תפריט עמוד

סודות האוכל, השופינג והבילויים במלטה – המדריך לנהנתנים

נכון לחורף 2021 מלטה היא המדינה הירוקה ביותר באירופה עם מעל 80 אחוז מחוסנים לקורונה, וכמעט ללא מקרים חדשים. מזג האוויר נעים, כולם מדברים אנגלית, היא קטנה כך שנוח לטייל בה ולראות הכל גם בזמן קצר. המחירים ידידותיים ויש טיסות ישירות במחירים צנועים. תכירו את היעד הבא שלכם לחופשת ניקוי ראש קצרה שתיתן לכם יופי של טעימה מאירופה במרחק שלוש שעות טיסה. מלטה מסתמנת כאלטרנטיבה ראויה ליעדי הים התיכון הקרובים.

רגע לפני כריסמס הגעתי למלטה לכנס מטעם העבודה ונכבשתי בקסמיה. ביום יום אני מקפידה על תזונה בריאה ומנהלת את הבלוג קינוחים בריאים מתוק בריא. מלטה החדשה שכנעה אותי להפשיל שרוולים ולפתוח את החגורה. הוספתי כמה ימים של חופשה פרטית כדי לשוטט באי. לקנות, לאכול ובעיקר לתעד. הכל כדי לחזור ולספר לכם הכל על מלטה שלא הכרתם. מלטה לנהנתנים.

אז מה אתם יודעים על האי מלטה? מעבר לאתרים ההיסטוריים, הכיכרות והארמונות. הסמטאות הציוריות ונופי הים הכחול מכל פינה, מלטה הולכת והופכת ליעד בילוי שלא ניתן להתעלם ממנו. מקום שתיהנו לעשות בו שופינג, לאכול ולבלות במחירים נמוכים ביחס לישראל. חוץ מזה, איך אפשר שלא להתאהב במדינה שכשאומרים את השם שלה בעגה המקומית זה נשמע כמו נשיקה? (משהו כמו מוווווולטה).

נמל סילמה

נמל סילמה

אוכל

התרבות המקומית הושפעה בראש ובראשונה מהקרבה לאיטליה, בעיקר לסיציליה. אך גם הכובשים הרבים שחמדו את הממלכה הקטנה הותירו בה את חותמם. עד היום במטבח המלטזי, הקרוב מאוד למטבח של סיציליה, ניכרות השפעות צרפתיות, ערביות ובריטיות. הממלכה המאוחדת הייתה הכובש האחרון במלטה ואכן עד לפני כעשרים שנה שלט המטבח הבריטי באי, וברוב המסעדות מכרו בעיקר פיש אנד צ'יפס. עצמאותה של המדינה הקטנה, שבה חיים רק קצת יותר מ-600 אלף תושבים והגירת עבודה מאסיבית בעקבות חוקי מס מקלים הביאה רוח חדשה למלטה. מטבחים בינלאומיים וסטנדרטים עולים מאפיינים בעיקר את העשור האחרון. מלטה אינה צרפת ולא איטליה ואין לה את אותה מורשת קולינרית עשירה. עם זאת, מסורת קולינרית מרתקת, השילוב בין המטבחים השונים, היצע דגים עשיר וזרם חדש של שפים צעירים שם את מלטה על מפת הפודיס של האזור.

רוב המסעדות במלטה נוטות לכיוון האיטלקי. למי שמגיע מישראל, רבות עשויות להיראות חסרות ייחוד. עם זאת, אם תבחרו היטב תגלו באי פנינים ששווה להגיע אליהן במיוחד. אחרי שבוע עמוס טעימות, להלן המיטב שבמיטב שיש לאי להציע. שימו לב שמלטה היא אי קטן, המסעדות ממוקמות באזורים שונים אך לרוב מרחק הנסיעה ביניהן לא יעלה על רבע שעה. אפליקציית המוניות המקומית היא בולט bolt והיא תביא אתכם ממקום למקום במהירות ובחצי המחיר משירות המוניות הרשמי.

מסעדת דגים ופירות ים The seafood market grill

מסעדה חדשה באזור גזירה שנפתחה בזמן הקורונה. הבעלים הוא דייג ובעל חנות דגים ותיקה שמספקת את מיטב הסחורה המקומית והמיובאת למסעדות העלית המקומיות. בויטרינה תוכלו להתרשם משלל היום ולבחור מבין היצע מרשים של פירות ים, דגים נאים, או בשיטות הכנה שונות. המסעדה מציעה פלטות מרשימות וענקיות של פירות ים הכוללת מבחר מגוון של צדפות לובסטרים וסרטנים מכל העולם. מומלץ לבחור פלטה ולהתענג על טעימות מגוונות ממיטב הדגה העולמית. פירות הים כאן נחשבים הטובים ביותר במלטה ובצדק רב. אם הגעתם לשלב הקינוח מומלץ שלא לקנח כאן. הקונדיטוריה הסיציליאנית הידועה "בלה סיציליה" נמצאת במרחק הליכה קצר.

המסעדה מציעה פלטות מרשימות וענקיות של פירות ים

המסעדה מציעה פלטות מרשימות וענקיות של פירות ים

מסעדת בשרים https://www.sciaccamalta.com

מסעדת  sciacca grill (מבטאים צ'אקה גריל)  ממוקמת בוולטה. וולטה היא האזור העתיק והיפה ביותר במלטה וכיף לשוטט בין הסמטאות הציוריות במרכז. המסעדה נחשבת למסעדת הבשר הטובה במלטה ואין לה תפריט. הסועדים בוחרים את הנתחים המובחרים מהיצע מגוון מאוד בויטרינה ומחליטים על צורת העשייה. הנתחים המשובחים מגיעים לכאן מכל רחבי תבל ומבחר היינות במסעדה מרשים. אם אתם אוהבים בשר אל תחמיצו.

מסעדת sciacca grill (מבטאים צ'אקה גריל)

מסעדת sciacca grill (מבטאים צ'אקה גריל)

מסעדה סיציליאנית Le mojoliche st julians

מסעדה משפחתית ותיקה בסן ג'וליאן שמגישה מטעמים אותנטיים מסיציליה ומתמחה בדגים. הדגים טריים שבטריים והאווירה איטלקית לא פורמלית. האוכל המלא שמחה, מוגש כאן בצלחות מצוירות מסורתיות ויפהפיות. גאוות המקום היא דג היום שנאפה בסרקופג מלח. המעטפת שומרת על עסיסיות הדג ומדגישה את טעמיו הטריים והעשירים. בבואנו היה זה סי בס ענק לארבעה אנשים. הדג הוגש לאחר שהועלה באש ("פלמבה") לעיני האורחים ופורק מעור ועצמות על ידי המלצר. זה גם ה-מקום לנסות מנות דג חרב, האופייני לאזור ולאי השכן. אל תחמיצו את סלט הקפונטה המצטיין ואת הקנולי לקינוח. כאן מוגשת אחת ממנות הקנולי הטובות בעיר,  לצד קרם פיסטוק וקרם ריקוטה.

צלחות מצויירות ושרות משפחתי ב La Mojoliche

צלחות מצוירות ושרות משפחתי ב La Mojoliche

מסעדה מלטזית כפרית  Farm to table :Diar IL Bniet

מסעדת איל בניאט ("יומן הבנות") ממוקמת באזור דינגלי, לא רחוק מרבאט. היא מסעדת "פארם טו טייבל" הראשונה וכנראה גם היחידה במלטה ומציגה קונספט אירופאי חדש-ישן. המסעדה נשענת על מסורת משפחתית ארוכת יומין והיא מגדלת בעצמה את כל הירקות והזיתים מהם מכינים במקום שמן זית. במרחק 200 מטר מהמסעדה נמצא המשק המשפחתי ובו מטע זיתים וכרמים מהם מיוצרים יינות המסעדה (כ-700. בקבוקים בשנה). המסעדה שמה לעצמה מטרה לשמר את המסורת הקולינרית המלטזית המיוחדת. כל המתכונים אותנטיים העוברים מדור לדור. זה המקום לנסות את צלחת הפתיחים המלטזית המפורסמת. עם מעט לחם זו יכולה להיות ארוחה שלמה. הפלטה כוללת את גבינת העיזים המיוחדת למלטה , ה-Ġbejna (לא במקרה השם דומה לג'יבנה – המילה הערבית לגבינה). היא מוגשת כאן טרייה, יבשה וגם משומרת בשמן זית ותבלינים. כל הגרסאות נהדרות. מומלץ לטעום כאן גם ממגוון הקינוחים המסורתיים, שאת המתכונים שלהם המשפחה משמרת בקנאות. בסיום הארוחה תוכלו להצטייד הביתה במעדניה הקטנה שבמקום. מוכרים כאן ריבות, מאפים, שמן זית, את יין החווה ושלל שימורים מתוצרת המקום. ביניהם טונה טרייה, ביצי שליו משומרות והגבינה המקומית.

צלחת מלטזית ומעדנים לקחת הביתה במסעדת Farm to table

צלחת מלטזית ומעדנים לקחת הביתה במסעדת Farm to table

ארוחת בוקר – kingsway

מלטה משופעת בבתי מאפה וקונדיטוריות בהם תוכלו לשתות קפה איטלקי משובח בצד עוגה או קרואסון. אם בא לכם ארוחת בוקר מושקעת יותר בית הקפה הזה במדרחוב הראשי בוולטה הוא בחירה טובה. תוכלו לבחור בין ארוחת הבוקר של הנסיך לארוחת המלך או האביר. תיהנו כאן ממנות קלאסיות ועל זמניות של ביצים עלומות, בריוש וכהנה ולהרגיש בני מלוכה.

ארוחת בוקר של משפחת המלוכה ב-kingsway

ארוחת בוקר של משפחת המלוכה ב-kingsway

מטבח שף – The golden fork

גם מדריך מישלין זיהה את הפוטנציאל הגדל ונכנס למלטה לפני כשנתיים. The golden fork  נכנסה למדריך סמוך לפתיחתה ב-2019 . המסעדה ממוקמת בשכונת אטרד ומציעה מטבח מקומי עדכני, השואב השראה מהטרנדים המובילים בעולם. המיקום מפתיע, בלב שכונת מגורים שקטה. בבית אבן עתיק תגלו חווית אכילה מסעירה אך מוקפדת. לטיציה השפית הצעירה שטרם מלאו לה 30, נחשבת לכוכב עולה במלטה. היא שייכת לזרם חדש של שפים שהשלימו את השכלתם הקולינארית מעבר לים. לטיציה השתלמה ב-Fat duck הידועה והיא לוקחת את המטבח המלטזי צעד אחד קדימה .האוכל יצירתי ומוקפד, עם דגש על חווית האכילה וההגשה. המלצר מבעיר את המנות, רוקח רטבים ומפזר תבלינים וקסמים על המנות המפתיעות. אל תוותרו כאן על מנות הבשר הנפלאות ועל הקינוחים .

מטבח מלטזי מודרני ויצירתי ב-Golden Fork

מטבח מלטזי מודרני ויצירתי ב-Golden Fork

אוכל רחוב – פסטיצי הוא מאכל הרחוב הלאומי של מלטה . מדובר בסוג של בורקס המוגש חם, ממולא בגבינת ריקוטה או במחית אפונה. יש פסטיצריות רבות במלטה. בדרך כלל יהיו בהם גם מאפים נוספים במילוי בשר. ג'ף היא רשת פסטיצריות הפרוסה בכל רחבי האי. בוולטה הדוכנים המומלצים המומלצים הם  Sphinx Pastizzeria  ו-MALTA PASTIZZI

דוכן פסטיצי בוולטה Malta Pastizzi

דוכן פסטיצי בוולטה Malta Pastizzi

פיצה – המלטזים אוכלים בעיקר אוכל איטלקי . אמנם מנות ארנב ושבלולים נחשבות למאכל הלאומי אך ביום יום המקומיים אוכלים בעיקר פיצה ופסטה .פסטה תמצאו כמעט בכל מסעדה באי, לרוב היא תהיה טובה אך לא בהכרח מרגשת. גם פיצריות יש בשפע, הנה כמה מצטיינות:

Casa soto מסעדה איטלקית צנועה עם כמה שולחנות על המדרכה בוולטה, אופציה טובה לארוחת צהריים באזור

Margo's לכאן באים המקומיים כשהם רוצים לאכול פיצה מעולה. בלי גינונים ותפאורה, פשוט הדבר האמיתי. יש סניף בוולטה ובעוד שני מיקומים באי.

מסעדות מומלצות נוספות

Tal Ingliz נחשבת למסעדה המגישה מנות מלטזיות מסורתיות בין הטובות באי. לכאן באים המקומיים ומביאים אורחים כדי לטעום את מנות הארנבת והשבלולים המפורסמות של מלטה.

Ta Kris גם היא אופציה טובה באזור סילמה המגישה מטבח מלטזי מגוון באווירה נעימה

Bahia אחת מקומץ מסעדות באי שקיבלו כוכב מישלן ושמה הולך למרחוק

Manouche רשת בתי קפה הפרוסה במספר מיקומים באי. ארוחות הבוקר, הסלטים והמאפים מומלצים.

קונדיטוריות

Delizie Siciliane

אחד הסודות הכמוסים של מלטה נחבא בלב אזור הקניות של שכונת סלימה. קשה לאתר את הקונדיטוריה הקטנטנה הממוקמת ברחוב צדדי מול כניסה לחניון. לא הרחק מחנות האופנה נקסט. לכאן לא מגיעים במקרה, צריך לדעת מה אתה מחפש ואכן המקומיים פוקדים את המקום בהמוניהם בשעות אחר הצהריים. אל תטעו במראה הפשוט והמוזנח של המקום, שנראה כמו הקנטינה בשקם. כאן באים לאכול את הקנולי הטוב במלטה כולה. כיאות לקנולי איכותי הוא אינו מוכן מראש והוא ממולא בקרם ריקוטה מול עיניכם . גם ריבועי הפטיפורים בטעמי הדרים, העוגיות, הקסטה סיציליאנית ומאפה הפילו דמוי הפסטיצי במילוי קרם פיסטוק מעולים. "תענוגות סיציליה" היא דרך מושלמת לקנח את הקניה בנקסט.

הסוד השמור של מאלטה – פה נמכר הקנולי הטוב בעיר

הסוד השמור של מאלטה – פה נמכר הקנולי הטוב בעיר

Bella Sicilia

על קו המים בסילמה, לא רחוק מגזירה תמצאו את הקונדיטוריה הצבעונית והפופולארית ביותר באי. יש כאן מגוון רחב של מטעמי הקונדיטוריה הדרום איטלקית והכל בצבעים עזים ומפתים. אם אתם בעלי שן מתוקה במיוחד, זה המקום לטעום קסטה סיציליאנית. היא מתוקה מאוד אבל ממכרת. קרם ריקוטה עשיר על עוגת ספוג אלכוהולית, מצופה במרציפן עם פירות מסוכרים. הכל טובל בארומת התפוזים האופיינית  לקונדיטוריה הסיציליאנית.

בלה סיציליה - מגוון מסחרר של מתוקים מהאי השכן

בלה סיציליה – מגוון מסחרר של מתוקים מהאי השכן

הקונדיטוריה הסיציליאנית בעיני היא בין הטובות בעולם, כך שביקור במלטה הוא הזדמנות נהדרת לטעום ממיטב מגדנות האי השכן. אם חשקה נפשכם לטעום ממתקים מסורתיים מלטזיים, תמצאו אותם במאפיות רבות ברחבי האי. שתיים ששוות ביקור מיוחד:

Caffe Cordina

קפה קורדינה בוולטה הוא מוסד ותיק בן כמעט 200 שנה. אל תתפתו לטעום את עוגות הקרם הבינוניות. לכאן מגיעים לקנות עוגיות מלטזיות. גולת הכותרת היא  ממתק נדיר בשם Kuarezimal שכמעט ולא נמכר בחנויות. מדובר בסוג מופלא של מרציפן מתובל בציפורן מוסקט וקינמון. טובל בתפוז, ספוג בדבש ומעורב בקראנץ' אגוזי לוז. שווה להגיע לכאן רק בשבילו.

המרציפן המכושף של קפה קורדינה

המרציפן המכושף של קפה קורדינה

Dolceria Clyde

במכולת-מאפיה השכונתית הצנועה הזאת בוולטה, מחוץ למרכז התיירות הסואן, תמצאו מבחר נאה של עוגיות מקומיות אותנטיות וממתקי חגים מקומיים באיכות מעולה. החנות נמצאת ממש בדרך למעבורת לסלימה ותוכלו לקחת אתכם לדרך כמה מהממתקים האופייניים ביותר למלטה. מומלצים במיוחד כאן הם ה Qaghaq ta ghazel(טבעות דבש) שנחשב אולי לקינוח המלטזי המפורסם ביותר. אלו עוגיות טבעת רכות, ממולאות במחית מתובלת של שקדים ומולסה (ואין בהן דבש, למרות השם). זה גם המקום לנסות ממתקי חגים עונתיים כמו "עצמות נובמבר" – עוגיות נימוחות ממולאות מרציפן בצורת עצם מזוגגות בסוכר.

עצמות נובמבר וטבעות דבש בדולצ'ריה של קלייד

עצמות נובמבר וטבעות דבש בדולצ'ריה של קלייד

משלוחים

אם אחרי יום גדוש שופינג ואתרים לא מתחשק לכם לצאת מהמלון, כדאי להתקין את אפליקציית bolt food שתביא אליכם את כל מה שחשקה בו נפשכם. השירות מהיר ודמי המשלוח לרוב הם שקלים בודדים.

שופינג  במלטה

מלטה היא יעד שופינג מצטיין. במיוחד למי שמגיע עם מעט זמן וסבלנות. מעבר לרשתות הגדולות והמוכרות, יש בה שפע של מותגים בינלאומיים אירופאיים ואופנה איטלקית. הכל במחירים נוחים, לרוב לפחות 20-30 אחוז פחות מישראל. נוסף על כך, תיירים מישראל יכולים לקבל החזר מס על הקניות במלטה, מה שהופך את המחירים לאטרקטיביים עוד יותר. תהליך הבקשה דורש תשומת לב, על כן קראו בקפידה את ההסבר כיצד מקבלים את ההחזר כדי לא להתאכזב. במלטה נפתח בשנים האחרונות קניון בשם דה פוינט באיזור סלימה. המלטזים גאים בו מאוד אך מבחר החנויות אינו גדול ויש בו בעיקר רשתות אופנה שיש גם בארץ. ההמלצה שלי היא לא להגיע לקניון ולהתמקד דווקא בחנויות הרחוב. אזורי סלימה וולטה משופעים בחנויות מיוחדות עם אופנה מקומית או אירופאית ייחודית. שיטוט ברחובות הקטנים דורש מעט יותר זמן וסבלנות אבל יביא אתכם לתגליות אופנתיות ומציאות מרגשות .

בסלימה יש חנות ענק של זארה, דזיגואל, נקסט הבריטית (מצטיינת בבגדי ילדים), כלבו מרקס אנד ספנסר, מקסמארה ועוד ועוד. לרשת הדיסקאונט האירופאית tally weijl יש סניפים בסלימה ובוולטה. תוכלו למצוא בהם אופנה אירופאית עכשווית במחירים נמוכים ובאיכות טובה. Calzedonia היא רשת מקומית עם סניף בסלימה שמתמחה בגרביונים וטייצים מיוחדים כמותם לא תמצאו בישראל.

אופנה מקומית, איטלקית ובינלאומית בסלימה

אופנה מקומית, איטלקית ובינלאומית בסלימה

שימו לב לשעות הפתיחה של החנויות. הקצב של מלטה נינוח וחנויות רבות לא נפתחות לפני עשר. שעת הסגירה הרשמית היא שבע בערב (ביום ראשון שש). כל החנויות נסגרות בשעה הזאת, אפילו בקניונים. אם הגעתם למלטה במטרה לעשות שופינג אני ממליצה לבחור מלון בסלימה שקרוב לתחנת המעבורת לוולטה. כך תוכלו להביא בקלות את הקניות למלון וגם לשוטט בוולטה. המעבורת יוצאת מהתחנה בכל רבע שעה ומגיעה לוולטה בתוך חמש דקות . אי קטן (:. מלון מומלץ הוא מר טוד – מלון מטיילים נעים נקי ופשוט עם ארוחת בוקר טובה. המלון ממוקם בסלימה שתי דקות מתחנת המעבורת לוולטה.

איך מקבלים החזר מס על הקניות במלטה ?

רוב הישראלים אינם מודעים לכך אך הם זכאים להחזר מס על קניית טובין במלטה. המס הוא בגובה 18 אחוז והזכאות היא על קניה מעל 50 יורו במקום אחד. איך מקבלים החזר ? ראשית מבקשים בקופת החנות טופס בקשת החזר. לא כל החנויות מכירות את הנוהל אך הן מחוייבות לו וכדאי להתעקש. חנות אחת שלא היה לה טופס בסופו של דבר פשוט נתנה לי את ההנחה בקופה . לאחר שאספתם את הטפסים דאגו למלא את החלק התחתון שלהם במלון (אח תחכו לשדה התעופה שם תהיו לחוצים בזמן). בכל טופס תידרשו לרשום פרטי אשראי לו יגיע ההחזר ופרטים אישיים. כשהגעתם לשדה התעופה תידרשו להציג את הטופס המלא עם חתימתכם , את הקבלה מהחנות ואת הפריטים עצמם ! שימו לב לא לעשות צ’ק אין למזוודות שיש בהם טובין עליהם אתם רוצים להזדכות בטרם הצגתם אותם לפקיד המס בשדה. מימין לעמדות הצ’ק אין יש טלפון מיוחד בו אתם מחייגים לפקיד והוא מגיע אליכם במיוחד לפני הצ’ק אין כדי לראות את הקניות שלכם

אם הקניות נמצאות בתיק העליה למטוס תוכלי לעשות צ’ק אין ולגשת לעמדה של הפקיד עם הטובים והמסמכים הוא ממוקם לפחות בעת כתיבת שורות אלו ליד שער 10.

קזינו

אם עדיין לא השתכנעתם שכדאי להזמין טיסה, במלטה הקזינו חוקי. זה לא וגאס, אבל בעיני קזינו קטן הוא נעים וחוויתי יותר. גם (ואולי בעיקר) אם מעולם לא הימרתם בקזינו, תוכלו להעביר ערב מהנה באחד מהם. במלטה יש מספר בתי קזינו, הגדול והמפורסם בהם הוא דרגונארה. תידרשו להציג תעודת זהות בכניסה ותקבלו בביקור הראשון עשרה יורו, איתם תוכלו לסובב סלוטים, לשחק בשולחנות הבלאק ג’ק או ברולטה. תוכלו ליהנות גם משתיה קלה חינם ואם תבחרו, גם להפקיד ולהמר. אני ממליצה לא לוותר על החוויה ולהקצות מראש סכום מסוים אותו מוכנים להשקיע בחוויה של ערב מבלי שתצפו להחזר. שימו את הסכום הכי קטן על כל סיבוב ותראו איך אפשר ליהנות ערב שלם ממשחקים של ילדים גדולים ובלי שיכאב בכיס.

קזינו דראגונרה

קזינו דראגונרה

מידע נוסף

נסיעות – בולט bolt היא האפליקציה הנוחה והנפוצה במלטה לשירותי מונית . כדאי להתקין אותה. היא תאתר לכם נהג קרוב ,תחייב את האשראי ישירות ותאפשר לכם לדרג את הנסיעה. המחירים זולים בחצי משירות המוניות הרשמי. במלטה נוהגים בצד שמאל, זכר לכיבוש האנגלי. על כן לא מומלץ לשכור רכב. האי קטן וקל להתנייד בו באמצעות בולט ו/או תחבורה ציבורית.

שעות פתיחה –  שימו לב לשעות הפתיחה של חנויות ומסעדות. מסעדות רבות יהיו פתוחות רק בשעות הארוחה וסגורות בין שלוש לשש בערב. החנויות במלטה נפתחות לרוב בשעה עשר ונסגרות בשבע (שש ביום ראשון).

—————

טליה בנימיני – אמא, בת זוג והייטקיסטית. מכורה לאוכל טוב, לספורט ולחיים בריאים ואובססיבית לשילוב בין שניהם

התמונה העליונה – שאטרסטוק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.