחדד את השיניים שלהם באופן קבוע, ולכן אפשר לזהות סימנים מתאימים גם על כבלים חשמליים, צינורות ועוד פריטים ברחבי הבית.

ג. גללים – גללי עכברים נראים כמו גרגרי אורז בצבע שחור. הגללים של החולדות גדולים יותר, בערך בגודל של חרצני זיתים, וגם להם גוון כהה.

ד. רעשים חריגים בשעות הלילה – ובפרט קולות של הליכה מהירה או ריצה (של בעל חיים קטן, כמובן).

כל הסימנים הנ"ל מחייבים פעולה מידית – הזמנת לוכד עכברים מקצועי מחברת הלוכד. הסיבה לכך היא שעכברים עלולים להעביר מחלות מזהמות שונות ובפרט סלמונלה, הנטאוירוס ולפטוספירוזיס.

איך נפתרים ממכרסמים?

עבור חברות הדברה מכרסמים הם כאמור אתגר לא פשוט, גם בגלל האינטליגנציה, גם בגלל היכולת להסתתר וגם בגלל הרצון שלהם לחיות. אחד המפתחות העיקריים בדרך לסילוק מוצלח של עכברים או חולדות הוא ניסיון – שבשלב הראשון בא לידי ביטוי ביכולת לאתר את המכרסמים. בין המקומות שבהם עכברים נוטים להתחבא: ארונות ובפרט מתחת לכיורים, סדקים בקירות, מאחורי המקרר, בתעלת המזגן, בעליית הגג, מחסנים ועוד.

בשלב הבא נדרשת בחירה לגבי שיטת הטיפול. האופציה המומלצת בדרך כלל היא הצבת מלכודות, כשישנן מלכודות שהורגות את העכבר או החולדה ויש כאלה שפשוט לוכדות אותן. כשבוחרים במלכודות ההומניות, הלוכד חוזר אל הבית או העסק לאחר הלכידה, לוקח איתו את הכלוב ומשחרר את המכרסם בשטח פתוח, כך שמצד אחד הוא יכול לחיות את חייו ומצד שני גם אתם תוכלו לישון בשקט.

כותב המאמר: עוז מחברת הלוכד – לכידת עכברים: https://www.mousecatcher.co.il

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.