תפריט עמוד

"מלך הג'ונגל" במונגוליה

מסע "מלך הג'ונגל - מונגוליה", עובר בין ערבות עשב אינסופיות לאזורים הרריים מופלאים, חוצה מעברי מים ואזורי ביצות ומציע מנה גדושה של חוויות לשוחרי מסעות אתגר. ויש גם מפגשים מרתקים עם תושבים מקומיים וארוחות אותנטיות באוהלי נוודים

לקראת מסע "מלך הג'ונגל – מונגוליה, יולי-אוגוסט 2013" הכנו שתי גרסאות למסלולים מרתקים מאין כמוהם במונגוליה: מסלול מעורב לנשים וגברים המשלב את פסטיבל הנדאם, וגרסה מסוקסת לגברים בעלי יכולת וניסיון נהיגה ברמה גבוהה מאוד. המסלולים יעברו באזורים הרריים מופלאים, במעברי מים עצומים, בינות דורסים ועדרי סוסים. תמהיל מיוחד של נופי מונגוליה ואתריה, לצד היכרות עם אנשיה ותרבותה, מתובל בסיפורו המדהים של ג'ינגס חאן, יעניקו מנות גדושות של חוויות לשוחרי המסעות האמיתיים. קדימה, יוצאים לדרך!

המסע נעשה ברכבי שטח קשוחים ואמיתיים, ששים אלי ערבות מונגוליה

רגע לפני המסע
פוגשים ברכבי השטח, כולם מסוג ניסאן פטרול, מצוידים במנוע 4.3 ליטר דיזל, בגיר רגיל ובחמישה הילוכים. רכבי שטח קשוחים ואמיתיים. מטופחים, מאורגנים ומזוודים, נקיים וששים אלי ערבות מונגוליה. מעמיסים ציוד אישי וציוד כללי לג'יפים, לא שוכחים כסאות מתקפלים ו…

יוצאים לדרך
נעזוב את בירת מונגוליה, אולן בטאר (הפירוש המילולי של השם הוא גיבור אדום), עם זריחה וניסע דרומה אל ערבה העשב המונגולית. העיר שוכנת לצידי נהר מרשים, בעמק מוקף הרים, שחלקם קדושים למונגולים. רגע לפני שיורדים מהרכס נצפה אל העיר ונבחין בתמונה מרשימה של עשרות אלפי גרים (אוהלים מונגוליים) מסביב לעיר המתפתחת לגובה. היומיים הבאים יובילו אותנו בערבות העשב בין משפחות בודדות ואתרים הקדושים למונגוליים, וסיפורים בצדם. ניסע בין דורסים בחגיגת בשרי נבלות, בהם עיטים, בזים, דיות ועוד, עדרי סוסים בלי סוף, רועי צאן לבושים בבגדים מסורתיים על סוסים נמוכים וחזקים.


סוסים הם חלק בלתי נפרד ממרקם החיים במונגוליה

התנועה בערבת העשב מהירה יחסית, משולבת לרוב בהילוכים שלישי, רביעי ואף חמישי. נפגוש במשפחה שעיסוקה המרכזי הוא ייצור גבינות קשות. סיור במפעל המשפחתי מותיר אותנו פעורי פה, תרתי משמע. הגבינות מדהימות ואינן נופלות משום גבינה הולנדית משובחת.

המרחבים האינסופים של הערבה המונגולית מספרים את סיפורו של הלוחם, הכובש הידוע, ועם זאת המסתורי ביותר בעולם – ג'ינגס חאן. לוחם מונגולי שנולד בדחק בצפון מונגוליה הקים במשך 25 שנה בלבד את האימפריה המונגולית שהשתרעה מסין ועד הים הכספי, וכל זאת על גבי סוסים. בשיאה, האימפריה המונגולית היתה גדולה יותר בשטחה מהאימפריה הרומית ומהאימפריה המוקדונית. השפעתו של ג'ינגס חאן הרחיקה לכת עד לשלהי המאה ה- 20. מיליוני צאצאיו פזורים בסין, מונגוליה, רוסיה, טורקיה, אזרביג'אן ועוד. מנהיגים של העולם המוסלמי, דוגמת סדאם חוסיין לפני כעשר שנים ומאורח יותר גם מועמר קדאפי, האשימו את ג'ינגס חאן בחלק מחולי החברה שלהם, וזאת כמעט 800 שנים אחרי שחי באזורים אלו. גם ברית המועצות לשעבר סגרה, הצניעה ומנעה ביקורים ומחקרים באזור בו נולד ג'ינגס חאן ובמקום קבורתו כדי להרחיק כל אפשרות של מרד מהעם המונגולי בתקופת שלטונם והשפעתם (1980-1921).


שקיעה מונגולית מרהיבה

במפגשים מזדמנים עמוק בתוך הערבה המונגולית ניתן להבין איך חיו המונגולים אז והיום. לא הרבה השתנה. הלינה באוהל מונגולי – הגר, הקיום היומיומי והניצול של המשאבים הטבעיים בסביבת המחייה, גידול בעלי חיים, הנדודים, ההסתפקות במועט, האוכל המזין וזמינותו ללא מקרר, מזווה ושאר הדברים הברורים כל כך אצלנו. עדרי הכבשים, הסוסים והיאקים הם הבסיס לקיומם של אנשי מונגוליה החיים בערבות ובהרים. חלב סוסות, כבשים או פרות, בהתאם לעונה, הוא מהמזונות העיקריים. חלב מורתח מהול במים, תה ומלח נלגם בשקיקה ופעולת השאיבה הקולנית היא חלק מהטקס. חלב סוסות מהול באלכוהול ומרכיבים נוספים מהווה בירה מקומית. ארוחות, המבוססות על תבשילי אורז, ירקות ובשר, משביעות להפליא.

ארוחת ערב מסורתית בגר דרכים של משפחה מקומית היא חוויה יוצאת דופן. תבשיל שהוכן בסיר גדול על תנור עצים עם ארובה היוצאת ממרכז הגר נמזג לקערות קטנות. התבשיל מחבר לרוב בין פסטה מקומית או אורז, כמה סוגי ירקות וחתיכות קטנות של בשר כבש, בקר או סוסים, והוא ממלא ומשביע. תה מקומי מריר עם סוכריה משמש כקינוח לארוחה.


גר, אוהל מונגולי. בחלקו העליון מבצבצת ארובת התנור המשמש לחימום ולבישול

בזמן הבישול התבוננתי בנוודים. הגברים עם פנים חרושי קמטים נראים מבוגרים בהרבה לגילם. השפעות מזג האוויר, השהות הממושכת בחוץ ותנאי המחייה הקשים – כל אלה נותנים אותותיהם מגיל צעיר יחסית. הנשים מוגנות יותר, חלקן הגדול יפהפיות ומושכות עין. רק ידיהן חרושות הקמטים מספרות את סיפור הקשיים בערבות העשב של מונגוליה.

בין כפרים ונחלים
מסלול היומיים הבאים, מדרום-מערב לאולן בטאר, מרתק ואיטי בהרבה, בשל הטופוגרפיה ההררית ומעברי המים והפסים האינסופיים. מדי פעם עברנו בין שלוגיות על רכסי ההרים ובמורדותיהן, שלוליות ובריכות מים קפואים, מעברי בוץ, עליות וירידות תלולות, תצפיות מאוכפים, אזורים מיוערים מאוד, עדרי יקים, גמלים דו דבשתיים, עדרי סוסים, דורסים, אנפות, חסידות ואפילו סנאים.


נופי מונגוליה. מכאן יצא ג'ינגס חאן לכבוש את העולם על גבו של סוס

עברנו בשולי ואדי הזהב, זהו ואדי ענק בקנה מידה ישראלי , שלכל אורכו נחפר זהב בשיטות של המערב הפרוע – עם זרנוקי מים ובריכות אינסופיות. האזור ההררי ירוק יותר, אפשרויות המרעה גדולות יותר, זמינות המים טובה יותר. כל אלו נראים הן על העדרים והן על התושבים. אפילו אפשרויות הלינה בקמפ גר זמינים יותר, עם מקלחות מים חמים ואפשרויות תפריט מגוונות. העיירות מטופחות יותר וניכרות השפעות מודרניות, אך ללא פגם באותנטיות.

טבלנו בבריכות מים מינרלים חמים, המובלים מנביעה רותחת ומאוזנים על ידי מי מעיין קרים. הטבילה היתה מרעננת להפליא והיו בינינו גם כאלה שהזמינו עיסוי מקומי.

טיול על גבי סוסים מונגוליים הוביל אותנו לתצפית יפה אל מרחבי מערב מונגוליה. האוכפים הצרים תוכננו למונגולים השדופים, ואנחנו סיימנו עם ישבן קצת דואב…. יצאנו מהאזור ההררי בקטעי דרכים ונופים מדהימים ביופיים, חצינו את רכסי ההרים לאזור דיונות ענק, ששימש מגרש משחקים על ציר יפהפה. הדיונות, חלקן חלקות ואחרות משופעות בצמחייה, בלטו למרגלות רכס גדול והנהר המרכזי של מונגוליה.


פעוטה לצד האוהל המשפחתי. המסע כולל מפגש מרתק עם מקומיים

מצפון מערב לאולן בטאר האווירה שונה לחלוטין. אזורים מטופחים, נהר אימתני, אתרים קסומים, יערות ומעברי מים אינסופיים. חגיגת הנופים צפנה שלל הרפתקאות ונהיגה מיוחדת ומאתגרת, מפגש מרתק עם מקומיים ועוד שלל הפתעות נפלאות, כמו נסיעה מרתקת בביצה שלא נגמרה ונסיעה על רכס אדיר מיוער בחלקו. כמה מקדשים בדרך סגרו את החוויה יוצאת הדופן.

ומילה לסיום
מונגוליה היא ארץ מדהימה, מגוונת ומיוחדת. המסלול הזה משלב באופן מיטבי את עקרונות מסע "מלך הג'ונגל", שכוללים יעד מיוחד, כלי רכב טובים, מסע חזק, קילומטראז' נחשב, משתתפים שוחרי מסעות ונהיגה, נופים מרתקים, היכרות עם האוכלוסייה המקומית, חוויות גסטרונומיות, שלל הפתעות ו… חופש אמיתי.

-כתבה פרסומית-


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.