תפריט עמוד

נבחרי רשימת המאה 2014

מהו היעד המבטיח לשנה הקרובה, לאן הכי משתלם לנסוע, באיזו עיר יש חיי תרבות עשירים במיוחד, לאן כדאי לטייל בישראל, מהו פארק השעשועים הטוב מכולם? את כל התשובות תמצאו כאן - בסיכום רשימת המאה 2014

כמו בכל שנה, גם הפעם, לקראת סיומה של השנה האזרחית, ערכנו סקר שנועד להרכיב את רשימת המאה לשנה הקרובה. בסקר שבנינו היו עשר קטגוריות, ובכל קטגוריה עשרה סעיפים, שמתוכם התבקשתם לבחור אחד. בדרך זו עזרתם לנו להרכיב רשימה של היעדים המסקרנים, המיוחדים, האקזוטיים, המשתלמים, התרבותיים, הכי מתאימים למשפחות וכן הלאה. אז הנה היא לפניכם – רשימת המאה 2014:

היעד המבטיח לשנת 2014: קוריאה הדרומית
בקטגוריה הזאת הצענו לכם לבחירה עשרה יעדים שבשנה הקרובה יהיו מעניינים במיוחד לטיול. הסיבות לכך מגוונות: בחלק מהיעדים יתקיים במהלך השנה הקרובה אירוע מיוחד (בברזיל, למשל, תיערך ב-2014 אליפות העולם בכדורגל – המונדיאל), ליעדים אחרים נפתחו השנה טיסות ישירות, שהפכו את המקום לנגיש בהרבה (כך, לדוגמה, לפינלנד אפשר לטוס מישראל בטיסה סדירה ישירה, שפועלת גם בחורף). ויש יעדים שנבחרו כמבטיחים מעצם העובדה שעדיין לא מוצו על ידי המטייל הישראלי. המנצחת בקטגוריה הזאת היא קוריאה הדרומית, שעד כה נתפסה בעיקר כיעד לאנשי עסקים, ואולם טיסות סדירות ישירות הופכות את ההגעה אליה לפשוטה גם למטיילים.


שמורת סיאורקסן בקוריאה הדרומית. יעד שטרם נכבש על ידי התייר הישראלי

בשונה מיפן וסין, הסמוכות לה, קוריאה הדרומית הרבה פחות מוכרת לתייר הישראלי, אבל אנחנו סבורים שכל זה עומד להשתנות בשנה הנוכחית. המדינה האסייתית המסקרנת משלבת קידמה טכנולוגית מרשימה (יונדאי וסמסונג הן רק שתיים מהחברות הדרום קוריאניות המובילות בתחומן בעולם) עם נופים קסומים ומסורות מרתקות. המבקר בקוריאה הדרומית יכול גם לטייל לאזור המפורז בין שתי הקוריאות, ולקבל הצצה קטנה אל מעבר הגבול הכי מדובר בעולם, שמאחוריו נמצאת קוריאה הצפונית.

במקום השני:
ברזיל, שהגיעה למיקום הזה בין השאר בזכות המונדיאל שיתקיים בה הקיץ והאולימפיאדה שתיערך ב-2016.


ריו דה ז'יינרו. תפאורה למשחקי המונדיאל בהמשך השנה

טיול גיאוגרפי מיוחד: ניו זילנד
בקטגוריה הזאת הוצגו לבחירתכם עשרה יעדים לטיולי עומק – מטיול בממלכת בוטאן הזעירה שבהרי ההימלאיה ועד לשיט ליבשת אנטארקטיקה הקפואה. אבל היעד שזכה במרבית קולות המצביעים הוא ניו זילנד, מדינת האיים המבודדת, שמתהדרת בטבע מפעים במיוחד. ניו זילנד, מורכבת משני איים גדולים וכמה איים קטנים – באי הדרומי יש אזורים הרריים עם כמעט 20 פסגות מעל גובה 3,000 מ', בעוד שבאי הצפוני יש אזורים של פעילות געשית ובהם גייזרים, בריכות מינרליות, מעיינות חמים ועוד. בנוסף, יש כאן יערות גשם, קרחונים, חופים יפהפיים, גבעות מוריקות וערים נעימות במיוחד. הנופים של ניו זילנד שימשו תפאורה מושלמת לסרטי שר הטבעות וההוביט, שאף הם מושכים לכאן תיירים שבאים לבקר באתרי הצילום של הסרטים. גם האופי של התושבים המקומיים, המכנים עצמים קיווי, והאווירה השלווה והרגועה משמשים מוקד משיכה למי שמגיע ממדינה מזרח תיכונית מתוחה כשלנו.


השלווה הניו זילנדית מושכת לא פחות מהנופים המגוונים

במקום השני: פטגוניה, חבל ארץ עצום בגודלו – כמיליון קמ"ר – המשתרע בין האוקיינוס השקט והאטלנטי ונחלק בין ארגנטינה וצ'ילה. הנופים הפטגוניים מתחלפים ממישורים צחיחים לפסגות נישאות ומושלגות ועד לשדות קרח וקרחונים בדרום. בשמורות הטבע הרבות אפשר להתרשם מהנופים המגוונים ומהחי והצומח הייחודיים.


קרחון פריטו מורנו בפארק הקרחונים בפטגוניה

שמורות טבע: הרי הרוקי'ס הקנדיים
קשה להשוות בין יופיין של שמורות טבע באפריקה לכאלה שבצפון אמריקה, ואכן בקטגוריית שמורות הטבע היפות ביותר המרוץ היה צמוד במיוחד. למקום הראשון הגיעו הרי הרוקי'ס הקנדיים, חלק משרשרת הרים שנמתחת מקולומביה הבריטית בקנדה ועד מדינת ניו מקסיקו בארצות הברית. הרוקי'ס הקנדיים מצטיינים בפסגות מרשימות, שחלקן מגיעות לגובה של כמעט ארבעה קילומטרים (הר רובסון, למשל, מיתמר לגובה של 3,954 מ'). חמש שמורות טבע מוכרזות נמצאות בשטח ההרים, כשארבע מתוכן (באנף, ג'ספר, קוטניי ויוהו) צמודות זו לזו ומוכרות כאתר מורשת עולמית.


שמורת הטבע באנף ברוקי'ס הקנדיים

בין שתיים מהשמורות הללו – באנף וג'ספר – מחבר כביש הנקרא דרך שדות הקרח, שנחשב לאחת מדרכי הנוף היפות בעולם. בנוסף לפסגות מרשימות, באזור הרוקי'ס הקנדיים אפשר להתרשם מיערות מחטניים, אגמים קרחוניים, מפלים, קניונים ועוד, וגם עולם החי עשיר פה במיוחד, עם דובים, שועלים, זאבים, איילים ועוד.

במקום השני: הרוקי'ס הקנדיים הדיחו את המנצח הגדול של השנתיים האחרונות – מפלי האיגוואסו, מפלים עוצמתיים ורבי רושם הנמצאים במפגש הגבולות של ברזיל וארגנטינה.


מפלי האיגוואסו בצד הארגנטינאי

אי: האיים המלדיביים
כשחושבים על אי החלומות, עולות לרוב תמונות של חופים לבנים, ים טורקיז, דקלי קוקוס תמירים ושלווה אינסופית. את כל אלה, והרבה יותר מזה, תמצאו באיים המלדיביים, שהגיעו ברוב גדול למקום הראשון בקטגוריית האיים. הרפובליקה של המלדיביים משתרעת על פני יותר מאלף איים אלמוגים (אטולים) באוקיינוס ההודי, מתוכם כ-200 איים מיושבים. בשונה מאיים טרופיים אחרים, למשל האיים הקריביים, אין כאן אתרי נופש המוניים. כל מלון או אתר נופש נמצא על אי משלו, וכל השירותים לנופשים ניתנים באי עצמו – החל מלינה ואוכל, דרך טיולי שיט ועד לספורט ימי. שוניות האלמוגים המרהיבות והמגוון הרב של דגים ורכיכות הופכים את המלדיביים לגן עדן אמיתי לצוללים.


האיים המלדיביים – יותר מאלף איים, שרק מאתיים מהם מיושבים

הקונספט הזה, של ריכוז כל השירותים באי שעליו אתם נופשים, מבטיח אמנם חופשה נטולת דאגות, אבל מצד שני אין כאן גיוון רב. להיכרות עם החיים המקומיים, מומלץ להפליג לאי מאלה, שבו נמצאת בירת המלדיביים, לשוטט ברחובות, לבקר בשווקים ולהתרשם מהנמל המקומי.

במקום השני:
הוואי, קבוצת האיים באוקיינוס השקט, שמהווה יעד נופש פופולרי לאמריקאים. המרחק הרב והמחירים הלא זולים של שירותי התיירות אחראים למיעוט התיירים הישראלים – אם כי רבים חולמים להגיע, כפי שמעיד המיקום המכובד ברשימת המאה שלנו. מי שבכל זאת יגיע, יגלה חופים נהדרים, חלקם עם גלי ענק שמושכים אליהם גולשים מכל העולם, ונופים געשיים מרתקים.


חוף במאווי, אחד מאיי הוואי. האמריקאים נוהרים לכאן, הישראלים עדיין לא

טיול בישראל: סיור על חומות העיר העתיקה בירושלים
אין ספק, שלא קל לבחור מסלול טיול מועדף בישראל – יש מי שאוהב לטייל בנופים מדבריים, אחרים מעדיפים את הירוק הגלילי. אבל יש סיור אחד שאהבתם במיוחד, והוא מציע נופים מסוג אחר לגמרי. טיול על החומה המקיפה את העיר העתיקה מאפשר להציץ על האתרים של ירושלים מזווית אחרת, מעניינת במיוחד. חלק מהחוויה הוא החומה עצמה, שבראשה עובר המסלול שלנו. אפשר להתרשם מעובייה ומאבניה המחוספסות ולהציץ על הנוף דרך החרכים והביצורים.


טיילת החומות. להשקיף על ירושלים מלמעלה | צילום: אורן ושמרית נדיר, פליקר

אין אפשרות להקיף את כל העיר העתיקה, אלא צריך לבחור בין מסלול צפוני, שמתחיל בשער יפו ועובר מעל הרובע הנוצרי על כנסיותיו ומנזריו, לבין מסלול דרומי, שאף הוא מתחיל בשער יפו ועובר מעל הרובע הארמני והרובע היהודי ומסתיים סמוך לכניסה אל הכותל המערבי. השילוב של היסטוריה, תרבות, דת, מסורת והליכה רגלית, כל אלה הזניקו את הטיול על חומות העיר העתיקה לראש רשימת הטיולים בישראל.

במקום השני: טיול מחוף הבונים לחוף דור הגיע למקום השני המכובד, בזכות המפרצים הקטנים והנוף הימי הקסום, שנראה יפה במיוחד לעת שקיעה.


ממראות הדרך בין חוף הבונים לחוף דור | צילום: בר עמיר, ויקישיתוף


חיי תרבות עשירים: ניו יורק
ניו יורק לא סתם הגיעה למקום הראשון בקטגוריה הזאת, שבדקה באיזו עיר תמצאו את חיי התרבות העשירים ביותר, היא הותירה את המתחרות האחרות הרחק מאחור. לא קשה להבין את הסיבות לכך: ניו יורק מציעה חיי תרבות עשירים במיוחד, וכל אחד ימצא בה משהו לטעמו. יש בה מוזיאונים מצוינים, מהמובילים בתחומם בעולם, אינספור הופעות מוזיקליות – מקונצרטים של מוזיקה קלאסית, דרך הופעות ג'אז אינטימיות ועד מופעי רוק המוניים, חובבי תיאטרון יכולים לבחור בין הפקות מלוטשות בברודווי להצגות פירנג' חדשניות, ובנוסף, בניו יורק חיים, יוצרים ומציגים בניו יורק טובי האמנים מארצות הברית וממדינות אחרות (גם יוצרים ישראלים). בכל שעה של היום והלילה אפשר למצוא כאן משהו מרתק לעשות או לראות בתחום התרבות – הממוסדת והאוונגרדית.


גלריה בניו יורק. בעיר יש מעל 600 גלריות | צילום:
Julienne Schaer, nycgo.com

במקום השני: ברלין, שבשנים האחרונות הפכה לאחד מיעדי התיירות המובילים באירופה, מוכיחה שגם בתחום התרבות אין לה כלל במה להתבייש. השילוב של תרבות "גבוהה" – מוזיאונים וגלריות אמנות, קונצרטים של מוזיקה קלאסית, בלט, אופרה ועוד, עם סצנה תוססת של תרבות אלטרנטיבית אחראי לבחירתה של ברלין למקום המכובד (ולעובדה שדחקה את לונדון למקום השלישי).


פסטיבל Classic Open Air המתקיים כל קיץ בברלין | צילום: Visit Berlin

היעד המשתלם באירופה: ברלין
באופן מפתיע, עיר שיש בה כל כך הרבה עניין לכל כך הרבה אנשים, היא אכן מקום משתלם במיוחד לביקור. המחירים בברלין נוחים בהרבה מאלה שבבירות אירופיות אחרות, ואפשר למצוא מלונות ברמה גבוהה במיקומים מצוינים במחירים נמוכים במיוחד. בנוסף, העיר מציעה שלל אתרים ואטרקציות שהכניסה אליהם היא בחינם, מה שמוזיל עוד יותר את העלויות. הוסיפו לכך טיסות מוזלות וחבילות נופש אטרקטיביות ותקבלו יעד אירופי משתלם במיוחד.


פארק טירגארטן, נהר השפרה ושכונת מיטה בברלין | צילום: Visit Berlin

במקום השני: השנייה בקטגוריה הזאת היא פראג, בירתה היפה של צ'כיה, שיש אליה חבילות נופש במחירים נוחים במיוחד, וגם מי שמרכיב לעצמו חבילה עצמאית, יגלה מלונות בוטיק איכותיים במחירים טובים.

מסע קולינרי: איטליה
בקטגוריות אחדות ברשימת המאה המרוץ היה צמוד, באחרות היה מנצח ברור. אבל באף קטגוריה לא היה פער גדול כל כך בין המנצח לבין מקום השני כמו בקטגוריית האוכל. והמנצח הגדול הוא המטבח האיטלקי, עם כמעט 45% מהקולות. קל להבין את סוד קסמו של האוכל האיטלקי: הוא מכיל שתיים מהמנות האהובות בעולם – פסטה ופיצה, ובנוסף להן, עוד אינספור מנות טעימות, חלקן פשוטות וקלות להבנה, אחרות מתוחכמות ומורכבות. זהו מטבח שקרוב ללבם ולחכם של דיירי אגן הים התיכון, ואנחנו בהם – עם שימוש נדיב בשמן זית משובח, בזיתים מקומיים, בעשבי תבלין כמו בזיליקום ורוזמרין. הוסיפו לכל אלה את הגבינות המקומיות הנהדרות כמו מוצרלה ופרמזן, את הקפה החזק והטוב ואת הגלידות הנפלאות ותבינו מהו סוד הניצחון. או כמו שידיד, העובד בתחום המזון, אומר: "אכלתי ארוחות נהדרות בצרפת, אבל גם כמה גרועות במיוחד. מעולם לא אכלתי ארוחה גרועה באיטליה".


סוגים שונים של פסטה. וזאת רק ההתחלה…

במקום השני: הרחק מאחורי איטליה, אבל בפער גדול מהמטבח השלישי ברשימה (יוון, למקרה שתהיתם), נמצא האוכל של דרום צרפת, זה המכונה גם המטבח הפרובאנסלי, על שם חבל פרובאנס שבדרום צרפת. גם כאן נעשה שימוש רב במרכיבים ים תיכוניים, כגון שמן זית, ירקות טריים ועשבי תיבול, אבל התוצאה והטעמים שונים לגמרי מאלה שתמצאו באיטליה.


רטטוי, תבשיל ירקות מדרום צרפת

פארק שעשועים: דיסניוורלד, אורלנדו
גם כאן הזוכה הוביל בפער עצום על פני שאר המתחרים, ואין פלא. דיסניוורלד שבאורלנדו הוא הרבה יותר מפארק שעשועים רגיל. המתחם האדיר מורכב מכמה וכמה פארקי שעשועים, פארקי מים, מלונות, מסעדות ועוד. למעשה, אפשר לבלות כאן שבוע שלם בלי לחזור פעמיים לאותה רכבת הרים (אבל למען השפיות שלכם, דאגו לקחת לפחות יום או יומיים חופשיים ממקני שעשועים במהלך אותו שבוע). כל אחד מארבעת פארקי השעשועים בדיסניוורלד (הממלכה הקסומה, אפקוט, דיסני סטודיוס וממלכת החיות) יכול למלא לפחות יום עמוס של בילויים מסחררים, ואם לא די בכך יש כאן גם שני פארקי מים – פארק לגונת הטייפון ופארק סופות השלג – עם שלל מתקנים רטובים ומרעננים. וכדי שלא תצטרכו להרחיק בסופו של יום, בדיסניוורלד יש שלל מלונות בכל הרמות, שגם הם מציעים פעילויות מגוונות לילדים. מה הפלא, אם כן, שדיסניוורלד הוא הבחירה שלכם למקום הטוב ביותר לקחת אליו את הילדים?


רכבת הרים בדיסניוורלד. אין סוף למתקני השעשועים | צילום: Disney ©

במקום השני: פארק השעשועים הוותיק אפטלינג בדרום הולנד. הפארק המוצלח, שנמצא בלבו של יער, טובל בירק ובערוגות פרחים ובנוסף למתקנים ורכבות הרים למתבגרים ומבוגרים, הוא מציע שפע של פעילויות גם לילדים צעירים.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.