תפריט עמוד
בנובמבר 2003 הודיעו ראשי הצי האמריקאי בבסיס חיל הים שבמחוז ונטורה (Ventura), קליפורניה, על תוכניתם להפיק ביו־דיזל משמן בישול שעטף בנאמנות צ'יפס אמריקאי גאה. המטרה: לחסוך כסף ולספק דלק נקי לכלי רכב בבסיס המשתמשים בדיזל.
לא כמו ששמו מרמז, בביו־דיזל אין רכיבי נפט. זהו דלק אלטרנטיבי, המשמש באופן דומה לדיזל, אך עשוי משמן המופק מסויה, עצי דקל, זרעי קנולה ומוצרי חקלאות נוספים. הוא לא רעיל, הוא מתפרק ביולוגית ועובד בכל מנוע דיזל ללא צורך בהתאמות מיוחדות, למעט התאמת פילטר במנועים ישנים.
בתהליך כימי שמתרחש במתקן לעיבוד והפקת ביו־דיזל ייהפך כל השמן המשומש בבסיס לדלק נקי. התהליך מאפשר לצי לפתור את בעיית הטיפול בפסולת המטבח, לתדלק חלק מרכבי הבסיס ללא תלות בדלק מיובא ולזהם פחות את הסביבה.
ההערכה היא כי הבסיס יפיק כמעט ארבעה מיליון ליטר ביו־דיזל בשנה. עשרים אלף מהם מיועדים לשימוש פנימי והשאר ישמשו את הפארק הלאומי צ'אנל איילנדס (Channel Islands) במטרה להפכו נקי מתוצרי נפט וכן את מחוז ונטורה לצרכים שונים. מתקן דומה כבר משמש מערכות אזרחיות בלאס וגאס ובאוסטרליה ועכשיו, מקווה נציג חברות הביו־דיזל בקליפורניה, הוא ישמש גם במערכות צבאיות בעולם.
ביו־דיזל אינו חידוש אמריקאי: באירופה נמכרים מדי שנה 1.9 מיליארד ליטר ביו־דיזל, מרביתם תוצר של שמן קנולה. בארצות הברית דווקא מעדיפים לרוב מנועי בנזין ומשתמשים מדי שנה רק ב־56.8 מיליון ליטר ביו־דיזל, רובו עשוי מסויה; אבל ייתכן שיש שינוי במגמה: בשלוש השנים האחרונות גדל שם השימוש בביו־דיזל ביותר מאשר פי שבעה. העלייה בביקוש הביאה איתה כמובן ירידת מחירים דרמטית: מ־1.6 דולר לליטר לחצי דולר בלבד.
בינתיים, בדרום היבשת, מדענים ברחבי ברזיל כבר מפיקים ביו־דיזל מבוטנים, דקלים, סויה וצמחים נוספים. במסגרת ניסוי בריו דה ז'נירו, שש משאיות לאיסוף אשפה משתמשות במנועים הצורכים דלק שמשלב שמן סויה ושמן ירקות. את השמן תורמת לא אחרת מאשר חברת מקדונלד'ס. רבים רואים בכך תרגיל ביחסי ציבור וניסיון של מקדונלד'ס לכפר על אחריותה לכריתת יערות לצורך גידול בקר להמבורגרים. זו הסיבה לכך שחוקרים אחדים בברזיל מכנים את הדלק הזה "מק־דיזל".
חסרונות הביו־דיזל דומים לאלו של הדיזל הרגיל – ביצועי המנוע עצלים משהו והתפקוד במזג אוויר קר במיוחד יעיל פחות מאשר בטמפרטורות חמות. עם זאת, הכנסה נמוכה לנפש ותמריצים אותם מתכננת לתת ממשלת ברזיל יעניקו לביו־דיזל דחיפה חזקה כתחליף זול וידידותי יחסית לסביבה.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...