תפריט עמוד

ניר עם והאיזור – טיול במכונית

יותם יעקבסון לוקח אותנו לטיול עם הרבה פריחה ונוף. לסיום, נבקר במוזיאון שמספר את תולדות ראשית ההתיישבות הציונית באזור

מצומת יד מרדכי ממשיכים דרומה בכביש מס' 34. פונים לכיוון מפלסים וכעבור כשלושה קילומטרים פונים ימינה (צפונה) בעקבות שילוט אל אנדרטת נביה מרעי ואנדרטת חץ שחור. הדרך נמשכת הלאה לעבר מאגר ניר-עם ומשם דרך מוזיאון המים והביטחון ושער הקיבוץ חזרה אל כביש מס' 34.

העונה המתאימה: בחורף יש כאן פריחה מפתיעה ונהדרת. בקיץ חם מאוד.

מיד בתחילת הנסיעה נבחין מימין בקידוח ניר-עם מס' 13 של "מקורות", השואב את מימיו ממי התהום של אקוויפר החוף. מול הקידוח יש פנייה שמאלה, לעבר אנדרטת "חץ שחור". האנדרטה היא אתר הנצחה של חטיבת הצנחנים, על שם מבצע שנערך בחודש פברואר 1955. אבני האנדרטה מספרות על פעולות הצנחנים בימים שקדמו למבצע קדש; מבצעים של יחידת 101 וחטיבת הצנחנים בשנים 1953-1957. על כל אבן יש תיאור מפורט ומרגש של הפעולה ותוצאותיה. מבצע "חץ שחור" היה פעולת תגמול כנגד המצרים. במבצע נכבש ונהרס מחנה צבאי מצרי, אך כוחות צה"ל ספגו אף הם אבידות קשות – שמונה הרוגים ו- 13 פצועים.

מאנדרטת "חץ שחור" ממשיכה הדרך לאורך רכס הכורכר צפונה. בעמקים גדלים שרידי בוסתנים, עצי שיקמה ושיזף מצוי. עם בוא האביב יש כאן שפע פריחה: כלנית מצויה, צבעוני השרון, דבורנית דינסמור, נורית אסיה עירית גדולה, אירוס ארץ ישראלי, לופית מצויה, שפע סביונים וחרציות ועוד.

בהמשך הנסיעה נגיע אל גבעת נזמית, שבמרומיה אתר הנצחה לזכרו של אל"מ נביה מרעי שנהרג מירי צלף במהלך המהומות שפרצו בעקבות האירועים בכותל המערבי ב-1996. מרעי ז"ל, דרוזי יליד הכפר חורפיש שבגליל, הונצח באזור שבו שירת ובו מצא את מותו. עץ זית שנשתל בחורפיש ב 1954, שנת הולדתו של מרעי, הובא מקום האנדרטה ועליו נוספו עצים וצמחים נוספים – רימון, גפן ורוזמרין.

תצפית רחבה נשקפת ממרומי הגבעה. בצפון ניתן לראות את ארובות רוטנברג בתחנת הכוח של אשקלון. בהמשך משתרע צפונה של רצועת עזה, בואך בית להיה ובית חנון שמשתרעות בין הדיונות לרכסי הכורכר, טובלות בשדות ובדקלים אקזוטיים למראה. הלאה משם דרומה נראים רבי הקומות של העיר עזה. בהמשך הדרך נגיע אל מאגר ניר-עם שבמימיו משתקפים השמיים הכחולים. מהמאגר נוכל להמשיך בדרכי עפר שונות צפונה, לעבר שמורת ניר-עם המצויה בהמשך הרכס בטרם נשוב על עקבותינו לעבר היציאה, או נפנה לכיוון מוזיאון המים והביטחון, השוכן על "גבעת מקורות", וממנו נצא דרך כביש הגישה לקיבוץ בחזרה אל הכביש ליד מרדכי.

כדאי לבקר
בניר-עם נמצא אתר מוזיאון המים ובטחון הנגב. הוא שוכן בתוך בריכת המים המקורית שסיפקה בעבר מים ליישובים שונים בנגב. הכניסה אליו עוברת דרך חוליה בקוטר צינור המוביל הארצי, השונה מאוד מן הצינורות הראשונים שנמתחו כאן ערב העצמאות. המוזיאון מספר את תולדות ראשית ההתיישבות הציונית באזור, על ההתמודדות עם בעיות המים והמאבק למען הכללת אזור הנגב כחלק ממדינת ישראל. (טל: 08-6809918, 050-7549930)

בתיאבון
אתר פיקניק עם שירותים פתוח עבור המבקרים במוזיאון המים והביטחון בניר-עם. אתר פיקניק מוסדר נמצא בחורשה הסמוכה לאנדרטת "חץ שחור". במקום חורשה המעניקה צל, שולחנות, מתקני שעשועים ומים זורמים. פונדק דרכים גדול נמצא בצומת יד מרדכי. מסעדת "הי דרומה" פועלת בכניסה למושב מבקיעים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.