תפריט עמוד

מרדי גרא: אכול ושתה כי מחר נצום

בניו אורלינס שבדרום ארצות הברית מתקיימת כל שנה חגיגה פרועה של ריקודים, מוזיקה, אוכל והרבה אלכוהול. מומלץ להצטייד במצב רוח מרומם, ללבוש תחפושת עליזה ולהתמרח בצבעי הקרנבל

מרדי גרא, שמתקיים בניו אורלינס שבמדינת לואיזיאנה, הוא אחד הקרנבלים המוצלחים ביותר בצפון אמריקה. במרדי גרא – יום שלישי השמן בצרפתית – מגיעים הנהנתנות והתפרעות לשיאם, בטרם יתחלפו במנהגי אבלוּת הקשורים לצליבתו של ישו. החגיגות הן תערובת עליזה של תהלוכות, תחפושות, מוזיקה נהדרת, אוכל טוב והרבה מאוד אלכוהול. הן נפתחות ביום שלישי, 40 ימים לפני חג הפסחא – היום האחרון בו מותר לאכול בשר (בתקופה שלפני חג הפסחא יש נוצרים הנוהגים להתנזר מבשר).

ביום המארדי גרא נערכות תהלוכות שונות לאורך שדרת סנט צ'רלס, בהנהגתם של מועדונים מיוחדים הנקראים Krewes. בתהלוכות צועדים חבורות אנשים בתלבושות ססגוניות, תצוגות ענק על גבי עגלות מקושטות ותזמורות המנגנות מוזיקה עליזה ומרקידה. בין הקבוצות העיקריות שצועדות בתהלוכות אפשר לציין את תהלוכת זולו, שמציגה ביקורת חברתית על השוויון בין קבוצות אתניות שונות באמריקה, ואת תהלוכת רקס, שבמרכזה צועד מלך הקרנבל – דמות מפורסמת שזהותה נשמרת בסוד עד לתחילת החגיגות. המצעדים והתהלוכות מתחילים בשעה שמונה בבוקר, אבל הצועדים והקהל מתחילים להתקבץ עם עלות השחר כדי להיכנס למצב רוח הולם ורבים נשארים לשמוח ברחובות גם אחרי שהצועדים והנגנים עזבו. חלק בלתי נפרד מאירועי התהלוכות הוא זריקת חפצים קטנים ונוצצים מהעגלות אל עבר הקהל החוגג. אם תפסתם מחרוזת, מטבע, אגוז צבוע או כפתור מבריק – שמרו עליו למזכרת. אם לא הצלחתם לתפוס, ההמלצה היא לא לנסות להרים את הפריט הנוצץ מעל הכביש או המדרכה, שכן יש סיכוי טוב שמישהו ידרוך לכם על האצבעות…

אחת מהתהלוכות העליזות המתקיימות לאורך שדרת סנט צ'רלס | צילום: EauClaire Media

חלק בלתי נפרד משמחת היום הם הנשפים והמסיבות הנערכים ברחובות ובבתים, כשאת הנשף המרכזי מארחים מלך ומלכת הקרנבל. בנוסף, מתקיימות פעילויות שונות של מועדונים, בהם מועדון של קהילת הגייז שתופס מקום מרכזי ומשמעותי בחגיגות המרדי גרא.

מקור הקרנבל והתהלוכות הגדולות הוא משנת 1857, תקופה של נשפי מסכות של החברה הגבוהה הצרפתית בניו אורלינס. מנהג הקרנבל שנשמר עד היום הוא להתחפש לדמויות אקטואליות של פוליטיקאים ומפורסמים ולקיים מופעי סאטירה להמונים. הצבעים השולטים במרדי גרא הם סגול, ירוק וזהב, וכדי להיכנס לאווירה הכלללית מומלץ מאוד ללבוש תחפושות בצבעים האלה, או לפחות לצבוע בהם את הפנים. אם אתם ביישנים וצנועים, מילת אזהרה: במהלך החגיגות לא נדיר לפגוש נשים חשופות חזה וגברים שמנסים לחשוף את כל השאר, בטרם ייעצרו על ידי השוטרים.

מידע מעשי
השנה (2012) המרדי גרא מתקיים ב-21 בפברואר, אבל החגיגות מתחילות עוד לפני כן בסדרה של חגיגות, נשפים ומסיבות. במשך כל חודש פברואר כמעט בלתי אפשרי להשיג חדר במלון ברובע הצרפתי של העיר, ואם התמזל מזלכם ומצאתם מלון במיקום טוב סביר להניח שתידרשו להזמין חדר לפחות לארבעה לילות. מידע על מלונות פנויים בניו אורלינס באתר האינטרנט. מידע רב על הקרנבל, כולל ההיסטוריה שלו, מסלולי התהלוכות, אתרי מסיבות, התנהגות מומלצת וטיפים להנאה מרבית מהחגיגות באתר האינטרנט הרשמי של המרדי גרא.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.