תפריט עמוד

ביקור במקאו

מקאו מוכיחה שיחסי ציבור חשובים יותר מכל דבר אחר. היא משווקת כעיירת נופש והימורים עם עבר פורטוגזי עשיר. פרוספקטים צבעוניים קורצים לתייר ומציעים לו כנסיות מרהיבות, ארכיטקטורה פורטוגזית ואיחוד חד-פעמי בין התרבות הסינית לבין התרבות המערבית. והמציאות?

במציאות, אם אינכם מגיעים כדי להמר בבתי הקזינו, אין כל-כך טעם להגיע למקאו. אם אתם כבר נמצאים בהונג-קונג, ורוצים לברוח מהערפיח ומגורדי השחקים, אפשר להעביר כאן יום אחד רגוע. מעבר לזה, אין מה לחפש במקאו.
מוקף בבנייני מגורים אפורים ומתפוררים, הרובע ההיסטורי של מקאו שוכן בלב האי. מרציף המעבורות מומלץ לקחת אוטובוס ישירות לכיכר הסנאט (Largo do Senado). הכיכר, שמרצפותיה מעוצבות בתבנית של גלים שחורים ולבנים, יפה גם ביום וגם בלילה ונראה שזה האזור היחיד שבו לא רק השאירו את המבנים הפורטוגזים על תילם, אלא אף שימרו ושיפצו אותם.
במרכז הכיכר ניצבת כנסיית סט. דומיניק. כמו כל הכנסיות בעיר, היא משופצת ומעוצבת בצבעי פסטל בהירים. במקרה הגענו למקאו ב-Easter Sunday ולמזלנו נכנסנו לכנסייה בדיוק באמצע חזרות של המקהלה המקומית. המקהלה, מלווה בתזמורת מלאה, הייתה מעורבת. במקאו חיים היום כ-220,000 קתולים, וחלק מהם צאצאים של המתיישבים הפורטוגזים.
צפונית לכיכר הסנאט נמצאים שרידיה של כנסיית סט. פול, מסמליה הבולטים של העיר. הכנסייה, שנבנתה מעץ בסוף המאה ה-16, נשרפה עד היסוד ב-1835 ורק חזית האבן שלה שרדה. מדרגות רחבות מובילות לחזית בת חמש הקומות. מאחוריה משתרעת רחבה קטנה ומדרגות שמובילות לשני חדרים תת-קרקעיים. באחד נמצאים שרידיה של קריפטה עליה התיירים הסיניים מטילים מטבעות למזל, ובשני אוסף קטן ודל של חפצי דת וציורים שניצלו מהאש שכילתה את הכנסייה.

בצמוד לשרידי הכנסייה נמצא שביל מטפס שמוביל למצודת הגבעה (Fortaleza de Monte). מכאן ניתן להשקיף על העיר ולראות באיזו קלות יכולות בנייה סינית והזנחה ארוכת שנים להפוך מושבה פורטוגזית גאה לעוד עיר סינית אפורה. כאן נמצא גם מוזיאון מקאו החביב. אולמות התצוגה מציגים את חיי התושבים, הן הסינים והן הפורטוגזים, מייסוד המושבה ועד לתחילת המאה העשרים. התצוגות מושקעות ומלוות בהסברים בסינית, פורטוגזית ואנגלית, אך כמו כל מוזיאון היסטוריה אחר בו ביקרנו בסין, גם כאן אין כל התייחסות למה שקרה אחרי העשור הראשון של המאה העשרים.
ברגע שיוצאים מהתחום הצר שמסומן במפות כאזור ה-World Heritage, עוזבים את המושבה הפורטוגזית וחוזרים לעיר הסינית הלחה. אחרי חצי שעה של שיטוט ברחובות אפורים ומוזנחים הגענו בטעות לכנסיית סט. ג'וסף, אחת משלוש כנסיות ישועיות מדרום לכיכר הסנאט. הכנסייה, שעמודיה נצבעו בלבן וקירותיה בכתום פסטלי, עמדה ריקה למעט מתנדבת שהסבירה לנו מעט על ההיסטוריה של הכנסייה. היא בתורה שאלה אותנו על כנסיות בישראל והופתעה לשמוע שהן לא צבועות בגווני פסטל של ירוק, כתום וצהוב.
בעצתה של המתנדבת המשכנו לשתי הכנסיות האחרות במשולש. השיפוצים בכנסיית סט. לורנס הסתיימו רק לפני שנה, והופתענו לראות שמשני צדי המזבח נתלו ארבע כרזות צהובות ועליהן פתגמים בסינית. בראש השנה הסיני נהוג לתלות כרזות כאלו, שנקראות dui lian, מסביב לדלת הכניסה (גם אנחנו תלינו dui lian אדום סביב דלת הדירה שלנו), אך מעולם לא ראינו שילוב כה קיצוני בין הדת הסינית העממית לבין הנצרות הקתולית. שאלנו מתנדבת מקומית למשמעותן והתאכזבנו לגלות שמדובר בסיסמאות קתוליות שגורות, כגון "משפחות שמתפללות ביחד נשארות ביחד".
לכנסייה האחרונה במשולש, סט. אוגוסטין, נאלצנו להידחף. הגענו בדיוק בשעת המיסה וכל האוכלוסיה הפיליפינית של מקאו הגיעה כדי לשמוע את הדרשה החגיגית לקראת חג הפסחא, שנישאה באנגלית.

את היום שלנו במקאו סיימנו בשכונת Lan Kwai Fong שנמצאת בדיוק בתווך בין כיכר הסנאט לבין משולש הכנסיות הישועיות. מדובר בסריג של סמטאות צרות עמוסות במסעדות. מאפיות ודוכנים גדושים בתיירים מכרו את המעדנים המקומיים של מקאו: רצועות דקות של בשר מטוגן, עוגיות קטנות משקדים טחונים ופשטידות ביצים זעירות.
ב-Lan Kwai Fong הרגשנו בבית. הריחות מהמסעדות הסיניות הקטנות היו מוכרים ומרגיעים וכמעט לא שמנו לב למכוניות שבקושי אך בהתמדה השתחלו בין הולכי הרגל. כאן, במסעדת Fat Siu Lau 2, הבנו מדוע בכל זאת כדאי היה לבקר במקאו. נכון, למי שהיה באירופה מקאו נראית כמו חיקוי עלוב. אבל עבור מי שגר בסין, זאת הזדמנות פז לאכול אוכל פורטוגזי, ועוד עם סכין ומזלג.

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהונג קונג

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

עסקים בהונג קונג: בין שקט לסערה
עסקים בהונג קונג: בין שקט לסערה

הונג קונג עומדת בסוף 2019 בצומת דרכים: הממשל הסיני מפעיל סיפוח זוחל שלה והצעירים מציפים את הרחובות בהפגנות ובאלימות ובעיקר בפחד רב מפני הבאות. זהו עדיין מרכז פיננסי ועסקי בינלאומי, עם הזדמנויות עסקיות עצומות, אבל העתיד לוט בערפל. ...

טיול בהונג קונג: טיפים והמלצות
טיול בהונג קונג: טיפים והמלצות

גם אם הונג קונג היא רק נקודת עצירה בטיסה שלכם למזרח אסיה, מומלץ בחום לשהות בה לפחות יומיים לפני שתמשיכו הלאה. אז מה עושים באי עם קו הרקיע האייקוני, תרבות סינית ואנגלית שמתערבבות זו בזו ויותר שווקים ומרכזי ...