תפריט עמוד
 

רוב המטיילים הישראלים בפורטוגל לא פוסחים על נושא האנוסים שחיים בה וסיפור האינקוויזיציה הפורטוגזית, נושא מרתק וחשוב מאוד. יחד עם זאת, לפורטוגל יש הקשר יהודי נוסף, שרק מעטים יודעים עליו: סיפור אישי, מרגש ומרתק של איש אחד שסיכן עצמו למען יהודים רבים בתקופת מלחמת העולם השנייה, חסיד אומות העולם ארישטדס דה סוסה מנדס (Aristides de Sousa Mendes (1954-1889.

ליהודים אין לאן ללכת – קריקטורה שהתפרסמה בניו יורק טיימס, יולי 1938
 
ההיכרות שלי עם סיפורו של איש מדהים זה החלה כשהדרכתי קבוצות של נוער יהודי מהתפוצות בפורטוגל. למדתי על עברו ועל מעשיו והבנתי שיש להנחיל את מעשיו לדורות הבאים, פן ישכח. ואז קרה המקרה…

באחד מהטיולים, בזמן שערכנו טקס יזכור בכיכר Russio ההומה בליסבון, באותו מקום בו נערכו טקסי האמונה (Auto de Fe) בתקופת האינקוויזיציה, במהלכם הועלו על המוקד יהודים רבים שהואשמו בכפירה בנצרות, ראינו שעומד לידנו איש זר ומאזין לנעשה. עם סיום הטקס שאלנו אותו האם הוא מתעניין בטקס. האיש החביב השיב שהוא הבין את הטקס שנערך באנגלית והוסיף שלמרות שאינו יהודי הוא מרגיש שיש לו קשר חזק עם העם היהודי בזכות סבו – חסיד אומות העולם מנדס. עמדנו מולו משתאים ונרגשים עקב צירוף המקרים – רק כמה ימים לפני כן סיפרנו לסטודנטים על מעשיו המופלאים של מנדס, והנה עומד פה מולנו נכדו, בכבודו ובעצמו. וכאילו שזה לא היה מספיק, אחת מהסטודנטיות ספרה שסבה וסבתה הצליחו לברוח מאירופה בזכות מנדס. אנטוניו, נכדו של מנדס, כמו כולנו, התרגש עד מאוד כשראה במו עיניו את דור ההמשך, שלולא סבו לא בטוח שהיה ניצל מהתופת הנאצית.


האות J הוטבעה בדרכוני יהודים שביקשו לעזוב את
הרייך הגרמני, החל באוקטובר 1938

אז מי היה מנדס, האיש שהצהיר כי "אני מעדיף להיות עם אלוהים נגד האדם, מאשר להיות עם האדם נגד אלוהים"?

מנדס היה קודם כל איש משפחה לתפארת. הוא נשא לאישה את אנג'לינה, אהבת נעוריו, ויחדיו הולידו 14 ילדים. זמן איכות עם המשפחה היה חשוב עבורו מאין כמותו וכל ערב הם היו יושבים יחדיו לארוחת ערב ולנגינה משותפת על כלים שונים. מנדס היה נוצרי קתולי הדוק, שבימי ראשון הלך עם כל בני משפחתו לכנסייה ומשם המשיכו לבילוי משפחתי בחיק הטבע. במהלך השנים התקדם מנדס בתפקידים דיפלומטיים שונים ובשירותו של שליט פורטוגל סלאזאר נשלח לתפקידים דיפלומטיים במדינות שונות אליהם יצא מלווה בכל בני משפחתו. לשיא תפקידיו הדיפלומטיים הגיע כאשר נשלח לבלגיה ומונה לראש המטה הדיפלומטי של פורטוגל. ב-1934 פקדו את המשפחה שתי טרגדיות ובהפרש של חודשים אחדים נפטרו שניים מבניו. עקב הטרגדיה החליטו מנדס ואשתו לבקש העברה לתפקיד במדינה אחרת וסלאזאר מינה אותו לקונסול כללי בבורדו שבדרום צרפת.


ארישטדס דה סוסה מנדס במדי קונסול, 1910

ב-1939, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, שלח מנדס את ילדיו הקטנים למקום מבטחים בפורטוגל, יחד איתו נשארו אשתו ושני ילדיו הבכורים. החל מחודש מאי 1940 זרמו לעיר בורדו אלפי פליטים מהאזורים הכבושים בצרפת וממדינות אחרות, כולם חיפשו מפלט מאירופה הבוערת דרך ספרד או פורטוגל, שטרם נכבשו על ידי הנאצים. ההוראה מצד השלטונות הפורטוגזים לקונסולים ברחבי אירופה הייתה לא להנפיק אשרות כניסה לפורטוגל לפליטים הרבים, אלא באישור מיוחד. מנדס ניסה לקבל את האישור המיוחד עבור הפליטים שהתדפקו על דלתות הקונסוליה, אך לא זכה לשום מענה רשמי ממדינתו.

מצפונו של מנדס לא הניח לו והוא החל, בעזרת אשתו, ילדיו וכמה פליטים יהודים, בפס ייצור של אשרות כניסה לפורטוגל ליהודים וללא יהודים. במשך מספר ימים רצופים, ללא מנוחה, הנפיק 1,575 אשרות כניסה. כשהחלו הפצצות לנחות על בורדו המשיך מנדס עם הפליטים במנוסתם, תוך הנפקת אשרות רבות נוספות, והגיע איתם עד למעבר הגבול עם ספרד על מנת לוודא כי האשרות יכובדו.


דף מתוך ספר הקונסוליה הפורטוגלית בבורדו, שבו רשם מנדס
את שמות מקבלי הוויזות


פורטוגל מלאה בפליטים שברחו דרכה מאירופה והתקשורת העולמית היללה את סלאזאר על טוב לבו. סלאזאר מצידו לא סלח למנדס על הפרת המשמעת וקרא לו חזרה לליסבון לעמוד לדין. משפט צדק לא היה שם. מנדס הוכרז כ"בלתי כשיר מקצועית" ונודה מכל משרה ממשלתית. סלאזאר מצידו גם דאג שמנדס לא יתקבל לשום עבודה מכל סוג שהוא.

מנדס ואשתו נפטרו חסרי כל, כשהם נתמכים על ידי בית תמחוי יהודי בליסבון. ילדיו היגרו מפורטוגל.


פליטים יהודים מול המטבח הציבורי של הקהילה היהודית בליסבון, 1941-1940

קשה לשלב את הסיפור ואת זכרו של מנדס בטיול בפורטוגל, כיוון שעדיין אין אתר המוקדש לו. ישנה תכנית להפוך את ביתו שב-Cabanas de Viriato שבצפון פורטוגל למוזיאון, אך זה עדיין בגדר תכנית בלבד של נכדיו וניניו.

סיפורו של מנדס מרגש ועצוב, ומעשיו מבחינתי ראויים למצוות "והגדת לבנך". במהלך חייו לא זכה מנדס לכבוד הראוי לו והמעט שאנו יכולים לעשות הוא לתת לו את מלוא הכבוד לאחר מותו ולספר את סיפור הגבורה של האיש שלא חדל אפילו לרגע מלעשות באמונה שלמה את מה שצו לבו הורה לו.

___

תודה לשגרירות פורטוגל בישראל על העזרה בהכנת הכתבה


הרצאת וידאו: פורטוגל

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. סופסוף יש אתר לזכרו בעיירה וילאר פרומוסו בפורטוגל. מוזיאון מרגש בתחנת הרכבת ששימשה מעבר מספרד לפורטוגל

  2. יקי פריד הגיב:

    סיפור מרתק, אני כרגע בפורטוגל בטיול עם חברת דרכים . אחד החברים הפיץ בינינו את הכתבה. המרתקת והמרגשת.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפורטוגל

בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות
בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות

עמי בן בסט ביקר בבית החולים לבובות בליסבון, פורטוגל, ושמע מהעובדות במקום כי הן מקבלות בובות מכל רחבי אירופה, ובעצם מכל העולם, ויש רשימת המתנה של כמה חודשים. מתברר כי המקום הזה איננו רק בית מרפא לבובות וצעצועים ...

פורטוגל מחוץ למסלול
פורטוגל מחוץ למסלול

אי יפהפה, טירה עתיקה, חוף בתולי, כפרים ציוריים, עתיקות רומיות: בין אם אתם חוזרים לפורטוגל ורוצים לגלות אתרים למתקדמים, ובין אם אתם רוצים לשלב פנינים פחות מוכרות בטיול הראשון בפורטוגל, אספנו בשבילכם כמה מקומות מומלצים לביקור, בהם לא ...

פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר
פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר

"כמו לשבת לקפה עם אמן שתמיד הערכת - המפגש האישי והפיזי עם פורטוגל גרם לי להבין טוב יותר את היינות אשר היא מייצרת. בסוף אותו הטיול היה ברור לי, שלא רק שאני והיא ניפגש שוב - למפגש הבא ...