תפריט עמוד

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג לסינים המסוגרים כעת בבתיהם מחשש להידבקות

אותו בן למשפחת הווירוסים הקורונריים, שמטיל את חיתתו בימים אלו בסין, מהווה בראש ובראשונה איום בריאותי אפשרי לכל אחד בסין ומחוצה לה, וחיוני לקחת אותו בחשבון בעת תכנון נסיעה לסין או למקומות אחרים בעולם. צריך לקחת הכל בחשבון, וצריך לשם כך להכיר את הפרטים.

מהי המציאות הבריאותית שמאחורי הכותרות?

קודם כל, זהו וירוס שעד דצמבר 2019 לא היה מוכר למדע. הוא נגזרת של משפחת וירוסים שכבר הצמיחה כמה מגיפות ידועות בעבר (MERS, SARS), וירוסים שנוטים לעבור שינויים וליצור מוטציות חדשות מדי פעם. הסינים מיפו במהירות שיא את המבנה הגנטי שלו, אבל עדיין רב הנעלם על הידוע לגביו.

ידוע כי האדם יכול להידבק בו מבעלי חיים, והעובדה היא כי הוא התפרץ באזור שוק בעלי החיים של ווהאן ויתכן שזה מקורו – מעבר מבעלי חיים, כפי שכבר קרה בעבר עם שפעת העופות ושפעת החזירים. נכון לעכשיו, השוק הזה נסגר וטוהר בכמויות עצומות של חומרים מחטאים.

הוא גם מועבר מאדם לאדם והיו כבר אנשי צוות רפואי שנדבקו מהחולים שבהם טיפלו ואנשים שנדבקו מבני משפחתם. מסיכות בד לא תמיד מספיקות. הן עוזרות לנשא להימנע מלהפיץ את הווירוס בעת שיעול, אבל לא מונעות אדם מלהידבק.

בעיר ווהאן ובכלל מחוז חוביי אנשים מסתגרים בבתים. בשאר סין מצטיידים במסכה לפני שיוצאים לרחובות

בעיר ווהאן, ובכלל מחוז חוביי, אנשים מסתגרים בבתים. בשאר סין מצטיידים במסכה לפני שיוצאים לרחובות | צילומים בכתבה: שאטרסטוק

מספר הנפגעים הוא בלתי אפשרי למעקב. מיום ליום עולים מספרי הנדבקים והחללים, ברגע כתיבת המאמר, ב-27 בינואר, כבר ידוע על קרוב ל-3,000 נדבקים וכמאה מתים, אבל בהחלט אפשרי כי מאז הפרסום המספר עלה, גם לא ודאי שהמספרים שהרשויות הסיניות מדויקים, ולא ברור גם אם כל הנדבקים פנו אל מרכזי בריאות, טופלו ונרשמו. גם הקצב עולה כל הזמן, וכך גם מספר המקומות בהם נרשמו נדבקים.

בתחילה דובר על העיר ווהאן (Wuhan), אחר כך על מחוז הוביי (Hubei) שהיא בירתו, בהמשך נרשמו מקרים בערים נוספות בסין, ונכון לעכשיו זאת מגיפה כלל סינית, ולמעשה הווירוס כבר יצא מגבולות סין ועבר באמצעות טיסות למקומות רבים אחרים. נדבקים אותרו בקנדה, ארה"ב, צרפת, נפאל, סינגפור, וייטנאם, יפן, תאילנד, קוריאה, וגם הרשימה הזאת מתעדכנת בכל יום ויום.

העיר ווהאן בימים שמחים יותר, לפני התפרצות הווירוס

העיר ווהאן בימים שמחים יותר, לפני התפרצות הווירוס

היו לכם תכניות לנסוע בקרוב לסין?

אם כן – ההמלצה הברורה שלי היא לדחות אותן. אם מדובר במפגש עם סינים, בקשו מהם להגיע אליכם, ואם ניתן לעשות זאת בשיחת ועידה,  בתקופה הנוכחית מומלץ להסתפק בכך. הסינים ביטלו פעילויות רבות שתוכננו לראש השנה הסיני ודחו את פתיחת שנת הלימודים. אתם בטוחים שמטרת הנסיעה שלכם קריטית יותר משני אלה?

מה לגבי נסיעות למקומות אחרים?

תכל'ס, איש לא יודע. כאמור, בינתיים המספרים עולים בטור הנדסי, בסין ומחוצה לה. רשימת המדינות מחוץ לסין בהן אותרו נדבקים הולכת וגדלה, אבל עדיין, נכון לכתיבת שורות אלו, לא ברור אם יש כאן התפרצות של ממש. כמו כן, עדיין לא נרשמו מקרים של אנשים שבוודאות נדבקו מחוץ לסין. הסגרים מוטלים על מקומות התפרצות, אבל בינתיים נמשכת הדבקה באזורים שלא נסגרו ואלה מתרבים מיום ליום.

הדמיה תלת ממדית של וירוס קורונה הסיני

הדמיה תלת ממדית של וירוס קורונה

השלטונות הסיניים משקיעים משאבים שרק סין יכולה לגייס, אבל זה רחוק מלהספיק. מה יקרה עם התפרצות רחבה תחל במדינה פחות אפקטיבית?

נכון לזמן הכתיבה, לא נרשם אף מקרה של ריפוי. המעבדות בסין עובדות על פיתוח תרופות וחיסונים, אבל אלה לוקחים בדרך כלל שנים עד להשלמתם, ואפילו אם הפרוצדורה, בהשקעה אדירה, תקוצר לחודשים, זה עלול להיות מאוחר מדי.

יתכן שמחר יופיע הברבור השחור שישנה את התמונה, אני מקווה שכך אמנם יקרה, אבל על פי הנתונים בידינו היום, צריך לקחת בחשבון אפשרות של מגיפה רחבת ממדים כלל עולמית, וכן, זה יכול גם לכלול את ישראל. בהחלט יתכן שברגע זה מצויים בינינו אנשים נגועים שעדין לא יודעים על כך.

במעבדות בסין עובדים במרץ על פיתוח תרופות וחיסונים, אבל אלה לוקחים בדרך כלל שנים עד להשלמתם

במעבדות בסין עובדים במרץ על פיתוח תרופות וחיסונים, אבל אלה לוקחים בדרך כלל שנים עד להשלמתם | צילום: Suharji Esha / Shutterstock.com

האם זאת גם תופעה כלכלית?

חד משמעית, כן.

ווהאן, עיר בת מיליוני תושבים המהווה חוליה חשובה בכלכלת סין, מושבתת. אין סחר, אין יצור, אין תחבורה, אין פעילות. התושבים יושבים בבתיהם, אסור להם לנסוע אל מחוץ לעיר והם מפחדים אפילו לנסוע למשרד או לשבת בבית קפה. למעשה, כל מחוז הוביי, פרובינציה משגשגת בת עשרות מיליוני תושבים, מרכז תעשייה, מסחר וחקלאות, שנקרא בעבר "ארץ הדגים והאורז", כמעט חדל לגמרי לתפקד מבחינה כלכלית.

התופעה מאיטה פעילות בכל רחבי סין. במרבית הערים אנשים נמנעים מלהגיע למקומות בילוי וקניות, כך שהמסחר הולך ונעצר בנגזרות מסוימות, ויש גם מי שנמנע מלהגיע למקום עבודתו, כולל במרכזים קריטיים, דוגמת גואנגג'ואו, שנחאי ובייג'ינג.

הערכות לא מדויקות מדברות על ירידה של 10% בפעילות הכלכלית של סין כבר עכשיו, וזה יכול להמשיך ולצנוח. גם התיירות נעצרת. תיירים לסין מבטלים את הנסיעות שלהם, תיירים סיניים נמנעים גם הם מלנסוע, בין אם בתוך סין או אל מחוצה לה. אפילו המעבר בשדה התעופה מטיל אימה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by World Health Organization (@who) on

אזהרה של ארגון הבריאות העולמי באינסטגרם

אם סין לא תצליח לעצור את המגיפה, וזאת תשבית את הפעילות במחוזות אחרים, כפי שעשתה בהוביי, תיעצר המדינה שאחראית לקרוב ל-20% מהתוצר הגולמי של העולם. זה מספיק על מנת ליצור מיתון כלל עולמי, בלי קשר למלחמת הסכמי הסחר או לקשיים של שוקי ההון שהאנליסטים צופים לאחרונה.

ומה יקרה אם מדינות נוספות תיפגענה מכך?

ובנימה אישית

סין, שנתפסת בידי רבים כמדינה כוחנית ואפילו מרושעת, היא לא רק מדינה, היא גם אומה. אנשים רבים, שיש מאחוריהם היסטוריה ארוכה וכאובה של אסונות מידי הטבע ואסונות מידי אדם. היום היא עוברת אסון נוסף, שעלול להמשיך ולהידרדר. ברגע בו אני כותב את הכתבה, ברגע בו אתם קוראים את הכתבה, סינים רבים מסוגרים בבתיהם, פוחדים לצאת החוצה, פוחדים לשלוח את הילדים לבתי הספר, פוחדים לבקר חברים, פוחדים לשבת במסעדה או בבית קפה.

ברגע זה נושמים סינים רבים את נשימותיהם האחרונות, חלקם, אלו המדווחים, במרכזי רפואה שלא השכילו לרפא אותם, אחרים בבתיהם הכפריים או העירוניים. לבי איתם. אני מדליק בביתי מקל קטורת לנשמות אלה שהלכו וחושב על אלה שעדיין איתנו.

• המידע והנתונים המופיעים בכתבה זו נכונים לזמן הכתיבה, 27 בינואר 2020

____

טל רשףמלווה את סין מזה שנים רבות. בתחילת דרכו היה חוקר תרבות סין באוניברסיטת ת"א ובסורבון בפריז. במשך שנים ניהל פרויקטים מול שוקי אסיה בחברות הייטק, והיום הוא מרצה בחוגי בית בנושא אסיה ותרבויותיה (https://intelectual.co.il/lectures/world-cultures/), ועוסק ביעוץ, הרצאות ופיתוח בתחום העסקים בסין (https://intelectual.co.il/markets/china/)

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. המקור לא סין אלא ארה"ב. מעבדת פורט דטריק נסגרה בפתאומיות ביולי 2019 בגלל בעיות בטיחות, והיום התפרצויות בבתי אבות בצפון וירג'יניה בקרת המעבדה, כבר ביולי 2019, חצי שנה לפני ווהאן.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...

עסקים בהונג קונג: בין שקט לסערה
עסקים בהונג קונג: בין שקט לסערה

הונג קונג עומדת בסוף 2019 בצומת דרכים: הממשל הסיני מפעיל סיפוח זוחל שלה והצעירים מציפים את הרחובות בהפגנות ובאלימות ובעיקר בפחד רב מפני הבאות. זהו עדיין מרכז פיננסי ועסקי בינלאומי, עם הזדמנויות עסקיות עצומות, אבל העתיד לוט בערפל. ...