תפריט עמוד

מרכז אסיה הוא איזור גדול ממערב לסין ועד הים הכספי, ובהגדרה התיירותית הרחבה עד הים השחור, שהיה שייך לברית המועצות לפני התפרקותה. אין לאיזור מוצא לאוקיינוס (מלבד מערב גאורגיה דרך הים השחור והים התיכון), אבל דרך המשי העתיקה עברה לכל אורכו.

לידיעת הנוסעים למרכז אסיה

עונה מומלצת:
בגאורגיה אין ממש עונות שיא ושפל בתיירות, אבל מומלץ לבקר בה בחודשים יוני עד ספטמבר. באוזבקיסטן, בקזחסטן, בטג'יקיסטן, באזרבייג'ן ובקירגיזסטן כדאי לבקר באביב (בחודשים אפריל עד יוני) ובסתיו (בחודשים ספטמבר ואוקטובר).


דרך המשי היא למעשה סדרה של דרכים יבשתיות וימיות שחיברה בין סין והמזרח הרחוק, דרך קירגיזסטן וטג'יקיסטן של היום, לבין סוריה ותורכיה ומהן לאירופה. סחורות, תרבויות ודתות נעו על פני נתיבי דרך המשי העתיקה שחצו את מרכז אסיה. העוברים בדרך לנו בפונדקי הדרכים של מרכז אסיה והציעו את מרכולתם בשווקים הגדולים של בוכרה וסמרקנד.

נתונים כלליים
מרכז אסיה (אסיה התיכונה) הוא אזור גיאוגרפי ביבשת אסיה. יש כמה הגדרות למדינות הנכללות באזור זה, ואין הגדרה רשמית ומדויקת. ההגדרה השכיחה ביותר מתבססת על שילוב של גיאוגרפיה (המדינות נמצאות בין הים השחור לבין סין), תיירות ועל קבוצות אתניות ותרבויות קרובות. בהתאם להגדרה רחבה זו המדינות הנכללות במרכז אסיה כוללות את מדינות הקווקז – ארמניה, גאורגיה ואזרבייג'ן – ואוזבקיסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן, קזחסטן, וקירגיזסטן. מדינות מרכז אסיה היו רוב שנות המאה ה-20 (עד שנת 1991) חלק מברית המועצות, מה שהשפיע עליהן מאוד בעיקר בשל "מדיניות פיזור האוכלוסייה" שהנהיגו הרוסים.
המרחבים הפראיים של מרכז אסיה, מגבול סין ומונגוליה במזרח ועד תורכיה במערב, הם חלק מהאזור הגיאוגרפי האירנו-טורני. באזור זה משתרע עולמם של שבטים נודדים, פראיים למחצה ולמודי מלחמות וכיבושים.
במרכז אסיה עברו דרכי המסחר הגדולות, בראשן דרך המשי, שבהן הובילו את הטובין של סין ושל הודו לאירופה. על במת האזור הופיעו בתורם מצביאים גדולים – תורכים, סינים, פרסים, יוונים, ערבים, רוסים (לאו דווקא בסדר הזה), והותירו את השפעתם על התרבות המקומית. במרכז אסיה נבנו במרוצת השנים ערים גדולות כמו סמרקנד, בוכרה, חיבה ועוד. אפשר לומר שבמאות
ה-19 וה-20 "אולפו" תושבי האזור הפראיים כשהפכו משבטים נודדים לאזרחי האימפריה הרוסית, חלק מברית המועצות. בשני העשורים האחרונים מגבשות הרפובליקות שהיו חלק מברית המועצות את זהותן.
גבולותיהן האתניים והטבעיים של הארצות האלה אינם חופפים בדיוק את גבולותיהן המדיניים. השונות האתנית והלשונית, כמו גם בעיות אחרות, היוו מרשם למאבקי כוחות מתמידים במרכז אסיה. פאר העבר עומד בניגוד למצבן הקשה כיום, ירדה קרנן התרבותית, הכלכלית והפוליטית של מדינות האזור.

גיאוגרפיה
מרכז אסיה מאופיינת בשטחי מדבר נרחבים, במישורים ובערבות נטולות עצים. אך יש בה גם רכסי הרים, פסגות מושלגות, עמקים פוריים, נהרות, ימות, יערות, נאות מדבר ועוד. בשטחה משתרעים מדבריות כמו קרה-קום בטורקמניסטן (מדינה שמכוסה בכ-90 אחוז מדבריות) וקיזיל-קום באוזבקיסטן ובקזחסטן. בשטחה זורמים נהרות, בהם אמו-דריה, נהר שהתווה את מרבית הגבול הצפוני בין אפגניסטן לטג'יקיסטן, אוזבקיסטן וטורקמניסטן. הוא עובר באפגניסטן, טג'יקיסטן, אוזבקיסטן וטורקמניסטן ונשפך לימת אראל בין אוזבקיסטן לקזחסטן. נהר סיר-דריה נשפך אף הוא לימת אראל והוא זורם בקזחסטן ואוזבקיסטן. ארמניה, גאורגיה, קירגיזסטן, טג'יקיסטן, פקיסטן ואפגניסטן הן הרריות ברובן.

חלק מסיביר נכלל מבחינה גיאוגרפית במרכז אסיה.


אוצרות טבע
מרכז אסיה, כמו גם שאר חלקי היבשת, עשירה בנפט, בגז טבעי, בכרום, בניקל, בברזל, בנחושת, בפחם, באבץ, בעופרת, ביהלומים ועוד. בגדול אפשר לומר שבצפון-מרכז אסיה יש יותר מחצבים מאשר באפגניסטן, בפקיסטן ובטורקמניסטן שנמצאות בדרום.

אקלים
מרכז אסיה היא אזור של אקלים קיצוני, מצד אחד נמצאת בשטחה סיביר, שבה עשויה הטמפרטורה להגיע למינוס 70 מעלות, ומאידך המדבריות שבהן החום בקיץ עלול להגיע גם ל-50 מעלות.
אפשר לחלק את האקלים באסיה לרצועות רוחב, שתואמות מאוד את האקלים בצפון אמריקה. בצפון (בסיביר, בדומה לצפון קנדה) שורר אקלים ארקטי שמאופיין בחורף ארוך וקשה ובקיץ קצר וקר. מתחתיו עוברת רצועת אקלים סובארקטי שמאופיינת בקיצוניות – קיץ קצר אבל עם טמפרטורות גבוהות (אפילו עד 34 מעלות) וחורף עם טמפרטורות נמוכות עמוק מתחת לאפס. מדרום נמתחת רצועת אקלים שמאופיינת בלחות גבוהה, בחורף קשה ובקיץ קצר אך חם (בדומה למזג האוויר במרכז-מערב ארצות הברית). דרומית יש אזורים צחיחים וצחיחים-למחצה, שכן ההרים במרכז אסיה חוסמים את הרוחות הלחות מהים.
אזור מרכז אסיה מאופיין באקלים יבש. בקיץ חם מאוד והחורף קשה ומושלג אך עם מיעוט גשמים (אין הרבה גשם בכל עונות השנה). במידה רבה הנהרות שעוברים במרכז אסיה הם אלו שהתוו את ההתיישבות בה. מרבית האנשים חיים בגדות הפוריות של הנהרות הגדולים שחוצים את מרכז אסיה או למרגלות ההרים. בחלק האסיאתי של רוסיה האוכלוסייה דלילה מאוד, בשל מזג האוויר הקשה.
בפקיסטן שורר אקלים מונסוני המאופיין בגשמי קיץ. ובאזרבייג'ן, ששוכנת לחוף הים הכספי, שורר אקלים סובטרופי עם טמפרטורות נוחות ברוב חודשי השנה.

מארג אתני
בעוד שאפריקה נחשבת למולדת המין האנושי, אסיה נחשבת לערש ההתפתחות שלו. אסיה כולה היא היבשת המגוונת ביותר מבחינה אנושית. במרכז אסיה לבדה יש מאות קבוצות אתניות. פנג'אבים, אזרים, בלוצ'ים, בני אורדו, פשטונים, אוזבקים, טטרים, ארמנים, גאורגים, קזחים, טג'יקים, אוסטים, אבחזים, טורקמנים, קירגיזים ורוסים הם רק חלק מהעמים שחיים במרכז אסיה. משערים שההתיישבות במרכז אסיה החלה לפני 25 אלף עד 35 אלף שנים. מרחב מרכז אסיה היה נתון במרוצת ההיסטוריה להשפעות פרסיות ותורכיות חזקות, שניכרות בתרבות, בארכיטקטורה, בשפה. זהו גם אזור שמאופיין בנדידות של עמים, בעיקר ממזרח למערב (מהודו וממונגוליה בעיקר). מרכז אסיה היה מאוכלס בשבטי נוודים, רועי סוסים ובהמות אחרות, שלחמו זה בזה עד שג'ינגיס חאן השתלט עליהם במאה ה-13, אז הפכה מרכז אסיה לחלק מהאימפריה המונגולית רחבת הידיים. לפניו כבשו את האזור או חלקים ממנו, בין היתר, הפרסים, אלכסנדר מוקדון שליט יוון, הערבים שהביאו עמם את האיסלאם במאה השמינית.
בעת החדשה, ברוב שנות המאה ה-20 היו נתונות מרבית המדינות במרכז אסיה תחת שלטון סובייטי.
שפה: בחלוקה גסה אפשר לומר שישנן שתי קבוצות של שפות דומיננטיות במרכז אסיה: הקבוצה התורכית, קבוצת שפות ממשפחת השפות האלטאיות הכוללת גם את המונגוליות, והקבוצה האיראנית ממשפחת השפות ההודו-איראניות הכוללת גם את השפות הכורדיות. מרבית השפות הן קרובות משפחה של התורכית. הטג'יקית למשל היא קרובת משפחה של הפרסית. באפגניסטן מדברים בפאשטו, הספרותית, ובדארי שהיא פרסית אפגנית. בפקיסטן מדברים באורדו ובאנגלית (זכר לשלטון הבריטי).
הארמנים, שחיו לפני הופעת התורכים על שטחים נרחבים מאוד באזור, נחשבים למיעוט לשוני ולמעשה השפה הארמנית היא ייחודית בעולם (בדומה לשפה הבאסקית שלא ידוע מהם שורשיה).
במדינות שהיו בעבר חלק מברית המועצות עדיין מדברים ברוסית.
דת: רוב תושבי מרכז אסיה הם מוסלמים שמשתייכים לזרם הסונה. הארמנים מתגאים בעובדה שהיו למדינה הראשונה בעולם שקיבלה עליה את הנצרות, עוד בשנת 301. הגאורגים קיבלו עליהם את הנצרות במאה הרביעית. הרוסים הם נוצרים אורתודוקסים.

אטרקציות למטיילים
* גאורגיה נמצאת בצומת שבין אירופה למרכז אסיה והיא מפגש מרתק של מזרח ומערב. ארץ בעלת היסטוריה עשירה, טבע מרהיב, מגוון תרבותי ואוכל משובח. כדאי לבקר בטביליסי הבירה, במנזרי דוד גארג'ה, בעיר גורי, בקותאיסי, בחבל קאחתי עתיר הגפנים, ברכס הקווקז, בהר קאזבק ובכנסיית צמינדה סאמבה שעל פסגתו, במערות אופליסציחה, בבאתומי, בווארדזיה, שבה יותר מ-3,000 מערות חצובות בסלע ובפארק הלאומי בורג'ומי.
* אוזבקיסטן נחשבת לפנינה מרתקת על דרך המשי. עריה השמורות מלאות באתרים כמו מצפֵּי כוכבים, בתי מדרש, מסגדים, בתי מרחץ, חומות וארמונות. הפאר ניכר עדיין מבעד לאלפי אריחים מקרמיקה כחולה וירוקה. כדאי לבקר בטשקנט, בבוכרה, בסמרקנד, בחיבה, בעמק פרחנה ובהר צ'ימגאן. לא תאמינו כמה מטעמים אפשר להכין מבשר כבש.
* בקירגיזסטן מומלץ להגיע לבישקק הבירה וסביבתה, לימת איסיק קול, לעיר אוש, שהיא אחת העתיקות במרכז אסיה. בקצה המזרחי של קירגיזסטן, לאורך הגבול עם סין ועם דרום-מזרח קזחסטן מתנשא החלק הגבוה והיפה ביותר ברכס הרי טיאן שאן. זהו רכס עצום ובו עשרות פסגות בגובה של 5,000 מטר ויותר. חובבי הטיפוס והטרקים מגיעים לפיק פובדי ("פסגת הניצחון"), בגובה 7,439 מטר גובה, בגבול בין קירגיזסטן לסין, ולחאן-טנגרי בגובה 6,995 מטר על הגבול עם קזחסטן. טיאן שאן הוא האזור הטוב ביותר במרכז אסיה לטרקים ולטיפוס הרים.
* טג'יקיסטן מציעה ביקור במעוזים של מסורת פרסית מרהיבה. כדאי לטייל בדושנבה הבירה, בעמק שמסביבה ובשוק שנערך בה מדי יום שני זה מאות שנים, בעיר חוג'נד העתיקה ובהרי פמיר.
* ארמניה היא מדינה קטנה והררית, שפעם השתרעה על שטח נרחב הרבה יותר. ארמניה היא ארץ יפהפייה עם היסטוריה ותרבות עשירות. יש בה מנזרים, מקדשים וכנסיות רבים.
בכל היעדים במרכז אסיה אל תוותרו על השווקים המרהיבים.

 

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.