תפריט עמוד

מערות נסגרות בחורף כדי לא להפריע לעטלפים לישון

נא לא להפריע, העטלפים ישנים: הכניסה לחלק מהמערות ברחבי הארץ תיסגר למבקרים השבוע על מנת שלא להפריע את שנתם של עשרות אלפי עטלפי חרקים שנכנסים בימים אלו לשנת החורף שלהם. בין המערות המשמשות אתרי לינה מרכזיים לאוכלוסיית עטלפים בישראל, ואשר הכניסה אליהן אסורה במהלך החורף: מערת התאומים, מערת עלמה, מערת שרך, מערת נמר, מערת ברניקי, מערת הוטה 6 שבשמורת הר מירון ומערת אורנית. חלק מהמערות נסגרו בסורג ובריח, באחרות הציבה רשות הטבע והגנים שלטים המבקשים מהמטיילים לא להיכנס. המערות ייפתחו מחדש ב-1 באפריל 2012, עם סיומה של תקופת הלינה.

עטלף עם גור. שנת החורף מתקרבת | צילום: אסף צוער, רשות הטבע והגנים

בישראל יש 33 מיני עטלפים, והם מהווים כ-30 אחוזים מכלל מיני היונקים בארץ, אומר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים. מתוך אלו, רק מין אחד הוא עטלף פירות (המוכר לציבור), והשאר – אוכלי חרקים. ככאלו, חשיבותם למערכת האקולוגית עצומה. לדברי ד"ר נעם לידר, האקולוג הראשי של רשות הטבע והגנים, בכל לילה עטלף יכול לצוד חרקים במשקל המגיע למחצית ממשקל גופו. מאחר שבחורף יש פחות חרקים, מרבית העטלפים נכנסים לשנת חורף בתקופה זו, לאחר שצברו די אנרגיה כדי להספיק להם עד בוא האביב. תנועת מבקרים במערה עלולה להעיר את העטלפים משינתם, והם ייצאו לחפש אוכל, שבתקופה זו של השנה אינו תמיד זמין, וכך הם שורפים אנרגיה לא מתוכננת. "אם לא נדע לתת לעטלפים את הזמן הזה הם פשוט לא יישרדו, ואם עטלפי החרקים לא ישרדו – גם בני האדם יסבלו מכך", אומר מליחי.

בשל חשיבותם הרבה, ארגון שמירת הטבע של האו"ם בחר להקדיש את השנים 2011 ו-2012 לעטלפים ולהעלאת המודעוּת לחשיבות השמירה עליהם.

לקריאה נוספת:

עטלפים: התועלת
עטלפים: התועלת
רמשן, אשף, כנפן, נשפון גדול, יזנוב גדול, פרסף גמדי, לילן. כולם עטלפי חרקים בעלי שמות אקזוטיים. אבל אם נתעלם לרגע מהתדמית של היצורים הללו ומהשם הרע שיצא להם, נגלה שעטלפי החרקים מביאים תועלת רבה לאדם


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.