תפריט עמוד

מקומות מפתיעים לצפייה בשלכת

לא חייבים להצטופף עם ההמונים בכבישי ניו אינגלנד בשביל ליהנות משלכת צבעונית ומרהיבה ביופייה. כמה מקומות בצפון אמריקה, אירופה ואסיה בהם אפשר ליהנות משלכת יפה במיוחד

הסתיו הוא ככל הנראה העונה הכי פוטוגנית. במדינות בהן יש סתיו אמיתי, קשה שלא להתרגש למראה העצים שמשנים את צבעם לאדום ולזהוב, וקשה לגבור על הפיתוי לדרוך שוב ושוב על מצע של עלים יבשים שמתפצחים תחת הרגליים. קל להבין מדוע מקומות שמפורסמים בשלכת יפה הופכים לפופולריים כל כך בסתיו. השלכת הכי מפורסמת בעולם היא זו של ניו אינגלנד, והמוני תיירים מציפים את שש המדינות שבצפון-מזרח ארצות הברית בעונה זו של השנה. אבל לא חייבים לנסוע לניו אינגלנד בשביל ליהנות משלכת יפה. הנה שישה יעדים נפלאים לטיולי שלכת, עם כל מה שצריך – התפאורה המתאימה, הצבעים הנכונים, האווירה הסתווית המושלמת – רק בלי הצפיפות והדוחק:

הרי הסמוקי הגדולים, טנסי וקרוליינה הצפונית

הפארק הלאומי הרי הסמוקי הגדולים (Great Smoky Mountains) הוא הפארק הלאומי הפופולרי ביותר בארצות הברית, אבל למרות זאת, רק ישראלים מעטים מגיעים אליו. בפארק יש 16 פסגות שגובהן עולה על 1,800 מטר, יערות עבותים, נחלים ומפלים, מגוון גדול של בעלי חיים ויותר מאלף קילומטר של שבילי הליכה. בסתיו יש להוסיף לכל אלה את השלכת שצובעת את העצים בזהוב, כתום, צהוב ואדום ואינה נופלת ביופייה מן השלכת המפורסמת של ניו אינגלנד. השלכת של הרי הסמוקי הגדולים יפה במיוחד בשל המגוון העצום של עצים נשירים בפארק, שקשה לראותו במקומות אחרים. במקומות הגבוהים בפארק, שם מזג האוויר מזכיר את זה של ניו אינגלנד, אפשר לראות כבר באמצע ספטמבר את העלים של עצי הלבנה, האשור והאדר משנים את צבעם, ואילו במקומות הנמוכים יותר השלכת מתחילה לרוב בתחילת אוקטובר, ומגיעה לשיא מאמצע אוקטובר ועד תחילת נובמבר. שלכת יפה במיוחד אפשר לראות כשנוסעים בדרך Clingmans Dome Road או ב-Blue Ridge Parkway. כדאי לקחת בחשבון שהפארק מאוד פופולרי בסתיו ולכן מוטב לטייל בו באמצע השבוע כדי להימנע מצפיפות.

תחילת הסתיו בהרי הסמוקי הגדולים

תחילת הסתיו בהרי הסמוקי הגדולים | צילומים: שאטרסטוק

אם אתם כבר פה: מופע שלכת מרהיב יש גם בפארק הלאומי שננדואה (Shenandoah National Park) שבווירג'יניה השכנה. מי שיסע בין אמצע אוקטובר לאמצע נובמבר בדרך סקייליין דרייב (Skyline Drive), אחת מדרכי הנוף היפות בארצות הברית שנמתחת לאורך 165 קילומטרים בשטח הפארק, יגלה קלידוסקופ ססגוני של אדום, צהוב, זהוב וחום בעצים שלאורך הדרך.

לטנסי ולמדינות השכנות יש עוד מה להציע בסתיו חוץ משלכת: זוהי תקופת קטיף התפוחים, ובאזור כולו מתקיימים הרבה אירועים סובבי תפוחים: קטיף תפוחים עצמי, פסטיבלי תפוחים ותחרויות בסגנון "פאי התפוחים הגדול ביותר". מרבית האירועים מתקיימים בווירג'יניה, בירת התפוחים של ארצות הברית, אבל גם בטנסי, צפון קרולינה וג'ורג'יה יש הרבה אירועים ופסטיבלים. בתקופה זו של השנה מתקיימים בטנסי ובמדינות השכנות ירידי סתיו רבים, עם מתקני שעשועים לכל המשפחה, תערוכות חקלאיות, תחרויות בישול, מרוצי חזירים ודוכני אוכל בשפע.

כביש מוקף בצבעי שלכת בפארק הלאומי שננדואה

כביש מוקף בצבעי שלכת בפארק הלאומי שננדואה

אספן, קולורדו

אתר הסקי היוקרתי אספן (Aspen), זוכה להמוני מבקרים שמגיעים לגלוש במדרונות הסקי בחורף ולטפס על ההרים בקיץ. בין לבין, בסתיו, האזור מתרוקן מהמוני התיירים, המחירים במלונות צונחים, המסעדות מציעות ארוחות משתלמות במיוחד, השקט והשלווה חוזרים לאספן ונופי השלכת מרגשים לא פחות מהנופים החורפיים המושלגים. העץ הבולט ביותר באזור הוא כמובן עץ הצפצפה (Aspen), שהחל מאמצע ספטמבר ועד לאמצע אוקטובר עליו משנים את צבעם מירוק לזהוב, צהוב וכתום. לא רק עצי צפצפה יש באזור אלא גם עצי אדר ואלון, ויש הטוענים שהשלכת באזור היא היפה ביותר בכל מערב ארצות הברית.

צבעי שלכת מקיפים את פסגות המרון בלס ליד אספן

צבעי שלכת מקיפים את פסגות המרון בלס ליד אספן

יש כמה מקומות בהם מומלץ במיוחד לצפות בשלכת באזור אספן, אבל כמעט שאין חולקים על כך שאת השלכת היפה ביותר רואים ביער הלאומי וויט ריבר ( White River National Forest). יער עבות שבתוכו זורם הנהר הלבן, והוא מפורסם ב-Maroon bells, שתי פסגות פוטוגניות להפליא שמשתקפות במי אגם מרון שלמרגלותיהן ויוצרות את אחת מתמונות הנוף הכי יפות של קולורדו.

אם אתם כבר פה: מזג האוויר הסתווי מאפשר ליהנות משלל פעילויות בחיק הטבע, כמו טיפוס הרים, טיולי הליכה או רכיבה על אופניים. חובבי הקולנוע ייהנו מפסטיבל הסרטים שמתקיים באספן בסוף ספטמבר.

מונטריאול, קנדה

בדומה לניו אינגלנד, מחוז קוויבק, במזרח קנדה, נחשב לאחד המקומות הטובים בעולם לצפייה בשלכת, עם יערות עבותים ואינספור עצי אדר שמשנים את צבעם בעונה זו של השנה. אבל לא חייבים לצאת לטבע בשביל ליהנות משלכת בקוויבק, שלכת עירונית נהדרת אפשר לראות גם במונטריאול היפה, העיר הגדולה במחוז. באמצע ספטמבר העלים כבר מתחילים לשנות את צבעם לצהוב, זהוב, כתום ואדום, ובתחילת אוקטובר כבר אפשר לראות בפארקים ובגנים של העיר מופע שלכת מרהיב, שנמשך עד סוף החודש ולעיתים נכנס גם לתוך נובמבר. בכל אחד מהגנים והפארקים של העיר אפשר ליהנות ממראה העצים בשלכת, אבל יש כמה נקודות שבהן השלכת מרהיבה במיוחד, כמו הגן הבוטני של מונטריאול, פארק ז'אן דראפו, והר רויאל הסמוך לעיר, שמציע לדעת רבים את השלכת היפה ביותר. אחת מתצפיות השלכת המפתיעות ביותר נמצאת בבית הקברות של הר רויאל, פינת חמד יפה ופסטורלית כל השנה, עם עצי לילך יפני, עוזרד וערמונים שמעניקים לה מראה יפה במיוחד בסתיו.

שלכת עירונית במונטריאול

שלכת עירונית במונטריאול

אם אתם כבר פה: פסטיבלי הקיץ הגדולים של מונטריאול כבר נגמרו, אבל גם בסתיו יש לא מעט אירועים, כמו אירוע הפנסים הסיני (Magie des lanterns) המרהיב ביופיו שמתקיים בגן הבוטני של מונטריאול מדי שנה בין ספטמבר לנובמבר. פסטיבל נוסף הוא Pop Montreal, שכולל הופעות מוזיקליות, הקרנות של סרטים, תערוכות , סדנאות אמנות לילדים ושוק פשפשים. העיר מציעה עוד הרבה פעילויות סתוויות, כמו קטיף תפוחים וקטיף דלועים.

עצי האדר (מייפל) נצבעים בסתיו בצבעי שלכת יפהפיים במיוחד

עצי האדר (מייפל) נצבעים בסתיו בצבעי שלכת יפהפיים במיוחד

פיימנוטה, איטליה

לא חייבים לחצות את האוקיינוס האטלנטי כדי ליהנות משלכת יפהפייה. גם באיטליה יש שלכת נפלאה, על אף שהיא לא מזכירה את השלכת של ניו אינגלנד עם עצים נשירים רחבי עלים שמשנים את צבעם לאדום וכתום. השלכת האיטלקית מתאפיינת דווקא בכרמים, שבתקופת הסתיו נצבעים בצהוב. שלכת יפה אפשר לראות באתרי התיירות הפופולריים כמו טוסקנה, אבל בסתיו כדאי מאוד להגיע לאזור פיימונטה (Piemonte) בצפון איטליה, שמציע נופים יפים של גבעות רכות, כרמים ויקבים, ערים עתיקות וטירות מרשימות, וגם את טורינו – הבירה האלגנטית של החבל. בסתיו הכרמים נצבעים בצבעי שלכת של אדום, כתום וזהוב על כל גווניהם האפשריים, מה שמקנה לאזור מראה רומנטי במיוחד.

בסתיו הכרמים במחוז פיימונטה נצבעים בצבעי שלכת מרהיבים

בסתיו הכרמים במחוז פיימונטה נצבעים בצבעי שלכת מרהיבים

אם אתם כבר פה: אין עונה טובה יותר מהסתיו לביקור בפיימונטה, ובמיוחד אם אוכל ויין מהווים חלק בלתי נפרד מהטיול שלכם. זהו זמן בציר הענבים, ובחודש אוקטובר מתקיימים באזור פסטיבלי יין רבים. בתקופה זו מתקיימות ברחבי פיימונטה גם חגיגות אוכל רבות, כמו פסטיבל פטריות הכמהין הלבנות באלבה או סלון הטעמים (Salone del Gusto) – תערוכת אוכל שמוקדשת לאוכל איטי ומקומי שמתקיימת בטורינו באוקטובר אחת לשנתיים.

בוואריה, גרמניה

מרבית תיירי השלכת שמגיעים לגרמניה נוהרים לדרך היין, עם הכרמים שמשנים את צבעם בסתיו. בוואריה מושכת תיירים בסתיו בעיקר בשל פסטיבל הבירה, האוקטוברפסט, שמתקיים במינכן, אבל מי שמגיע לאזור בתקופה זו של השנה מגלה שהסתיו יפה לבוואריה: השלכת מהווה רקע הולם לנופי הכפר של בוואריה, עם כרי המרעה, הפרות המלחכות עשב והבתים המתוקים להפליא. גם הטירות המרשימות של בוואריה, כמו טירות נוישווינשטיין, זוכות למראה דרמטי במיוחד כשהן מוקפות בתפאורה של עצים בשלל צבעים. צבעי השלכת של בוואריה היוו השראה לצייר ואסילי קנדינסקי, שצייר ב-1908 את הציור "סתיו בבוואריה" המוצג במרכז פומפידו בפריז. מי שלא רוצה להתרחק מהעיר יכול ליהנות משלכת נהדרת גם במינכן, בטיול רגלי לאורך נהר האיסר שחוצה את העיר, או בבילוי נינוח בגן האנגלי רחב הידיים.

טירת נוישווינשטיין מוקפת בתפאורה דרמטית של שלכת

טירת נוישווינשטיין מוקפת בתפאורה דרמטית של שלכת | צילום: gerdragon, flickr

אם אתם כבר פה: פסטיבל הבירה Oktoberfest מתקיים מדי שנה במשך עשרה ימים בספטבר-אוקטובר, ומושך המוני תיירים מכל רחבי העולם. בתכנית: 14 אוהלי בירה של מבשלות מקוימיות שבהם הבירה נשפכת במים, נקניקיות צלויות, תהלוכות פולקלור ססגוניות, קונצרטים תערוכת חקלאות והרבה מתקני שעשועים לילדים. לצד פסטיבל הבירה, מתקיימים בסתיו פסטיבלים יותר קטנים ואינטימיים בערים הקטנות ובעיירות. בפרנקוניה, למשל, מתקיימות בתקופה זו של השנה עשרות חגיגות יין בכפרים ובעיירות.

שמורת גיודז'אי גואו, סין

שמורת גיודז'אי גואו (Jiuzhaigou) שבצפון חבל סצ'ואן נחשבת לשמורת הטבע היפה בסין, ויש הטוענים שהיא אחת מהשמורות היפות ביותר בעולם כולו. לא קשה להבין מדוע: בשטח השמורה המיוערת יש אינספור אגמים, בריכות ומפלים בצבעי כחול, ירוק וטורקיז, הרים מיוערים וצמחייה ירוקה ועבותה. בסתיו, יופייה של השמורה הופך לעוצר נשימה ממש, כשלבליל הצבעים של הצמחייה והמים מתווספים העלים שמשנים את צבעם מירוק לצהוב ואז לאדום, ומשתקפים בצורה מושלמת במים הצלולים. השלכת בשמורה נמצאת בשיאה בחודש אוקטובר, ומושכת למקום תיירים ומקומיים רבים.

עצים בשלכת משתקפים במי אגם בשמורת גיודז'אי גואו

עצים בשלכת משתקפים במי אגם בשמורת גיודז'אי גואו

אם אתם כבר פה: בייג'ינג היא תחנת חובה לכל מטייל בסין, וגם בקרבתה אפשר ליהנות משלכת יפה. במרחק 28 קילומטרים מצפון מערב לעיר נמצא פארק שיאנגשאן (Xiangshan), ובו נופים יפים של חורשות אורנים וגבועת מיוערות עם עצי מייפל. בסתיו העלים משנים את צבעם לאדום והמראה מרהיב ביופיו. מדי שנה, מאצע אוקטובר ועד תחילת נובמבר, מתקיים במקום פסטיבל העלים האדומים. שלכת יפה יש גם באזור בדלינד, הקטע הפופולרי ביותר של החומה הסינית שסביבו יש יער גדול ויפה. הזדמנות מצוינת לשלב טיול על החומה עם ביקור ביער. השלכת באזור מגיעה לשיאה בחודש אוקטובר. בנוסף לצפייה בשלכת, אחת מהפעילויות האהובות בייג'ין בסתיו היא קטיף של פירות טריים במטעים המקומיים.

לקריאה נוספת: סתיו אירופי – תפוחים, ערמונים ושלכת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.