תפריט עמוד

נכשל שיגור לוויין של נאסא

סוכנות החלל נאסא ניסתה לשגר לוויין חדשני שימפה את ריכוזי הפחמן הדו חמצני באטמוספירה. הלוויין אמור היה לאסוף נתונים על ריכוזי הגז שגורם לאפקט החממה, על מקורותיו ועל האופן שבו הוא נצבר אך התרסק בגלל כישלון טכני במהלך שיגורו

לוויין מחקר של נאסא התרסק ביום ג' בשעות אחר הצהריים במהלך שיגורו. הלוויין ששוגר בצמוד לטיל לא הצליח להיפרד ממנו בתום השיגור והתרסק יחד עם הטיל באוקיינוס השקט.
הלוויין שתפקידו למפות את ריכוזי החמצן הדו פחמני (CO2) באטמוספירה אמרו היה לסייע למדענים לשרטט מפות שיבהירו את האופן שבו נצבר הגז ואת ההשפעה שיש לו על אקלים כדור הארץ. השאיפה היא שמתווי המדיניות יוכלו להסתמך על נתונים אלה בבואם לקבוע את פליטות הפחמן הדו חמצני שיותרו לכל מדינה. פליטות אלה נחשבות כיום כגורם הראשון והחשוב ביותר בהתחממות כדור הארץ ובשינויי האקלים שאנו חווים.
משגרי הלוויין קיוו שהוא יוכל לפתור את אחת התעלומות הגדולות שלא פוענחו – תנועת הפחמן הדו חמצני באטמוספירה של כדור הארץ. הנחת העבודה העכשווית היא שמכל כמות גז החממה שנפלטה על פני כדור הארץ מאז תחילתה של המהפיכה התעשייתית במאה ה-19 כארבעים אחוזים נותרו באזורים שבהם נפלטו. כמחצית מן הכמות הנותרת נספגה באוקיינוסים הגדולים. מיקומה של המחצית השנייה, כלומר כשלושים אחוזים מכמות גזי החממה שנפלטו על פני הכדור, אינו ברור. מדענים רבים סבורים שכמות עצומה זו נפגה על פני היבשות אבל לא ברור היכן בדיוק. המיפוי של הלוויין החדש אמור היה להבהיר שאלה קריטית זו.
התרסקותו של הלוויין בשיגור תגרום כמובן עיכוב במחקרים על התחממות כדור הארץ.
מחקרים מדעיים מצביעים על כך שהיערות הגדולים, למשל, סופגים כמויות גדולות של פחן דו חמצני, אבל איננו יודעים כמה מן הגזים האלה אכן קלטים ביערות. המיפוי הלווייני אמור להבהיר זאת.
הלוויין שנקרא  OCO (Orbiting Carbon Observatory) אמור היה לערוך שמונה מיליון מדידות בפרקי זמן שיימשכו 16 ימים, במשך שנתיים.
אם התהליך יוכתר בעתיד בהצלחה יוכלו המדענים לייצר לראשונה מפה מדויקת יחסית של של מקורות הפחמן הדו חמצני ושל ריכוזים של הגז באטמוספירה.
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.