תפריט עמוד

סבונים, סבונים, סבונים

קורס קצר: איך להכין בבית מוצר בסיסי לגוף ולנפש, סבון טבעי בריח ניקיון של פעם מתוך עלעול במגזינים יוקרתיים וצפייה בתוכניות קסומות בטלוויזיה, אנחנו מגלים שג'קוזי הוא פריט חובה בכל בית, ושכל אדם צריך לפנות לעצמו זמן איכות לשרייה באמבט שמנים ארומטיים לשם מרגוע. לפיכך יורד עלינו מבול של מוצרי אמבט וספא טבעיים. רובנו אינו יכול לממש את כל גחמות "החיים הטובים", אך אני מודה כי תחום הסבונים קוסם ומרתק וכנראה שבמזרח התיכון הסוער, רצוי לשקוע בפנטזיה של בועת סבון ורודה מדי פעם...

שירי חבקין

מכל המוצרים המצויים בשוק שבה את לבי הסבון המוצק הטבעי, זה שמזכיר את סבוני הכביסה של הסבתות ואת הסבונים של פעם. מצאתי עולם שלם, מרתק ואין סופי של תערובות, מתכונים ושילוב של הצלחה כלכלית מסחררת לצד יצירתיות בלתי נלאית, מהפנטת ומדבקת של כל העוסקים בתחום.
בארץ כבשו את המדפים הסבונים של "סבתא ג´מילה" מפקיעין שבגליל, שהוכיחה לכולם שאפשר להיות אותנטיים ועדיין למכור כמויות עצומות בארץ ובחו"ל ולא להיחשב מסחריים. אצל "ייסטל" ממושב עמיקם ניתן למצוא סבונים מעוררים, מרגיעים ואפילו מפיגי דיכאון. חברה נוספת שהשיווק שלה זוכה להצלחה מסחררת, וברשותה סניפים בניו יורק ובהולנד, היא "סבון של פעם". חברה זו מציעה, בין השאר, שבבים של סבון שהם מקלות ארוכים ומפתים של הסבון המוצק, הנמכרים בשקיקים והם מיועדים לספק לארון הבגדים שלל ניחוחות. גם חברת "ללין" מציעה קו מוצרים דומה. חברת "ל´אוקסיטן" הצרפתית מכינה סבונים מדבש מלכות ומפרופוליס של הכוורת וסבונים המרכיבים שמנים אתריים שמופקים מעצים, זהו קונספט יוקרתי ונדיר בהחלט. "ל´אוקסיטן" מציעה סדרות שלמות של סבונים בריחות ושילובים המעוררים הערצה, כמו סבונים העשויים משמן זית, לבנדר, סנדלווד ולימונית. בחברה זו לא שכחו את הגברים ועבורם ייצרו סבונים לגילוח ולאחר הגילוח.
את הסבונים הראשונים בימי קדם הכינו מפחם שאותו החליף האפר ואילו בימינו מחליפה אותם הסודה הקאוסטית. חומר הבסיס הנו השמן הצמחי שמופק מזרעים, גלעינים ומהצמח עצמו בהליך כבישה קרה. לשמנים הצמחיים מוסיפים תערובות של שמנים אתריים ולמיצוק מוסיפים חומר מחבר שמקשה את השמן הנוזלי והופך אותו לסבון מוצק. הדבר דומה למה שמרגרינה עושה לעוגה.
בכדי לקבל שתי פעולות, הן של ניקוי העור והקצפה והן של מיצוק הנוזל שמרכיב את הסבון, יש להשתמש בסודה קאוסטית. חשוב לדעת שחומר זה, גם אם הוא טבעי, מסוכן ביותר לשימוש ישיר על העור במצבו הגולמי, ולכן מהווה את עיקר הקושי בהכנת הסבון בבית. חשוב להשתמש במרב אמצעי הזהירות כשניגשים להכנת סבון בבית. חובה להצטייד בכפפות ולחבוש מסכה קטנה על הפנים למקרה של שאיפת החומר, והכי חשוב – אל תכינו את הסבון בשעה שילדים קטנים נמצאים בסביבתכם.
לבד מנקיטת אמצעי הזהירות שציינתי, הכנת הסבונים בבית היא חגיגה אמיתית, וזאת בשל האפשרויות האין סופיות של הרכבת מתכונים. ניתן להיות יצירתיים מאוד ולהמציא שילובים מעניינים של חומרי גלם מקוריים שיצורפו לפורמולה הבסיסית של השמנים. כמו כן, הסבון שאנו יוצרים הוא נטול צבע או בושם מלאכותיים כלשהם. תכונות אלה הופכות אותו למצוין עבור ילדים ואנשים בעלי עור רגיש, המפתחים תגובה אלרגית לחומרי הניקוי ולסבונים הסינטטיים שקיימים כיום בשווקים.

סבון לשימושים שונים

1. סבון לפילינג – להסרת תאי העור המתים אפשר להוסיף לסבון שיבולת שועל, עלים, סוכר ואפילו חול ים.
2. העשרה והזנה – אפשר להוסיף דבש, בירה מאלט, חלב, חלב עיזים וכמובן את השמנים האתריים המתאימים לפעולת הזנה טבעית של העור.
3. סבוני ליפה – מדובר בטרנד חדש. אותם מכינים כששופכים את השמנים המומסים עם הסודה הקאוסטית על ליפות יבשות. כשהחומר מתייבש ומתגבש לכדי סבון מוצק, חותכים את הליפה לפרוסות ומקבלים סבון ליפה טבעי לסילוק עור יבש ותאי עור מתים בכפות הרגליים והמרפקים.
4. חליטות – אפשר להוסיף לשמן חליטה מרוכזת של כל צמח שתרצו, למשל לבנדר, נענע ואפילו הדסים. את החליטה מכינים כמו שמכינים תה לשתייה, אבל משאירים את העלים וצמחי המרפא כרבע שעה לקבלת ריכוז מקסימלי של התה. החליטה תוסיף את איכויות הצמח לסבון בריכוז טבעי וריחני ביותר.
5. דקורציה – ליופי ולעיצוב הוויזואלי של הסבון אפשר להוסיף עלים דקורטיביים, ניצני פרחים, תבלינים שלמים (ציפורן, קינמון, הל ועוד).

6. צבע – צבעי מאכל טבעיים שהחיבור ביניהם יוצר שילובי גוונים מדהימים. אפשר להשתמש בשמן גזר (כתום), במקלות קינמון (חום בורדו) ובפרחי קלנדולה (צהוב חי).
7. צורה – ניתן לרכוש מגשי סיליקון בחנויות לכלי מטבח או תבניות סיליקון של אופים מקצועיים. שוב, גם כאן השמים הם הגבול ואפשר למצוא תבניות מעניינות מאלומיניום, מעץ או מפלסטיק ולהכין סבונים בצורות מדליקות ביותר. לילדים ניתן להשתמש בתבניות בצורות של דובונים, לבבות וחיות מחמד שונות.
להכנת סבונים בכמויות מסחריות יוצרים שבלונות עץ כמו מגירות, אליהן שופכים את הנוזל של חומרי הגלם לפני שהוא מתקשה, ולאחר מכך חותכים באמצעות סכין קצבים שורות של סבונים. אפשר גם להכין שבלונה מלבנית גדולה מאריזות של קרטון חלב!
כאשר מכינים את הסבון מצמחים ומשמנים אתריים, למעשה מנצלים את הסבון כנשא של חומרי הגלם המקוריים. באמצעות הסבון יוזן העור בחומרים הללו וזאת בנוסף לתהליך ההקצפה והניקוי. בארומתרפיה קיים שילוב אופטימלי בין הגוף לנפש, לכן כשמשתמשים בשמנים אתריים לחיזוק פעולת הסבון המשפיע גם על הנפש.

סבון לכל מטרה
לפצעי בגרות – אלוורה, לבנדר, עץ התה וקלנדולה
להבהרת כתמים – קלנדולה, לימון ועץ התה
לתינוקות – קמומיל ולבנדר
לטיפוח עור הפנים – רוז היפ, גזר, ויטמין E,
גרניום ופצ´ולי
להתעוררות הנפש ולעייפות מרובה – עשב לימון, מנטה, ג´ינג´ר ומוסקט
לאנטי אייג´ינג – תה ירוק, ויטמין C, ויטמין E, גזר, קלנדולה, סנדלווד ורוז אבסולוט
לאקזמות ופסוריאזיס – בסיס שמן זית טהור, מור ולבונה, עץ התה, לבנדר
לפטריות בעור וברגליים – עץ התה, לבנדר וקלנדולה
לאלרגיות ובעיות עור קלות – לבנדר ופרחי באך
לחיזוק השיער ולמניעת נשירה – סרפד ורוזמרין

מתכון לסבון ארומטי
אזהרה: אין להכין ללא חומרי מיגון, לא מומלץ למתחילים ולא מומלץ להכין בבית!!!
החומרים שבמתכון זה מספיקים ליצירת כחמישים יחידות סבון במשקל 100 גרם.

החומרים:
2 ליטר שמן זית
1,200 מ"ל שמן קוקוס
700 מ"ל שמן דקלים
1,600 מ"ל מים מזוקקים
500 גר´ סודה קאוסטית

מערבבים את הסודה הקאוסטית ואת המים המזוקקים על אש נמוכה. את התערובת מצננים לחום של 27 מעלות. (תהליך שלוקח כשלוש שעות.)
מחממים את השמנים בסיר נפרד ומחכים שיגיעו לאותה טמפרטורה.
כשהשמנים מגיעים ל-27 מעלות מוסיפים את תערובת הסודה הקאוסטית לאט ובזהירות לתערובת השמנים. מערבבים במהירות, כרבע שעה, מומלץ בכף עץ ומסירים מהאש.
לתערובת זו מוסיפים את השמנים האתריים.
ניתן להוסיף עד 15 כפיות שמן אתרי (כ-40 מ"ל של תערובות מהשמנים האתריים). השמן האתרי מוסיף את הריח ואת התוספת הטיפולית לסבון.
מערבבים היטב ומעבירים לשבלונות שבחרנו (ראו הצעות לעיל). יש להשאיר בנייר אלומיניום למשך 24 שעות. בודקים אם הסבון מוצק ומגובש. מפרידים אותו מהשבלונה ומניחים לייבוש סופי למשך חודש וחצי. אין לדלג על שלב זה, אחרת הסבון יתכלה במהירות ולא יהיה יעיל מבחינת הניקיון. במשך תקופת זמן זאת יש להפוך את הסבון פעם בשבוע.

מתכון בטיחותי להכנת סבון ביתי
מתכון זה מיועד למתחילים ולמי שרוצה לשחק עם הריחות והצורות ללא מגבלת בטיחות. הוא אינו מכיל סודה קאוסטית ולכן יכול להתאים לעבודה בבית עם הילדים וכפעילות בסדנאות כיף.
מגרדים על פומפייה גסה כחמישה סבונים פשוטים שקונים מראש. רצוי לרכוש סבונים על בסיס טבעי ונטולי ריח. מכינים מראש חליטה חזקה של אחד הצמחים הבאים: לואיזה, גרניום, לבנדר או הדס. חולטים חופן גדול של הצמחים במים רותחים למשך עשרים דקות. מסננים את המים ומוסיפים לתערובת הסבון המגורד. היחס הינו חצי כוס חליטה לחמישה סבונים במשקל 100 גרם. לשים את העיסה עד שכל הנוזל נספג בסבון. הלישה עלולה להיות ארוכה מעט. מוסיפים לעיסה שמנים אתריים לפי הצורך. אפשר להוסיף עד חמישים טיפות של שמנים שונים.
מומלץ לשים אחד או כמה מהבאים: פצ´ולי, לבנדר, לימון, נרולי, סנדלווד, רוזווד, גרניום, ורדים או וניל.
לשים היטב ומכינים מהעיסה מעין "קציצות", או שמהדקים את החומר לתוך תבניות. מניחים לייבוש. לאחר כשבועיים הסבון מוכן לשימוש.

 


שירי חבקין, מטפלת בצמחי מרפא ובפרחי באך, מנהלת את "חוות התבלינים של דרורה חבקין" בראש פינה.
לשאלות ותגובות אפשר לפנות לדוא"ל: shiri@havkin.net

ולאתר: www.havkin.net שבו קיים פורום חדש לייעוץ.

הכתבה התפרסמה לראשונה ב"חיים אחרים"
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אני מכינה סבון טבעי כבר כמה שנים, לפי מתכון דומה. מעולם לא השתמשתי באמצעי מגן והם מיוצרים לחלוטין אם עובדים במקום פתוח, רק לחלק שבו מערבבים את העבודה קאוסטיק עם המים. את כל השאר אני עושה במטבח, ומעולם לא הייתה לי בעיה.
    מסכימה בהחלט שאסור שילדים יסתובבו באזור.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.