תפריט עמוד

נחשף חותם נדיר המעיד על פעילות בבית המקדש

חפץ קטנטן, ששימש ככל הנראה לאשר את טוהר החפצים שהובאו לבית המקדש, התגלה בחפירות ארכיאולוגיות בירושלים. זוהי העדות הישירה הראשונה לפעילות שהתקיימה בבית המקדש השני

חפץ זעיר דמוי כפתור ועליו כתובת בארמית, שפירושה טהור לאלוהי ישראל, התגלה במהלך חפירות באזור הכותל המערבי. זוהי עדות ראשונה מסוגה לפעילות שהתרחשה בבית המקדש השני. החפץ, שקוטרו כשני סנטימטרים, עשוי מטין ועליו טבועות שתי מילים בארמית: "דכא" שפירושה טהור, ו"ליה", שמתייחסת לשמו של אלוהי ישראל, כלומר – טהור לה'. ככל הנראה, החפץ שימש לסימון של מוצרי מזון או חפצים שהובאו לבית המקדש והיה צורך לאשר כי הם טהורים. זו הפעם הראשונה שחפץ כזה, או דומה לו, מתגלה בחפירות ארכיאולוגיות, והוא מהווה עדות ישירה לפעילות שהתרחשה בהר הבית ולעבודת המקדש בימי הבית השני.

שני צדדיו של הממצא הנדיר ששימש ככל הנראה כחותם לאישור טוהרה

במסכת שקלים מסופר כי "ארבעה חותמות היו במקדש, וכתוב עליהן: עגל, זכר, גדי, חוטא. בן עזאי אומר: חמישה היו, וארמית כתוב עליהן". החפץ שנחשף אינו משתייך לקבוצה זו, והוא מעיד ששיש פרטים של סדרי המנהל בהר הבית שאינם ידועים לנו. הממצא הנדיר התגלה בחפירות ארכיאולוגיות שעורכת רשות העתיקות מתחת לקשת רובינסון, ובמהלכן נחפרות שכבות העפר שכיסו את יסודות הכותל המערבי. שכבת העפר שמעליה הונח ריצוף הרחוב ההרודיאני – הרחוב הראשי של ירושלים בימי הבית השני – מתוארכת למאה הראשונה לספירה. עם תחילת העבודות, החליטו מנהלי החפירה, הארכיאולוגים אלי שוקרון מרשות העתיקות ופרופ' רוני רייך מאוניברסיטת חיפה, שכל העפר שיוצא מהחפירה ינופה בדקדקנות, בסינון רטוב עם מיון קפדני של שארית החומר שבנפה. בפעולות הסינון האלה השתתפו גם אלפי תלמידים מרחבי הארץ.

ממצאים נוספים שהתגלו בחפירות בירושלים

עוד התגלו באתר החפירה ממצאים נוספים המתוארכים לימי הבית השני, וחלקם אף קדומים יותר. בין השאר, נמצאו נרות שמן, סירי בישול עשויים חרס, פכית כישור שהכילה שמנים ובשמים ומטבעות של המלכים החשמונאים אלכסנדר ינאי ויוחנן הורקנוס. ממצאים קודמים שהתגלו באותו אתר העידו כי בניגוד לדעה הרווחת, הורדוס אמנם החל בבניית הכותל המערבי, אולם הבנייה הסתיימה כעשרים שנה לאחר מותו.

לקריאה נוספת:

הכותל המערבי - תעלומה ופתרון
הכותל המערבי – תעלומה ופתרון
מדוע לא חרב גם הכותל המערבי? אילו צמחים מבצבצים בין אבניו? פרק מתוך ספרו של זאב ענר "לטייל עם ההיסטוריה – תעלומות ומסתורין בארץ ישראל"


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.