תפריט עמוד

סובב מון בלאן: הטרק הכי יפה באירופה

בלב אירופה, במרחק טיסה ישירה קצרה מישראל, נמצא אחד הטרקים הכי יפים והכי פופולריים באירופה. אינספור מילים נכתבו על סובב המון בלאן וקל להתבלבל מעודף המידע. אז אם אתם רוצים לדעת מהי העונה הטובה ביותר לטרק, מאיפה מתחילים, איפה ישנים ומה מומלץ לקחת - יזהר דמטר, מדריך טרקים מנוסה, עושה סדר

כמו כולם, גם אני אמרתי לעצמי בעבר שהאלפים יפים אבל לא פראיים כמו מרכז אסיה, שהטרק היפה באירופה זו סתם קלישאה, וחשבתי שאירופה זה למבוגרים…. כמה כיף היה להתבדות ולגלות שבמרכז אירופה, במרחק טיסה ישירה לא ארוכה מישראל, קיים באמת אחד השבילים היפים בעולם וכל מה שחשבתי לפני היה טעות…

עוד טרקים וטיולי הליכה כאן

מכיוון שמדובר באחד המסלולים המטוילים ביותר בעולם, רבות נכתב וסופר על סובב המון בלאן (Tour de Mont Blanc או בקיצור TMB), וכמות המידע על הטרק ברשת היא עצומה ומבלבלת. במאמר הנוכחי אסדר, אפרט ובעיקר אתמצת את המידע החשוב ליוצאים לטרק, זאת מניסיוני כמדריך באלפים מזה כמה שנים.

1. מה זה ה"סובב" הזה?

האלפים הגבוהים מחולקים לכמה רכסים בולטים. הבולט והגבוה מכולם הוא זה של המון בלאן (Mont Blanc , "ההר הלבן"), רכס סלעי יסוד משובץ קרחונים שבראשו ההר הגבוה באירופה – המון בלאן (4,807 מ'). סביב הרכס (ולא עליו), בין צרפת, שווייץ ואיטליה, ישנה רשת שבילי מטיילים, שבשנות ה-70, אנגלים שישבו בעיירה שמוני (Chamonix) חיברו בה שביל לשביל ויצרו שביל רצף אחד, בן כ-170 ק"מ, המקיף את המון בלאן. עם השנים, לשביל נוצרו עוד כמה וארייאנטים (חלופות בלשון המטיילים באלפים), שהתקבעו בעיקר לפי שפת ספר ההדרכה בה הן נכתבו (החלופה הצרפתית, האיטלקית וכדומה).

צילום: שרון צליל

צילום: שרון צליל

2. לאן טסים ואיך מגיעים?

סביב האלפים ישנם שלושה שדות תעופה רלוונטיים: ז'נבה, ליון וטורינו. היתרון הגדול בשדה בז'נבה הוא האפשרות לקחת הסעה זולה ישירות מהשדה אל שמוני (עליה נדבר תכף). החברה עליה אני ממליץ להסעה היא alpibus. לקורמיור (Courmayeur – נקודה נוספת להתחיל ממנה) קל להגיע מטורינו באוטובוס של flixbus.

3. מתי מטיילים?

באלפים מטיילים בקיץ. העונה מתחילה באמצע יוני ומסתיימת בסביבות אמצע ספטמבר. יוני ויולי יביאו עמם פריחה רבה, אך גם עומס מטיילים וסיכוי סביר לסערות של אחר הצהריים האופייניות לקיץ באלפים. אוגוסט הוא זמן חופשת בתי הספר בצרפת, והשביל עמוס לעייפה. טיול בספטמבר יתאפיין בצבעי סתיו, בפחות מטיילים, בראות מעולה, אבל גם בטמפרטורות נמוכות יותר יחסית. חשוב להימנע ממרתון המון בלאן, שנערך בדרך כלל בין יוני ליולי, וממירוץ האולטרה מרתון שנערך בין אוגוסט לספטמבר.

מטיילים בסובב המון בלאן ברגע של מנוחה | צילום: הילה כדורי

מטיילים בסובב המון בלאן ברגע של מנוחה | צילום: הילה כדורי

4. איפה מתחילים?

יש שתי נקודות התחלה נוחות במיוחד – שמוני וקורמיור. שמוני היא עיירת סקי צרפתית, אליה קל במיוחד להגיע מז'נבה. קורמיור היא המקבילה האיטלקית של שמוני, עיירה קטנה, נעימה וזולה יותר משמוני. בין העיירות מחברת מנהרת המון בלאן (מנהרה שחצובה בלב הרכס). לקורמיור קל להגיע באוטובוס משמוני או ישירות מטורינו (ראו סעיף 2). אני אישית אוהב את קורמיור הרבה יותר, ובסעיף 6 אפרט מעט על המסלול ואסביר מדוע.

5. עם כיוון השעון או נגדו?

המדריך הראשון שפורסם על המון בלאן מתאר את ההליכה נגד כיוון השעון, ומאז זוהי התפיסה הרווחת. אני אישית מעדיף ללכת עם כיוון השעון. כך המסלול מסתדר שרוב העליות הן מתונות יותר, ובמשך רוב היום לא הולכים בתוך עדר של המון מטיילים.

נוף אלפיני מפעים לאורך ה-TMB | צילום: יזהר דמטר

נוף אלפיני מפעים לאורך ה-TMB | צילום: יזהר דמטר

6. אז מהו המסלול?

בנושא זה המידע הוא אינסופי. אתן כאן כמה נקודות חשובות לתכנון המסלול, ולשימוש במידע הרב:

  • אלו הרים גבוהים, העליות ארוכות, והירידות מתישות את הברכיים – לכן אין חשיבות לקילומטרז' ההליכה, אלא לשינויי הגובה, החיוביים והשליליים.
  • ישנם רכבלים רבים בשטח ורשת תחבורה ציבורית נוחה ומסודרת – השתמשו בהם. ישנה גישה טהרנית (אנגלית בעיקר) שאת השביל יש ללכת במלואו. אני אישית לא מוצא עניין ייחודי בהליכה על כבישים, או בעלייה מתחת לרכבלים פועלים…
  • באזור ישנם אתרי סקי רבים (בעיקר סביב שמוני), שהטור הקלאסי עובר בהם. אלה אזורים יפים, אבל ההליכה בהם מרגישה מעט משונה, בין דרכי יער שגולחו לטובת הגלישה עד מתקני מזון והסעה נטושים בעונת הקיץ.
  • המסלול מסומן היטב, ויש שלטים רבים. רוב הסימונים הם באדום-לבן או גם במעוין צהוב שבתוכו רשום TMB. כפי שציינתי כבר, ישנם וארייאנטים רבים, ולעיתים הסימונים הללו יופיעו בשניים-שלושה שבילים במרחב.

בטרק שכזה ההכנה היא קריטית. בהמשך אפרט מקורות מידע מהימנים, שבעזרתם אני ממליץ לתכנן את המסלול.

השביל, שאורכו כ-170 ק"מ, נוצר בשנות השבעים מחיבור של המוני שבילים מקומיים | צילום: יזהר דמטר

ה-TMB, שאורכו כ-170 ק"מ, נוצר בשנות השבעים מחיבור של המוני שבילים מקומיים | צילום: יזהר דמטר

7. איזו שפה מדברים?

בכל האלפים, השפה הבולטת ביותר היא צרפתית. גם באזורים האיטלקיים יבינו היטב צרפתית.

8. איפה ישנים?

האפשרויות רבות. לאורך המסלול יש בקתות הרים מבודדות, בתי מלון בערים ובעיירות השונות, ג'יטים בעמקים (מעין "הכלאה" בין בקתת הרים לאכסניה). מחיר הלינה בדרך כלל יכלול ארוחת ערב מזינה וחמה וארוחת בוקר צנועה יחסית. אני ממליץ להזמין את כל סידורי הלינה מראש, מכיוון שמדובר באחד המסלולים העמוסים בעולם.

9. הכל על הגב?

הבקתות מציעות את כל הדרוש ללינת לילה, ואת רוב הציוד שלא דרוש לטרק אפשר להשאיר בנקודת ההתחלה (הרי המסלול הוא מעגלי…). לכן אני מציע לא להתעסק בהעברות הציוד, ופשוט לצאת עם תיק צנוע וקל. במידה שכן רוצים העברות ציוד, אמליץ על – taxi besson

נקודת חן, אחת מיני רבות, לאורך סובב המון בלאן | צילום: יזהר דמטר

נקודת חן, אחת מיני רבות, לאורך סובב המון בלאן | צילום: יזהר דמטר

10. אז איפה לקרוא עוד?

הרשת עמוסה במידע על הטור. אמליץ כאן על שני מקורות מידע שאני מעריך מאוד, ומציע להתמקד בהם:

  • ספר ההדרכה של Cicerone – ספר ההדרכה המקיף והיעיל ביותר, כולל מפות, תרשימי גובה, חוות דעת על בקתות, וכל מה שדרוש לטרק. הספר כתוב באנגלית וקל להשיגו ברשת.
  • באתר הרשמי של הטור יש מידע רב, רשימות ציוד, רשימות של הבקתות, לינקים חשובים ועוד.

11. טיפים נוספים

  • צאו עם מדריך/ה – כך תוכלו להבטיח לעצמכם את מקומות הלינה הטובים ביותר (גם בתוך הבקתות יש חדרים פרטיים יותר), תכנון איכותי של המסלול, והעברות ציוד בטוחות למקום בו תישנו.
  • השאירו זמן לבילוי בשמוני או קורמיור. האווירה כיפית, האוכל טוב, וזה חלק מהחופשה…
  • עלו באחד הרכבלים הגבוהים לכיוון המון בלאן – Aigulle du midi בצד הצרפתי או ה-Monte bianco בצד האיטלקי. אני ממליץ על האיטלקי, מכיוון שמניסיוני, ברכבל בצד הצרפתי בדרך כלל עבודות תחזוקה נעשות מדי קיץ.
  • אל תוותרו על:
    • רפוחיו (בקתה) בונאטי – אחת הבקתות היפות באלפים.
    • Col du grand ferret – מהתצפיות היפות במסלול (ויש המון כאלה…).
    • קרחון Bionnassay – ואריאנט שיורד ללה זוש.
    • פולנטה חמה באחד הרפוחיו באיטליה – זה האוכל של האלפים.
    • עלייה באחד הרכבלים הגבוהים.

זכרו: סובב המון בלאן הוא טיול באלפים. אלו הרים גבוהים בעלי אופי ייחודי, על אף שמדובר במסלול מוכר וטרק פופולרי, עשו הכנה טובה ככל האפשר, וחשבו בחיוב על יציאה בקבוצה, זוהי האופציה הבטוחה ליהנות מהטיול.

____

יזהר דמטר – מדריך טרקים במגוון יעדים בעולם. בשנים האחרונות מתגורר בצרפת עם בת זוגו והכלב טוביה. מטפס, מטייל, מבשל וכותב. אוהב הרים גבוהים, מדבריות, ואוכל טוב. אתר אינטרנט

צילום תמונה פותחת: יזהר דמטר

קרנבל ונציה - למאה ה-18 ובחזרה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.