תפריט עמוד

ניו יורק של פול אוסטר: אנשים שבורים בערמת גרוטאות

"ניו יורק היתה מרחב שלא ימוצה לעולם, מבוך של מבואות אין קץ, ואחת היא עד כמה הרחיק לכת, עד כמה היטיב להכיר את שכונותיה ואת רחובותיה, תמיד הותירה בו העיר את התחושה שהוא אבוד. אבוד, לא רק בתוך העיר, אלא גם בתוך עצמו. כל פעם שיצא לאחד ממסעותיו הרגליים היה חש כאילו השאיר את עצמו מאחוריו… בהתמסרו לתנועתם של הרחובות, בצמצמו את עצמו לכדי עין רואה, הצליח להשתחרר מהכורח לחשוב", כותב פול אוסטר ב"עיר הזכוכית" על מחבר ספרי הבלשים שמוביל את "הטרילוגיה הניו יורקית", שעל כורחו הופך לבלש בעצמו.

מה הוא רואה? את תחנת גרנד סנטרל, קודרת ומאובקת ומלאה "אנשים שאין להם לאן ללכת", אף כי לכאורה כולם ממהרים מהכא להתם ובחזרה. אם יש שם יופי, הרי הוא מצוי בדמות "תצלום גדול של קודאק, עם אורות בהירים, שלא מן העולם הזה… ובו רחוב בכפר דייגים בניו אינגלנד… אור אביב יפהפה זרח על אבני המרצפת, פרחים ססגוניים פרחו באדניות על חלונות הבתים".

גם בפארק ריוורסייד, מלא במטיילים של שבת, שום דבר לא נראה כפי שהוא באמת, ואולי להיפך. לאט לאט מאבד הגיבור של אוסטר את היכולת לראות את ניו יורק הנגלית לצרכני הגלויות, והוא מתוודה: "באתי לניו יורק כי זה המקום האבוד ביותר בין כל המקומות, המקום העלוב ביותר. השבירות מצויה בכל, התוהו ובוהו בכל עבר. עליך רק לפקוח את עיניך כדי לראות זאת. את האנשים השבורים, הדברים השבורים, המחשבות השבורות. כל העיר היא ערמה של גרוטאות".

זוהי עיר שאפשר ללכת ברחובותיה עד קץ הימים ולא למצוא מישהו שהחליט להיעלם בה. עיר של דלתות נעולות, האוצרות סודות בתוך סודות, מגוננות על סיפורי חיים שאי אפשר לפענח, שולחות את הזר להמשיך לשוטט עד שהוא נתקל בניו יורק האחרת, זו של פיסת שמים תחומה בין שני בניינים גבוהים מדי וקרובים מדי, ובה כל הגוונים הפסטליים שיש בשפה האנגלית, וכל הריקנות שבידיעה כי אי אפשר לנגוע בשמים האלה.

מה אדם למד מתוך הליכה כפייתית ברחובותיה של ניו יורק? שאת האבוד אי אפשר להשיב, שהעליבות באמת מכסה על הכל, שהכזב מתעתע ומפריע לאדם לראות נכוחה, עד שברגע אחד מאפשרת לו העיר הקרה, האגואיסטית, לעבור את חוויית הניכור הקשה ביותר שאדם יכול לחוות פעם אחת בחייו: "ברחוב 84 עצר לרגע מול חנות. היתה מראה בחזית הבניין, ולראשונה מאז החל עומד על משמרתו, הביט קווין בעצמו. לא שהוא חשש מלעמוד פנים אל פנים מול דמותו שלו.

פשוט מאוד, הדבר לא עלה בדעתו עד כה… ועכשיו, כשהביט בעצמו במראה של החנות, לא נדהם ולא התאכזב. לא היו לו כל תחושות באשר לכך – דהיינו, באשר לעובדה שלא הכיר את עצמו באיש שנשקף אליו במראה".

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מניו יורק

ניו יורק: השכונות הכי שוות מחוץ למנהטן
ניו יורק: השכונות הכי שוות מחוץ למנהטן

מנהטן הוא אחד הרבעים המסעירים בעולם, אבל בשנים האחרונות גם הרבעים ברוקלין, קווינס וברונקס נמצאים בפריחה ומציעים מוזיאונים משובחים, גלריות לאמנות, אמנות רחוב, פארקים ירוקים, חנויות תקליטים ווינטג', בתי קפה והמון מסעדות מצוינות, והכל באווירה מקומית ובמחירים הרבה ...

בתי הקפה הכי שווים בניו יורק
בתי הקפה הכי שווים בניו יורק

תשכחו מהדימוי המוכר של קפה אמריקאי דלוח, תתעלמו ממאות סניפי סטארבקס הפזורים ברחבי ניו יורק. במקום זה, קבלו המלצות לבתי קפה ניו יורקים נהדרים, שבכל אחד מהם תיהנו מחוויית קפה איכותית במיוחד

המסעדות הכי משתלמות בניו יורק
המסעדות הכי משתלמות בניו יורק

ניו יורק מציעה מבחר כמעט אינסופי של מסעדות, ממסעדות אתניות מכל סוגי המטבחים ועד מסעדות ביסטרו טרנדיות. חלקן זולות ולא בהכרח איכותיות, באחרות תשלמו הון עתק. כדי שלא תיפלו בסעיף האיכות או המחיר, קבלו המלצות למסעדות ניו יורקיות ...