תפריט עמוד

מערות יפות במיוחד: טיול למעמקים

מערות הן עולם מסתורי ומרתק. יש מערות שאוצרות בתוכן סבך מדהים של נטיפים וזקיפים, אחרות שימשו למגורים או למסתור, ויש גם כאלה שנמתחות על פני קילומטרים. הנה כמה מערות יפות במיוחד שהביקור בהן ישאיר אתכם נפעמים

המערה הכחולה בקאפרי, איטליה

המערה הכחולה (La Grotta Azzurra)  באי קאפרי שבדרום איטליה היא אחד מאתרי התיירות הפופולריים במדינה. את המערה כרו גלי הים בתוך אבן הגיר והיא מלאה מחציתה מים כתוצאה משקיעתה של אדמת החוף. שמה ניתן לה בשל  האור הכחול היפהפה שנוצר כאשר קרני השמש חודרות אל המערה ונשברות במימיה. אורך המערה כחמישים מטרים, רוחבה כשלושים מטרים וגובהה 15 מטרים מעל פני הים. המים במערה צלולים להפליא וניתן לראות את חלוקי האבנים שבקרקעית למרות שעומק המים מגיע ל-16 מטרים.
בעבר שימשה המערה מקום רחצה לעשירי רומא. קיסרי רומי אוגוסטוס וטיבריוס בנו על האי בתי פאר ובעקבותיהם המקום משך אליו את האצולה הרומית והפך לאי מותרות ושעשועים, עד נפילת האימפריה.

ההגעה למערה היא חלק בלתי נפרד מהחוויה. כדי להגיע אליה, שטים בסירת מנוע לאורך חופו הצפוני של האי עד לפתח המערה.בשלב זה עוברים לסירת משוטים קטנה ושטים במימיה.

איפה? האי קאפרי, דרום איטליה
אתר אינטרנט

המערה הכחולה בקאפרי | צילום: Frédéric de Goldschmidt

מערת לאסקו, צרפת

יש לא מעט סיבות לבקר בחבל דורדון הירוק והיפה, אבל המרכזית שבהן היא לא ספק מערת לאסקו (Lascaux), המערה הפרה היסטורית המפורסמת בעולם. המערה התגלתה ב-1940 על ידי ארבעה נערים שיצאו לחפש את כלבם האובד ומצאו אוצר אמיתי: מערה עם ציורי קיר פרהיסטוריים מרהיבים, שצוירו על ידי אמנים מתקופת האבן לפני כ-17,000 שנה. אלו למעשה הציורים העתיקים ביותר בתרבות האנושית. האובייקטים המצוירים כוללים דמויות אנושיות, ציורים מופשטים ובעיקר בעלי חיים, בהם סוסים, צבאים, איילים, תאואים, ביזונים ועוד.
המערה נסגרה למבקרים ב-1963 על מנת למנוע נזקים למערה ולאוצרותיה. רק שישה אנשים מורשים להיכנס למערה מדי יום, מרביתם מדענים, וגם הם נזקקים לחכות לאישור הכניסה למערה במשך חודשים ארוכים. אך אל דאגה: תיירים פשוטים ונעדרי קשרים יכולים להיכנס למערת לאסקו 2 שנפתחה במרחק של כמאתיים מטר משם. לאסקו 2 היא העתק מושלם של המערה המקורית, ובה ניתן לצפות בהעתק מדויק להפליא של ציורי הסלע. ההעתקים נעשו בטכניקות הפרהיסטוריות ובצבעים המקוריים, ולמרות שלא מדובר בדבר האמיתי, הביקור במקום הוא חוויה שלא כדאי להחמיץ אם אתם באזור.

איפה? ליד מונטיניאק (Montignac)
טלפון: 33-5-53056565
אתר אינטרנט

 

העתק של ציורי הסלע במערת לאסקו 2 | צילום: Jack Versloot, flickr

מערות קרלסבד, ניו מקסיקו, ארצות הברית

הפארק הלאומי מערות קרלסבד (Carlsbad Caverns National Park) בניו מקסיקו כולל 117 מערות נטיפים ידועות (לצד מערות שעדיין לא נחקרו עד תומן), ובהן שלל תצורות שונות בצבעים מרשימים.
המערות התגלו רק לפני קצת יותר ממאה שנה על ידי ג'ים וייט, בוקר שחי באזור. במשך שנים הוא ביקר מדי יום במערה אך רק ב-1915 הצליח לשכנע צלם שייכנס עימו למערה, ואז התפרסמו לראשונה תמונות מתוך המערה. רק ב-1923 הוכרזה המערה כפארק לאומי. למרות זאת, שרידים שנמצאו במערות מעידים שהן שימשו כמקום מגוריהם של בני שבט פרהיסטורי.
טיול לתוך במערות מרגיש ממש כמו מסע אל בטן האדמה, ובמהלכו רואים תצורות סוריאליסטיות ומרבצי מינרלים שבירים שמעוררים את הדמיון בשלל הצורות שלהם. המערה המפורסמת ביותר היא מערת קרלסבד. במערה נמצא "האולם הגדול", שלא במקרה קיבל את שמו: שטחו מגיע ל-33,200 מ"ר. מוקדי עניין נוספים במערה הם "הבור חסר התחתית" (Bottomless pit), תהום בעומק של למעלה מ-40 מטרים ו"אולם המלכה" (Queen's Chamber), הנחשב לאחד מהאולמות היפים במערה.
הפארק הוכרז כאתר מורשת עולמית בזכות כך שבשטחו דוגמאות לכמה מן השלבים העיקריים בהתפתחות כדור הארץ ומאפיינים גאולוגיים ייחודיים, ובשל יופי טבעי יוצא דופן וייחודי.

איפה? למרגלות הרי גואדלופ, דרום-מזרח מדינת ניו מקסיקו
אתר אינטרנט

מערות הקרח באוסטריה. יופי קפואם | צילום: Matthias Kabel, GFDL

מערות הקרח אייסריזנוולט, אוסטריה

מערות אייסרינזוולט (Eisriesenwelt), השוכנות בחבל זלצבורג, בגובה של 1,641 מטרים מעל פני הים, הן מערות הקרח הגדולות בעולם הנגישות למבקרים. אורכן עולה על 40 קילומטרים. למבקרים במקום צפויה חוויה קפואה אך מרגשת: קירות המערה עשויים קרח, והקרח יצר במערה זקיפים, נטיפים, מפלים קפואים ושלל תצורות מעניינות מקרח.
ניתן לבקר במערות אך ורק במסגרת של סיור מודרך שנמשך שעה ורבע. המערה אינה מוארת והיא מאוד קרה ורטובה (הטמפרטורה בפנים היא כאפס מעלות צלזיוס, והלפידים שתקבלו בכניסה משמשים בעיקר לתאורה. כדי להתגונן מהקור, מומלץ להתלבש היטב לפני שנכנסים למערה, ולהקפיד על נעילת נעליים אטומות). במערה יש גושי קרח ענקיים, והמדריכים נוהגים לנטוש את הקבוצה לפרק זמן קצר, להחליק על הקרח שמחוץ לשביל ההליכה, ולהאיר את גושי הענק. המסלול משלב עלייה במדרגות רטובות וחלקות, ומסתיים בירידה בתוך מנהרת קרח. הביקור במקום לא מומלץ למי שסובל מבעיות לב, למתקשים בהליכה וכן לילדים קטנים (מתחת לגיל 4-3).

איפה? כחמישים קילומטר מדרום לזלצבורג
אתר אינטרנט

 

מערת פונג נהא, וייטנאם

מערות בפארק פהונג נהא-קה באנג, וייטנאם

במרכז מחוז קואנג בינה בצפון מרכז וייטנאם, כ-500 קילומטרים מדרום להאנוי, נמצא הפארק לאומי פהונג נהא-קה באנג (Phong Nha-Ke Bang National Park), שהוכרז ב-2003 כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הפארק כולל בתוכו את אחד משני האזורים הקארסטיים הגדולים ביותר בעולם ויש בו מאות מערות  שאורכן הכולל הוא כ-70 קילומטרים, אם כי רק כעשרים קילומטרים מתוכם נחקרו. הפארק נקרא על שם מערת פונג נהא, הנחשבת למערה היפה ביותר. מערה זו ידועה בשל תצורתה הסלעית, הזקיפים והנטיפים בתוכה. היא זכתה לכינויים רבים, בהם  'אריה,' 'מערת הפיות', 'חצר מלכות' ועוד. אורכה כ-7.7 קילומטרים ובה 14 גרוטות (מערות נקרה) ונהר תת קרקעי באורך כ-14 קילומטרים.
הסיורים במערות נערכים על גבי סירות שמאפשרות למבקרים לצפות בתצורות האבן המרשימות, בנטיפים ובזקיפים. התיירים מורשים להיכנס רק עד מרחק של קילומטר וחצי.

איפה? הפארק נמצא במרכז פרובינציית קואנג בינה, במרחק של כ-40 קילומטרים צפונית-מערבית לעיר דונג הוי, כ-500 קילומטרים דרומית להאנוי.

מערת פוסטוינה, סלובניה

מערת פוסטוניה (Postojna) היא אחד מאתרי התיירות הבולטים בסלובניה. המערה, נוצרה לפני כשבעים מליון שנה בתקופה הגיאולוגית קרטיקון. אורכה של המערה הוא כ-27 קילומטר והיא כוללת מספר אולמות מדהימים עם נטיפים וזקירים מסוגים שונים. במערה מתקיימים בעלי חיים רבים כמו סוגים מיוחדים של חיפושיות, חגבים, עכבישים, סרטנים, ומרבי רגליים, אך בעל החיים המפורסם ביותר הוא "הדג האנושי" הידוע בשמו הלטיני פרוטאוס. דג זה הוא עיוור ונושם בעזרת זימים חיצוניים ואורך חייו מגיע לגיל מאה.
בעת הביקור במערה נחשפים המבקרים ל-5.7 קילומטרים מתוך המערה. הביקור במערה אורך כשעה וחצי-שעתיים וכולל נסיעה בקרוניות לאורך ארבעה קילומטרים בין תצורות קארסט יפות המוארות בתאורה צבעונית. יתרת הסיור המודרך נערך בהליכה, ולסיום זוכים המבקרים לצפות באקווריום שבו שוחה "הדג האנושי".
חשוב מאוד – לא לשכוח להביא לסיור במערה בגדים חמים, מכיוון שהטמפרטורה במערה היא 9-8 מעלות והלחות 95 אחוז, במשך כל השנה.

איפה? המערה נמצאת בסמוך לפוסטוינה שבדרום-מערב סלובניה
אתר אינטרנט

מערת פוסטוניה. אולמות מדהימים עם נטיפים וזקיפים | צילום: Lander, GFDL

מערות וארדזיה, גיאורגיה

בדרום גיאורגיה, סמוך לגבול התורכי, במרחק קטן מהעיירה אחאלציחה (Akhaltsikhe), נמצא מכלול מערות וארדזיה (Vardzia). האתר מכיל מערכות של מערות חצובות בסלע שמסודרות בקומות וטורים על דופן המצוק.
במאה ה-10 נבנה מבצר חרטוויסי, אשר שתי מנהרות יורדות ממנו אל הנהר. הוא הורחב במאה ה-12 בימי המלכה תמר. 'עיר המערות' נבנתה במאה ה-12 וה-13 ע"י המלך גיאורגי ה-3 ובתו תמר. המערות נחצבו לשימושים צבאיים ובימי המלכה תמר הוסבו למגורים, לאכסון לכנסיות ומנזרים. העיר מכילה כ-6,000 מערות בגודל חדר שנחצבו ב-13 מפלסים ואיכלסו כ-50 אלף תושבים בימיה הטובים. במנהרות ישנם ציורי קיר שמראות את המלכה תמר בצעירותה.
כיום וארדיזיה הוא אתר תיירותי אטרקטיבי המנוהל ע"י נזירים וניתן לנסוע לאתר באוטובוס היוצא מאחאלציחה או להגיע במונית מחרטוויסי.

איפה? וארדזיה נמצאת במרחק של כ-150 ק"מ מטביליסי.


שמורת נחל מערות, ישראל

בתוך מצוק שנמצא בגדה הדרומית של נחל מערות, הזורם מערבה מדליית אל-כרמל, בשיפולים המערביים של הכרמל, נמצאות מערות פרהיסטוריות בהן התגלו שרידים של האדם הקדמון. מערת התנור הגדולה, שצורתה מזכירה ארובה, היא המערה המערבית במתחם. במערה התקיימו שלוש תרבויות אנושיות. במערת הגמל, שמזכירה בצורתה דבשת, יש תצוגה של כלים שהיו בשימוש האדם בתקופת התרבות המוסטרית. במערה השלישית, מערת הנחל, שעומקה כ- 90 מטרים, מוצג חיזיון אור קולי הממחיש את אורח החיים של האדם הקדמון. מחוץ למערה מוצג דגם של שלד הממחיש קבורה שרווחה בקרב אנשי התרבות הנטופית, מלפני כעשרת אלפים שנה.

משני צידי הנחל משתרעת שמורת טבע עשירה בצמחייה ים תיכונית.  במקום כמה מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות, בהם מסלול מערות האדם הקדמון. זהו מסלול מעגלי שנמצא על המצוק הדרומי בפתחת נחל המערות. המסלול בנוי מדרך כבושה, מדרגות בנויות ושביל יצוק (מתאים לנכים), ועובר בפתחן של שלוש המערות. על מערות הטבון והגמל צופים ולמערת הנחל נכנסים לעומק של כ – 70 מטר.  במערה זו מתנהל חזיון אורקולי הכולל סרט ונמשך כ – 20 דקות.

איפה? שמורת נחל מערות נמצאת של כביש חיפה-תל אביב הישן (כביש 4), שמונה קילומטרים צפונית לצומת פרדיס.
אתר אינטרנט

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.