תפריט עמוד

מצלמות וציוד צילום – מה כדאי לבחור

יותר ויותר אנשים מתייחסים לצילום ברצינות רבה והם רוצים לדעת באיזו מצלמה לבחור ומה הציוד הנלווה הנחוץ. כמה טיפים שיעזרו לכם לארגן את תיק הצילום הנכון והמתאים ביותר עבורכם

בין אם אתם מצלמים ליד הבית או רוצים להצטייד במצלמה לקראת טיול, חשוב לדעת איזה ציוד צילום יתאים לכם ביותר. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות סדר בתיק הצילום שלכם.

נתחיל באלו שמעוניינים לסחוב כמה שפחות ורוצים להשיג כמה שיותר: עבורם יש מצלמות קומפקטיות דוגמת canon sx700 שמציגות יכולות זום מרשימות במיוחד בגוף בגודל של חפיסת קלפים, נוחות גבוהה ומצלמה שנכנסת בקלות כמעט לכל מקום. לעומתם, יש את אלו שרוצים להרגיש מצלמה ביד ולהשיג את נוחות האחיזה הטובה כמו במצלמות מקצועיות, אך אינם מעוניינים להוצאה הכרוכה בכך. עבורם יש מצלמות גדולות יותר המספקות אחיזה נוחה לצד זום חזק במיוחד כמו canon sx50is, שעליה ועל יכולותיה דובר רבות.

לציוד צילום איכותי וייעוץ מקצועי בנושאי צילום וציוד לחצו כאן >>


canon sx700, יכולות זום מרשימות במצלמה בגודל של חפיסת קלפים

יתרונן של מצלמות אלו הוא בזום החזק שלהן, אך חסרונן הוא בחיישן הקטן שבתנאי אור קשים עלול לספק תוצאות בינוניות. לאלו שמעונינים במצלמות קטנות, אך שאינם רוצים להתפשר על איכות ניתן למצוא מצלמות דוגמת Canon G16 או Canon G1X II, בעלות החיישן הגדול והאופטיקה מהגבוהות ביותר.

לצד מצלמות הרפלקס המוכרות מתפתחת מגמה של מצלמות ללא מראה. מצלמות אלו מציגות את התמונה על מסך המצלמה באופן קבוע, בדיוק כמו מצלמות קומפקטיות, או בעינית על מסך קטן. אלו מצלמות המשתמשות בחיישן זהה או דומה לחיישנים הקיימים במצלמות ה-DSLR. היתרונות שלהן הוא בגודלן הקטן, שמתאפשר הודות לצמצום החלקים הנעים, היות שהן לא משתמשות במראה, מה שמעלה את יכולות הפוקוס בזמן צילום וידאו ומהירות צילום הרצף (burst). לצד היתרונות יש את החסרון הזמני של היצע העדשות המוגבל שלהן, אך זה דבר שמשתנה במהירות, וכן קיימים לחלק מהמצלמות מתאמים שנותנים פתרון בתיאום בין עדשות מחברות שונות לגופים שונים. בנוסף, לחלק מהמצלמות הללו, כמו Samsung nx300, יש יכולות WiFi המאפשרות לצלם להעביר תמונות ישירות לאתר או לרשתות חברתיות, כמו גם להעביר לטלפון תמונות ואפילו לשלוט במצלמה ישירות מהסמארטפון באמצעות אפליקציה ייעודית.


Samsung nx300. אפשר להעביר תמונות מהמצלמה ישירות לרשתות חברתיות

בגלל יכולות הצילום הגבוהות של מצלמות אלו ויכולות צילום הוידאו המרשימות שלהן, הן דורשות מהירות תעבורה גבוהה של מידע. אם בעבר היינו נוהגים לחסוך בנפח ולקנות כרטיסים קטנים, כיום הנטייה היא הפוכה ומומלץ לרכוש כרטיסים בנפחים גדולים – 16 או 32 גיגה ומעלה. יש לציין שמעל 64 גיגה יש לוודא שקורא הכרטיסים שלנו תומך בכרטיסי sdxc כדי שנוכל בהמשך להוריד את התמונות למחשב או לגיבוי אחר, וזאת בכדי שיוכלו להכיל את סרטי הוידאו שנצלם ואת קבצי התמונות שגדלו גם הם. אני ממליץ לרכוש כרטיס של חברה מוכרת, כמו sandisk lexar, שמספקות כרטיסים אמינים וטובים ולרכוש אותם מחנויות מוכרות שיספקו אחריות על הכרטיסים במידת הצורך. אין מקום חשוב יותר מזה כדי לומר – היזהרו מחיקויים. כרטיס תקול יכול לגרום לאובדן של תמונות חשובות מהטיול ולעוגמת נפש רבה שמתלווה לאובדן זה. ודאו שאתם מגבים את תמונותיכם בכל עת שאפשר. מעבר לכך, כרטיס טוב, מהיר ואיכותי יחסוך למצלמה ולכם זמן סוללה, היות שהמצלמה תשקיע פחות זמן בהעברתה לכרטיס.

לאלו שנהנים לקחת איתם את האופטיקה הטובה ביותר, שמוכנים להשקיע בציוד טוב, קיימות מצלמות הרפלקס או dslr. אלו מצלמות שניתן להחליף בהן עדשות לצורך התאמה מקסימלית לצרכי הצלם. אופן הצילום בהן הוא על ידי מבט דרך העינית, למרות שניתן כיום להביט דרך המסך, אך צורה זו גוזלת סוללה ומאטה מאוד את המצלמה בגלל שיטת העבודה של המצלמה המצריכה עבודה עם המראה. יש שני כיווני בחירה: הראשון, מצלמות עם חיישן בגודל מלא, כמו Nikon D800/D810/D610 או Canon 5d mark III / 6D, מצלמות שמספקות את איכות התמונה מהטובות ביותר שניתן להשיג היום. כמובן שלמצלמות אלו יש לצרף עדשות איכותיות בהתאם, כמו 24-70 ו 70-200 2.8. עדשות אלו ודומות להן נועדו להעביר את כמות האור ואת המידע האופטי הנדרש לחיישנים על מנת לספק לנו את התוצאה הטובה ביותר. אך איכות מגיעה עם מחיר, גם מחיר הציוד שאינו זול וגם משקל. מצלמות כאלו אינן זולות ומשקלן ומשקל העדשות שלהן יחסית גבוה.


Nikon D810 דוגמה למצלמה עם חיישן גדול. מצלמות מסוג זה מספקת איכות תמונה מהטובות שניתן להשיג היום

למי שמעוניין להשקיע בצילום אך אינו רוצה לסחוב משקל רב מדי, יש אפשרות לרכוש מצלמות עם חיישן מעט קטן יותר. גם הן מספקות תוצאות מעולות, אך במשקל ובמחיר שפוי יותר. מצלמות אלו מספקות תוצאות מעולות ומתאימות לצלמים מתחילים ומתקדמים כאחד. ניתן להרכיב עליהן את כל מגוון העדשות של החברות השונות, בהתאמה כמובן, וניתן לשלוט בהן בצורה מלאה, ובאותה מידה ברגעי דחק לעבוד איתן גם במצב אוטומטי.


gowing, מאפשר החלפה זריזה של עדשות תוך כדי תנועה

לאלו מאיתנו שמעוניינים להשיג שליטה מלאה במצלמה, אך אינם רוצים לסחוב ארסנל שלם של עדשות איתם מהבית, יש את עדשות הזום, דוגמת 18-200 או 18-300 של קנון וניקון. אלו יספקו טווח זום יחסית ארוך ונוח לעבודה, כך שלא נצטרך לסחוב איתנו ערמת עדשות, וכדי שלא נצטרך להתמודד עם החלפת עדשות בתנועה, אף על פי שגם לכך יש פתרונות יעילים דוגמת ה-gowing, שמאפשר החלפת עדשות זריזה תוך כדי תנועה, או פאוצ'ים שניתנים לתליה על החגורה (ראו בסרטון):

כמעט לכל המצלמות הללו יש יכולות וידאו מרשימות במיוחד, כאשר בולטת ביניהן Canon 70D שמציגה יכולות פוקוס אוטומטי גם במצב וידאו, דבר שעד לאחרונה לא היה ניתן לעשות במצלמות אלו. עד כדי כך הן טובות, שבסדרות ובסרטים מסוימים משתמשים במצלמות אלו כמצלמות וידאו לכל דבר, במקומות שבעבר לא היה ניתן לצלם עם מצלמות הברודקסט הגדולות והמקובלות בתעשייה זו.


Canon 70D. מציגה יכולות פוקוס אוטומטי גם במצב וידאו

אם אנחנו רוצים לצלם את עצמנו היכן נניח את המצלמה?
לכך יש כמה פיתרונות יעילים. חצובות הגורילה, אותן ניתן לכופף ולהתאים למשטחים שונים או אפילו לקפל סביב ענף או עמוד לצורך העמדת המצלמה, מספקות פיתרון יעיל וזול לקיבוע, ובתום השימוש ניתן לקפלן ולהכניס לתיק.

אפשרות אחרת היא החצובה המוכרת. יתרונה הוא בגובהה: בזמן שחצובות הגורילה אינן עוברות את גובה 30 הסנטימטר, חצובות אלו יכולות להגיע למטר וחצי ויותר, וגם לרדת לגובה רצפה. חסרונן הוא בגודלן ובמשקלן – ככל שחצובה גבוהה יותר, היא שוקלת יותר ומתקפלת פחות, כך שהיא לא נכנסת לתיק ומכבידה על הסחיבה, אך היא מאפשרת לצלמים יציבות גבוהה לצורך חשיפות ארוכות וצילום פנורמי.


חצובת manfrotto pixi חצובה קטנה וקומפקטית בעלת יתרונות רבים | הצילום באדיבות manfrotto

במידה שאנחנו צריכים יציבות מקסימלית יחד עם משקל קל, קיימות חצובות המשלבות את שתי התכונות בעזרת שימוש בחומרים מורכבים מסוג קרבון פייבר. חצובות אלו אמנם יקרות יותר, אך משלבות יציבות גבוהה ביותר עם משקל קל מאוד, יתרון נוסף שלהן הוא הבידוד היחסי שלהן מחום וקור (נסו לאחוז בחצובת אלומיניום במתכת, ולא בספוג, באמצע יום חם).

לאלו שאינם זקוקים לחצובה לחשיפות ארוכות, אך חפצים ביציבות – קיים המונופוד, חצובת הרגל. זו מאפשרת יציבות גבוהה מצילום חופשי ביד ושוקלת כשליש או אפילו חצי מחצובה רגילה. יתרון נוסף למונופוד הוא האפשרות לתפוס אותו בקצה הרחוק ובעזרת כבל או אפליקציה מתאימה בטלפון לצלם מעבר לנקודה שאנו לא רואים או אפילו את עצמנו ממרחק, כמובן במצלמות התומכות.


חצובות קרבון. קלות מאוד ובעלות משקל נשיאה גבוה |
הצילום באדיבות manfrotto

קנינו מצלמה ועדשה או שתיים, פלש ואביזרים, איפה נשים את הכל?
תיקי צילום מגיעים בגדלים, צורות ועיצובים שונים. הם מתחלקים לכמה קטגוריות עיקריות. תיקי צד נוחים מאוד לשליפה, אך מכבידים על הכתף ולא נוחים להליכה ארוכה עם ציוד כבד. ויש גם תיקי גב, שמתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: תיקי גב מלאים, שמיועדים רק לציוד צילום, ותיקים משולבים המיועדים בחלקם לציוד צילום שהוא מדופן ובחלקם העליון לציוד אישי שאינו מוגן. בתיקים אלו ניתן להכניס מעט פחות ציוד צילום, אך הם נוחים יותר לשליפה של המצלמה, כי לא צריך להוריד את כל התיק מהגב, מספיק להוריד רצועה אחת. ובנוסף, התיק משמש גם לנשיאת חפצים אישיים.


תיקים משולבים מיועדים לציוד צילום ולציוד אישי | הצילום באדיבות Lowepro

למי שרוצה לקחת את המצלמה איתו למקום בו היא תהיה חשופה לחול רב או למים, למשל ליד מפלים שוצפים, שבהם יש חשש לפגיעה של המצלמה – ניתן כיום לרכוש מארזים שיגנו על המצלמה מפני נזקים אלו ואף יאפשרו להכניסה למים עד לעומק של כחמישה מטרים. באותה הזדמנות כדאי להגן על הסמארטפון, שאף לו יש מארז דומה, דוגמאת מארזי Dicapac המאפשרים כניסה למים ללא חשש. המארזים הללו מתאימים לזמן שאנחנו מבלים בחוף הים או בבריכה ולא רוצים להשאיר את הטלפון או המצלמה בתיק ללא שמירה. גם אם אנחנו לא מתכוננים להיכנס למים עם המצלמה, עדיין נצטרך תיק נשיאה בשבילה. אם במצלמות קומפקטיות מדובר אז תיק קטן שיתאים ואותו אפשר לשלב על רצועת תיק הגב שלנו או החגורה.



מארזי Dicapac מאפשרים כניסה למים עם המצלמה או הסלולרי ללא חשש

הדבר החשוב ביותר, הוא לא לשכוח ליהנות – גם בזמן הצילום וגם מהסביבה. לכן קחו תיק, שיהיה לכם הכי נוח להסתובב איתו. אם אתם מתלהבים או חובבים, חשבו על הציוד אותו אתם לוקחים איתכם, חשבו על מטרת היציאה לצילום ותכננו את הציוד בהתאם. אם יצאתם ללובר, אין טעם לקחת חצובה, אך מומלץ לקחת עדשת טלה (נסו לצלם את המונה ליזה מקרוב ותגלו שזו משימה כמעט בלתי אפשרית). אם נסעתם לשוק או לקרנבל המסכות של ונציה, כדאי מאוד לקחת עדשה רחבה, וכך תהיו בטוחים שתוכלו לנצל את הזמן ואת הזדמנויות הצילום עד תום. תיהנו, תצלמו, תשתפו והכי חשוב – תשמרו על עצמכם.

לציוד צילום איכותי וייעוץ מקצועי בנושאי צילום וציוד לחצו כאן >>

עופר אשל – מצלם מזה 20 שנה, כיום עוסק בעיקר בהדרכה ונמנה בצוות הנציגים הבכירים של ארליך – מרכז הצילום של ישראל. מציג בתערוכות שונות וכותב למגזינים שונים, בהם מגזין PC

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.